Aihe: Himmentimistä
1
sinä
18.10.2003 22:31:44 (muokattu 18.10.2003 22:32:46)
Kyselisin siis himmentimistä (valojen virtalähde, jonka toimintaa ohjataan valopöydällä).
En tiedä juurikaan sähköasioista, joten ensin selventävän kaltainen kysymys. Minkä verran tehoja saa enimmillään himmentimestä, joka ei toimi voimavirralla? Mitä haittaa/hyötyä on, jos himmennin toimii normaalilla verkkovirralla?
Sitten ehdotuksia himmentimeksi, kun olisi tarvetta noin 10 kanavalle.. Niin ja DMX-ohjattava saisi olla.
Roberto
19.10.2003 16:08:01

En tiedä juurikaan sähköasioista, joten ensin selventävän kaltainen kysymys. Minkä verran tehoja saa enimmillään himmentimestä, joka ei toimi voimavirralla?

16A, olettaen että seinän töpselistä tulee sen verran.

Mitä haittaa/hyötyä on, jos himmennin toimii normaalilla verkkovirralla?

Ks. edellinen. Kuudentoista perään ei montaa vähänkään oikeaa lamppua saa.

Sitten ehdotuksia himmentimeksi, kun olisi tarvetta noin 10 kanavalle.. Niin ja DMX-ohjattava saisi olla.

Joku valomies saa vastailla tähän, hävettää jo vähän kun tiedän edes ton verran... ;)
Dj.Dumbass
19.10.2003 18:12:10
16A, olettaen että seinän töpselistä tulee sen verran.

16A on voimavirtaa... 16A voi laittaa ainakin 6900w valotehoa, tai se riippuu myös siitä kuinka paljon himmarin kanavakohtainen sulake kestää. itsellä on 6 kanavaa ja 1150w/kanava.
Outkast on melkein yhtä hyvä kuin Paisteen 302.
PL
19.10.2003 19:50:39 (muokattu 10.12.2003 09:48:51)
..................
JuhaPK
19.10.2003 23:29:29
16A on voimavirtaa...

No eipäs ole... 3x16A on. Voihan sitä olla vaikkapa 32A yksivaihe ryhmiä. Tosin tässä maassa suht harvinaisia.

Nykyään on tapana ihan normaalit pistorasia ryhmät tehdä 16A sulakkeella. Seka ryhmät jossa on valaistus ja pistorasioita taasen ovat yleensä suojattu 10A sulakkeella.

16A voi laittaa ainakin 6900w valotehoa

Niin tarkennukseksi 3x16A...

16A sulake kestää 230x16=3680W, käytännössä tietenkään moinen kuormitus ei ole suositeltava, vaan esim tuollaiset 3500W.

tai se riippuu myös siitä kuinka paljon himmarin kanavakohtainen sulake kestää.

Luonnollisesti.

Käytännössä kaikki voimavirta himmentimet voidaan kytkeä toimimaan myös valovirralla. Homma kannattaa jättää sähköalan ammattilaiselle, jos ei ole varma mitä tekee. Tai jos tarkkoja ollaan, lain mukaan mitään voimavirtaan liittyvää ei saa tehdä kuin ammattilainen, siis ei edes jatkojohtoa!!! (ainoastaan valovirta jatkojohdon saa tehdä kuka tahansa)
JuhaPK
19.10.2003 23:32:06
taas peruslaskuoppia kehiin P = U x I karkeasti eli 240 V X 16 A = 3840W

Eikös sentään mitoituksessa käytetä edelleen 230V vaiheen ja nollan välistä jännitettä tässä maassa? Kun kuitenkin moinen jännite nykyään verkostamme löytyy...
JuhaPK
19.10.2003 23:42:21

Eli ensin tarvitsee päättä hankkiiko kaksi 6-kanavaista vaiko yhden 12-kanavaisen. 10-kanavaisia ei taida olla olemassa. Itse valitsisin kaksi 6-kanavaista, koska silloin niitä voi syöttää eri pistorasioista (hätätilassa 16A voimavirtaa tai valovirtaa saa vedeltyä vähän sieltä täältä...).

Sitten seuraava seikka on budjetti. Botex valmistaa varsin edukkaita himmentimiä, jotka jotenkin myös toimivat, tosin jotain omituisuuksia on tullut vastaan. Lite puter valmistaa jo hieman parempaa. Sitten tuleekin jo vaikkapa Zero 88, RVE, MA, ADB jne... Hinnat ovat sitten Botex:in halvimmasta 6x10A himmentimestä (n. 400e) aina tuhansiin euroihin... ADB:n himmentimet ovat varsin asiallisia, tosin eivät todellakaan halvimpia. RVE on suht uusi tuttavuus minulle, mutta vaikuttaa ihan kiinnostavalta vaihtoehdolta.

