Aihe: On siinäkin kaapit 1 | |
---|---|
![]() 10.06.2005 23:49:38 | |
Mahtaakohan olla noissa kaapeissa karu saundi kun on laitettu tollainen kuulutustorven näköinen ilmeisesti joksikin keskiääniseksi? http://www.soitin-huttunen.com/uploads/peapa.jpg Voikohan tuon näköiset kaapit oikeasti soida hyvin ja mitähän noidenkin suunnittelussa on haettu? | |
![]() 11.06.2005 15:18:58 | |
Mahtaakohan olla noissa kaapeissa karu saundi kun on laitettu tollainen kuulutustorven näköinen ilmeisesti joksikin keskiääniseksi? http://www.soitin-huttunen.com/uploads/peapa.jpg Voikohan tuon näköiset kaapit oikeasti soida hyvin ja mitähän noidenkin suunnittelussa on haettu? Taitettu torvirakenne niin bassossa kuin huulikartiossakin. Suuntaa hyvin. Käyttää pienenkin tehon tiukkana keilana. Soundi ei ole nykymittakaavaan kovin luonnollinen, mutta varmasti kuuluva. Ihan 70-luvun vakiokamaa on nuo. Enemmän mua huolettaa nuo järeähköt tweeterit. Mulla on tuolla varastossa samaan periaatteeseen perustuvat Sarapaltion tekemät torvi-PA:t, joilla laulu kuuluu kivasti esim jalkapallokentällä. Sisäkäytössä ovat vähän kuin tykilä ammuttais :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 11.06.2005 21:29:04 | |
Eipä kait noista piezoista tullut muuta kuin turhaa kihinää. Olen tuollaisista komeroista värkätyllä PA:lla lisättynä kanoottialapäillä jonkin kerram Tallinnassa miksannut ja kun oikein suhtautui, niin soundi oli ihan ok. Samoissa kekkereissä oli joku Uralin takaa yliopistosta tullut kansanmusiikkiorkesteri jota miksasi ko. koulun proffa. Soitto oli aivan käsittämättömän hienoa ja soundasi tosi hyvältä. Eli kun soitto ja lähtösoundi oli kunnossa niin ei ainakaan tuolloin PA eikä miksaaja päässyt lopputulosta pilaamaan. | |
![]() 12.06.2005 01:51:15 | |
Äkkisältään näyttäs, että tuossa Peavey logon alapuolelle on joku sen kokoinen kajari, että luulisi sen tuuppaavan riittävästi keskiääntä. Noita kahta pientä diskanttia mä en oikein ymmärrä ja tuota omituista keskiääniratkaisua. Luulisi, että parempi olisi tullut yhdellä kunnollisella diskanttidraiverilla. Mulla ittellä Peavey Hisys-4:set ja mun mielestä ne soi ihan asiallisesti. | |
![]() 12.06.2005 02:31:11 (muokattu 12.06.2005 03:07:20) | |
Noita kahta pientä diskanttia mä en oikein ymmärrä ja tuota omituista keskiääniratkaisua. Luulisi, että parempi olisi tullut yhdellä kunnollisella diskanttidraiverilla. Kuvasta on vaikea päätellä kokoa, mutta veikkaan kaapeissa olevan 15" + pilli + 2x tweeterit. Eli ihan noin niinku maailman yleisin laulukaappirakenne. Torvi menee driveristä riippuen ihan siedettävän alas, ja jos 15" pahvielementit ovat hyvät, kuuluu kaivattua keskialuetta kyllä. Jos ei, oli Peaveyllä muistaakseni samaa sarjaa 2x12" tai 2x10" tuohon lisäksi. Muistelen, että juuri tuollaisilla tuli nuoruudessa useampikin keikka vedettyä, ja ihan kunnialla soivat. Joku silloinen "miksaaja" teki tempun, jonka vieläkin muistan, hihkaisi "tukkikaa korvanne" ja heilautti solistimikin kaappiin sisään. Hirveä kierto hetken aikaa, minkä jälkeen kaveri tyytyväisenä kiertotaajuutta viheltäen marssi EQ:n luokse, ja sweeppasi sieltä ko. taajuuden. Eipä kiertänyt koko iltana. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 15.06.2005 18:04:44 | |
