Aihe: On se fonisteilla kyllä ilonsa!
1 2
funkylord
01.09.2003 17:46:57

Tänään oli kyllä todella ilon päivä kun kävin taas ostamassa paketillisen lehtiä, ja niitä säntäsin kokeilemaan, ja löytyi yksi TODELLA hyvä lehti. Kyllä siinä olisin tarjonnut kaikille vastaantulijoille kahvit, niin hyvä fiilis oli! Soittelin siinä transsissa parisen tuntia, eikä huolet merkinnyt juurikaan mitään! Outoa on tämä fonistin elämä..
Ananias osaa varmasti yhtyä tähän topicciin.
PORKKANA!
juhohann
01.09.2003 20:35:11
Aah, onni on hyvä lehti :) .
Jabbe
21.09.2003 16:00:51
Heh, mulla on 2 lehteä enkä niistäkään soita kuin toisella. Pakkohan siitä on sitten tykätä kun ei voi verrata muihin. :)
Fortune
21.09.2003 22:23:52
No ni, kitaristia opettakaa:

Mitä ne mystiset "lehdet" ovat ja mihin ne puhaltimissa tulevat, Fazerilla äimistelin taannoin mutten kehdannut kysyä myyjältä ja jatkoin tuttujen kitaroiden luo.
Jumpers for goalposts
Jabbe
21.09.2003 22:27:18
Mitä ne mystiset "lehdet" ovat ja mihin ne puhaltimissa tulevat, Fazerilla äimistelin taannoin mutten kehdannut kysyä myyjältä ja jatkoin tuttujen kitaroiden luo.

Täh? Siis kysehän on Fonistien liiton julkaisemasta aikakauslehdestä, "Fonisti":sta. Ilmestyy 4 kertaa vuodessa, hinta 4e. Ei ne siihen soittimeen tule, senkin kitaristi!

Hähä. Luulit jo. Niin se tulee siihen suukappaleeseen. :)
noir
22.09.2003 10:15:59
Hähä. Luulit jo. Niin se tulee siihen suukappaleeseen. :)

Kunnianarvoisan funkylord:n tekstistä päätellen, nämä lehdet lienevät myös varsin yksilöllisiä, vai?

Ei hitto, taas rupesi tekemään saksofonia mieli...
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
funkylord
22.09.2003 10:24:14 (muokattu 22.09.2003 10:28:18)

Lehtihän on siis:

- Ruokolastu raa'asti kärjistettynä
- Se pistetään siihen mustaan/hopeiseen/etc. suukappaleeseen =)
- Jonka värähtely saa sen fonin soimaan
Verrattavissa Kitaraan, että Lehti on kieli. ja pää ja foni on sitä kaikukoppaa. pää (suuontelo) lähinnä on se kaikukoppa.
- Ja yleensä Lehtipaketissa on 10 lehteä. se paketti maksaa fonista ja merkistä riippuen 15 - 80e
se paketti yleensä kestää joka päiväisessä soitossa teoriassa 20 viikkoa käytäntö on taas ihan toista.Koska yhdestä paketista saattaa löytyä vaan yksi hyvä lehti joka on tasaisesti leikattu, eikä näin vuoda. Eli ostat pahimmillaan 80e baritoni fonin lehti satsin, ja löyvät sieltä tasan yhen lehen joka toimii.näin se on.

Foni on yks niitä soittimia, mitä voi soittaa kuurona, siis että myös "kuulee soittonsa"
PORKKANA!
Fortune
22.09.2003 10:28:33
Perhana, kun kuulostaa hienolta. Ihan kuin kunnon kitara, joka värähtelee soittajansa vartaloa vasten joka nuotilla, mutta potenssiin n (n>49857).

Hitto kun olisi älynnyt pienenä alkaa moista soittamaan, parikymppinen taitaa olla auttamatta liian vanha (vrt. viulu).
Jumpers for goalposts
noir
22.09.2003 10:45:41
Hitto kun olisi älynnyt pienenä alkaa moista soittamaan, parikymppinen taitaa olla auttamatta liian vanha (vrt. viulu).

