Aihe: Viulu- / selloihmislle kysymys?? 1 | |
---|---|
![]() 15.04.2003 22:01:34 | |
Oon tässä tyhmänä kitaristikaverina aina ihmetellyt, että miten te löydätte siitä kaulasta sen oikean nuotin ja otteen, kun teillä ei ole nauhoja siinä kuten kitarassa on?? Vai onko siinä soinnissa samanlainen periaate kuin kitarassa eli tasaisin välein nuotti vaihtuu ( tai siis ei nyt ihan tasasin, mutta ymmärätte varmaan mitä tarkoitan ). Eli jos homma menee niin eikö se ollut hirveän vaikea aluksi löytää sitä oikeaa kohtaa soitolle vai minkälainen systeemi siinä opettelussa aluksi on?? Kiinnostaa kovasti tietää, kun tänään tätä pohdin jonkin aikaa, mutta ei ollut edes ketään tuttua kelle olisi soittanut ja kysynyt asiasta.. Eli ihmiset vastatkaa tyhmälle kitaristille, joka kovasti haluaisi osata soittaa kyseisiä hienoja soittimia. Taistelutoveri | |
![]() 15.04.2003 23:54:54 | |
Eli jos homma menee niin eikö se ollut hirveän vaikea aluksi löytää sitä oikeaa kohtaa soitolle vai minkälainen systeemi siinä opettelussa aluksi on?? Kiinnostaa kovasti tietää, kun tänään tätä pohdin jonkin aikaa, mutta ei ollut edes ketään tuttua kelle olisi soittanut ja kysynyt asiasta.. Eli ihmiset vastatkaa tyhmälle kitaristille, joka kovasti haluaisi osata soittaa kyseisiä hienoja soittimia. Eihän se ole ollenkaan tyhmä joka kysyy.. =) Viulupa soittimena on sikäli omalaatuinen, että, kuinkahan tän ny noinniinkuin yleistäen ilmaisis, hmm.. No, kitaraan verrattuna viulun mensuuri on lyhkänen. Elikkäs otelaudan mitta on toosi lyhyt, josta seuraa että puhtaiden sävelien paikat on melkoisen tiuhassa. Tästä taas johtuu se, et viulunsoitossa on treenattava treenaamasta päästyä erilaisia sormituksia että ne on lähes refleksinomaisia että soitettaessa ei joudu funtsimaan sormien asentoa. (Toisaalta sama pätee kaikkiin kielisoittimiin, eipä siinä mitään. Eikä fretlessiä soittava basisti ole sen kummoisempi..) No, lyhkäsestä otelaudasta ja sävelten lähekkäisyydestä taas on se etu että ei hirveesti joudu "korjaamaan" jos sävel on korkea tahikka flatti. Siispä tämän vastauksen ydin ja se mitä mä haluan sanoa onkin, että lainaa jostain viulu ja kokeile, ei se mikään pelottava ja ylikäymättömän vaikea soitin ole oppia jossain määrin soittamaan. Viulunsoiton hallitseminen hyvin taas... Toisaalta olen väärä sälli tämmöisiä kommentoimaan, ks. kuvaus... =) | |
![]() 16.04.2003 09:44:49 | |
Olen itse soittanut pienempänä viulua, ja täytyy sanoa että oikeaan kohtaan osuminen on pitkälti kiinni soitto tuntumasta. Eli kun on tarpeeksi pitkään soittanut tuntee milloin käsi on oikeassa asennossa ja kohdassa ja milloin sormet osuvat oikeisiin paikkoihin. Lyhyissä väleissä on nimenomaan se hyvä puoli, että väärään kohtaan osuessa voi sormen siirtää oikeaan kohtaan nopeasti lähes kenenkään huomaamatta. Eiköhän se ole harjoittelukysymys. :) Jonain päivänä vielä sukellan Suomen alle.. | |
![]() 16.04.2003 11:22:58 | |
Mites sitten sellossa, kun siinä on pidempi kaula?? Taistelutoveri | |
![]() 16.04.2003 11:41:11 | |
