Aihe: Saksofoniin tarvikkeita (ja muita vinkkejä) Helsinkistä?
1
noir
14.06.2004 13:06:04
Elikäs se suukappaleen värähtelevä osa, lehtikö nyt olikaan nimeltään. Mistäpäin Helsinkiä moisia kannattaisi ostaa ja mikä lienee hinta?

Sain käsiini saksofonin, alttofonikos tuo nyt olikaan, enkä ole moista koskaan soittanut, tahtonut kyllä. Tuon edellämainitun tarpeen jälkeen olisi setti kasassa, joten pääsisi opettelemaan. Sitten, mikäli joku pystyisi neuvomaan, kuinka kovaa, millä tavalla ja mistä suunnasta pitäisi puhaltaa, olisin jo pitkällä. Tunnit eivät juuri nyt tule kysymykseen, sääli sinänsä - häätö tullee. Myös muita vinkkejä otetaan vastaan, eli vastaanotetaan.

Auttakaa kitaristia!
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Karlsson
14.06.2004 13:21:35
Puhaltimia ja niiden osia on ainakin Millbrooksissa ja varmasti Fasun toisessa kerroksessa.
"Epävireessä? Meillä päin tätä sanotaan luovaksi ilmaisuksi..."
gandar
14.06.2004 14:57:09
Ja Turusta Soitinlaineelta nyt kannattaa aina tilailla, http://www.soitinlaine.fi

Aloittelijalle Rico Royal tai Vandoren on ihan ok, eivätkä ole mitenkään kovin kalliitakaan. Rico halvempi, ja vielä soitettava. Itse soitan Alexander D.C:llä, mutta niiden kanssa pitää kikkailla enemmän, Ricoa ei tarvitse kuin suussa käyttää ja lätkäistä suukappaleeseen.

Muista tarvikkeista korkkirasva ja mahdollisesti suukappaleeseen tuleva hammassuoja-tsydeemi ovat ihan harkittavan arvoisia ostoksia.
"The saxophone is not just something to blow into; it's something to sing through." -Paul Brodie
noir
15.06.2004 10:27:50
- - Ricoa ei tarvitse kuin suussa käyttää ja lätkäistä suukappaleeseen. - -

Ahasta, eli jonkinlaista esivalmistelua... Mitähän kaikkea noille pitää tehdä, että saa äänen irti?
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
gandar
16.06.2004 18:17:30
Kielet on hyvä kostuttaa ennen suukappaleeseen laittoa. Joko ihan omalla syljellä suussa tai vaikkapa kahvikuppiin kaadetussa haaleahkossa vedessä. Vesiliotus on ainakin pitemmän kostutuksen tarvitsevilla kielillä (mm. Alexander) melkeinpä ainut vaihtoehto, mutta Ricojen kanssa riittä omavarainen kostutus. Jotkut myös hieroskentelevat kieliään, paksusta päästä ohuempaan syiden mukaisesti, ja joskus sekin auttaa johonkin, mutta aloittelijoille moinen on turhaa kikkailua.

Ja jos kieli on oikein aaltoileva tai muuten vain epäkelpo, se kannattaa säästää kuitenkin jonnekin hamaan tulevaisuuteen, joskus kämäsistä kielistä kehkeytyy ajan ja onnen kanssa ihan hyviä.
"The saxophone is not just something to blow into; it's something to sing through." -Paul Brodie
Mcpertti
29.06.2004 23:09:42
Siis saksofoniin saa kyllä ihan varmasti lehtiä mistä tahansa soitinliikkeestä... Luulisin XD
gandar
30.06.2004 16:20:24 (muokattu 30.06.2004 16:21:18)
Niinhän sitä luulisi, yllättävän harvassa liikkeessä on vähänkään harvinaisempien fonien kieliä (itse saksofoneista puhumattakaan, vain jotain halpis-schaiBea). Sopraanon ja baritonin kieliä sai aikoinaan etsimällä etsiä, jos sattui käymään väärässä paikassa ja aika monessa liikkeessä on vain sitä yhtä, tai kahta, suosituinta mallia ja suosituinta vahvuutta. Muille myydään "eioo"ta. Sitten kun vielä joutuu joissain liikkeissä kieliä tilatessa odottamaan tuomiopäivään, osaa arvostaa esim. SoitinLaineen päivän toimituksia ja suurempaa valikoimaa.
tsalakka
30.06.2004 21:47:52
Miten se vanha konsti liuottaa päreet suolavedessä, itse käytän mielelläni vissyä? Pitää kuulemma pöpöt loitommalla ja pidentää ikää (siis lehden).
Gamka
07.07.2004 18:16:34
Täällä vielä pahempi aloittelija, kun mulla ei tuota saksofonia edes ole. Into olisi suuri ja soitin pitäisi saada. Turussa asustelen, joten jo mainittu Soitin Laine tulisi kyseeseen, tai sitten käytetty jostain. Mulle kelpaisi myös soittotunnit, joten vihjeet, missä aikuinen voi aloittaa soittelua Turussa kelpaavat.

Onko väliä aloittaako sopraano-, altto-, vai tenori- saksofonilla? Jos päätyisin ostamaan tuolta Soitin Laineelta, mitä suosittelisitte? Ja tietysti jos joku tietää soittotunneista, tai jotakuta Turusta joka voisi soittimen hankinnassa avustaa, olisin kiitollinen tiedoista. Sähköpostiakin saa laittaa tulemaan, mutta lueskelen myös tätä ketjua.
gandar
08.07.2004 11:23:58 (muokattu 08.07.2004 11:24:23)
Altto tai tenori on paras vaihtoehto aloittelijalle IMHO. Sitten niiden kahden välillä ihan oma mieltymys ratkaisee, tenori on isompi ja matalampi, altto pienempi ja korkeampi. SoitinLaineen valikoimista aloittelijalle joku Jupiter tai Yanagisawan tai Yamahan oppilasmalli lienee ihan kelpo valinta. Ota kuitenkin mukaan kokeneempi soittaja, joka voi kertoa että onko haluamasi foni oikeasti mistään kotoisin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)