Aihe: Kompaktit PA vempeleet made by minä ite? 1 | |
---|---|
![]() 18.01.2005 22:43:51 | |
Joissain tilanteissa haittaa aika paljon omien PA vempeleiden epäkompaktius. Mietin, että jos kasaisi nykyistä laitteistoa mahdollisimman paljon hyödyntäen myös kompaktiversion, jossa erona olisi lähinnä kompaktit kaiuttimet + mahdollisesti toisen laiteräkin jääminen pois. Tuli vuosia sitten tehtyä melko reilulla kotelotilavuudella olevat syvät kotelot 10 tuuman elementeille. Kotelo sellainen, että mahtuu pystysuunnassa 2 kpl 10 tuumaista ja taitaa diskanttitorvellekin jäädä tilaa. Kotelo tuli viritettyä muistaakseni refleksiputkella 30 herziin. Siitä tulee mieleen, että toimisikohan pikku PA:na jos laittaisi samaan koteloon jonkun esim. mahdollisimman järeän 10 tuumaisen autosubbarielementin (hyvä hinta/laatusuhde?), jota syöttää oma päätteensä ja toinen pääte 10 tuumaista PA elementtiä ja 1 tuuman torvi + draiveri hoitamaan muita taajuuksia. Kaksitiejakosuotimen teko ei liene kovin monimutkaista. Näitä ämyreitä varten neljällä johtimella olevat piuhat, joissa speakonit. Näin onnistuisi nykyisten päätteiden ja aktiivijakarin hyödyntäminen. Ei muutakuin kommenttia onko idea kehityskelpoinen vai persiistärevitty? | |
![]() 19.01.2005 08:45:35 | |
Ainahan sitä voi kokeilla, mutta onko lopputulos sitten hinnan ja vaivan arvoinen sitä en aina jaksa uskoa. Jos komeroiden värkkääminen filosofisessa mielessä kiinnostaa, niin nöyränä poikana juttelemaan Palsan kanssa Lahtikaupunkiin Hirsimetsäntielle, saat todennäköisesti vastaukset em. kysymyksiisi. Toisaalta jos tuollaiset korkeat ja kapeat pöntöt menee soundillisesti ketuilleen, niin ylimääräiset reiät umpeen ja sitten Päijänteen rantaan Telkän kodeiksi, saa ainakin joku hyvän mielen. | |
![]() 19.01.2005 10:56:33 | |
Tuossa rojektissa pullonkaulana on elementtejen hinta. Itse pöntöthän mulla jo on. Kaipaisin kokemuksia muodostuuko ongelmaksi jos subbari on samassa kotelossa ylempiä taajuuksia toistavien elementtien kanssa. | |
![]() 19.01.2005 11:12:03 | |
Jos oikein ymmärsin, aiot laittaa 10" suppas- ja 10" lo-mid-elementin samaan koteloon? Saattaahan tuosta ääntä tulla mutta elementtien kesto ja taajuus- ja vaihevasteiden virittäminen on kyllä melkoisen vaikeaa. Kokeile, aikaa ja rahaahan siihen vaan kuluu. Voisithan kokeilla kotelon jakamista ja uudelleen virittämästä siten, että suppaselle tulee oma refleksiosuus ja keskialueelle oma suljettu osuutensa kotelosta. Passiivijako mid ja hi elementtien välille ja aktiivijakarilla sub- ja mid/hi-osastot. Hifiä tuskin saat ja hyötysuhdekkin voi olla suhteelisen huono, mutta oletpahan ainakin asian kokeillut ja siten mielenrauhan saanut. Joka tapauksessa löisin vetoa sen puolesta, että Telkkä saa uuden asunnon. : ) | |
![]() 19.01.2005 11:41:26 (muokattu 19.01.2005 15:36:53) | |
Saattaahan tuosta ääntä tulla mutta elementtien kesto ja taajuus- ja vaihevasteiden virittäminen on kyllä melkoisen vaikeaa. Kokeile, aikaa ja rahaahan siihen vaan kuluu. No jos mulla olis sen kokoiset sub elementit, niin voisin tehdä alustavan kokeilun siten, että loput elementit olisi pienestä kotikaiuttimesta. Jos kuulostaisi hyvältä, niin sitten vasta hankkimaan kalliimpia elementtejä, jotka kestävät jonkin verta tehoakin. Voisithan kokeilla kotelon jakamista ja uudelleen virittämästä siten, että suppaselle tulee oma refleksiosuus ja keskialueelle oma suljettu osuutensa