Itse valitsin aikoinaan pianon ja fonin välillä. Jos sitä fonia sitten vaikka kymmenen vuoden päästä, kun noin mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
funkylord
22.09.2003 16:59:22

noh... et ole vanha. mulle ois tulossa yksi 30-vuotias oppilas, ja hyvin innokkaalta vaikuttaa. EI se ikä ole este, se on vain hidaste. *hehee*
PORKKANA!
Jabbe
22.09.2003 17:26:07 (muokattu 22.09.2003 17:27:19)
noh... et ole vanha. mulle ois tulossa yksi 30-vuotias oppilas, ja hyvin innokkaalta vaikuttaa. EI se ikä ole este, se on vain hidaste. *hehee*

Niin. Mäkin aloitin vasta nyt. Tosin oboeta olen aika pitkään soittanut joka helpottaa urakkaa huomattavasti. Ja eihän sitä tarvitse ammattilaiseksi edes tulla, toisin kuin eräät... ;)

EDIT: Niin muuten Aki, meidän on ehdottomasti pidettävä jamit tässä joku päivä. Onko tietoa jaksaisitko joskus tulla tännepäin?
funkylord
22.09.2003 17:29:16

EDIT: Niin muuten Aki, meidän on ehdottomasti pidettävä jamit tässä joku päivä. Onko tietoa jaksaisitko joskus tulla tännepäin?

ei oo vielä tietoa... kaippa sitä joku päivä pitäs vaan nostaa niskasta itteään ja lähteä... Mut saas ny nähhä. siel pitäs olla joku häppeninki ennenkun ois järkevää lähtee sinne, noin niinkun rahan suhteen =)
PORKKANA!
Jabbe
23.09.2003 15:31:10
ei oo vielä tietoa... kaippa sitä joku päivä pitäs vaan nostaa niskasta itteään ja lähteä... Mut saas ny nähhä. siel pitäs olla joku häppeninki ennenkun ois järkevää lähtee sinne, noin niinkun rahan suhteen =)

Joo, ymmärrän. No pitää kehitellä joku häppeninki. Olis muuten siistiä pitää joskus jotkut kunnon isot jamit jossain, eikö?
funkylord
24.09.2003 21:09:48

Joo, ymmärrän. No pitää kehitellä joku häppeninki. Olis muuten siistiä pitää joskus jotkut kunnon isot jamit jossain, eikö?
Aivan... on vaan aika järjestäminen niissä... Jos joensuussa pystysitte järjestämään, niin tulisin messin ihan varmasti =)
PORKKANA!
johabba
29.09.2003 21:06:20
Palatakseni nyt noihin lehtiin..

Eli mitäs taikuuksia te niille teette kun ootte uuden ostaneet? Jotkuthan niitä hioo ja leikkelee kovasti, toisille riittää se alkuperänen muoto.

Ite oon vasta ihan jonkun aikaa soitellut klarinettia, eli enpä uskalla mitään vielä tehdä noille. Toisaalta mulla on kyllä lehtiä jotka ei haittais vaikka täysin turmeltuiskin (-> harjotteleen vaan =). Onko mitään sellasta perusjuttua mikä kannattaa tehdä?
funkylord
29.09.2003 21:59:37

Palatakseni nyt noihin lehtiin..

Eli mitäs taikuuksia te niille teette kun ootte uuden ostaneet? Jotkuthan niitä hioo ja leikkelee kovasti, toisille riittää se alkuperänen muoto.

Ite oon vasta ihan jonkun aikaa soitellut klarinettia, eli enpä uskalla mitään vielä tehdä noille. Toisaalta mulla on kyllä lehtiä jotka ei haittais vaikka täysin turmeltuiskin (-> harjotteleen vaan =). Onko mitään sellasta perusjuttua mikä kannattaa tehdä?

Tehdäänpäs hypoteesi:
Sinulla on nyt lehti kädessäsi. Otat siitä kannasta kiinni ja katsot valoonpäin sitä terävää osaa, näet siitä ylä osasta valon, mutta mitä enemmän kantaan päin menet sitä vähemmän valo tulee siittä läpi, siinä vaalean ja tumman välissä on sellainen melko suora "leikkauspinta".

Jos se on leikattu huonosti, siinä on molemmilta sivuilta pitemmällä se vaalea osa, kun keskellä, eli silloin se on ohuempi reunoilta, kun keskeltä, ja se vuotaa ilmaa reunoilta, ja on silloin helpompi esim kiksaamaan, ja ei soi muutenkaan helposti.
Silloin auttaa apukeinona hiominen, joka tapahtuu vesihiomapaperilla. sitä hiotaan melko tasaisesti sieltä alapuolelta, jolloin nämä reunat tulevat tasoihin muun kanssa -jos ei ole mielettömän pitkällä reunat hioutunut- ja soundi paranee. Se myös laskee lehden paksuutta (yllätysyllätys) Eli se joissakin tapauksissa auttaa myös liian jäykkään lehteen. Mutta se ei oo paras keino lehen jäykkyyden pieneen laskemiseen
Lehtiähän saa hiottuina ja hiomattomina
Hiottu: esim. Vandoren
Hiomaton: esim. Rico
Hiottuja käytetään aika paljon klassisessa, kun taas hiomattomia käytetään pop/jazzissa

