Aihe: Ultracurve PRO DEQ2496 1 | |
---|---|
![]() 16.10.2005 18:49:08 | |
Onko kellään kokemuksia tästä behringerin härpättimestä, liekö hintansa väärti ? rok rok !!! | |
![]() 16.10.2005 21:56:51 | |
Terve Mulla on kaksi kipaletta noita. Ensimmäinen reilut kaksi vuotta vanha ja toinen alle vuoden. Ensimmäinen tilttailee pari, kolme kertaa keikan aikana ja ilmoittaa jotain "fatal error...", eli virta pitää katkaista ja käynnistää uudelleen..Kone alkaa tämän jälkeen toimia aina normaalisti, niin kauan kuin toimii.. Toisen laitteen R-kanava alkoi tuottaa mehevää pörinää puolen vuoden käytön jälkeen ja käytin takuuhuollossa, joka toimi ihan moitteetta, kiitos siitä. Huoltoraportissa muuten seisoo, että "korjattu virtalähde". Huollon jälkeen vehje ollut kertaalleen keikalla, eikä monitorimies raportoinut ongelmista. Itse totesin laitteen toimintaa sen verran, että monitoreja viritettäessä kaikki kuulosti "normaalilta". Tämä toiminnassa oleva yksilö hoitaa siis parin monitorikanavan eq:ta ja viiveitä. Se ensimmäisenä hankkimani "fatal error"-kone toimii vain erittäin suuntaa antavana desibelimittarina sekä analysaattorina ja pelaa siinä virassa ihan ok. Itte olen mieltynyt ko. laitteessa ominaisuuksien määrän ja hinnan suhteeseen. Hittolainen kunpa laatu olisi vielä sellaista että laitteet kestäisi vähän enempi. Niistä ominaisuuksista (näissä kommenteissa pitää nyt huomioida se hintaluokka koko ajan!!). Sata muistipaikkaa on monitorihommissa tosi hyvä. Saa eri kaapeille perusasetukset talteen. Graafinen eq toimii ihan asiallisesti. Täysparametriset toimii ihan asiallisesti kunhan malttaa ettei laita liikaa kapeita tiukkaja filttereitä samaan kanavaan (muistelen testanneeni joskus, että neljä filtteriä olisi järkevä maksimi ja yli 6 db:n leikkauksia pitäs välttää. Täysparametrisia filttereitähän on DEG:ssa 10kpl/kanava: )) Mukava ominaisuus myöskin on desibelimittari sekä 61-alueinen analysaattori. Mähän en ole millään lailla kalibroinut niitä enkä täten tiedä kuinka absoluuttisesti päin honkia ne näyttää. MUTTA kun haen PA:ta tai monitoreja virittäessä pahimipia kiertotaajuuksia niin kyllä ne sieltä vaan löytyy ja kyllä desibelimittarikin jotain kertoo kun tuijotan sitä samaa mittaria joka keikalla ja totean " aha 100 dB(A), järkevältä kuulostaa" tai "Perskeles kylläpäs tänään mennään lujaa" ja mittarissa seisoo 113 dB(A). Hyvä juttu mulle on myöskin, että L ja R sekä aux lähtöjä voi viivästää reilustikin, eli periaatteessa tällä voi ajaa viivelinjaa jos uskaltaa. Muut ominaisuuden kuten dynaaminen eg ja nää ihme stereokuvan laajentajat ym. ym. on mun mielestä ihan humpuukia tai sitten en ole niitä oppinut käyttämään. Niissä ilmeni aina jotain saundillista ongelmaa enkä ole jaksanut niihin enempää perehtyä. Summana sanon että: Tykkään laitteesta aika paljon noitten mainitsemieni hyvien asioitten ja hintansa vuoksi. Mukavaa on myös että tämä kaikki menee yhteen räkkiunitiin. Saundi esim. monitorikäytössä on ihan ok, kunhan ei equta liikaa. Käytännössä, murea kitara kuulostaa riittävän murealta vielä DEG:n jälkeenkin monitorista, joskaan mureus ei ole ihan originaali. Monitoreissa käytän laitetta jatkossakin silloin kun katson että pikku toimintavarmuusriski voidaan ottaa. Etupäähän en kelpuuta. Ja aion antaa epäonnistumisen uhallakin DEQ:lle vielä kolmannen mahdollisuuden ja hankkia vielä yhden monitoreihin. Jospa mun kappaleet on olleet vain siitä kuuluisaa B-toleranssia huonoimmillaan?? Kotikäyttöön tai vain oman bändin käyttöön uskaltaisin hommata DEQ:n milloin vaan mutta mielestäni tämän laitteen rooli on harkittava tarkkaan silloin kun aletaan pyytää rahaa äänipalveluista. | |
