Aihe: Kasusoittimen lukupäiden putsaus
1
Penasol
13.09.2004 14:35:07

Huomasin, että vastuualueellani on kasettisoitin, jonka lukupäät vaativanevat puhdistamista. Ääni on tunkkainen, ei paljoa diskantit kuulu. Kuuntelemani kasetin pitäisi olla hyvässä kunnossa, ainakin se vielä eilen kuulosti äänenlaadultaan olevan hyvässä kuosissa ja se on ollut laukussani kotelossa siitä asti, eli siitä ei luultavimmin ole ongelmassain kyse.
Mitenkäs tuo puhdistushomma sitten hoidetaan? Vaikka sen voisi viedä ammattilaiselle puhdistettavaksi, tekisin sen mieluummin itse jos se ei ole riskialtis homma soittimelle ensikertalaisen tekemänä.
Kiitän etukäteen mahdollisista avunannoista.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
kivi
13.09.2004 14:47:33
Mä ihmettelin kovasti... kazoon (eli kasun) puhdistus... hmm?

Katso nyt ensin, ettei kasettinauhan alta oo lähtenyt se tyyny (mikä painaa nauhaa äänipäätä vasten) kävelemään. Sellaista usein sattuu vanhoissa nauhoissa, ja tulos on juuri kuvailemasi.

Toinen vaihtoehto on, että äänipää mankasta on löysällä. Jos äänipää ei osu raitaan, ei kuulu kunnolla. Kiristä, jos heiluu, mutta muuten älä, koska säätöruuvi on lakattu kiinni juuri siksi ettei se pyörisi.

Äänipäiden puhdistus tehdään apteekista saatavalla isopropanolilla ja vanupuikoilla. Älä laimenna isopropanolia, ja anna haihtua kunnolla ennen kuin laitat nauhan sisään. Älä läträä isopropanolia kumiosiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
poppamies
13.09.2004 22:35:22

Olen Kiven kanssa samaa mieltä. Todennäköisesti iänipiä on vinossa. Jos pää ei ole aivan 100% pystysuorassa niin diskantit häviää heti. Toinen ongelma voi olla että pää(t) pitäisi demagnetisoida.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)