Aihe: Foninsoittajat!
1
AdTe
25.04.2004 16:43:11
Eli kiinnostais kuulla muiden foniiin hairahtaneiden mielipiteitä..
Siis paras fonimerkki,lehtimerkki ja lehden vahvuus?

Ite sämplään Jupiterin altolla,käytän Rico Royalin lehtiä 2,5..tosin tilauksessa on nyt kolmosta ja kolmepuokkista..
gandar
25.04.2004 17:13:14 (muokattu 04.04.2005 11:16:50)
Parhaita foneja/suukappaleita/kieliä jne. ei ole olemassakaan, paras on se mikä parhaiten sillä hetkellä siihen musiikkiin toimii, mutta luettelenpa nyt omia mieltymyksiäni.

Itselläni on Yamahan YTS-62 (vanhempi malli) tenorina, jonka löysin kerran vaatekaapistani. Lyhyen keskustelun jälkeen isäni kanssa

( "Mikäs tämä on?" "Ai juu, saksofoni, saat pitää" "r0x0r!")

päätin aloittaa sen soittamisen. En väitä, että tuo paras malli olisi, mutta hyvin on tähän asti pärjätty, eikä voittavaa tiimiä vaihdeta. Suukappaleena on joku Meyer 6M -vakkarimalli, mutta kaapista löytyy myös Selmer Soloist Short Shank (joku 60-luvun malli), mutta Meyerissä on enemmän "tehoa" ja uskaltaisin vahvasti väittää, että Meyer on se paras suukappalemerkki juuri minulle. Kielinä toimivat Alexander Superial D.C -kielet vahvuudeltaan 3, joihin vaihdoin monen vuoden Rico Royalien jälkeen. Katua ei ole tarvinnut, nämä on aivan huippuja. Kielet kiristää paikalleen Francois Louis- hammasrautahärpäkkä, joka on ehdottomasti paras kokeilemani lehdenkiristin.

Sopraanona minulla on joku Tsekkoslovakiassa Ladan kansista tehty Amati Kraslice Classic Deluxe, jonka löysin myös kaapistani (nyt se taitaa olla jo suht tyhjä). Se on aivan hirveän huono ja vieläpä rikki, mutta jos haluaa ankkatorven, niin kyllä se siihen käy. Yanagisawa tekee parhaat sopraanot, mutta mistäs köyhä opiskelija rahaa taikoo.

/edit: Alexanderin D.C:t olivat patonkipellejen kikkailun takia kaikkialta loppu, nykyään soitan Fibracellillä.
"The saxophone is not just something to blow into; it's something to sing through." -Paul Brodie
AdTe
25.04.2004 17:37:21
Niimpä...Mulle kävi ton mun Jupiterin kans niin,et sitä 13 vuotta haaveilin fonista ja sit vaan kesällä 03 päätin,et nyt se sit hankitaan. Yamaha oli ensin tähtäimessä,mut mistä raapii kokoon tuhat euroo?? Meinasin ostaa sellasen kiinalaisen peltilelun,mut onneks yks tuttu esti ja seuraavana päivänä löyty huuto.netistä ilmotus jossa myytiin jupiteria alle neljällä sadalla...
Ja siinä se ny on,enkä oo kertaakaan joutunu katumaan ton ostamista.
Pitäis vaan saada huoltoon...
juhohann
26.04.2004 14:19:15
Minulla on myöskin Jupiterin altto, sillä olen nelisen vuotta soittanut. Sitä ennen oli lainassa joku Yamahan opiskelijamalli vuoden verran, mutta siitäpä en paljoa muistakkaan.

Aluksi käytin Vandorenin orkkis kieliä (semmosessa sinisessa pakkauksessa), paksuus taisi olla 2 tai sinne päin, nykyään käytän Vandorenin V16 sarjan kieliä vahvuudeltaan 2½. Olen joitakin muitakin erinäisiä kieliä kokeillut, mutta ne ole ikinä raaskinut ostaa niitä niin montaa kappaletta, notta olisin jonkinlaisen kuvan niistä saanut. Ja mikäpä siinä, nuo veekuustoistaset toimii kyllä oikeinkin mainiosti.

