Aihe: Alttoviulu: Stentor vs Roth & Junius?
1 2
piisamirodda
13.02.2017 16:46:27
Hei vain.

Olen tässä jo pidemmän aikaa ajatellut aloittavani alttoviulun soiton, ja Thomannin sivuilta olen vilkuillu näitä kahta: Stentor SR1505 Viola Student II 16" / 229 € ja Roth & Junius RJVAE 16" Student Viola Set / 269 €. Onko kellään kokemusta näistä soittimista ja kumpi olisi kannattavampi ostos aloittelijalle?
Pitäisin kyllä tuosta Stentorin ulkonäöstä enemmän mut en mä viuluani viitsi vain sen takia valita. :-D Roth & Juniuksessa tulisi Pirastro Tonicat, Stentorin kieliä ei ole mainittu.

Kannattaisiko hankkia samalla myös olkatuki?
piisamirodda
14.02.2017 16:31:45
Tai jos jollain olisi jokin muu ehdotus kuin Stentor tai Roth & Junius niin kertokaa ihmeessä. Fiddlershop.com:ia olen myös hieman tutkinut mutten aivan vakuuttunut niiden tarjonnasta..
Klezberg
15.02.2017 21:12:15 (muokattu 15.02.2017 21:13:07)

Itse mietin alttoviulun hankintaa ja katselin noitakin pitkän aikaa, sitten viime keväänä F-musiikin alennusmyynnistä ostin Yamahan kahdella ja puolella sataa ja olen tyytyväinen. Noissa netissä myytävissä halvoissa epäilyttää onko niitä mitenkään säädetty, esimerkiksi sovitettu tallaa viulun kanteen. Tosin ei sitä kaupassakaan aina tiedä jos ostaa hyvin halvan eikä ole tarkkana.

Olkatuki on mulle ainakin ihan välttämätön.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
piisamirodda
16.02.2017 15:02:35
Klezberg: Itse mietin alttoviulun hankintaa ja katselin noitakin pitkän aikaa, sitten viime keväänä F-musiikin alennusmyynnistä ostin Yamahan kahdella ja puolella sataa ja olen tyytyväinen. Noissa netissä myytävissä halvoissa epäilyttää onko niitä mitenkään säädetty, esimerkiksi sovitettu tallaa viulun kanteen. Tosin ei sitä kaupassakaan aina tiedä jos ostaa hyvin halvan eikä ole tarkkana.

Olkatuki on mulle ainakin ihan välttämätön.

Lähtipäs halvalla! Vain viulu vai oliko setti? Yamahat taitaa olla kyllä aika laadukkaita, hyvä löytö. Totta, pitää vaan toivoa parasta, lähimpään musiikkiliikkeeseenkin on jonkin matkaa niin pääse sielläkään käväisemässä valikoimaa tarkistamassa..
Klezberg
17.02.2017 08:47:24 (muokattu 17.02.2017 08:48:39)

Setti se oli, eikä noiden normaalihintakaan ole kuin vähän yli viisisataa. Eli 50% alennus oli kun ostin. Kaupoissa noita ei välttämättä paljon ole, netistä näkee f-musiikin valikoimat.

https://www.f-musiikki.fi/jousisoittimet/alttoviulut

Soitinlaineella sitten halvin setti on Tononi, 690 euroa. Tuosta Yamahasta mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
blackmore81
17.02.2017 12:52:33
Klezberg: Setti se oli, eikä noiden normaalihintakaan ole kuin vähän yli viisisataa. Eli 50% alennus oli kun ostin. Kaupoissa noita ei välttämättä paljon ole, netistä näkee f-musiikin valikoimat.

Soitinlaineella sitten halvin setti on Tononi, 690 euroa. Tuosta Yamahasta mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa.

Soitin Laineella plussana se, että kaikki soittimet lähtevät säädettyinä ja trimmattuina. Ei tarvi erikseen sitten viedä ammattilaiselle säädettäväksi.
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Klezberg
17.02.2017 13:39:19 (muokattu 17.02.2017 14:04:58)

blackmore81: Soitin Laineella plussana se, että kaikki soittimet lähtevät säädettyinä ja trimmattuina. Ei tarvi erikseen sitten viedä ammattilaiselle säädettäväksi.

Viittasin itsekin tuossa ylempänä tämän säätöasian merkitykseen. En tiedä mitä tuo Yamahan "on yksilöllisesti käsin viimeistelty" tarkoittaa, onko talla oikeasti sovitettu. Ei tuossa mun Yamahassa ainakaan näy mitään rakoa tallan jalkojen alla, toisin kuin f-musiikin alennusmyynnistä ostamassani romanialaisessa halpisviulussa, jota ei tosiaan ollut mitenkään säädetty.