kotelosta. Voi olla miettimisen arvoinen idea. Edellyttänee, että sub osaston ja muun osaston jako aika korkealla koska muuten ei jää sub osastolle riittävää kotelotilavuutta. Passiivijako mid ja hi elementtien välille ja aktiivijakarilla sub- ja mid/hi-osastot. Näin meinasin. Watteja mulla on uskoakseni päätteissä tarpeeksi, joten mahdollinen alhainen hyötysuhde ei paha ongelma. Minun ymmärtääkseni alhainen hyötysuhde olisi lähinnä sub osastolla johtuen elementin pienestä pinta-alasta. Kävin tsekkaamassa minkälaiset ne koteloni itseasiassa on ja tilavuutta niissa n. 67 litraa. Mahtuu 2x10 tuumaiset + torvi. Refleksiputki on taaksepäin. | |
![]() 19.01.2005 23:35:46 | |
Onnea yritykselle, mutta pistä suosiolla se keskiääni-elementtinä toimiva omaan koteloonsa. Muuten alkaa se alapään elementti liikuttaa sitä keskiäänistä, tuloksena on bassotaajuuksille vastakkaisvaiheinen passiivisäteilijä. Ja sitten reippaasti vaimennusainetta suljettuun koteloon että saat resonanssipiikin leveäksi (siihen toistoalueelle se kuitenkin osuu, veikkaan ma). En tiedä millaisia äänenpaineita tavoittelet ja minkälaista musaa aiot noihin ajaa, mutta PA-touhuihin toi 30 Hz:n viritystaajuus kymppituumaiselle tuntuu aika matalalta. Reippaan kokoisia 2x18" subbareitakin viritetään ylemmäs, saati tollaisia yhden käden roudattavia. Tavallisesti tolpan nokkaan sijoitettavat 12"+pilli-tyyppisten ratkaisujen refleksitaajuus huinii 70-80Hz:n paikkeilla. Toi riittää yleensä yleensä laulukäyttöön ja saadaan sellainen pieni boosti siihen alapäähän ennen kuin vaste putoo. Sillä kaappi kuulostaa hiukan botnemmalta kuin itse asiassa onkaan. Liian alhaisella viritystaajuudella toi ilmiö ulosmittaantuu. Vaikket tavoittelisikaan hyvää hyötysuhdetta, kannattaa kuitenkin muistaa elementin koon aiheuttamat rajoitukset eikä hakea kuuta taivaalta. | |
![]() 20.01.2005 00:27:14 (muokattu 20.01.2005 00:31:02) | |
Tuota juuri mietin mitenhän se toinen mid elementti käyttäytyisi ja lienet oikeassa sen vastakkaisvaiheisen passiivisäteilyn suhteen. En tiedä millaisia äänenpaineita tavoittelet ja minkälaista musaa aiot noihin ajaa, mutta PA-touhuihin toi 30 Hz:n viritystaajuus kymppituumaiselle tuntuu aika matalalta. Ajattelin jotain aika maltillista äänenpainetta, mutta enemmän kuitenkin mihin kotistereot pystyy. Tarkoituksena, että voin itse soittaa koskettimistolla bassot ämyreiden läpi. Sanotaan vaikka niin, että sellaiset koktailkamat, joilla ei mitään hurjaa rock meininkiä tavoitellakaan ;-) Tavallisesti tolpan nokkaan sijoitettavat 12"+pilli-tyyppisten ratkaisujen refleksitaajuus huinii 70-80Hz:n paikkeilla. Toi riittää yleensä yleensä laulukäyttöön ja saadaan sellainen pieni boosti siihen alapäähän ennen kuin vaste putoo. Sillä kaappi kuulostaa hiukan botnemmalta kuin itse asiassa onkaan. Liian alhaisella viritystaajuudella toi ilmiö ulosmittaantuu. 12" + pilli kaapeista lähtee uskomattomasti mökää, mutta pelkkien sellaisten saundi ei ole mun makuun, vaikka voi olla hyväkin subbareiden kanssa. Ittellä 2 kpl 2 x 15" + pilli yläpäinä ja 1 kpl Cerwin Vega SL-36B isompina ämyreinä. Ne jyrähtää ihan toiseen malliin, mutta ei oikein kätevät ainoina ämyreinä. Mulla on sellainen käsitys, että viritystaajuuden alapuolella elementti saattaa liikehtiä aika holtittomasti, joten sitä alemmat taajuudet syytä leikata pois. Korjatkaa jos olen väärässä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)