Tai kontrabassossa ku siinä se vasta pitkä mensuuri onkin? Ja itse itseltäni kysellen siis vielä vastaankin: Pikkuhiljaa sen vireen löytää. Kun hankin kontran niin pistin kaulan sivuun pienet merkit jotta nuotit löytyy. Niitä tulee yhä harvemmin katsottua, mutta kyllä ne ihan hyvät on olla siinä vielä. Ja siis huom! Isekseni olen opetellut soittamaan kyseistä instrumenttia eli ehkä joku jolla on ihan kunnon koulutus voi kertoa paremmin. "Älä soita noin!" | |
![]() 16.04.2003 11:47:54 | |
Kitaristina, ja kerran viulua kokeilleena, ajattelin ilmoittaa sellaisenkin seikan, että viulun viritys on EADG (kitaran siis EADGHE). Samassa suhteessa nuo nuotit sieltä siis löytyvät, ja samassa järjestyksessä. Hieno soitin, mutta kauniin äänen aikaansaanti vaatii harjoittelua. Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin. | |
![]() 16.04.2003 12:00:38 | |
Mites sitten sellossa, kun siinä on pidempi kaula?? Henkilökohtainen kokemus puuttuu cellon coitosta... =) Niin tai nääksä, samalla lailla kaikki jouhisoittimien laajan perheen jäsenet toimii. Tuossa ekassa postauksessani nostin esille myöskin fretless-basson, samalla synsteemillä kontrabassoakin soitetaan, sormitukset on hiottava refleksiasteelle kun ei ole niitä otenauhoja. Otelautamerkkien käyttöä laudan sivussa käyttävät jotkut, niinkuin yllä tuli ilmi, ja tosiaan fretless-bassoissahan ne normaalisti onkin. Tosiaan sello ja kontra on puhtaiden sävelien tuottamisessa vielä tarkemmin sormitettavia ettei joka ainoaan säveleen tule glissandoa tai odottamatonta demppiä kun sormi onkin väärässä asennossa.. Taidankin ruveta tosiaan ainakin harkittemaan bluegrass-fiddlen soittoa jahka tässä kansaneläke rupee juoksemaan.. *hihittelee* | |
![]() 16.04.2003 12:25:26 | |
Kitaristina, ja kerran viulua kokeilleena, ajattelin ilmoittaa sellaisenkin seikan, että viulun viritys on EADG (kitaran siis EADGHE). Samassa suhteessa nuo nuotit sieltä siis löytyvät, ja samassa järjestyksessä. Hieno soitin, mutta kauniin äänen aikaansaanti vaatii harjoittelua. Juu, EADG, mutta ohuimmasta paksuimpaan. Tai sitten Järvenpäässä ovat kaverille opettaneet väärän tavan virittää. | |
![]() 16.04.2003 14:47:50 | |
Juu, EADG, mutta ohuimmasta paksuimpaan. Tai sitten Järvenpäässä ovat kaverille opettaneet väärän tavan virittää. Hetkinen. Muistaisin kyllä että olisi juuri paksuimmasta ohuimpaan ollut, kuten kitarassakin. No, jos tietoa on, niin sitten en sano vastaan lainkaan. Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin. | |
![]() 16.04.2003 16:47:44 | |
Ohuimmasta paksumpaan EADG. Jonain päivänä vielä sukellan Suomen alle.. | |
![]() 16.04.2003 16:50:34 | |
Kyllä viulu viritetään GDAE kuten myös Mandoliini, Sello ja Alttoviulu CGDA. ja Paksummista ohuempiin päin... Koska viulun otelauta on pienempi voidaan helposti sormittaa kvinttivireellä Ei se kovin vie aikaa kun opettelee mistä tulee mikäkin ääni, mun piti yhtäkkiä opetella soittaan kontraa yhteen produktioon ja koululla oli koko ajan se niin ei edes kotona treenannu... Pahempi oli opetella käyttämään jousta Mä olen vain tyhmä... | |
![]() 16.04.2003 17:08:24 | |
Ohuimmasta paksumpaan EADG. Nyt kyllä menen ja tarkistan, että mikä teos se minut harhaan johti. Jos löytäisin painovirheen, tai sitten se olin minä taas. Heräsin aamulla, ja sillä tiellä olen vieläkin. | |
![]() 06.10.2003 15:25:28 | |