Liki seitsemänsataa on jo kuitenkin aika paljon enemmän kuin runsaat parisataa minkä hintaisia ketjun aloittaja oli katsellut. Niiden kanssa voi lähteä siitä että säädön tarvetta on ja se maksaa jos ei osaa itse tehdä. Yamahan kanssa vaikuttaa että ne on soittokunnossa, mutta voin olla väärässä. En osaa kaivata siihen mitään parannusta, c-kielikin soi hienosti.
Klezberg
17.02.2017 13:41:33

Sitten on vielä tämä kauppa http://www.howviolins.fi/virtuemart … lu/alttoviulut/406mm-16-alttoviulut josta lähtee Sielamin halvin setti neljälläsataa trimmattuna.
blackmore81
17.02.2017 14:15:24
Klezberg: Sitten on vielä tämä kauppa http://www.howviolins.fi/virtuemart … lu/alttoviulut/406mm-16-alttoviulut josta lähtee Sielamin halvin setti neljälläsataa trimmattuna.

Tuo vois olla kyllä kysyjälle ihan varteenotettava vaihtoehto. Varsinkin kun tulee vielä säädettynä tuohon hintaan. Sielamin alttoviuluista ei ole kokemusta, mutta kyseisen firman sellon omistan ja tyytyväinen olen ollut. Voisi olettaa, että ovat ihan laadukkaita pelejä nuo alttoviulutkin. Kyllä itse melkein kallistuisin tuon valitsemaan.
Klezberg
17.02.2017 14:21:24

blackmore81: Tuo vois olla kyllä kysyjälle ihan varteenotettava vaihtoehto. Varsinkin kun tulee vielä säädettynä tuohon hintaan. Sielamin alttoviuluista ei ole kokemusta, mutta kyseisen firman sellon omistan ja tyytyväinen olen ollut. Voisi olettaa, että ovat ihan laadukkaita pelejä nuo alttoviulutkin. Kyllä itse melkein kallistuisin tuon valitsemaan.

Ihan sama fiilis tuosta tulee minullekin, vaikkei sen kummempaa tietoa olekaan.
blackmore81
17.02.2017 14:26:19
Ois kyllä itsekin päässyt vähän halvemmalla näköjään, jos ois valinnut soittimeksi alton eikä sellon :D
Klezberg
17.02.2017 14:31:26

blackmore81: Ois kyllä itsekin päässyt vähän halvemmalla näköjään, jos ois valinnut soittimeksi alton eikä sellon :D

En tiedä kannattaako tuosta välittää :) Altto on oikeastaan fyysisesti liian pieni sen sävelkorkeuteen nähden, sanovat, ja siksi vähän ongelmallinen. Sello on hieno soitin, kiehtoisi itseäkin mutta joku raja mun pantava soitinten kokeilulle.
blackmore81
17.02.2017 14:39:56
Klezberg: En tiedä kannattaako tuosta välittää :) Altto on oikeastaan fyysisesti liian pieni sen sävelkorkeuteen nähden, sanovat, ja siksi vähän ongelmallinen. Sello on hieno soitin, kiehtoisi itseäkin mutta joku raja mun pantava soitinten kokeilulle.

No ei toki. Vitsillä heitin. Voihan sen rahan huonomminkin käyttää kuin harrastuksiin. Vuosikausia itsekin sellosta haaveilin ja viimein syksyllä sen sitten hommasin. Sellon ääni kyllä on itseäkin viehättänyt aina. Vaikea soitinhan tuo on varsinkin näin aikuisiällä, mutta aina sitä pitää haasteita elämässä olla :D Oishan nuita monenlaisia soittimia, joita kiinnostais soittaa, mutta kyllä itsekin pitää nyt hetki tyytyä näihin nykyisiin. Niissäkin riittää jo ihan tarpeeksi haastetta.
Murgo
21.02.2017 17:46:36

Minulla on ollut Roth&Junius viulu (ei tosin altto-) jotain 5-6 vuotta ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Ei vaatinut mitään säätöä, kielet vaihdoin parempiin. Ei ole vääntyillyt tai aukeillut saumoista toisin kuin muut omistamani halppikset, pysyy jopa vireessä pitkiäkin aikoja. Soikin ainakin omaan (toki heavymiehen puolikuuroon puu-) korvaani oikein hyvin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
21.02.2017 18:21:54 (muokattu 21.02.2017 18:22:30)

Murgo: Minulla on ollut Roth&Junius viulu (ei tosin altto-) jotain 5-6 vuotta ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Ei vaatinut mitään säätöä, kielet vaihdoin parempiin. Ei ole vääntyillyt tai aukeillut saumoista toisin kuin muut omistamani halppikset, pysyy jopa vireessä pitkiäkin aikoja. Soikin ainakin omaan (toki heavymiehen puolikuuroon puu-) korvaani oikein hyvin.

