Aihe: QSC PLX 3402 ja HK LR118
1
aimotuska
03.10.2005 14:45:09
Piti alkaa ihan tänne asti vouhottamaan, kun hommasin tossa männäviikolla QSC PLX 3402-päätteen subeja ajamaan. Täytyy todeta, että tuo oli ehkä paras ostos mitä on ikinä tullut tehtyä.

Mulla on 4x HK LR118 (600W@4ohm) subbasia ja noita oon sitten ajellut QSC USA 1310:llä ja Yamaha P4500:lla. Melkein möin nuo pöntöt pois kun tuntui, ettei niistä oikein lähde tarpeeksi möyhyä. No, tuo Yamahan olemassaolo oli kaihertanut jo kauan ja melkein tuli ostettua toinen USA 1310 (tai vielä pahempaa: 2xALTO). Mut St Paulssin Jori sai puhuttua mut ympäri laittaan tollasen QSC PLX 3402:n ja en oo hetkeäkään katunut.

Tolla USA:lla lujempaa ajellessa basari aiheutti aina säröä, vaikka pääte ei vielä klipannutkaan, jolloin pöntöistä kuului aina ikävää pöhinää. Yamaha oli muutenkin tosi säälittävän laiska, eikä siitä saanut basarisoundia pihalle ollenkaan. Olihan tuo kyllä tiedossa, mutta ei ollut muutakaan tuon kokoluokan päätettä saatavilla.

Nyt kun laitoin sit ton PLX:n ajamaan kaikkia neljää kaappia, ~1600W per kanava kahteen ohmiin, ei mistään edelläkuvatuista ongelmista ole tietoakaan. Nättiä mätkettä irtoaa ja testaillessa sain CD-soittimenkin hyppimään, mistä on aiemmin saanut vain unelmoida. Ei tuo tietenkään ole mikään toivottu efekti, mutta osoittaa sen, miten paljon enemmän pääte jaksaa työntää kamaa pihalle. Tietysti tuo PLX antaa tolla setupilla noin 850W per komero, kun USA antoi 650W, mut en oikein jaksa uskoa että se on kiinni ihan pelkästään tosta 200:sta watista. USA ilmeisesti ei jaksa pitää hommaa hanskassa loppuun asti.

Mun piti lisäksi modata noiden subbarien sisäiset jakarit täysin pois pelistä, koska toinen speakon-liitin päästi läpi vain 150Hz ylimenevät taajuudet. Ja sitä toista liitintä piti siis käyttää viemään sama signaali vielä toiseen kaappiin. Mut se oli varsin helppoa, koska kaikki piuhat on pöntön sisällä kiinni abiko-liittimillä. Muutenkin tommonen 150Hz passiivijakarointi on ihan turhan ylhäällä ja mä käytän joka tapauksessa aktiivijakaria, että mitäpä tuota pitää siellä tehoja imemässä.

Pienenä miinuksena on se, ettei etupaneelissa olevat ledit enää toimi. Toisaalta, eivätpähän ole kyydissä aiheuttamassa mahdollista säröä tai imemässä 0.02W tehoista pois :) Passiivikajareissa oo mitään ledejä ennenkään ollu..

Tosiaan mietin myös sellaista vaihtoehtoa, että olisin laittanut 2x ALTO MAC 2.4 päätteitä, mutta niiden yhteishinta olisi ollut lähes täsmälleen sama kuin ton PLX:n. Ei kauaa tarvinnut miettiä silti tota vaihtoehtoa, koska mieluummin mä laitan yhden helkkarin hyvän päätteen kuin kaksi mahdollisesti OK kiinapäätettä.

Niinjoo, PLX painaa 9,5kg, kun taas USA ja Yamaha (ja 2xMAC 2.4) painaa yhteensä noin 40kg, säästyy selkääkin ihan mukavasti :)

Summa summarum: suosittelen. Niin päätettä kuin kaappien modaustakin.
I cna tpye 300 wrods a mniute.
Vivo
03.10.2005 16:33:52
Oon ollu kanssa mun PLX sarjan päätteisiin tosi tyytyväinen. Mulla on 2 kpl 3402:sia ja 2kpl 3002:sia eikä kummistakaan ole mitään pahaa sanottavaa.
www.speakerplans.com
musamies
04.10.2005 00:05:15
Tuliko hommattua itselle omin rahoin vai jollekin yhteisölle yhteisön rahoin?

Onhan nuo uudet päätteet varmaankin hyviä, mutta pukkaa uutena tehon lisäksi aika miehekkäästi hintaa.
aimotuska
04.10.2005 08:36:50
Tuliko hommattua itselle omin rahoin vai jollekin yhteisölle yhteisön rahoin?
Onhan nuo uudet päätteet varmaankin hyviä, mutta pukkaa uutena tehon lisäksi aika miehekkäästi hintaa.

Ihan kuule omin rahoin. Toinenkin pitäisi laittaa vielä yläpäille (2xEV-T252), on nuo sen verran hyviä vehkeitä.

