Aihe: Suussa soitettavan soittimen nimi
1
Mia
24.07.2003 17:01:11
Tämä soitin jonka nimeä nyt haen on siis jonkinlainen rauta, jota pidetään huulilla/suussa ja ilmeisesti sormella jotenkin soitetaan. Kerran olen nähnyt yhden pojan sellaista soittavan.

Muistan, että aikoinaan ainakin jossain Mauri Kunnaksen piiretyissä sarjoissa käytettiin tätä soitinta taustamusiikkina. Voisin kuvitella, että jotenkin liittyy kansanmusiikkiin.

Mietin juuri, miten sitä ääntä kuvailisi. Tulee mieleen kireän kuminauhan rämistys, joku jousi yms. Äänen korkeutta ilmeisesti jotenkin säädellään suun asennolla.

Jos tästä nyt joku hoksaa mitä tarkoitan niin kiitän ja kumarran. Askarruttanut jo pitkään.
In the world where you can be anything-be yourself.
-J
24.07.2003 17:29:16
Ilmeisesti tarkoitat munniharppua, jonka ääntä voisi kuvailla..hmm...piirretyssä elokuvassa, jossa herätyskellon jousi rämähtää pihalle *pojojoing*

Tai jos sillä oikein musisoidaan, niin soundi on enemmänkin: "pÄjäJänglÄrpytipÄjäJÄnglÄrpytipÄjäJänglÄrpyti",
Ei teillä kellään sattuis oleen näkkileivän palaa takataskussa. Mulla meni kurkkuun jotain karvasta eikä se lähde pois!
Mia
24.07.2003 18:19:47 (muokattu 24.07.2003 18:22:06)
Sehän se oli! Kiitoksia vaan. Jos jotakuta muuta sattuu sama soitin kiinnostamaan niin tässä ainakin yksi linkki:
http://www.angelfire.com/music/munniharppu/soitto.html

Edit: on näköjään kiinaksi nimeltään hoho. No heh heh...
noir
24.07.2003 22:04:27
Paljonkos moinen maksaa, ja onko yleinenkin löytö musiikkikaupoista?

Rupesi ihan kiinnostamaan. Gas.
Knowledge is power, France is bacon.
Mia
25.07.2003 01:03:02
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=c9975fb982&co=30

Tuossakin keskustelussa puhutaan samasta soittimesta. Mistä lie tänään luin, että hinta olisi viiden euron luokkaa.

Soittimen yhdistyksellä on ihan pätevät nettisivut.
Väittivät siellä, että munniharppuja löytyisi kuulemma kaikkien suurimpien kaupunkien hyvin varustetuista soitinliikkeistä.

Kuitenkin netissä haeskeltuani en ainakaan äkkiseltään löytänyt soitinta minkään liikkeen tuotevalikoimista. Tai sitten se nimi on niilläkin vähän hukassa, kuten tuossa toisessa threadissa jo tuli esille.

Lähetin jo pikaviestiä toisen aiheen aloittaneelle, mistä hän on omansa hankkinut. Vielä ei tietoa.
Zarmo
25.07.2003 12:01:14

Mene vaan kaupan sedältä tai tädiltä kysymään. Kyllä niitä löytyy joka kaupasta. (Löytyi Lappeenrannan nimeltä mainitsemattomastakin.) Hintaa ei ole montaa euroa.
Myynnissä torilla multiefekti, Digitech RP200, hintaa 130 euroa.
Boge
10.08.2003 17:41:06
itse maksoin 4e musiikkikaupassa
silakka :/#/:
Jerlys
08.10.2005 22:58:20
Tuotahan kuulee aika usein esim. Moonsorrowin biiseissä. Myöskin Taaken Bjoergvin-albumilla käytetään.
Cult of frost and hate. The Great Winter shall come. IRKKAA NICKILLÄ surku`
tekerolant
09.10.2005 11:56:25
Suosittelen vaikkapa Digeliuksesta etsimään tätä levyä: Tapani Varis: Munniharppuuna.

Munniharppua soitetaan joka puolella maailmaa. Eskimot tekivät sen luusta ja Laosissa soitellaan bambuisella jne. Viikinkihaudoistakin niitä on löytynyt. Norjassa se on tärkeä kansanmusiikkisoitin. Samaisessa Digeliuksessa kannattaakin tsekata Norjan kansanmusan laari.

Musakaupan pelit antavat aivan väärän kuvan soittimesta. Hyvä maksaa 20-150 euroa. Unkarilainen Legator ja norjalaiset sepäntekemät ovat niitä hyviä.
Mulla on molempia eri vireissä. Norjalainen on kuulemma tehty 2. maailmansodan aikaisten brittipommikoneiden raadoista kerätystä metallista. Niitä siellä kuulemma riittä muutamien vuonojen ympärillä.

Legator:http://www.szilagyi-jewsharp.com/index.html
Worst things burst
hörhö
09.10.2005 12:58:11

Löytyy kaikista musiikkikaupoista halvalla. Nimityksiä suomeksi on munniharppu ja märistysrauta. Englanniksi jewharp, jewsharp, jawharp, jawsharp ja munnharp.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
aimotuska
10.10.2005 14:56:17
Oliko tää muuten se legendaarinen "pimpparauta" vai tarkoitettiinko sillä triangelia?
I cna tpye 300 wrods a mniute.
Leevo
10.10.2005 16:28:42

Oliko tää muuten se legendaarinen "pimpparauta" vai tarkoitettiinko sillä triangelia?

Pimpparauta on käsittääkseni triangeli. Pirkka-Pekka Petelius on aiheesta tehnyt hupaisan kappaleenkin.
"Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy
Joonas
14.10.2005 18:00:40
Pimpparauta on eräänlainen triangeli. Se tosin eroaa soittotekniikaltaan ja muodoltaan tosta klasassa käytetystä sukulaisestaan. En o varma onko digeliuksessa jotain pimpparautalevyjä, hyvinkin mahdollista.

Joonas
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)