Aihe: Korvamonitorien käyttö
1
triplis
08.08.2006 14:30:21

Ostin itselleni korvamonitorit lähinnä treenis- (ja ehkä myös live-) käyttöön. Olen siis rumpali ja tarkoitukseni on laittaa korviin tulemaan ainakin basari ja klikki.

Treenikämpällä laitteistona toimii tällä hetkellä uusi 16-kanavainen mikseri (usealla auxilla sun muilla säädöillä), tukeva PA (2 kpl kaappeja ja vahvistin), monenlaisia mikkejä sekä tietokone jota ollaan nauhoituksissa käytetty.

Kysymykseni kuuluukin tarvitsenko jotain näiden edellämainittujen kamojen lisäksi jotta saan homman toimimaan vai pärjäänkö hyvin nykyisillä? Minkä kytken ja mihin? jne.. Olen aika onneton näissä asioissa, joten kädestä pitäen selittäminen olisi enemmän kuin suotavaa.

Kiitos jo etukäteen.
"Soitetaanko vaihteeksi heviä?"
v_m_kangas
08.08.2006 14:33:40 (muokattu 08.08.2006 14:36:59)

Ostin itselleni korvamonitorit lähinnä treenis- (ja ehkä myös live-) käyttöön. Olen siis rumpali ja tarkoitukseni on laittaa korviin tulemaan ainakin basari ja klikki.

Treenikämpällä laitteistona toimii tällä hetkellä uusi 16-kanavainen mikseri (usealla auxilla sun muilla säädöillä), tukeva PA (2 kpl kaappeja ja vahvistin), monenlaisia mikkejä sekä tietokone jota ollaan nauhoituksissa käytetty.

Kysymykseni kuuluukin tarvitsenko jotain näiden edellämainittujen kamojen lisäksi jotta saan homman toimimaan vai pärjäänkö hyvin nykyisillä? Minkä kytken ja mihin? jne.. Olen aika onneton näissä asioissa, joten kädestä pitäen selittäminen olisi enemmän kuin suotavaa.

Kiitos jo etukäteen.

Kyllä AUXeilla pärjää....,mutta onhan sinulla muutakin kuin ne korvaluurit? Tarvitset nimittäin myös jonkinlaisen limitterin siihen AUXin ja luurien väliin jottei tärykalvot halkea 'vika äänistä', mikki tippuu lattialle tai lähtee kiertämään yms.

Edit: esim tämmöinen: http://www.thomann.de/thoiw3_shure_ … ear_taschenempfaenger_prodinfo.html
Humppaa tai soita humppaa
triplis
08.08.2006 14:36:52

Limitterit? Niinkun jo sanoin olen näissä asioissa aivan täydellisen amatööri... Minkähänlaisen vermeen siihen sitten tarvitsisin?
Teemu Tee
08.08.2006 14:41:38
Kyllä AUXeilla pärjää....,mutta onhan sinulla muutakin kuin ne korvaluurit? Tarvitset nimittäin myös jonkinlaisen limitterin siihen AUXin ja luurien väliin jottei tärykalvot halkea 'vika äänistä', mikki tippuu lattialle tai lähtee kiertämään yms.

Edit: esim tämmöinen: http://www.thomann.de/thoiw3_shure_ … ear_taschenempfaenger_prodinfo.html

Joku asiaan vihkiytynyt limitterillinen kuulokevahvistin hankintaan. Jos löytyy jo valmiiksi jostain kompura/limitterista vapaa kanava, siitä läpi ja pikkuiseen luurivahvistimeen. Kuulo on iloinen asia, joten kannattaa satsata tähän "vakuutukseen" hiukan.
Tyhjän saa pyytämättäkin
triplis
08.08.2006 16:50:07

Ajaisikohan tällainen boksi kyseisen asian?

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180443.html
v_m_kangas
08.08.2006 18:15:05 (muokattu 08.08.2006 18:17:22)

Ajaisikohan tällainen boksi kyseisen asian?

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180443.html

Nope!!! Korvien kanssa ei kannata leikkiä, limitteri ON oltava! Siis limitteri ei tarkoita sitä, että Volumea voi säätää vaan sitä, että laite leikkaa automaattisesti (ja nopeasti kanssa) suuret äänenvoimakkuuspiikit suojaten kuuloa.

Olen ymmärtänyt, että halvoissa limittereissä voi tuo toiminnan nopeus olla liian pieni korvamonitorikäyttöön.
Humppaa tai soita humppaa
triplis
08.08.2006 20:03:27

Jaahas, jaahas. Onkohan alle 100 euron hintaluokassa ollenkaan tollasia limittereitä. Jos on niin voiskos joku linkittää ystävällisesti?

Ihan kertauksena vielä kytkennästä: Korvamonitorit korviin, piuhan toinen pää kiinni limitteriin, limitteristä piuha mikserin auxiin josta valitaan halutut kanavat kuuluviin. Näinkös se menee?
piivei
08.08.2006 22:28:42
Lähdetään mielummin toisinpäin liikkeelle; Jos teillä on kaksi auxia vapaana mikserissä niin niistä kannataa tehdä ns. stereoaux eli kahdella piuhalla(L ja R) lähdetään ensin sinne limitterille mikä yleensä on myös stereo ja sieltä vedetään piuhat sitten kuulokevahvistimelle ja homma toimii..
piivei
08.08.2006 22:47:48
..Niin unohtu sanoa että kaikki normaalit esim. PA- tai studiokäyttöön tarkoitetut(stereo)kompressorilimitterit käy kyllä myös luurimonitorikäyttöön ja 100 euron budjetissa löytyy kyllä sopiva laite.
Lukekaa manuaali hyvin ja opiskelkaa kompressorin käyttöä ennen kokeiluja, netistäkin löytyy runsaasti hyviä ohjeita siihen puuhaan ja luurivahvistimen volat kannattaa pitää aina ensin niin pienellä kuin mahdollista ja jos tuntuu ettei kuulu niin sitten pikkuhiljaa nostaa niitä tasoja sopivaks.
triplis
09.08.2006 10:27:41

theikki
21.08.2006 21:35:37
Kyllä oon sitä mieltä että pistää rahaa sen verran enemmän,ett siin on limitteri koska turhaan sinne väliin on laittaa mitään kompuraa limitoimaan.Kyllä reilun 100.sen vehkeissä on limiter melkeen pakollisena.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)