Sitä tallan istumista kanteen ei kyllä itse välttämättä huomaa edes kaivata, peli vain sitten soikin paljon paremmin kun se sopii just kohdalleen. Ammattilaiset veistää ne jalat pienellä veitsellä, harrastelijat tekevät sitäkin että hiekkapaperi viulun kanteen (karkea puoli ylöspäin) ja hiotaan sitä tallaa siinä paikalla mihin sen on tarkoitus tulla.
Murgo
21.02.2017 18:39:30 (muokattu 21.02.2017 18:41:32)

Joo, tuota hiekkapaperikonstia olen käyttänyt niin viuluun, alttoviuluun, selloon kuin kontrabassoonkin. Mutta tähän nykyiseen viuluun (ainoa jousisoittimeni tällä hetkellä) en ole kokenut ko. toimenpidettä tarpeelliseksi, soi tosiaan hyvin ilmankin.

Samoin muissa halppiksissa ovat kielet poikkeuksetta olleet tehtaan jäljiltä liian korkealla sekä tallan että satulan päässä, tässä Roth&Juniuksessa eivät.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
piisamirodda
23.02.2017 17:08:27 (muokattu 23.02.2017 17:19:15)
Klezberg: Setti se oli, eikä noiden normaalihintakaan ole kuin vähän yli viisisataa. Eli 50% alennus oli kun ostin. Kaupoissa noita ei välttämättä paljon ole, netistä näkee f-musiikin valikoimat.

Juu tuo 690 € alkaa mennä hieman yli oman budjettini. :D Vieläkään en ole kyllä saanut päätettyä minkä soittimen valitsisin. Tosiaan tuo Yamaha vaikuttaa kyllä järkevältä vaihtoehdolta mutta en tiedä viitsinkö sitä viittäsataa ihan vielä pulittaa.. Tuo SieLamkin vois kans olla good choice.
piisamirodda
23.02.2017 17:12:01 (muokattu 23.02.2017 17:20:20)
Murgo: Minulla on ollut Roth&Junius viulu (ei tosin altto-) jotain 5-6 vuotta ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Ei vaatinut mitään säätöä, kielet vaihdoin parempiin. Ei ole vääntyillyt tai aukeillut saumoista toisin kuin muut omistamani halppikset, pysyy jopa vireessä pitkiäkin aikoja. Soikin ainakin omaan (toki heavymiehen puolikuuroon puu-) korvaani oikein hyvin.

Kiva kuulla että on ollut ja pysynyt hyvänä. Mietiskelen tässä jos viitsisin budjettirajaani nostaa niin onkohan sillä Roth & Juniuksen alton laadulla paljon eroa jos sen R & J Student Viola / 269 € tilalle ajattelisin sitä hieman kalliimpaa versiota, Advanced Viola / 419 €..
piisamirodda
23.02.2017 17:15:32 (muokattu 23.02.2017 17:17:48)
blackmore81: No ei toki. Vitsillä heitin. Voihan sen rahan huonomminkin käyttää kuin harrastuksiin. Vuosikausia itsekin sellosta haaveilin ja viimein syksyllä sen sitten hommasin. Sellon ääni kyllä on itseäkin viehättänyt aina. Vaikea soitinhan tuo on varsinkin näin aikuisiällä, mutta aina sitä pitää haasteita elämässä olla :D Oishan nuita monenlaisia soittimia, joita kiinnostais soittaa, mutta kyllä itsekin pitää nyt hetki tyytyä näihin nykyisiin. Niissäkin riittää jo ihan tarpeeksi haastetta.

Selloon ihastuin minäkin ensin, mutta koon ja hinnan vuoksi päädyin alttoviuluja katsomaan kuitenkin. :D Nätti ääni altoissakin, viulut on ehkä hitusen liian kimeitä omaan korvaan.
piisamirodda
23.02.2017 17:24:42
Mitä muuten viulun säätämiseen kuuluu jos monet käy "säädättämässä" ne jollain ammattilaisella? Tuleekohan se säätö yleensä tyyriiksi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)