Aihe: Pa kamat merkeittäin
1 2
kamelisko
07.04.2005 10:14:19 (muokattu 07.04.2005 22:39:23)
Nyt alkoi sapettaa sen verran tämä tietomäärä, että päätin perustaa tämän threadin.

Tänne saa sanoa kaikenmaailman merkeistä tietämyksensä ja kokemuksensa niin kootaan ne vaikka FAQ:ksi

Tarkoituksena on siis saada lähinna tavallisista kaupoista saatavat merkit järjestykeen ja kommentit niiden laadusta.

Kategoriat voisivat olla:

Kaiuttimet:

Genelec
-Pro-tason tavaraa. Tältä merkiltä ei huonoja vehkeitä taida löytyä
JBL
-Suomessa suurin osa kamoista vanhahkoja
-Tekee monentasoita tavaraa
-Kalliimat ovat pro:ta ja halvemmat vaativat säätöä siedettävän soundin saavuttamiseksi

db Technologies
-Halvemmanpuoleinen merkki
-Sopii joihinkin käyttötarkoituksiin

Behringer
-Halpismerkki, jonka laatu on hyvin vaihtelevaa.
-Moniin tarkoituksiin sopiva
-Kannattaa varautua takuuvaihtamaan

Dynacord
-Tiettävästi OK kamaa

EV
-USA:lainen laatumerkki
-Halvemmat "ihan ok"-kamaa

FOHHN

HK Audio
-Kunnon tavaraa moneen hintaluokkaan

KME

Mackie
-Aktiiveja on kehuttu

Peavey
-Halvemmat eivät ilmeisesti ole sijoituksen arvoisia

RCF
-Hyvä merkki, aktiivit erittäin jees.
(
The Box=)
-Halpoja. Saattavat toimiakkin jossain.

Alto
-Behringeriin verrattavissa oleva halpamerkki

ja muita kunhan listaa kertyy..

Vahvistimet:
Alesis
Behringer
Dynacord
Peavey
EV
KME
PAS
QSC
SAMSON
T.Amp
Yamaha

Mikserit:
Alesis
Alto
Behringer
Mackie
Peavey
Phonic
Samson
Soundcraft
Yamaha

Ja muut:?
Efektejä yms kamoja

Noi merkit nopeesti repäsin T-kaupan sivuilta. Itse en tiedä mistään mitään ja toivon että voisin samalla tässä oppia jotain.
Antakee mulle rahaa rumpuihin jooko?
Roadari
07.04.2005 11:24:15
En nyt ihan ymmärtänyt mitä tässä haetaan, mutta kommentoidaan.

Kaiuttimet:

Genelec

Ihanaa ihanaa... Näitä minä kumarran. Mahtava erottelukyky, ihana soundi!
JBL
Vähän vanhoja melkein kaikki mitä suomesta löytyy. EON aktiivisarja mielestäni ihan täyttä skeidaa.
db Technologies
Halvalla ei saa hyvää, tiettyihin tarkoituksiin kuitenkin riittävää!
Behringer
Kun olis edes kaks samanlaista behkua olemaan. Vempeleet toimii vähän sinnepäin. Mutta taas, tiettyihin vaatimuksiin vastaa tämäkin.
Dynacord
Aikoinaan oli ihan kivaa kamaa, uusia en ole päässyt kunnolla testaa
EV
Hyvää tavaraa. Ei vaan kunnon maahantuojaa tällä hetkellä, siksi EV:t suomessa aika vanhoja. Jenkkimerkki, pitäis olla nyt edukasta kun dollari on alhaalla.

HK Audio
Mulla on niitä 18' subbareita, en muista mallia. Aivan ihanaa!
Peavey
Hyi yäk!
RCF
Hyvä merkki, aktiivit erittäin jees. Uusi sarja vielä testaamatta.

Kommentoin muutkin kunhan ehdin, halusitte tai ette!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
pitk
07.04.2005 11:52:50

Kaikki pro-kamat ovat hyviä ja kalliita. Loppu on makuasiaa.