Ja hinnasta kun poristaan, niin mulla oli tosiaan vaihtoehtona, että laitan 2xALTO MAC 2.4 (2x750W/4ohm, 2x1400W@2ohm) tai sitten 1x QSC PLX 3402 (2x1100W@4ohm, 2x1700W@2ohm). En oikein usko, että ALTO olisi OIKEASTI jaksanut ajaa noita kajareita kahteen ohmiin, joten niitä olisi pitänyt laittaa tosiaan kaksin kappalein. Jorin hinta MAC 2.4:lle on 635€ x 2 = 1270€. PLX 3402 maksaa 1299€. Että laskepa siitä, kumpi tulee oikeasti kannattavammaksi ja loppujenlopuksi halvemmaksikin.

Ne ALTOn yleisimmin mainostamat tehot on jotain ihmeen EIJA-tehoja, kun todellisuudessa ne antaa reilusti vähemmän. 2x1270W@4ohm muuttuukin speksissä 2x750W@4ohm. Kiinapäätteistä kun on kyse, niin todellisuus voi olla vieläkin vähäisempää.
musamies
04.10.2005 10:36:34
Ihan kuule omin rahoin. Toinenkin pitäisi laittaa vielä yläpäille (2xEV-T252), on nuo sen verran hyviä vehkeitä.

Jännä juttu kun tuolla on juurikin samanlaisia vehkeitä käytössä:
http://www.oulunhelluntaiseurakunta … _music/8_pa/3_pa_equipment.link.php

Eikö olekin mielenkiintoinen yhteensattuma?
aimotuska
04.10.2005 11:06:26
Jännä juttu kun tuolla on juurikin samanlaisia vehkeitä käytössä:
http://www.oulunhelluntaiseurakunta … _music/8_pa/3_pa_equipment.link.php

Eikö olekin mielenkiintoinen yhteensattuma?

Ei toki. Minä sen sinne olen ostanut. Kuten myöskin ne EV:t, HK:t, pienemmän allun, T.Ampit, DBX:t, Yammut, valot, skannerit, trussit, savut jne. Omalla rahalla suurimman osan vehkeistä, kun nyt kerta aloit kysellä. On siellä toki osa seurakunnankin hankkimaa, mutta loppujenlopuksi aika vähän.

Se on sitä nykyajan uhrinkantoa, eikä ole tarvinnut edes näkkileipää syödä. Vähän niinkuin voittaisi aina pajatsosta ;)
musamies
04.10.2005 11:23:11
Sit mä nostan kyllä hattua jos teet tuollaisia henkilökohtaisia uhrauksia yhteisöllisyyden eteen!

Osui vempeleet sattumalta silmään kun Googlaamalla halusin katsoa minkälaisia ne on.
aimotuska
04.10.2005 13:28:42
No jaa, hauska harrastushan tää on, niinkuin musan pitäisi aina ollakin. Jos siitä saa vielä rahaa, niin mikäs sen parempaa.

Toiset laittaa studiota, autoa tai pienoisrautatietä, minä laitan PA:ta. Ei sen kummempaa :)
Roadari
06.10.2005 10:35:30
Kyllä se aina paljastuu miksi toinen vimpula maksaa enemmän kuin toinen. Viimeistään käyttöiässä. Noita QSC:tä on pyöriny jaloissa jonkusen vuoden, ja vielä toimii loistavasti vaikka on ollu hiton kovassa käytössä!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Vivo
06.10.2005 13:16:31 (muokattu 06.10.2005 13:17:41)
Sainpas juuri räkinkin laitettua kuntoon. Vielä kun olisi rahaa vaihtaa tuo prossu johonkin luotettavampaan. Ei siinä perjaatteessa ole mitään vikaa ja äänenlaatukin on mitä mainioin. V*tuttaa vaan aina pelätä että millon (ei jos) se laukeaa niinkuin noilla on ollu tapana. Opiskelijabudjetilla alkaa olemaan vaan tän vuoden investoinnit hyvin pitkälle tehty...

http://www.bl-online.org/~lasse.lukkari/amprack.jpg

Pitääkin olla niin naurettavan kallis harrastus... vois alkaa keräilee vaikka pullonkorkkeja.
www.speakerplans.com
aimotuska
06.10.2005 14:31:30
V*tuttaa vaan aina pelätä että millon (ei jos) se laukeaa niinkuin noilla on ollu tapana. Opiskelijabudjetilla alkaa olemaan vaan tän vuoden investoinnit hyvin pitkälle tehty...

No mä oon tykästynyt DBX:n tuotoksiin. Joku ihan tavallinen DBX223XL tai 234 jakari olis varmaan ihan soppeli sullekin? Miinuksena se, että siinä ei ole limitteriä eikä mitään muutakaan ylimääräistä, mutta eipähän ainakaan kyrvähdä. Erillinen EQ pitää joka tapauksessa olla etupään kioskilla, että siinä mielessä ei paljon haittaa -- ainakaan mua.

http://www.bl-online.org/~lasse.lukkari/amprack.jpg

Ne 8 alinta unittia räkistä näyttää kyllä nätiltä. Kuului pöydän alta kops kun kuva lävähti ruutuun :)

Pitääkin olla niin naurettavan kallis harrastus... vois alkaa keräilee vaikka pullonkorkkeja.

Sanopa muuta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)