![]() 16.10.2005 22:13:59 | |
"fatal error..." Huhhuh, kyllä luulisi jo oppivan jotain tollasesta virhemarginaalista. Se on IMHO väärin ajateltua, että monitorit ei ole niin tärkeitä kuin PA. Itseasiassa monitorit on *tärkeämpiä* kuin PA: jos jengi ei lauteilla kuule omasta soitostaan mitään kun EQ:t leviää kesken keikan, ei PA:stakaan mitään järkevää saa enää kuuluviin. Siellä soitetaan mitä sattuu. I cna tpye 300 wrods a mniute. | |
![]() 17.10.2005 14:08:05 | |
laitteen rooli on harkittava tarkkaan silloin kun aletaan pyytää rahaa äänipalveluista. Joo, sitä ei voi käyttää. Kyllä luotettavuus on kenttätoiminnassa kaiken alku, juuri ja lähtökohta. Jos laite tekee mitä huvittaa milloin huvittaa, on omakin maine aika nopeasti vakalaudalla. Verkonpainoksi siis. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 17.10.2005 18:51:20 | |
Tere taas Pitkälle ja Junnilalle kommentoin: Ei ollut tarkoitus hehkuttaa, että filosofiani olisi varsinaisesti "monitoreissa kelpaa huonompi laatu". Nyt vain on vielä se tilanne, että eq:n puolesta joudun välillä tekemään niin, että monitoreilla on huonompi laatu, koska toisinpäin en tee missään nimessä. Olen siis tehnyt arveluttavan ratkaisun tässä. Sen verran tietysti on tullut riskiä analysoitua, että näillä eväillä on menty vain omissa "pikku ympyröissä", mitä siis pääsääntöisesti teenkin. En missään nimessä tyrkyttäisi nimekkäälle artistille tai ylipäätään isompaan/arvokkaampaan tapahtumaan tätä kattausta. Linjanveto on selvä, että isommat, kokeneemmat, taitavammat, paremman kaluston omaavat tahot tekevät isommat ja arvokkaammat keikat. Nämä tahot laskuttavat enemmän kuin meikäläinen JA näillä tahoilla on pro-laitteet ja henkilökunta kaikilta osin. Ostoslista on kokoajan loputon joten eiköhän tämä monitori-eq juttukin jossain kohtaa ole kuosissaan.. Mutta kyllä meikäläisen kaltaisella puoliammatti-harrastuspuljaajalla on aina joku heikompi lenkki joka ei vastaa muun kaluston tasoa. Arvostan kylläkin kollegoiden (etenkin Pitkän kaltaisen erittäin kokeneen ja vimpan päälle pro:n) mielipiteitä ja kokemusta. Näin jälkikäteen kun luen tota omaa aiempaa tekstiä, tulee itellenikin vähän tarpeettoman vahvasti semmonen "happy with B"-fiilis. Ihan niin en tarkottant. ..Ja vielä ihan pikku ps. juttu. Kattelin hiukka huonoa omaatuntoa potien mitä ja keiden kanssa itte asiassa on tullut tehtyä.. Muutamia mun mittapuun mukaan ns. parempia referenssejä on listalla ja kyllähän niissä on ollut parempi PA ja monitorointi joko talon puolesta tai isommalta lafkalta vuokrattuna. | |
![]() 18.10.2005 09:27:55 | |