Pro-kaiuttimia: JBL, EV, Martin Audio, d&b, Nexo, Turbosound, EAW, Mayer, Renkus & Heinz,

Pro-vahvistimia: QSC, Crest, Australian Monitor, Camco, Amcron, Lab Gruppen, d&b,

Pro-miksereitä: Midas, Soundcraft, Crest, Yamaha, Allen & Heath, Spirit, DiGICo,

Pro-mikkejä: Shure, Neumann, Sennheiser, AKG, DPA,

Pro-prosessointia: Yamaha, Lexicon, BSS, SCV, XTA, dbx, Drawmer,

jatkuu...
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
pitk
07.04.2005 11:54:53 (muokattu 07.04.2005 11:55:17)

Vähän vanhoja melkein kaikki mitä suomesta löytyy. EON aktiivisarja mielestäni ihan täyttä skeidaa.

Ei ihan pidä paikkansa. RMC:llä on JBL:n Vertec PA, joka on kyllä aika ..tun hyvä. Ja suht uusikin.
Kalkutan Konepaja
musamies
07.04.2005 12:23:28 (muokattu 07.04.2005 12:27:07)
Mä en ihan täysin ymmärrä enkä allekirjoita tuota jyrkkää luokittelua, että jonkun merkkiset laitteet olisi viimeisenpäälle PRO ja toiset taas ehdottomasti ei.

Innostuisin siitä ehkä enemmän jos se olisi tarkempi ja koskisi esim. yksittäisiä kaiutinelementtejä tarkkoine mallimerkintöineen ja sisältäisi jonkin määritelmän mikä ominaisuus koettiin hyväksi tai huonoksi.

Jollain esim. JBL merkillä myydään ämyreitä laidasta laitaan, eikä niistä voi pelkän merkin perusteella sanoa onko viimeisen päälle PRO tai ei. Sama juttu EV:n ja monien muiden valmistajien kohdalla.

Ehkä viimeisenpäälle PRO tekninen ratkaisu syntyy siitä, että teknisellä henkilöstöllä on selvillä mihin pyritään, on riittävät resurssit ja tunnetaan erilaisten yksittäisten laitteiden ominaisuudet, jotta niistä voidaan muotoilla järjestelmä vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla tarvetta.

Tästä tulee mieleen ajatus, että mahdollisimman epä PRO on ehkä sellaiset laitteet, joiden tekniset ominaisuudet eivät ole riittävän selvästi määritelty, jotta niistä voisi järkiperäisin perustein suunnitella hyvän äänentoistojärjestelmän.
Teemu Tee
07.04.2005 13:07:23 (muokattu 07.04.2005 13:08:11)
KAIUTTIMET

Genelec
Mulle yhtä kuin paras mahdollinen studiomonitori

JBL
Kalliimmat mallit PRO-kamaa, halvemmat kutakuinkin samaa kuin muut merkkituotteet samassa hintaluokassa = vaatii EQ-ruuvausta siedettävän soundin saavuttamiseksi.

db Technologies
Halpismerkki, en oo kuunnellut sillä korvalla koskaan vaikka noita esim. kokoustiloissa on aika paljon

Behringer
Itsellä on 2030A:t monitoreina eikä oo pahaa sanottavaa. Tuotoksia en ole paljoa ehtinyt niillä väsätä, mutta ne harvat rulettaa ihan jees. PA-kajareista ei tietoa.

Dynacord
Acuslinet olleet pitkään keikkakäytössä. Budjettiluokassa kuninkaita eritoten BI-ampattuna PowerMax -prosessorin kanssa.

EV
= rokkikajarit. Ei tanssimusamiehen ykkösvaihtoehto. Hyvä merkki sinänsä.

FOHHN
Thomannilla kehuvat kovin, mutta ei mitään kokemusta

HK Audio
Kunnon tavaraa laajalla rintamalla eri hintaluokissa. Budjettikamaa omassakin käytössä, toimiva soundi monitoriksi.