Neljä 3-kanavaista voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Nyt juuri ei tule kyllä mieleen muuta kuin Pulsarin Minipak:it joita ei DMX:lä saa.
PL
20.10.2003 09:23:27 (muokattu 10.12.2003 09:48:36)
..................
Marzi
21.10.2003 15:02:15 (muokattu 21.10.2003 15:03:57)

(hätätilassa 16A voimavirtaa tai valovirtaa saa vedeltyä vähän sieltä täältä...)

Kertiokaas nyt mulle, että mitä eroa on voimavirralla ja valovirralla? tai valovirtajohto vs. normaali sähköjohto. Samoja shukoja ja jatkoroikkia valoissa käytetään kuin muuallakin. Valovirta ei meinaan terminä sano mulle yhtään mitään. Puhutaanko tässä nyt himmenninsähköstä?

Samaa sähköä siellä seinissä on, ottaa sen sitten voimavirtana 16A, 32A, 63A, 125A -letkuista tai mistä vaan mahdollisesta normaalista siannenätöpsellistä sieltä lavalta. Kuorma pitää vaan olla sen mukaan mistä sitä vetelee.

Perussääntönä voi käyttää jos haluaa, (tulee käytettyä kun kiertää noissa vanhoissa puuladoissa välillä keikalla) että tavalliseen pistorasiaan ei laita yli 2kW:n jatkuvaa kuormaa. Sama wattimäärä pätee aika monen himmentimen kanaviin. Helppo muistaa. Ei sula johdot sitten sieltä seinästä. 3,5kW saattaa jo lämmittää jatkuvana normaalia ähköpiuhaa aika mukavasti. Ainakin 2,7kW.n strobo saa ohuemman johdon hikoilemaan.

Niin ja kysymykseen, että ADB:ltä voi tutkailla himppareita.

12 kanavaa:
http://www.enlightenment.co.uk/frames/prod/adb/d-micror.htm

6 kanavaa:
http://www.enlightenment.co.uk/frames/prod/adb/d-memopa.htm

Ja kaikkea muuta:
http://www.enlightenment.co.uk/frames/prod/adb/adbdims.htm

Ja on niin rigitaalia että. :)
Pidän ääntä, olen.
PL
21.10.2003 15:17:15 (muokattu 10.12.2003 09:48:21)
..................
JuhaPK
21.10.2003 22:14:47
Kertiokaas nyt mulle, että mitä eroa on voimavirralla ja valovirralla?

Valovirta = normaali shuko, sellanen siis normaali pistorasia :) (tai valovirta voipi olla vaikka vanha maadoittamaton pistorasia)

Siis valovirta nyt on vain ammatti termi (sähköala) 230V normaalille esim. pistorasialle. Helppo puhua valo- tai voimavirrasta...

Ja jälleen selkeää. No kuitenkin tuosta varmaan jotain tolkkua saa.
sormunen
21.10.2003 23:15:13
Samaa sähköä siellä seinissä on, ottaa sen sitten voimavirtana 16A, 32A, 63A, 125A -letkuista tai mistä vaan mahdollisesta normaalista siannenätöpsellistä sieltä lavalta. Kuorma pitää vaan olla sen mukaan mistä sitä vetelee.

No kyllä joku aavistus olisi hyvä olla olemassa...Ihan ettei kuorma kupsahda kyljellensä. Ehkä sulla onkin, en tiedä. Melkoinen osa kesätapahtumien harmeista johtuu/johtui juur tosta vähän huolettomasta asenteesta.
JuhaPK
22.10.2003 19:55:58
No kyllä joku aavistus olisi hyvä olla olemassa...

Näin on ehdottomasti! Ja mitä isompi veto sen enemmän olisi hyvä tietää vinokuormista, potenttiaalieroista ym. mukavuuksista... Ja niitä kaapelien mittojakin kannattaa joskus miettiä jotta edes jonkinlainen oikosulkuvirta säilyisi.
Marzi
30.10.2003 11:08:13

Ja jälleen selkeää. No kuitenkin tuosta varmaan jotain tolkkua saa.

Tämähän selvitti. Mulle kun ne on vaan töpseleitä ja voimavirtaa.
Pidän ääntä, olen.
Marzi
30.10.2003 11:12:12 (muokattu 30.10.2003 11:12:38)

No kyllä joku aavistus olisi hyvä olla olemassa...Ihan ettei kuorma kupsahda kyljellensä. Ehkä sulla onkin, en tiedä. Melkoinen osa kesätapahtumien harmeista johtuu/johtui juur tosta vähän huolettomasta asenteesta.

No kyllä mulla on joo jonkinlaista hajua. Tasainen sopiva kuormitus joka vaiheelle takaa yleensä vähemmän ongelmaisen keikan. Ja letkujen ei välttämättä tarvi olla aina niitä satametrisiä... :)

Ei oo mun lavoilta vielä kuorma koskaan polttanut kaapeleita, että hyvällä mallilla. :) Mutta eipäs mun setit oo ollukkaan vielä 100 par-kannua, 6 molea ja x-määrää liikkuvia suurempia. Tosin tossakin saa jo toki katsoa, että mistä sähkönsä ottaa. Onneksi firmassa on myös sähkömies. :)
Pidän ääntä, olen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)