Aihe: T.Box 110PA + Alto L-8 + (Behringer Ultragain MIC200) + Mikki?
1
MrHilla
06.10.2005 11:54:51
Olen innokas karaoken harrastaja ja olen rakennellut kotiini sopivaa mut laadukasta karaokelaitteistoa.

Nyt on käytössäni The Box PA110A aktiivikaiuttimet 2kpl + Alto L-8 mikseri + perus DVD + VocoPron mikki.

Seuraavaksi aikomukseni on parantaa mikkiä. Olen katsellut Shuren SM58S mallia tai AKG D880 mallia. Uusi DVD cd+g tuella on myös hankintalistalla.

Laulusoundini on aika laaja, pääsen aika matalalle mutta myös korkeille äänialoille. Laulan yleensä nykyiskelmiä, englantilaista popmusiikkia. Mitään "kovaa" en laula, vaan pehmeämpää ja hempeempää, joten mikkiin ei "huudeta".

Huone jossa laulan on perus kerrostalon olohuone n. 30 neliötä, kaksi kiviseinää, 1 kyprokkilevyseinä, laminaattilattia ja kivikatto. Huoneessa paljon puukalusteita.

Minulla olisi myös Behringerin Tube Ultragain Mic200 esivahvistin, joka ei ole nyt käytössä.

Kertokaa ammattilaisena mielipiteenne ja kokemuksienne perusteella:
-mikä mikki sopisi käyttööni (katkaisin ja alle 150€)
-onko mic200 käytöstä hyötyä tilanteessani (miten se vaikuttaa ääneen)
-mitä muita kehitysideoita laitteistoni kehittämiseen, jotta tulos olisi huippulaitteiden veroinen
jupo.r
06.10.2005 14:05:46
Joo-o. Kun laitat 58:n, niin huomaat kyllä eron. Et viihti enää vocoon laulella. Idioottivarma peli. 58 beta on jonkun kympin kalliimpi, eikä siinä ole juurikaan eroa. Kaikunen taitaa olla huone. Kantsis kyllä laittaa silti joku perus kaikulaite. On se niin eri kevee laulella. Joku alesis tai lexiconi kävis kyllä mainiosti. Sulla on varmaan siinä dvd systeemissä jonkulainen elviskaikukukukuku. senkin sais kytkee pois. Tosta alton mikserin etuasteista en oikeen tiedä sanoo, vaan ite kokeilin mic 100:sta behkun tiskiin. Ehkä oli vähän lämpöosempi ja tukevampi soundi , mutta suhinoita tuli mukaan(kun piti liian isolla.) Tämä on vain mun mielipide. Jos vaikka joku viisaampi tietäs enempi.
jupo.r
06.10.2005 14:07:33
Niin ja se vielä, että 58:ssahan ei ole kytkintä. Laita piuha jossa on kiertokytkin jos se on välttämätön.
aimotuska
06.10.2005 14:31:58
Niin ja se vielä, että 58:ssahan ei ole kytkintä. Laita piuha jossa on kiertokytkin jos se on välttämätön.

SM58S-mallissapa on.
I cna tpye 300 wrods a mniute.
aimotuska
06.10.2005 14:39:53
Olen innokas karaoken harrastaja ja olen rakennellut kotiini sopivaa mut laadukasta karaokelaitteistoa.

Nyt on käytössäni The Box PA110A aktiivikaiuttimet 2kpl + Alto L-8 mikseri + perus DVD + VocoPron mikki.

Niin no... onhan se vaihteleva laatukin yhdenlaista laatua. Eipä tuo silti mikään kauhea tilanne ole jos kamppeet kotisessioiden aikana heittää hanskat tiskiin. :)

Seuraavaksi aikomukseni on parantaa mikkiä. Olen katsellut Shuren SM58S mallia tai AKG D880 mallia. Uusi DVD cd+g tuella on myös hankintalistalla.

Henkilökohtaisesti dissaan noita AKG:n kolminumeroisia dynaamisia mikkejä. D880 on tosi tumpulan kuuloinen. 58 on ihan eri maata. AKG:lta kannattaa tsekata myös D3700 ja D3800, joista ensimmäinen on reilusti hintelämmän kuuloinen kuin tuo D3800, joka on tosi hyvä esim. naisäänelle. Toistaa ylös ja alas mukisematta.

Laulusoundini on aika laaja, pääsen aika matalalle mutta myös korkeille äänialoille. Laulan yleensä nykyiskelmiä, englantilaista popmusiikkia. Mitään "kovaa" en laula, vaan pehmeämpää ja hempeempää, joten mikkiin ei "huudeta".

Kannattaa se silti katsastaa semmonen mikki, mikä kestää kunnolla äänenpainetta. SPL:t on vielä yllättävän lujalla heti siinä 5cm päässä suusta rennommallakin laululla.

-onko mic200 käytöstä hyötyä tilanteessani (miten se vaikuttaa ääneen)

Korkeintaan huonontaa sitä.

-mitä muita kehitysideoita laitteistoni kehittämiseen, jotta tulos olisi huippulaitteiden veroinen

Koko läjä uusiksi. Pahoitteluni, mutta t.boxista, altosta ja behringeristä puhuttaessa ei juuri kannata mainita sanaa "huippu".