KME
???

Mackie
Moni on kehunut niitä aktiivisia PA-kajareita, ei kokemusta itsellä.

Peavey
Hiukan varauksella suhtaudun ainakin edukkaampiin malleihin.

RCF
Toimiva juttu, aktiivisissa hiukan kovahko soundi, mutta JBL:n EONeihin verrattuna sulosoundit.

(The Box=)
Halpa!

Yamaha
Ehkei kuitenkaan kaiutinvalmistaja jumalan armosta.

Alto
Vrt. Behringer
Tyhjän saa pyytämättäkin
pitk
07.04.2005 13:40:12

Mä en ihan täysin ymmärrä enkä allekirjoita tuota jyrkkää luokittelua, että jonkun merkkiset laitteet olisi viimeisenpäälle PRO ja toiset taas ehdottomasti ei.

Anteeksi, pitää siis tarkentaa, puhuin tietenkin ammatti-prosta ;-)
Kalkutan Konepaja
musamies
07.04.2005 20:34:22
Mulla on HIFI 100/1:sen jakasuodin. Se voi olla melko huonosti PRO käyttöön soveltuva jos ei tiedä miten se toimii.

Sain sillä yhden kotikokoluokkaa olevan bassokaiuttimen paskaksi kun innostuin vähän testaamaan.

Kun kaveri onnistui kaivamaan siihen perusteelliset speksit, niin laite tavallaan siirtyi askeleen lähemmäksi PRO kelpoisuutta koska hahmottui, ettei siinä olekaan varsinaista potentiometrillä säädettävää alarajataajuutta, vaan se alarajataajuudeksi kuvittelemani potentiometri saa vastapäivään käännettäessä aikaan aikamoisen korostuksen 20 ja 16 herzin välillä ja kun se on kokonaan myötäpäivään käännetty, niin sähköinen vaste on suora. Totesin tämän myös tietokoneella mitaten ja ajaen signaalia härvelin läpi.

Esimerkiksi Cerwin Vega tekee itsestään turhan takia aavistuksen epä PRO henkisen valmistajan kun se ilmoittaa sivuillaan speksit turhan suurpiirteisesti.
http://www.cerwinvega.com/products/newpro/index.html

AB-36
"Frequency Response: 30 Hz - 300 Hz"

Aika epäselvästi ilmoitettu kun ei ole mitään puhetta, että minkälaisella vaimentumalla päästään tähän.
Vivo
07.04.2005 21:48:07 (muokattu 07.04.2005 22:12:45)
Ehkä tyhmin ajatus pitkään aikaan, mitä oon kuullu, että vois noin selkeästi sanoa että joku merkki on hyvä tai huono. Melkein jokaisen merkin kohdalle voisi kirjoittaa että osa kamasta hyvää, osa huonoa ja osa siltä väliltä.

Enemmän olisi esim. hyötyä aiheen "Vältä näitä kamoja" alle kerätyt jutut. Ei siis niin, että jos yksi laite nyt sattuu rikkoontumaan, vaan jos on tiedossa että joku laite on suorastaan tyyppivikainen, niin olisi hyvä muidenkin osata pysyä erossa ko härpäkkeestä. Erityisesti halpismerkeillä on paljon hyvääkin tavaraa, mutta sekaan mahtuu usein näitä aivan kaameita vehkeitä.

edit: vaihdoin sanan
www.speakerplans.com
Roadari
07.04.2005 22:03:16
Ehkä tyhmin ajatus pitkään aikaan, mitä oon kuullu, että vois noin selkeästi sanoa että joku merkki on hyvä tai huono. Melkein jokaisen merkin kohdalle voisi kirjoittaa että osa kamasta hyvää, osa huonoa ja osa siltä väliltä.

