Aihe: Edulliset sähköviulut 1 | |
---|---|
![]() 04.12.2016 13:22:30 | |
Puolisolle ajattelin jouluksi hankkia edullisen sähköviulun. On soittanut nuorempana paljonkin, mutta nykyisin ei juuri lainkaan. Asumme kerrostalossa ja akustiset viulut ovat varsin äänekkäitä. Ajattelin että sähköinen voisi olla ratkaisu. Ensijaisesti olen katsellut Harley Bentonin 150e hintaluokassa soittimia. Ymmärrän että laatu niissä on mitä on, mutta jos kasvatan budjettia satasilla, saako rahalla jotain todellista lisäarvoa, ottaen huomioon em. tilanteen ja tarpeet? | |
![]() 04.12.2016 19:22:44 | |
tuquoque: Puolisolle ajattelin jouluksi hankkia edullisen sähköviulun. On soittanut nuorempana paljonkin, mutta nykyisin ei juuri lainkaan. Asumme kerrostalossa ja akustiset viulut ovat varsin äänekkäitä. Ajattelin että sähköinen voisi olla ratkaisu. Ensijaisesti olen katsellut Harley Bentonin 150e hintaluokassa soittimia. Ymmärrän että laatu niissä on mitä on, mutta jos kasvatan budjettia satasilla, saako rahalla jotain todellista lisäarvoa, ottaen huomioon em. tilanteen ja tarpeet? Sähköviulu voi olla aika karu kokemus akustista viulua soittaneelle. Ääni on aika raaka ja ilmeetön, kun ei ole sitä viulun koppaa mukana. Enimmäkseen sähköviulua käytetään bändeissä niin että ääntä sitten efektoidaan. Yksinään soittaessa äänestä saa siedettävämmän lisäämällä kaikua. Jossain malleissa taitaa olla jonkinlainen efektilaite sisäänrakennettuna. Jos äänenvoimakkuus on ainoa kriteeri, niin akustinen viulu ja riittävä sordiino. Jos sitten sanoo että ääni meni tylsäksi, niin eipä se sähköviululla sen parempi tule. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 05.12.2016 10:25:55 (muokattu 05.12.2016 10:27:04) | |
Kiitos kommentista. Soittelen itse kitaraa, bassoa ja koskettimia, eli efektejä ja vahmistimia riittää. Halpojen sähköviulujen soitettavuudesta suhteessa vähän kalliimpiin olen erityisesti kiinnostunut, jota en osaa arvioida, kun en viulua itse soita. Meillä on myös pari musiikkia harrastavaa lasta. Ajattelin että heitäkin kannustaisi, jos äitikin innostuisi uudestaan soittamaan. Lisäetu olisi äänittämisen helppous, saisimme pieniä perhedemoja tehtyä kotioloissa. Onko kokemusta eri hintaluokan sähköisistä? | |
![]() 05.12.2016 17:50:11 (muokattu 05.12.2016 18:30:21) | |
tuquoque: Kiitos kommentista. Soittelen itse kitaraa, bassoa ja koskettimia, eli efektejä ja vahmistimia riittää. Halpojen sähköviulujen soitettavuudesta suhteessa vähän kalliimpiin olen erityisesti kiinnostunut, jota en osaa arvioida, kun en viulua itse soita. Meillä on myös pari musiikkia harrastavaa lasta. Ajattelin että heitäkin kannustaisi, jos äitikin innostuisi uudestaan soittamaan. Lisäetu olisi äänittämisen helppous, saisimme pieniä perhedemoja tehtyä kotioloissa. Onko kokemusta eri hintaluokan sähköisistä? Itselläni on vain yksi sähköviulu, Tshekeissä toiveideni mukaan tehty, maksoi 500 euroa. Muista ei ole kokemusta. En ole kovin paljoa sitä soittanut, kun äänestä puuttuu se akustisen viulun elävyys ja reagointi. En ole tosin viulisti, vain soitinten kokeilija, mutta muutkin tuntuvat olevan samaa mieltä, sähköviulu ei soi niinkuin aito viulu. Siksi on riski että viulua soittanut ei ollenkaan koe sähköviulua samana soittimena ja soitin jää vähälle käytölle. Äänestä puuttuu jotakin. Täällä on pari näytettä missä mulla on tuo sähköviulu käytössä http://freygish.com/harmoska/2016/02/folkmelodier-fran-ingenstans/ Testailin joskus ajaa sähköviulun äänen semmoisen konvoluutiokaiun läpi joka mallinsi viulun kopan sointia. Ääneen tuli kyllä enemmän oikean viulun elävyyttä. En tiedä onko tuommoisia laitteita valmiina saatavissa. Jostain on jäänyt mieleen että Yamahan sähköviulussa olisi jokin "äänenparannin" sisäänrakennettuna. Soitettavuudesta sitten... sähköviulu on usein akustista painavampi ja siksi