Viulussa oppii kädenasennon niin siinä ne sormetkin tulee samalla oikeisiin paikkoihin,vaikka alussa se tuntuu vaikeelta,se on vähän sama ku pyörällä ajo,ku sen yhen kerran oppii ni sen muistaa aina.Mä ite soitin neljä vuotta viuluu ja lopetin,nyt alotin vuosi sitten alttoviulun soiton,eikä menny ku vähä aikaa ni kyllä ne äänet sieltä löyty aika nopeesti. | |
![]() 07.10.2003 09:44:58 | |
Viulua(vähän) ja kontrabassoa(paljon) soittaneena voin tuohon vireasiaan kommentoida sen verran että tärkeintä on treenaamalla hankkia hyvä kontrolli käden asentoon. Sormet ovat otelaudalla ryhdikkäässä asetelmassa, jolloin ei joka ääntä tarvitse arpoa erikseen, vaan se asetelma takaa oikean vireen sormien välillä. Sama pätee hyvin myös nauhattomaan bassoon, varsinkin jos haamunauhoja ei ole. Tietenkin sitten sen koko käden pitää olla oikealla kohdalla, mutta siihen asiaan auttaa treenaus - ihmisen lihasmuisti on nimittäin yllättävän hyvä. Vähitellen ne oikeat asemat löytyvät sieltä kyllä. SamOtherin mainitsemat pikku pilkut otelaudan laidassa auttavat alussa. Niistä on korvaamaton apu myös silloin jos monitorointiolosuhteet on niin huonot/lavavolume on niin kova ettei omaa soittoa meinaa kuulla. Nauhattomaan bassoon verrattuna kontrabassossa on helpotuksena yksi kiintopiste kaulalla, eli siinä kohdassa jossa kaula liittyy kaikukoppaan: peukalon osuessa siihen mutkaan on etusormen alla vapaaseen kieleen nähdeen kvintti tai ylinouseva kvintti, riippuen kontrabasson koosta ja mensuurista. 3/4 bassoissa se on yleensä kvintti. Siitä ylöspäin mennäänkin sitten ns. peukaloasemiin, jolloin homma muuttuukin taas pari pykälää kierommaksi, siis soittotekniikan kannalta. Mutta kaikenmaailman kädenasentojen ja hullun treenauksen lisäksi on tuikitärkeää kokoajan kuunnella virettä. Mutta niinhän sitä pitää nauhallisellakin soittimella kuunnella, ei ne nauhat kuitenkaan stemmaa joka paikassa ja kaikilla sävellajeilla. Miettikääpä sen sijaan vetopasuunan virettä. Siinä nimittäin on pakko mennä ihan pelkästään korvan ja lihasmuistin avulla. Ei sinne slideen mitään pilkku voi piirtää. Eikä niitä edes näkisi sieltä. ;-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 10.10.2003 10:22:33 | |
mä viritän viuluni korkeesta matalaan,eli ADCG...meniköhän ne noin... | |
![]() 10.10.2003 10:23:14 | |
ADGC...no nih... | |
![]() 08.10.2005 23:01:38 | |
Noh, en oikein osaa vastata tähän, kun olen yhdeksisen vuotta viulua soittanut, basso on tullut kuvioihin myöhemmin, eli alusta asti nauhattomalla. Kyllä ne sormien paikat "muistaa", eli ne oppii sitten ihan kuulotuntumallakin laittamaan oikeille paikoille. Aika nopeasti oppii. Mitä korkeammalle mennään, sitä pienemmät sormien välit samoilla sävelaskelilla on. Cult of frost and hate. The Great Winter shall come. IRKKAA NICKILLÄ surku` | |
![]() 12.10.2005 17:35:35 | |
Hieno soitin, mutta kauniin äänen aikaansaanti vaatii harjoittelua. Ja nimenomaan se vibran käyttö. Mulla alkaa koko viulu tärisemään kun sitä yritän :( | |
![]() 23.10.2005 10:52:03 | |
Jees, onhan se aluksi niin että koko viulu ja soittaja tärisee. Kyllä se siinä soittaessa hioutuu. Nykyään se tulee minulla niin automaattisena, että sitä pitää oikein kitkeä poiskin sellaisista kappaleista, mihin se ei sovi. Cult of frost and hate. The Great Winter shall come. IRKKAA NICKILLÄ surku` | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)