Enemmän olisi esim. hyötyä aiheen "Vältä näitä kamoja" alle kerätyt jutut. Ei siis niin, että jos yksi laite nyt sattuu rikkoontumaan, vaan jos on tiedossa että joku laite on suorastaan valmistusvikainen, niin olisi hyvä muidenkin osata pysyä erossa ko härpäkkeestä. Erityisesti halpismerkeillä on paljon hyvääkin tavaraa, mutta sekaan mahtuu usein näitä aivan kaameita vehkeitä.

Mun mielestä on hyvä että asioista näin keskustellaan. Ehkä firmat tästäkin oppii ja alkavat vaalia brändejään. Kuitenkin ostajan kannattaa miettiä aina oma käyttötarkoituksensa ja vaatimuksensa hyvin. Ei ole mitään järkeä ostaa tuhansien eurojen putkikompuraa huttubändin haitarin litistämiseen jos muutaman kympin periinkerin prutku ajaa asian.

Olin noin vuosi sitten tekemässä valoja kohtuu isossa liiterissä. Oli kannuja paljon, 8 liikkuvaa, muutama mole yms yms. Keikan jälkeen äityi yhden kollegan kanssa keskustelu valopöytien laadusta lähes kinaksi asti. Puolustin käyttämääni semipro pöytää, kaveri kehui kovin MA:n tuotteita. Sanoin kaverille lopuksi:" En kiistä etteikö esim GrandMA olisi monipuolisempi kuiin tämä käyttämäni, mutta itse juuri sanoit että olit pitänyt tekemästäni jäljestä. Kaiken tämän tein pöydällä joka oli n. neljänneksen GrandMAn hintainen. Miksi minun pitäisi siis ostaa kalliimpi pöytä jos tällä tekee sen mitä pitääkin?

Roadari
Roadari
07.04.2005 22:05:21
Ei ihan pidä paikkansa. RMC:llä on JBL:n Vertec PA, joka on kyllä aika ..tun hyvä. Ja suht uusikin.

Totta. JBLää ei kyllä näe enää paljon käytössä, tämä mainitsemasi array järjestelmän lisäksi. Loput on sitte aika vanhoja. Mun mielestä ei Vertec niin ylivoimaisen hyvä kun väittävät, jos ollenkaan. Soundaa se hyvälle, mutta niin soundaa moni muukin.

Roadari
Vivo
07.04.2005 22:20:16
Sanoin kaverille lopuksi:" En kiistä etteikö esim GrandMA olisi monipuolisempi kuiin tämä käyttämäni, mutta itse juuri sanoit että olit pitänyt tekemästäni jäljestä. Kaiken tämän tein pöydällä joka oli n. neljänneksen GrandMAn hintainen. Miksi minun pitäisi siis ostaa kalliimpi pöytä jos tällä tekee sen mitä pitääkin?

Kuulostaa jotenkin niin tyypilliseltä keskustelulta erityisesti Suomessa. Jostain syystä jopa Suomen ammattipiireissä on valloillaan joistain laitteista ja erityisesti merkeistä ihan käsittämättömiä ennakkoluuloiksikin laskettavia juttuja. Tämän huomaa varsinkin, kun lukee suomalaisten bändien raidereita. Välillä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun suositeltavien laitteiden joukossa on niin eritasoisia vehkeitä vaihtoehtoina toisilleen ja sitten joku yleisesti maailmalla ihan kohtuullisena pidetty merkki on ehdottomasti kelpaamaton.
www.speakerplans.com
kamelisko
07.04.2005 22:41:42
Tämän homman tarkoitus on siis antaa nopeasti kuva asiaan perehtymättömälle siitä, mihin rahansa mielummin kannattaa sijoittaa. Ei välttämättä rinnastaa merkkejä toisiinsa. Kannattaa mainita eri mallisarjojen eroja myös...
Antakee mulle rahaa rumpuihin jooko?
musamies
07.04.2005 22:48:42
Tuli tuossa edellinen keikka, joka oli Sysmän "teatteritalolla", miksailtua vanhalla 6 kanavaisella täysputki Sound City 100 PA mikserivahvistimella ja nelikanavaisella BOSS:in pienellä monomikserillä, johon oli laulumikit koottu. Tämän jälkeen oli vuorossa Hawk merkkinen jousikaiku. Basso meni mikserivahvistimeen suoraan, haitari ja kitarat oli mikittämättä. Ämyreinä oli Peavey Hisys-4:set.