Näyttää uhkaavasti samannäköisiltä kuin itseltäkin löytyy treenikämpiltä. Oma parini jäi käsiin raatoina joista oli poltettu bassokaiuttimet ja osa pietsoista. Noissa raadoissani oli sisällä Celestionin 15" alapäät - ei hajua onko ollut Celestionit alun perin, mutta ostin samanmoiset ehjät tilalle ja hyvin mielestäni on toistanut humppa- ja kevyehköissä rokkiprojekteissa. Toisinaan, kun basistin vahvistimesta on puhti loppunut kesken, on pistetty keyboardien lisäksi bassokin tulemaan tällaisen läpi, toistaa mielestäni yllättävän alas. Liitäntäpaneelissa takana oli ainakin mulla valmiit plugiliitännät niin että ylä- ja alapäitä pystyi ajamaan eri päätteillä tai sitten toisten plugiliittimien kautta kokoäänitoistossa yhdellä päätteellä (2 rinnan kytkettyä plugia joiden avulla kaiuttimia pystyi myös ketjuttamaan). Lisäksi tuolle torvelle on teho-potikka volumesäätöä varten, ts. pystyy säätämään paljonko ääntä tuon torven kautta tulee ulos eli toimii siis jonkinsorttisena diskanttisäätönä. MK | |
![]() 19.06.2005 20:46:18 | |
Mahtaakohan olla noissa kaapeissa karu saundi kun on laitettu tollainen kuulutustorven näköinen ilmeisesti joksikin keskiääniseksi? http://www.soitin-huttunen.com/uploads/peapa.jpg Voikohan tuon näköiset kaapit oikeasti soida hyvin ja mitähän noidenkin suunnittelussa on haettu? 25-30 vuotta sitten ovat kuule olleet kova sana. Vertaa muihin sen ajan vehkeisiin. Eihän ne tämän päivän 'hifi'-kamoille tietenkään vedä vertoja. Relax. | |
![]() 20.06.2005 00:36:18 | |
Jopa Musamieskin voi olla väärässä ;-) Vedän pois pahat sanani jos ne soi sen aikaisiksi vehkeiksi asiallisesti. Harvemmimpa olen päässyt vanhoja kaiuttimia kokeilemaan. Kokeilut rajoittuu lähinnä Fenderin vanhaan 2x15" bassokitarakaappin ja se ei ollut yhtään hassumpi. Itseasiassa pieni lisävalaisu PA-laitteiden kehityksestä ei olisi yhtään pahittelso. Suomalaisista nimistä on jäänyt mieleen MS-Audiotronin Bassomatit, LEO-lesliet, mutta missä vaiheessa ruvettiin puhumaan PA:sta ja minkälaisia oli ensimmäiset vakavasti otettavat PA-järjestelmät? Linkissä näyttää olevan kuva siitä Bassomatti torvikaiuttimesta. http://www.ouka.fi/kirjasto/musaoulu/rock/rockinoulu/kamat/kamat.htm | |
![]() 20.06.2005 07:35:01 | |
Joku silloinen "miksaaja" teki tempun, jonka vieläkin muistan, hihkaisi "tukkikaa korvanne" ja heilautti solistimikin kaappiin sisään. Hirveä kierto hetken aikaa, minkä jälkeen kaveri tyytyväisenä kiertotaajuutta viheltäen marssi EQ:n luokse, ja sweeppasi sieltä ko. taajuuden. Eipä kiertänyt koko iltana. Olisko ollu 2,5kHz, tai ehkä 3,15? Default-torvimiinustus :) | |
![]() 20.06.2005 15:23:47 | |
Mä muistan nähneeni noita torvia ihan alaäänillekin. Oisko peräti ollut joku subbari, missä oli torvi.. Mun mielestä toi ei ole kovinkaan outo ratkaisu. Tollahan saadaan tarvittava ilmamäärä tehokkaasti liikkeelle = hyvä hyötysuhde. Ominaisuus, joka etenkin tehokasta bassotoistoa leimaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)