hankalampi pitää paikallaan. Akustinen viuluhan on soittimeksi käsittämättömän kevyt. Mulla onkin noissa videoissa omaperäinen soittoasento. Kerran olin aikeissa ostaa aikuiselle viulusta kiinnostuneelle tyttärelleni käytetyn halvan sähköviulun, myyjä kuultuaan tämän käytännössä kieltäytyi myymästä, suurin piirtein näillä samoilla perusteilla. Edelleen siis... jos tykkää oikeasta viulusta, sen soinnista, äänestä ja olemuksesta, niin pitää varautua siihen että sähköviulu on aivan jotain muuta, vaikka tietysti sormitukset ja jousen käyttö menevät samalla tavalla. Siitä puuttuu se koppa joka soi mukana ja tekee sen aidon viulun soundin. Siksi se äänittämisen helppouskin voi olla näennäistä, jos pitää saada talteen jotakin mitä kestää kuunnellakin. Youtubesta voi sitten hakea käyttäjien videoimia esittelyjä esim "harley benton electric violin". PS. On tietysti ihan eri juttu jos puolisosi nimenomaan toivoo sähköviulua. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 05.12.2016 22:37:07 | |
Kiitoksia. Täytyy jatkaa googlailua. Hänellä on kaksi akustista viulua, mutta kun ei niitä hirveästi soita, ajattelin että sähköisellä voisi löytää uutta intoa. Ja itseasiassa jos toteaa sähköisen niin huonoksi että ryhtyy soittamaan akustista, silloinhan se teki tehtävänsä. Ehkä ostankin kaikista huonolaatuisimman juuri siksi :) | |
![]() 06.12.2016 09:02:08 (muokattu 06.12.2016 09:02:30) | |
Moi. Ei kokemusta halvoista sähköviuluista sen enempää kuin muistakaan pienemmistä viuluperheen jäsenistä. Vaikea kuitenkin uskoa että olisivat niin läpeensä huonoja etteikö kuvaamasi tarpeet tulisi täytettyä. Ja voihan sitä ostaa kalliimman jos soittointo elpyy, mutta halvan hinnan mukanaantuomat ominaisuudet ovat ylitsepääsemättömiä. tuquoque: Ja itseasiassa jos toteaa sähköisen niin huonoksi että ryhtyy soittamaan akustista, silloinhan se teki tehtävänsä. Ehkä ostankin kaikista huonolaatuisimman juuri siksi :) :D, loistava ajatusmalli. Setissä mukana tulevia laadukkaammat rokat, hartsit, kielet yms. löytyvät kuitenkin jo varmaankin valmiina, joten ei jää ainakaan niistä kiinni. Lahjana tietysti hivenen huono lähestymistapa, mutta verraten usein halpissoittimien tiimoilta avarakatseisemmat ammattilaiset kehoittavat käyttämään hyödyksi jonkun toisen tekemää virhearviointia, eli ostamaan halpiksenkin käytettynä. Eipä tuossa T-Kaupan sähköviulussa toisaalta 50% arvonlaskukaan suurta rahallista menetystä aiheuta. Ja jos ei emännälle natsaa, lapsetkin voivat olla kovasti innostuneita moisesta kapineesta. Äidin viuluihin kun ei ole välttämättä saanut koskea eikä niitä näppäillä. Ja jos oikein innostuvat, voipi myös olla että lapsen sähköviulun harjoittelu on hituruikkusen kevyempää sidosryhmille kuin akustisen... T:Samuli | |
![]() 06.12.2016 11:49:59 (muokattu 06.12.2016 11:50:42) | |
basisti1971: Vaikea kuitenkin uskoa että olisivat niin läpeensä huonoja etteikö kuvaamasi tarpeet tulisi täytettyä. Ja voihan sitä ostaa kalliimman jos soittointo elpyy, mutta halvan hinnan mukanaantuomat ominaisuudet ovat ylitsepääsemättömiä. Mä en sanonut, että halvat sähköviulut on huonoja, vaan että sähköviulu yleensä, oli hyvä tai huono, on soinniltaan erilainen kuin akustinen viulu. Yksitoikkoisempi tai yksiulotteisempi, kun puuttuu se kopan resonointi, ja siksi sitä yleensä käytetään efektien kanssa. Silloinkaan äänestä ei tule akustisen ääntä vaan esim. choruksen ja kaiun läpi ajettua sähköviulua. Lapselle sähköviulu taitaa olla huono valinta joka tapauksessa, jo painon takia, kun sitä viulua pitää kannatella leuan alla, ja siksikin että tuppaavat olemaan täysikokoisia, siis aikuisen sormille sopivia. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 10.12.2016 18:24:35 | |
Kiitoksia kommenteista. Ferrarinpunainen Thomann viulu tilattu. | |
![]() 12.12.2016 12:51:22 | |
