Aihe: Steel pan
1
Modest Murskaaja
27.04.2005 10:42:59

Kysyn ihan mielenkiinnosta, et ketkä ovat koskaan edes kuulleet mainittavan mitään tästä Trinidadista lähtöisin olevasta kirjaimellisesti rautaisella soundilla soivasta peltitynnyrin puolikkaasta muotoillusta soittimesta, jolla soitettua musiikkia kuuluu ihan jokaikisessä Karibian Meren maita käsittelevässä matkailuohjelmassa?
Itse olen Kiteeltä, jossa asustaa eräs hyvä ja kokenut steel pan-valmistaja Simo Tiainen (joka on muuten tällä hetkellä toinen Suomen steel pan rakentajista), joten olen onnekseni voinut kuulla ja soittaa, ja jopa itse hieman rakentaa tätä mahtavaa soitinta.:) Suomessa on tällä hetkellä vain 2 huippua steel pan-rakentajaa, joista Ari Viitanen on Karjaalta, ja äsken mainittu Simo Tiainen Kiteeltä. Aikaisemmin oli myös Esa Tervala, joka on sittemmin muuttanut Sveitsiin, ja onkin nyt ehkä maailman kuuluisin pan-man.
Mainostan nyt tätä soitinta, koska Suomessa on vielä tällä hetkellä ihan liian vähän steel pan ihmisiä, ja uskomattoman monet eivät ole koskaan edes kuulleet steel pania.

Suosittelen!:)

Tässä viel muutamia Steel pan linkkejä:
http://www.oppivat.net/~steelywonder/
http://www.dlc.fi/~pan-ari/
(sivuilta löytynee vielä lisää linkkejä, ja niistä vielä lisää ja lisää ja lisää ja lisää ja..)

Toivottavasti jossakussa herää ainakin jonkin asteista kiinnostusta kyseisestä mainiosta mökägeneraattorista, jonka iloinen soundi luo hymyn kenen tahansa elämän halunsa menettäneen kasvoille (mutta pidemmän päälle tosin myös järkyttävän mieltä raastavan päänsäryn:Z) Suosittelenkin näin ollen steel pan musiikkia kuunneltavan vain kohtuullisina annoksina, ja en koskaan päänsäryssä!:P
Olin, elin: Olin elin
hörhö
27.04.2005 10:53:51

Joo, kyllä tiedän vermeen. En vain ymmärrä sitä, millaista tyyliä sillä soitetaan. Ihan miettimällä mietittynä rasittavan tekopirteämpi asia on vain yläasteen aikainen englanninopettajani.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
Puavali
29.04.2005 20:05:45
Tosi hauska peli, kuuntelin sellaista afrikkalaisessa kirkossa. Sopiva soitin myös lahjattomille muusikonaluille, ei häiritse väärinsoitettuna enempää kuin oikeinsoitettunakaan.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
PoLFus
16.05.2005 00:23:19 (muokattu 16.05.2005 00:28:05)

Muutamia Steel pan linkkejä:
http://www.oppivat.net/~steelywonder/
http://www.dlc.fi/~pan-ari/

Jepso, minä ja moni muu onnekas olemme Karjaalaisia Ari Viitasen musiikin oppilaita (koulussa tai musiikkiopistossa). Viime keskiviikkona oli pannukeikka ja meni hyvin (itse soitan bassopannuja, kuuden pöntön kokonaisuutta). Pari keikkaa olen Steel Pan Loversin kanssa heittänyt. Kannattaa tilailla Arilta noita levyjä. Itse omistan kaikki, enkä ikinä kyllästy!

Viikottain on bändi(pannu)treenit ja kivaa on. Viitanen tekee noita ihan tilauksestakin noita pannuja ja suomessa on tekijöitä kai 3-4 kpl ja virittäjiä 2, joista Ari toinen. Pannut tuli Karjaalle (lue Suomeen) 80-90 lukujen taitteessa ja sen jälkeen perusteettiinkin tuo Steel Pan Lovers (itse oli vaipissa vielä tällöin), joka koostui ihan ylä-asteen soittajista, mutta siitä tulikin sitten vuosien saatossa "oikea" bändi, joka heittää nykyään keikkaa siellä sun täällä. Vuonna 2000 tuli pannuorkesterien EM-kisoissa Rnaskassa kolmanneksi.

Pannu on siis Karjaalla, suomalaisissa ylä-ja ala-asteilla koulusoittimena. Pannu on helppo omaksua ja monet soittavat sitä mielellään. Jepso, näin on.

Pannun soittaminen on yleisellä tasolla tosi helppoa. Äänet ovat järjestäytyneet kvinttiympyräksi ja ne on helppo löytää.

Tenoripannut ovat niitä pienimpiä, sitten tulee double secondsit (kaksi vähän isompaa vierekkäin äänet jaettu kahdelle pannulle), sitten kitarat ja lopuksi bassopannuun.

Pannuillahan voi soittaa mitä vain. Viitanen on tehnyt sovituksia Sibeliuksesta Zappaan.

Hauska katsella ihmisiä, jotka ei pannuista koskaan ole kuullutkaan ja sitten tulevat ihmeissään kokeilemaan ja lumoutuvat täysin äänistä. Itse kun on koko elämän ajan ollut pannujen kanssa tekemisissä, niin sitä ihmettelee, että mitä erikoista niissä oikein on!?

Jeps. Tässä pannunsoittajan näkökulma.

ps. kannattaa lukea Arin "viisikon mutsit" ja kultaiset ohjeet tuolta SPL:n sivuilta.

http://www.dlc.fi/~pan-ari/kultneu.htm
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
Modest Murskaaja
17.05.2005 12:56:04

Hauska katsella ihmisiä, jotka ei pannuista koskaan ole kuullutkaan ja sitten tulevat ihmeissään kokeilemaan ja lumoutuvat täysin äänistä. Itse kun on koko elämän ajan ollut pannujen kanssa tekemisissä, niin sitä ihmettelee, että mitä erikoista niissä oikein on!?

Heh, Kiteen Steely Wonderilta (huomatkaa hassunhauska sanaleikki Stevie Wonderista:P) oli tultu kysymään keikan jälkeen "Anteeksi mutta missä se teidän äänilähde oikein sijaitsee?" Kysyjä oli luullut että ääni tulee jostain kiippareista, tms. eikä ilmeisesti ollut laisinkaan huomannut sitä TAJUTONTA läjää oudosti muotoiltuja peltitynnyreitä nenänsä edestä:D
Olin, elin: Olin elin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)