Tietysti "se oli kaiken HUIPPU kun laitteet levisi kesken keikan" on suht soppeli ilmaisu :)

Älä ota näitä juttuja loukkauksena, nuo merkit vain on yksinkertaisesti sitä maailman halvinta sarjaa, joiden sekaan mahtuu paljon täysiä susia ja toisaalta myös muutamia harvoja helmiä (jotka halkeilee parin vuoden päästä).
MrHilla
06.10.2005 14:51:10
Kiitti vastauksista !!

Enkä missään nimessä loukkaannu, oppiahan täältä haetaan :-)

Ainoa ja suuri rajoitinhan vaan kaikkien laitteiden hankinnassa on budjetti. Niinpä hinta/laatusuhdetta on pidettävä tärkeenä....ja tietämättömän on jostain alettava ;-)
aimotuska
07.10.2005 09:07:14
Sitähän mä tässä vielä ihmettelin, että miksi sulla on PA-vehkeet *olohuoneessa*??? Eikö siihen hommaan kelpaisi hyvälaatuiset kotihifivehkeet? Nyt sä oot nimittäin maksanut äänenpaineesta soundin laadun kustannuksella, kun oikeasti voisit hommata semmoiset vehkeet, joista lähtee vähemmän ääntä, mutta paljon paremmalla soundilla.

Just vastaava ilmoitus löytyi PA-torilta: "Ostan vahvarilla varustetun mikserin sekä kaksi kunnon pa-kaiutinta. Tulee olohuoneeseen, joten ei tarvitse olla niin pro vehkeet."

Miksi joku haluaa välttämättä *kunnon* PA-vehkeet olohuoneeseen? Johan se alkaa vituttaan naapureitakin kun artisti vetää seinän takana oo soole miioa parin kilowatin peeaasta. Ja vaikka niitä naapureita ei olisikaan, niin kyllä se järki ja kuulo lähtee kotihifivehkeilläkin kun niihin pistää vähän volaa.

Edelleen, tämä ei ole henkilökohtaista, vaan puhdasta ihmettelyä, miksi ihmiset kiinnittää huomionsa vääriin asioihin. Voisko sanoa, että rakkaudesta soundiin (jota minä valitettavan monesti raiskaan... :)
musamies
07.10.2005 10:29:32 (muokattu 07.10.2005 10:29:41)
Sitähän mä tässä vielä ihmettelin, että miksi sulla on PA-vehkeet *olohuoneessa*??? Eikö siihen hommaan kelpaisi hyvälaatuiset kotihifivehkeet? Nyt sä oot nimittäin maksanut äänenpaineesta soundin laadun kustannuksella, kun oikeasti voisit hommata semmoiset vehkeet, joista lähtee vähemmän ääntä, mutta paljon paremmalla soundilla.

Kotona riittäisi varmaankin joku mikseri, kunnollinen mikki, kunnolliset stereot ja lauluun joku kompressori tai limitteri, niin ei mene niin helposti kotikaiuttimet särki.

Meinaa toisaalta olla vähän niinkin, että valitettavan usein kotistereot on aika paskoja pilipali pakettimalleja ja jos ei ole, niin sitten ne on kalliita.
MrHilla
24.10.2005 10:42:41
Sitähän mä tässä vielä ihmettelin, että miksi sulla on PA-vehkeet *olohuoneessa*??? Eikö siihen hommaan kelpaisi hyvälaatuiset kotihifivehkeet?
Tuohon nyt kuitenkin täytyy hiukan puolustautua, sillä Hifikaiuttimet ei ole tehty laulukäyttöön eivätkä sitä myöskään kestä. Käytössäni on varsin laadukkaat hifijärjestelmät elokuva ja musiikkikäyttöön, mutta yhden pääkaiuttimen onnistuin jo rikkomaan, vaikka sitä hyvin hellästikkin laulettuna yritettiin karaokessa käyttää.

Näin ollen en suosittele kenellekkään hifikaiuttimien käyttämistä karaokepuuhissa.
aimotuska
24.10.2005 10:53:52 (muokattu 24.10.2005 10:54:26)
Tuohon nyt kuitenkin täytyy hiukan puolustautua, sillä Hifikaiuttimet ei ole tehty laulukäyttöön eivätkä sitä myöskään kestä. Käytössäni on varsin laadukkaat hifijärjestelmät elokuva ja musiikkikäyttöön, mutta yhden pääkaiuttimen onnistuin jo rikkomaan, vaikka sitä hyvin hellästikkin laulettuna yritettiin karaokessa käyttää.

Höpöhöpö.

Samaa laulua sieltä levyltä ja leffoistakin kuuluu, ei se ole mitenkään erityisesti kotikajareille tehtyä. Se on ihan kiinni omasta järjestä (tai sen puutteesta), jos huutaa/huudattaa niin lujaa, että kamat menee paskaksi. Yhtälailla ne kajarit saa hajotettua leffoja pyörittämälläkin.

Tietysti tallenteet on usein kompressoitua materiaalia, eikä suurella osalla väestöstä ole kykyä/järkeä hallita oman äänensä dynamiikkaa siinä määrin, että sitä olisi miellyttävää kuunnella ilman kompressoria. Omalla tyhmyydellä ne kotikajaritkin tuhotaan.

Miksi niihin pitää huutaa niin lujaa, että ne menee rikki? Ei kai leffojakaan kukaan kattele volat täysillä ja hampaat irvessä? :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)