Niin no, jokainen saa survoa rahansa mihin haluaa. Ei mua ainakaan kiinnostaisi tippaakaan hankkia enää yhtään DEQ:ta, jos kaksi aiempaa on menny paskaksi. Enkä sais itelleni perusteltua millään maailman keinolla, että ne oli vain maanantaikappaleita ja että sieltä löytyy kyllä yksi hyvä vehje sitten kun on ensin tuhlannu rahojaan kymmeneen paskaan vehkeeseen. Onhan sekin yhdenlaisen humanitäärisen avun toimittamista behringerille. :) Ei tuota hankintaa voi IMO perustella hinnallakaan. T-kaupassa näyttää DEQ maksavan vajaan kolme hunttia, johon rahaan saat jo DBX:n analogiequn, joka ei enää räjähdä keikalla. Voipi miettiä, kumpi on parempi: a) hirvee läjä nippeleitä ja nappeleita, jotka voi toimia tai olla toimimatta b) yksi nippeli, joka toimii talossa ja puutarhassa I cna tpye 300 wrods a mniute. | |
![]() 18.10.2005 22:45:31 (muokattu 19.10.2005 00:36:58) | |
Joo, jotain Dbx:n eq:ta olen ajatellut itsekin. Joo, kyllä minäkin taidan unohtaa tuon värkin. Tällä hetkellä mulla B:n Eq käytössä. Se ainakin tuntuu hoitavan asiansa sille kuuluvasti. Mittasimme tuossa Pa:ni käyriä ( oli muuten todella tasainen... no paikkojahan on erillaisia), niin samalla ajattelin testata että toimiiko kaikki liut niinkuin pitääkin, no ainakin analysaattorin mukaan toimi. Eli jos vedin 200 hertsiä alas, niin mittarissa tipahti myös 200 hertsiä alas jne jne jne. Eli ainakin tuossa värkissä liukujen alle kirjatut hertsi alueet piti täysin paikkansa. Enkä halua kyseistä merkkiä millään lailla puolustella, itsekin olen pyrkinyt kitkemään ne räkeistäni pois ja tuonkin tilalle varmaan tulee jossain vaiheessa varmaan juuri joku Dbx:n EQ. rok rok !!! | |
![]() 19.10.2005 09:13:58 | |
Tuohon equjuttuun vielä, yleensä kai equjen laatu näkyy siinä, miten tarkasti mikäkin liuku hoitaa oman tonttinsa. Halvoissa equissa yhden liu'un liikuttelu tavallaan liikuttaa myös niitä paria vierekkäistä liukua. Eli kuvitteellisesta tiukasta piikistä tuleekin laakea lehmänläjä. I cna tpye 300 wrods a mniute. | |
![]() 19.10.2005 10:45:26 | |
Tuohon equjuttuun vielä, yleensä kai equjen laatu näkyy siinä, miten tarkasti mikäkin liuku hoitaa oman tonttinsa. Halvoissa equissa yhden liu'un liikuttelu tavallaan liikuttaa myös niitä paria vierekkäistä liukua. Eli kuvitteellisesta tiukasta piikistä tuleekin laakea lehmänläjä. Joo, tätä myös halusin tuolla testata ja kyllä ne vierekkäiset tasot pysyi hyvin kurissa, ainakin analysaattorin mukaan. Mutta sen luulen että esim Dbx:n Eq:lla se monttu tai korostus olisi ollut isompi, mihin Behku pystyi. Sillä nyt kun vedin liun kokonaan kiinni, niin leikkaus oli vain reilu puolet siitä, mitä olisi pitänyt olla. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, Pa vaati vain muutaman pienen korjauksen ja siihen behku riitti. Ja eikö ole näin että jos joutuu Pa:ta eequttamaan rankasti, niin eikö jo kannatta vaihtaa kaapit parempiin ! rok rok !!! | |
![]() 20.10.2005 09:11:30 | |
Tuohon equjuttuun vielä, yleensä kai equjen laatu näkyy siinä, miten tarkasti mikäkin liuku hoitaa oman tonttinsa. Halvoissa equissa yhden liu'un liikuttelu tavallaan liikuttaa myös niitä paria vierekkäistä liukua. Eli kuvitteellisesta tiukasta piikistä tuleekin laakea lehmänläjä. Voihan se olla suunniteltu semmoiseksi lehmänläjäksi semmoinen laadukkaampikin. Käsittääkseni eri tarkoituksiin tarvitaan hieman erilaisia q-arvoja. Mutta en yhdistäisi sinänsä tuota q-arvoa suoraan laitteen tekniseen laatuun. Relax. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)