Elikkäs multa löytyy eurorack MX2642A mikseri jota olen kotistudio käytös käyttäny mutta nyt olis tarkotus alkaa tekeen livekeikkoja sillä mutta mua semmonen asia mietityttää että mistä mun kannattaa vetää monitoreihin piuhat? Siinä on 4 subgroupia ja sitten on 6 aux sendiä. Eli kannttaako vetää aux sendistä vai subgroupista? Muutama vuosi vedettiin samalla koneella ja kehitin seuraavanlaisen systeemin monitorointiin: Aux 1 ja 2 ovat ns. pre-auxeja eli niistä pystyt kehittämään PA:han menevästä signaalista riippumattoman monitorimiksauksen. Ryhmiä käyttäessä et pysty vaikuttamaan signaalien kanavakohtaisiin voimakkuuksiin jos haluat ne erilaisiksi kuin PA:han menevän. Yksinkertaisin tapa on laittaa molemmista auxien outputeista piuha monitoreihin ja avot - pystyt säätämään kahden eri monnin eri lailla. Ainoana ongelmana on hankaluus hallita kokonaisuutta, koska mikserissä ei ole auxeille mastervolumea. Tällaisen systeemin pystyt kehittämään ajamalla auxien 1+2 signaalin mikserin takalaidassa piuhalla outputeista 1 ja 2 ns. A, B, C tai D-inputeihin (left/right) ja sieltä reitittämään ne sisäisesti group-outputeihin. Nyt pystyt kanavakohtaisesti säätämään monitoriin menevän signaalin voimakkuuden ja ryhmäliu'uista säätämään monitorin kokonaistason. Tällä systeemillä monitoroinnin balanssi kanavien välillä säilyy ja samalla pystyt nopeasti sulkemaan/avaamaan ja säätämään monitoreja. Mikäli tarvitset neljä monitoria, signaalin voi reitittää myös ryhmiin 3-4, jolloin tulee tuplamäärä lähtöjä. Kannattaa muistaa, että tällöin ryhmälähdöt 1 ja 3, kuten myös 2 ja 4, ovat keskenään samaa signaalia. Tasot kuitenkin pystyy säätämään. Yksinkertaistettuna: Aux 1 output menee sisään esim Input A:n leftiin, aux 2 taas Input A:n rightiin. Input A reititetään napista Group 1-2:een. Group-out 1 ja 2 lähettää signaalin monitoreille. Vähän monimutkainen selitys, mutta toivottavasti hokaat... Tyhjän saa pyytämättäkin |