Moi. tuquoque: Kiitoksia kommenteista. Ferrarinpunainen Thomann viulu tilattu. Vaikken viulua olekaan ajatellut sen kummemmin, olisi mielenkiintoista kuulla miten toimii. T:Samuli | |
![]() 24.12.2016 20:26:48 (muokattu 24.12.2016 20:27:46) | |
basisti1971: Moi. Vaikken viulua olekaan ajatellut sen kummemmin, olisi mielenkiintoista kuulla miten toimii. T:Samuli Puoliso lisäsi viuluun oman olkatukensa ja soittaa omalla jousellaan. Tuolla se on nyt makuuhuoneessa tunnin verran soitellut Rolandin AC33:n läpi ja kivaa tuntuu olevan. Itse katsoin läpi viulun tekniikan ja viimeistelyn ja hyvältähän tuo vaikutti. Soundikin on omaan korvaan ihan miellyttävä. Kokeiltiin Rolandin Micro Cubella (6,5") ja putkivahvistimella (10") mutta Rolandin AC33:lla soundi oli parhaimmillaan. Lisukkeeksi pikkaisen reverbiä, jolla viulun soundin kuivuutta saa vähän maskattua. Hyvä ostos oli. | |
![]() 24.12.2016 20:32:23 | |
tuquoque: Puoliso lisäsi viuluun oman olkatukensa ja soittaa omalla jousellaan. Tuolla se on nyt makuuhuoneessa tunnin verran soitellut Rolandin AC33:n läpi ja kivaa tuntuu olevan. Itse katsoin läpi viulun tekniikan ja viimeistelyn ja hyvältähän tuo vaikutti. Soundikin on omaan korvaan ihan miellyttävä. Kokeiltiin Rolandin Micro Cubella (6,5") ja putkivahvistimella (10") mutta Rolandin AC33:lla soundi oli parhaimmillaan. Lisukkeeksi pikkaisen reverbiä, jolla viulun soundin kuivuutta saa vähän maskattua. Hyvä ostos oli. No hyvä... Itse katselin tuossa katselin yhtenä päivänä tuon mun sähkiksen tekijän esittelyvideoita, ja huomasin että vibrato (jota itse en hallitse) tekee aika paljon hyvää soundille. Valmiiksi osaava viulisti varmaan jo automaattisesti lisää vibraatoa soittoon kun soittimen soundi on liian kuiva. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 24.12.2016 23:25:52 | |
Klezberg: No hyvä... Itse katselin tuossa katselin yhtenä päivänä tuon mun sähkiksen tekijän esittelyvideoita, ja huomasin että vibrato (jota itse en hallitse) tekee aika paljon hyvää soundille. Valmiiksi osaava viulisti varmaan jo automaattisesti lisää vibraatoa soittoon kun soittimen soundi on liian kuiva. Joo, odottelen huomiseen omaa vuoroani, että pääsen kokeilemaan efektilaudan läpi. Vähän vibratoa ja delayta ja ehkä saan itsekin viulusta jotain eteeristä ulos :) | |
![]() 26.12.2016 08:45:16 | |
Moi. tuquoque: Puoliso lisäsi viuluun oman olkatukensa ja soittaa omalla jousellaan. Tuolla se on nyt makuuhuoneessa tunnin verran soitellut Rolandin AC33:n läpi ja kivaa tuntuu olevan. Itse katsoin läpi viulun tekniikan ja viimeistelyn ja hyvältähän tuo vaikutti. Soundikin on omaan korvaan ihan miellyttävä. Hyvä ostos oli. Hienoa kuulla että oli onnistunut ostos. Pari lisäkysymystä jos sopii. Olivatko ensiasennuskielet kelvolliset, vai joutuiko vaihtamaan? Saako mukana tullut komposiittijousi täystuomion, vai olisiko mahdollisesti saatettavissa kelvolliseksi vaikkapa uudelleenjouhittamalla? T:Samuli | |
![]() 26.12.2016 13:17:15 (muokattu 26.12.2016 13:17:57) | |
Tuo kielihomma onkin semmoinen että munkin pitäisi kokeilla tuohon omaan Reiteriin parempia kieliä. Siinä oli tullessaan metallikielet ja on edelleen. Synteettiset voisivatkin olla paremmat. Mulla olisikin Thomastikin setti, mutta kun tuo soitin on viisikielinen, niin pitäisi vielä hankkia lyhyehkö alttoviulun C-kieli. Voisihan sitä tietysti kokeilla vaihtaa vain nuo neljä ylintä kieltä niin näkisi mitä se vaikuttaa. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. | |
![]() 26.12.2016 14:45:26 | |
Tehdaskielet vielä paikallaan. Katsellaan myöhemmin kun uutuudenviehätys katoaa. Tehdasjousta ei vielä edes hartsannut, kun on pääviulussa laatujousi. Itse en osaa jousien laatua oikein arvioida, mutta miksipä tuolla ei soittelisi ja ainakin vara- ja kakkosjousena toiminee ihan ok. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)