Hanna519 21.11.2004 09:40:38 | |
---|
Olet pari vuotta sitten soittanut klarinettia vuoden ja nyt harmittaa todella paljon, että lopetin ja haluaisin aloittaa uudestaan. Koska musiikkiopiston (täällä ei muualla klarinetin soiton opettajia ole) hakukokeet ovat vasta toukokuussa ja soittaminen alkaisi vasta 2005 syksyllä, jos kokeesta läpi pääsee, niin en jaksaisi odottaa sinne asti. Ajattelin että voisin tämän odotteluajan opetella itse vanhoja muistelemalla ja jos satun löytämään kirjoja, joissa olisi jotain opastusta. Ongelmani on klarinetin ostaminen. Siitä kyselisin. Kannattaako ostaa puinen vai muovinen klarinetti? Muovinenhan on halvempi, mutta onko se niin hyvä kuin puinen? Aloittelijana käytetyn ostaminen pelottaa, koska en itse osaa sanoa miten hyvässä kunnossa klarinetti on. Uudethan sitten ovat kalliimpia. On klarinettikin kuitenkin sen verran kallis soitin (kun muutenkaan ei rahaa ole muille jakaa) ettei ostaessa ole varaa töppäillä. Miten minun tässä tulisi menetellä? Ohjeita? |
Jelena 21.11.2004 19:17:47 | |
---|
Muovista klarinettia ei kannata ostaa, koska vaikka sillä pääseekin alkuun, niin lähinnä se tarkoittaa vaan hinnan verran hukkaanheitettyä rahaa. Itse aloitin kyllä Yamahan muovipillillä, mutta tuommoisilla tahtoo käyttöaika jäädä aika lyhyeksi. Ja jos päätät ostaa muoviklarinetin, niin suukappaleeseen kannattaa panostaa, ettei soundi ole ihan kauhea. Vandorenilla on hyviä suukappaleita. Buffet Crampon-merkillä on hyviä oppilasklarinetteja, kannattaa kysellä vaikka Soitin-Laineelta. Ne voi myös lähettää sulle kokeiltavaksi niitä. Selmer on myös ihan luotettava merkki, mutta en tiedä enempää hinnoista enkä aloitusklarinettien tasosta, kun oon kokeillut vaan jotain A-pilliä. 800-1000€:lla saat sellaisen puuklarinetin mitä voit käyttää monta vuotta, jos et nyt ihan huipulle tähtää. :) Muoviklarinetin voit saada ehkä 400€:lla. Käytetynkin voi tietysti hankkia, mut kannattaa kattoa aika tarkkaan ettei siinä oo mitään vikaa. Uusissakin on tietysti paljon eroja samanhintaisissakin, kun puu ei koskaan oo täysin samanlaista. Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole. |
Keny 23.11.2004 09:27:50 | |
---|
Moni opettaja suosii oppilas soittimeksi muovista ja varsinkin nuorille alottelioille.Syy on se että puinen vaatii enemmän huoltoa ja saattaa mennä halki jos unohtuu putsata ja jää kosteeks.Tämä siis lähinnä talvipakkasilla. Buffee ja Yamaha on ihan kelpo soittimia ainakin.Moni joilla on kallis puu soitin niin vetää silti esim. ulkoilmakeikat muovisilla. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Who sBuying? 27.11.2004 22:14:07 | |
---|
Ite kun alotin, sain ensin lainaksi äidin ystävättäreltä puuklarinetin, eli kokemusta muovisesta ei ole. Omani on Jupiter, halpa mutta tarpeeksi hyvä minulle :) Miten on, kuinka uskaltaa soittaa ulkona puuklarinetilla talvella pakkasessa? Meillä kun olis muutama keikka ulkona joulukuussa. Nämä ei kuitenkaan oo kovin pitkiä, ehkä ~30-50 min.. |
Hanna519 29.11.2004 10:46:42 | |
---|
Jossain luki, että pakkasessa soittaminen on tappaja puiselle klarinetille. En ole asiasta varma. |
funkylord 29.11.2004 12:21:29 | |
---|
Miten on, kuinka uskaltaa soittaa ulkona puuklarinetilla talvella pakkasessa? Meillä kun olis muutama keikka ulkona joulukuussa. Nämä ei kuitenkaan oo kovin pitkiä, ehkä ~30-50 min.. Max. 2min voi olla pakkasessa, ilman että lohkeaa, eli älä soita puuklaralla pakkasessa, hommaa jostain muovivekotin vaikka lainaan. sitäkään ei kannata hirmu kovalla pakkasella soittaa. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
Who sBuying? 29.11.2004 12:53:47 | |
---|
Hui.. harmi :/ No, ehkä kestän, vaikka pari keikkaa jäiskin väliin |
Hanna519 16.06.2005 21:27:56 | |
---|
Hankin muuten sitten Buffetin E11 puisen klarinetin ja olen siihen oikein tyytyväinen. |