k9 25.03.2004 18:45:38 | |
---|
Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt treenailla huuliharpun soittoa. Reijät 2 ja 3 yrittävät kuitenkin muodostua ongelmaksi, niistä kun tälläisen wannabebluesjäbän on vaikea saada kunnon ääntä. Harmonicalessons.com:issa neuvotaan puhaltamaan vatsalla ja huuliharpun läpi, ei sen sisään. Kauniita ajatuksia, mutta voisiko joku neuvoa hieman yksityiskohtaisemmin, miten oikeastaan pitäsi tehdä ja treenata? Kitoos! |
Zarmo 26.03.2004 12:21:16 | |
---|
Pyydäs jotain muuta kokeilemaan. Minulla oli yhdessä halpisharpussa yksi kieli jotenkin jumissa, ei suostunut soimaan kunnolla. Sitten kun sitä vähän tikulla rnkläsin, niin alkoi toimia paremmin. Don´t you know there ain´t no Devil
That´s just God when he´s drunk
- Tom Waits |
Roberto 26.03.2004 13:28:18 | |
---|
Kasteleminen voi kans auttaa. Vesilasiin hetkeksi, kuivaus ja menoks. |
kivi 26.03.2004 14:54:03 | |
---|
Kasteleminen voi kans auttaa. Vesilasiin hetkeksi, kuivaus ja menoks. Tuo on hyvä temppu. Ihan vain dippaat harpun veteen, ja menoksi - soi yllättävän paljon helpommin ja pehmeämmin sen jälkeen. Pepe Ahlqvist käyttää kuulemma veden sijasta viskiä, mutta se ei liene vielä tarpeellista... |
aape 26.03.2004 16:56:27 | |
---|
Pepe Ahlqvist käyttää kuulemma veden sijasta viskiä, mutta se ei liene vielä tarpeellista... Vanhat blues ukot tuolla rapakon takana kovin vaittävät että puu-harppu soi parhaiten kun sitä dippaillaan viskiin aika ajoin. -Kun soittotaito ja soundi on kohdallaan, on aika jäädä eläkkeelle- |
noir 27.03.2004 17:04:53 | |
---|
Vanhat blues ukot tuolla rapakon takana kovin vaittävät että puu-harppu soi parhaiten kun sitä dippaillaan viskiin aika ajoin. Soi varmaan paremmin myös silloin, kun dippailee itse sitä viskiä aika ajoin. Voi auttaa myös se, mikäli on jumissa, että puhaltaa/imee sinne voimakkaasti lyhyen ajan, vähän kuin sylkisi. Saattaa irrota, jos on jotain pölyä, mutta älä vaan sylje sinne. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. |
donpepe 01.04.2004 16:30:35 | |
---|
Ei kannata missään lonkerossa tms sokeriliemessä uittaa harppuja koskapa se tarttuu kieliin ja ne lopettaa soimasta. Kuolleen harpun kunnollinen korjaaminen on perin vaikeaa koskapa vaikka kielen saisikin jotenkin soimaan, vire tavallisesti sotkeutuu. Kasteleminen auttaa kun sen tekee just ennen keikkaa ja muistaa ravistella veden ulos ja puhaltaa rungon tyhjäksi ettei tule ylläriääniä, hehe! Joskus olen koettanut soittaa niitä sillai iisimmin "sisään" ennenkuin ottaa ne keikalle, ikäänkuin lämmitellen. Mut hajoo ne silti aikanaan. Kestävimmiksi olen havainnut Tombon Major Boy-harput, puusisus puuttuu joten soundi on heiman nasaalimpi. Mut ne kestää 2 x kauemmin ku mitkään Hohnerit. Muovisisus ei tunge kastuessaan silleen yli kehyksen joten turpakaan ei mene ruvelle niin helposti. Just let me hear some of that Rock & roll Music - Chuck Berry |
Teijo K. 02.04.2004 07:42:14 | |
---|
Kestävimmiksi olen havainnut Tombon Major Boy-harput, puusisus puuttuu joten soundi on heiman nasaalimpi. Mut ne kestää 2 x kauemmin ku mitkään Hohnerit. Muovisisus ei tunge kastuessaan silleen yli kehyksen joten turpakaan ei mene ruvelle niin helposti. Päihittääkö tuo jopa Hohnerin oman muovirunkoisen pro harpun? Niitä minulla on jokunen. Toisaalta niin vähän tulee soiteltua nykyään, että sillä rungollakaan ei lie niin väliä. Kernelit ne on unixeissakin ...
- KooAa. |
donpepe 07.04.2004 11:36:45 | |
---|
Kumpikin toimii okei siinä mielessä et ne ei turpoa mut Tombon soundi on aavistuksen nasaalimpi johtuen kuoren muodosta, makukysymys. Just let me hear some of that Rock & roll Music - Chuck Berry |