Suukappaleissa on käytössä tällä hetkellä Rico Royal b5, mutta varastossa on myös Jupiterin mukana tullut Jupiter 4c ja joskus aikoinaan ostettu Vandoren Series 5 a27. En ole muuten noita pitkään aikaan kokeillut. Ehkä pitäisi. Kielen suukappaleeseen kiinnittää joku nahkainen kiinnitysjeejee, ei se Jupiterin mukana tuleva metallinen.

Olen harkinnut jonkun Yamahan fonin ostamista, ne ovat kuulemma hinta-laatu -suhteeltaan hyviä.
auxiliary
26.04.2004 15:38:27
itse tuhnutan nimeltä mainitsematonta kinkkitenoria.
monessa paikassa varoiteltiin ostamasta sitä muuhun kuin koristetarkoituksiin mutta toistaiseksi olen pärjännyt mainiosti,johtuu tietysti musiikkityylistä (punkrock/ska).
käppyräni ääntä on kehuskeltu eikä pelättyjä halpismallivikoja ole toistaiseksi havaittu.
vandorenin jumbo javan hankkimista olen kaavaillut ja iiisolla aukolla,kokeneiden mielipiteitä odotellessa...
funkylord
26.04.2004 21:29:10

Tuolla kuvauksessani on kaikki nuo minun soittimet, mutta lisätäänpä suukappaleet

Altto: Meyer 6m/ vandoren java 3
Tenori: Meyer 6m / rico royal 3
Baritoni: Eugene rousseaux jxd (sitä numeroa en muista) / rico royal 2.5

sanosimpa, että barska, ja tenori on ergonomisesti minulle oikeampia, mutta altto on pääsoitin.
Niin jos foni on kunnossa, niin ei se ole soittimesta paljoa kiinni mimmosta soundia sieltä saa irti. kevyet, ja ohuet fonit resonoi paremmin, joten siksi ne soikin helpommin. siksipä ehkä toi kinkkifoni on just hyvä skassa, ja kannattaa ostaa ne jumbot, osta jumbo suukappale, että lehet
KahviKlubi perustajajäsen#1 Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä: 1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
sax machine
04.05.2004 18:09:01 (muokattu 04.05.2004 18:09:26)
Jupiterin altto foni
Meyer vitonen
La Voz Medium

edit.
"Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz." -Louis Armstrong-
funkylord
04.05.2004 21:57:17 (muokattu 04.05.2004 21:58:01)

Meyer vitonen

Mitäpä oot tykänny soitella 5:lla? Ite en oikein 5:sta pitäny kun sitä kokeilin, koska aika suurella paineella soitan, niin aukko jää auttamattoman pieneksi. ja ei kehtaa 3½ lehtiä ostaa, kun eivät kummiskaan soi tuossa.
Seiska taas on niin "klassinen suukappale" verrattuna kutoseen, että sekään ei mulle toiminu.

Onkohan muuten puppua, että Perko soittaa ylähampaat irti suukappaleesta? Oon tuommosen huhun kuullu aika varmalta taholta. Aika jännältä tuntuu yrittää soittaa silleen, kun ei luissa johdu mitään.
KahviKlubi perustajajäsen#1 Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä: 1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
gandar
05.05.2004 16:56:19
Ainahan tuota voi kai herralta itseltään kysyä, lähettää vain hälle sähköpostia. Eipä tosin tuota löydy mistään. Ahdistelkaa keikalla.

Toisaalta tiedä sitten miten hanakasti eri artistit tuollaiseen vastaavat. Kerran lähetin mielenkiinnosta viestin Antti Sarpilalle, jossa kyselin herran setuppia. Ei vastausta ole vuoteen kuulunut. Mulukku
"The saxophone is not just something to blow into; it's something to sing through." -Paul Brodie
Jelena
16.05.2004 20:05:07
Lehtien vahvuus riippuu pitkälti siitä soittaako pop/jazz vai klasariansatsilla. Pop/jazztyylissä soitetaan paljon löysemmillä lehdillä.

Osaanpa päteä hyvin, vaikka oon ite soittanut fonia ehkä kuukauden. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)