Peruskäsittelyähän ei lehdille oikeastaan ole. Jotkut kelpaa ihan sellaisinaan, mutta paketissa lehtien paksuus vaihtelee jonkun verran. Jos tuntuu että lehti on hieman liian jäykkä, niin pika toimenpiteenä kannattaa suorittaa vastaavanlainen:

01. Pistät lehden suukappaleeseen kuten normaalisti.
02. Otat kynän (mieluummin pyöreän kynän)
03. Lähdet aivan kiristimen reunasta kynällä painamaan ja vetämään hitaasti kärkeä päin. Painaminen saa olla ihan reipasta
!Huom! Vedä vain noin puoliväliin lehden hiottua pintaa,
Tuon saattaa joutua tekemään joka harjottelun alussa, mutta saattaa olla, että se asia korjaantuu heti sillä lopullisesti.
Tuohon en tiedä syytä miksi se löysää lehteä kummiskaan tukkimatta sitä, mutta näin on tehty kaaaauan.

On tietysti muitakin syitä miksi klara/foni kiksaa, mutta jätetään kertomatta *naur*
PORKKANA!
funkylord
29.09.2003 22:01:46 (muokattu 29.09.2003 22:03:14)

Siis vastaukseks vielä, eli minä en ainakaan tee mitään tuon kummosempia taikoja, ja hyvin nuo toimii. Miulla kestää yks lehti viikosta kahteen jokapäivästä soittoa.
Ennen kun harrastelin vain, niin kesti yksi lehti kuukaudesta kahteen.

Niin ja unohda ne sakset mielestäs.. ei niitä leikata... koska sitä ei oikein voi tehdä millään tasaisesti, ja vaikka voisikin, niin lehdestä tulee pienlläkin leikkauksella helpostikkin 1.5:sta 4, tai 4.5 ja se ei oikeen enää soi...
PORKKANA!
johabba
30.09.2003 20:19:14
OK. kiitos paljon! Et tiiä kuinka kiva on lukea ihan itelleen tarkotettua tekstiä tällasissa asioissa =) harvoin löytyy ihmisiä jotka jaksaa/osaa selittää tällasia yksinkertasia asioita mitkä kaikille ei ihan vielä ookkaan niin yksinkertasia
isojussi
07.10.2003 23:19:28
...Foni on yks niitä soittimia, mitä voi soittaa kuurona, siis että myös "kuulee soittonsa"

Tää vois olla omanakin topiccinaan mielenkiintoinen, mutta toi värähtelyjen kuuleminen on asia, johon kiinnitin tosissani huomiota vasta toissaperjantaina. Vaikka komppiosasto meillä hanskaakin lavavolumin tyylikkäästi, ei se esim. Highway Star:issa voi enää olla kovin alhainen...:-)

Yhdessä kohdassa soitan pasuunalla pienen oktaavin C:n usevampaan kertaan peräkkäin 6:lta vedolta - ja infernaalisen lujaa, mutta siitä huolimatta sitä on vaikea itse kuulla (monitoripuoli on kyllä käyttämällämme PA-firmalla hanskassa). No, toissaperjantaina älysin, että aistin torven värähtelyn, vaikka en kunnolla kuule itse ääntä - vire on itse asiassa tietyin osi helpompikin kuulla näin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Treenaatteko tätä hommaa millään tavalla? Pitäiskö välillä soitella kuulosuojaimet päässä?
Osta mut - ma olen kaupan!
funkylord
24.11.2003 11:15:57

Tää vois olla omanakin topiccinaan mielenkiintoinen, mutta toi värähtelyjen kuuleminen on asia, johon kiinnitin tosissani huomiota vasta toissaperjantaina. Vaikka komppiosasto meillä hanskaakin lavavolumin tyylikkäästi, ei se esim. Highway Star:issa voi enää olla kovin alhainen...:-)

Yhdessä kohdassa soitan pasuunalla pienen oktaavin C:n usevampaan kertaan peräkkäin 6:lta vedolta - ja infernaalisen lujaa, mutta siitä huolimatta sitä on vaikea itse kuulla (monitoripuoli on kyllä käyttämällämme PA-firmalla hanskassa). No, toissaperjantaina älysin, että aistin torven värähtelyn, vaikka en kunnolla kuule itse ääntä - vire on itse asiassa tietyin osi helpompikin kuulla näin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Treenaatteko tätä hommaa millään tavalla? Pitäiskö välillä soitella kuulosuojaimet päässä?

niin.. pitäshän sitä treenata, että saisi toimimaan tuon virityksen tavallaan sillä varmammalla tavalla, koska tuo on ainakin varmaa, että "kuulee"

Mie ainakin kuulen joka ikisen äänen luissani, ja sitä kautta viritän niitä, mutta sitä en tiedä osaanko tehdä niin. =)
PORKKANA!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)