Aihe: Haitarin miksaus
1
Vapour
05.01.2005 14:07:23
Tällainen kysymys, että miten haitari kannattaa mikittää live-soitannassa, kun muu ryhmä on kitara/rummut/basso, ja lisäksi satunnaisia puhaltimia?

Mille kaistalle se kannattaa miksata?

Kiitokseni jo etukäteen
kivi
05.01.2005 22:07:03
Tällainen kysymys, että miten haitari kannattaa mikittää live-soitannassa, kun muu ryhmä on kitara/rummut/basso, ja lisäksi satunnaisia puhaltimia?

Mille kaistalle se kannattaa miksata?

Kiitokseni jo etukäteen

Mä en ole kauhean innostunut ajatuksesta, missä soittimia miksataan erikseen EQ:ttaen omalle "kaistalle" (ellei kyseessä ole soittimen oma, luonnollinen piikki), mutta kitarasta kannattaa varmaan sitten korostaa yläpäätä vähän tavallista enemmän, ja leikata kitarasta alapäätä vähän tavallista ylempää, että saa hanurin kuulumaan.

Kannattaa ehkä ajaa haitari kitaran (ja ehkä myös puhaltimien, jos ne soivat laulun kanssa samaan aikaan) kanssa lopuksi samaan stereoryhmään, että niitä on helppo leikata laulun tieltä pois.

Jos sovitukset ovat kunnossa, homma on periaatteessa selvä melkein säätämättäkin. Jos sovitukset ovat hämärämpiä, saattaa olla fiksua laittaa ryhmään kompura, jonka sidechainia ohjataan laululla - tällä voi automaattisesti "kyykyttää" solistille tilaa.

Näin mä luulen. Mutta mä olen rokkari, eikä haitari oo mulle tavallinen ongelma...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)