Tällä keikalla olisi tulos tuskin ollut paljoakaan parempi vaikka mulla olisi ollut kuinka hienot vehkeet tahansa. Olisi vaan mennyt huomio epäolennaiseen ja nämä laitteet osoittautui riittäviksi tähän tarkoitukseen.

Eli mun mielipide, että Sound City on ainakin ihan saakelin PRO merkki!

Hammondia pidetään kosketinsoitinten saralla aika hyvänä merkkinä, mutta mulla ollut ainakin Hammondissa riittämiin kaiken maailman pikkuvikaa...
JK
08.04.2005 08:18:46 (muokattu 08.04.2005 08:19:28)
Tämä on oikeesti hyvä Topicci. enemmän vaan mielipiteitä ja ennenkaikkea käyttökokemuksia!!

Itse olen hankkimassa "kevyttä" Pa-settiä ja meinaa pää haljeta ton kamapaljouden ja merkkien kirjon kanssa. Niitä spexejä kun yrittää tavata niin ei niistä ota pirukaan selvää. Noiden tehojen jne. ilmoittamisessa taitaa olla aika kirjava käytäntö.

Muta kysynpä viisaammilta.

http://www.allen-heath.com/DisplayProduct.asp?pview=42

Tuo on yksi vaihtoehto. Käsittääkseni laadukas laite?
Tuossa omalle kohdalle etuna, että antaa 2 x 500w riippumatta siitä onko perässä 8 vai 4 ohm. Myös se, että päätteitä voi ajaa
a) sterona pääkaappeihin
b) Monona pääkaappeihin + monona monitoreihin

Hinta 1190 eur Saksasta

(Jonkinlaiset kokoaluekaapit on jo itsellä)

Toinen vaihtoehto on

SR-Tehcnologyn Pocket 700 PA
Subbanen + yläpäät. Subbasessa kaksi vahvistinta. Subbaselle itselleen 400w ja yläpäille 2 x 150 w.

Setin hinta 1390 eur (sisältää piuhat)

Tämän setin pääsin jopa kuuntelemaan sen maahantuojalla Power Soundissa. Aika vakuuttava soundi ja jytke noi pieniin laitteisiin (pieni koko tässä yhdistelmässä kiinnostaa) Subbanen 19 kiloa, yläpäät noin 6 kg

Yläpäiden 6" elementit mietytyttää, meneekö kuralle isommilla volumeilla..

Merkki on aika uusi???
http://www.sr-technology.com/

Kolmas vaihtoehto on

2 x Mackie SRM 350 + Mackie SWA 1501 SUB
Aktiivisetti, jonka etuna edelliseen on se, että yläpäät ovat "oikeasti" aktiivit ja niitä voi käyttää sellaisenaan ilman subbasta.

Subbanen painaa 40 kg, joka on hiukan miinusta.

Thomannilla setti 1499 eur (2 x SRM 350 + SWA 1501 + ständit + piuhat)

(Noihin jälkimmäisiin liittyen kohtuullinen mikseri efekteineen on jo)

Mackien laadusta olen kuullut hiukan moitteita. Paha sanoa mitään kuulopuheiden perusteella.

Tämä oli hiukan omaa pohdiskelua, mutta jos jollain olis tietoa/kokemuksia niin se olis jees.
"Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila
pitk
08.04.2005 14:24:29

Eli mun mielipide, että Sound City on ainakin ihan saakelin PRO merkki!

Pro-välineillä tarkoitetaan alalla yleisesti hyväksyttyjä ja hyväksi havaittuja laitteita. Esim efektipuolen "pro-standardit" on aikalailla Yamahan SPX-sarja, Lexiconit ja TC:n M-one ja D-two (onhan muitakin, mutta ei enempää detaljeita...). Nämä ovat laitteita, jotka periaatteessa kelpaavat kaikille ja joita kaikki ammattilaiset osaavat käyttää. Niitä voi siis tarjota ammattiorkestereiden toteutuksiin. Maailmassa on tuhansia sieluttoman hienoja vehkeitä, mutta jos esim käyttöliittymä oei ole tuttu ja on vieläpä hankala, niin aika nihkeöä on lähteä (pahimmassa tapauksessa lentolähdöllä, elikä ilman sound checkiä) liikenteeseen.

TIETENKIN pitää mennä käyttötarkoituksen ja budjetin ehdoilla. AIka huono mennä tarjoilemaan kuusi kanavaista Sound Cityä, jos bändi tarvitsee 40 input-kanavaa. Toisaalta kolme laulua ja vähän kiipparia kylätansseissa taittuu varmasti mainiosti. Tilanteen mukaan.
Kalkutan Konepaja
musamies
08.04.2005 14:44:08
Olen hieman ihmetellyt kun täällä Muusikoiden.net:issä tuntuu osa porukasta tilailevan jostain Thomann:ilta kaiuttimia ja muuta vastaavaa, joiden ominaisuuksista ei ole selvillä, eikä kaiuttimia pääse edes kuuntelemaan.

Itse ostin käytetyt Peavey merkkiset kaiuttimet - vaikken erityisesti juuri Peaveytä edes halunnut - kun pääsin kokeilemaan niitä ja tsekkaamaan kyseiset ämyrit komponentti komponentilta kun ruuvattiin niihin edellisen omistajan kanssa irrallaan olleet osat kiinni.

Tuohon PRO keskusteluun liittynee ajatus, että äänentoistoa tehdään muilla ja tapahtumat ovat hiukan isompia tapahtumia.

Viimekertaisesta Sound City:n käyttämisestä jäi mieleen, että kylläpä 100 wattia onkin yllättävän paljon tehoa...

Käyttämäni Sound City oli kutakuinkin tuollainen, joskin vain neljällä Mullardin EL 34:sella kuuden sijasta. Eikös olekin selkeä käyttöliittymä :-))
http://home.earthlink.net/~iktoblikto_1/photo_page_6.htm#120_pa_1
Vivo
08.04.2005 18:53:28 (muokattu 08.04.2005 18:55:25)

EV
-USA:lainen laatumerkki
-Halvemmat "ihan ok"-kamaa

EV on kuulemma siirtänyt suuren osan tuotannostaan Vietnamiin ja sen takia suuria ongelmia laadun kanssa tällä hetkellä. Saksalaisilla foorumeilla ollut juttua tästä.
www.speakerplans.com
harryk
08.04.2005 21:48:28

Olen tehnyt parinkymmenen vuoden aikana useamman semiprokeikan erilaisella kalustolla vuokravehkeistä omiin pa-kamoihin. Yhtään kertaa kukaan ei ole tullut ensimmäisenä kommentoimaan oliko pa paska saundiltaan vai ei. Yleensä keskustelu liittyy bändin musaan ja soittotaitoon. Yksi hyvä tapa kehittää asioita on aloittaa jostain halvemmasta yhdistelmästä ja parantaa laitteistoa kun kokemus ja rahavarat sen sallivat. Kaikki haluavat parhaan pa-systeemin, mutta nyt ollaan oman bändin kanssa harvoin keikalla ja ensimmäinen kysymys on kuinka pienillä vehkeillä pärjätään. Kaikesta huolimatta EV:t eivät ole koskaan jättäneet pulaan eikä myöskään Shure 57/58.
stagestar
09.04.2005 08:35:41
Mulla on JBL jrx100, joihin pieni leikkaus 400 - 500 hz huitakkeille ja johan saundaa nätisti. Hinta/laatu suhde todella hyvä.
rok rok !!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)