Aihe: DIY PA LineArray?
1 2
pasimaa
17.05.2006 16:29:36
Onko kukaan kokeillut..;) Osaisiko joku selittää teknisessä mielessä, onko tuhoontuomittu yritys laittaa 8"midbassoja ja rcf h100 torvia päällekkäin vaikkapa neljä kumpaakin. Mitat molemmissa 22cm. Toimiiko linjasäteilijänä ensinkään..?
miffe
17.05.2006 19:02:34
Toimiiko linjasäteilijänä ensinkään..?

Kyllä - alle 400 hertsin taajuuksilla.

miffe
pasimaa
17.05.2006 19:11:09
Kuinka päädyit lukemaan 400Hz?
Vivo
17.05.2006 22:43:34 (muokattu 17.05.2006 22:54:44)
Kuinka päädyit lukemaan 400Hz?

Jotta elementeistä lähteävä ääni summautuisi on pistelähteiden oltava vähintään neljäsosa aallonpituuden päässä toisistaan. 400hz aallonpituus on about 0.86m.

Ei onnistu ja muutenkaan alle kokoluokkaa "todella suuri" oleviin tapahtumiin line array on tyhmä, tosin ehkä tällä hetkellä vielä Suomessa muodikas juttu.

Iltalukemista:

http://www.burton-manor.co.uk/Audio/LAthoughts.htm
http://www.funktion-one.com/audiopro_april2004.htm
one foot in the rave
santtus
18.05.2006 11:13:07
Pasimaalta olisin kysynyt syytä lähteä rakentamaan kyseisen kaltaista linjasäteilijää itse. Mikä on se käyttötarkoitus, jossa kyseistä järjestelmää olisit käyttänyt. Itse olen viimeaikoina kovasti yrittänyt perehtyä erl "line array" settien toimintaperiaatteisiin, kun niiden kanssa joutuu kuitenkin yhä kasvavassa määrin töitä tekemään.

Eri valmistajilla on netissä oikeastaan hyvinkin kattavia white papereita heidän omista järjestelmistään ja niiden toimintaperiaatteista. Jos olet oikeasti kaiutinrakentelusta kiinnostunut, niistä on hyvä lähteä liikkeelle ihan jo sen takia, että tietää kuinka järjettömän vaikeaa OIKEASTI toimivan linjasäteilijän rakentaminen on. Vivo on käsittääkseni perinteisiä järjestelmiä rakentanutkin, varsinkin niitä LAB subeja olisi hauskaa kuulla. Kysy ihmeessä paljonko niihin meni aikaa. Otetaan vielä huomioon kaikki riggaus tarvikkeet ja niiden suunnittelu ja huomataan, että paljon halvemmalla saa ostettua paljon paremman järjestelmän.

Vivolle vielä kysymys suurista järjestelmistä. Itse olen esim konserttisaleissa päässyt oikein hyviin tuloksiin Nexon GeoS:n kanssa. Se ei mikään iso järjestelmä ole (mulla käytössä päasiassa 7 x 805 + 1 x 830 per puoli), mutta mahdollisuus kattaa yleisö verrattaen tasaisella äänenpaineella on ainakin mua miellyttänyt. Eli miksi siis linjasäteilijät toimisivat vasta isoissa järjestelmissä. Vai viittaatko siihen, että mitä pidempi säteilevä linja on (eli mitä isompi järjestelmä), sitä matalammilla taajuuksilla suuntaavuus toimii?
Puavali
18.05.2006 13:43:03
Jotta elementeistä lähteävä ääni summautuisi on pistelähteiden oltava vähintään neljäsosa aallonpituuden päässä toisistaan.

Ääh? Idea taisi olla siinä, että kahden kaijuttimen etäisyys toisistaa saa olla korkeintaan neljäsosa (vai oliko puolet?) ääniaallon mitasta, että se summautuu niin, ettei tule ongelmia vaihe-erojen kanssa. Siksi niitä pienia kaijuttimia on line arrayssa vierivieressä, kuten on myös keskiääniä ja bassoja. Se, että siitä systeemistä saa kauasheittävän, vaatii niitä kaijuttimia kauhean pinon.

Kyllähän äänet summautuu, vaikka kaksi samanlaista elementtiä ois lavan eri reunoilla, mutta mikä tulee summaksi (x+x saa arvon välillä 0 ja 2x) onkin sitten arpapeliä riippuen kuulijan sijainnista.

Itsekin olen miettinyt joskus (en varmaan laiskana saa koskaan tehtyä) line arrayn kaltaista systeemiä. Tälläinen ideoitiin siskon miehen kanssa jo kolmisenkymmentä vuotta sitten, kun suunnittelin tekeväni hifikaijuttimen, ja siskonmies hifistinä kehoitti laittamaan diskanttielementit vierekkäin, kun minä meinasin laittaa ne kaijuttimen eri päihin. Kauijuttimia en koskaan tehnyt, vaan ostin jotkin halvat pöntöt.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
santtus
18.05.2006 14:19:01
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, että miksi niitä diskanttielementtejä piti olla niissä hifikaiuttimissa useampia? :-)
musamies
18.05.2006 15:35:12
Mä taas olen sitä mieltä, ettei niitä PA tai HIFI kaiuttimia mikään mahdottomuus ole itse rakentaa ja suunnitella, mutta jos ei ole resursseja perehtyä asiaan, niin parempi lopputulos tulee valmiilla laitteilla. Jokuhan ne kaupallisetkin laitteet on suunnitellut.

Kotikaiuttimien kohdalla on ollut niin, että kaupallisissa laitteissa suunnittelu ääniteknisesti monesti tosi pölhöä ja jopa ulkonäköön perustuvaa. Jonkun HIFI lehden tekemän ohjeen mukaan rakentamalla saa hintalaatusuhteeltaan hyvät koti kaiuttimet ellei hinnoittele omaa aikaansa kovin korkealle, vaan pikemminkin mukavaksi harrastukseksi.
Vivo
18.05.2006 16:04:25 (muokattu 18.05.2006 16:05:42)
Ääh?

En osaa puhua kaiuttimista suomeksi, kun en osaa aihepiirin termejä suomentaa... englantini taas on niin huonoa että... parempi etten puhu kaiuttimista ollenkaan.
one foot in the rave
santtus
18.05.2006 16:05:29
:D Kuinkas monet PA kaiuttimet olet itse rakentanut? Mulla on ainakin henkilökohtaisesti suuri kunnioitus niitä kohtaan, jotka hommaan lähtevät sillä asenteella, että oikeasti tarkoituksena on tehdä hyväsoundiset kaiuttimet ja perehtyä asiaan. Pelkkään edullisempaan hintaan perustuvalla projektilla tuskin on suuria mahdollisuuksia onnistua kilpailemaan parhaiden tehdastuotteiden kanssa.

Line array järjestelmät taas ovat huomattavasti monimutkaisempia tehdä kuin esim yhden yläpääkaapin klubisetit. Niiden kaiuttimien keskinäiseen toimintaan kun joutuu tosiaan kiinnittämään huomiota. Ja sekin on todella karkeasti yksinkertaistus asiasta.
pasimaa
18.05.2006 17:24:43 (muokattu 18.05.2006 17:52:15)
. . . . . .
pasimaa
18.05.2006 17:50:36
Kiva että syntyi pientä keskustelunjuurta. ;) Itse olen tehnyt perinteisiä pienehköjä Pa-pokseja melkolailla oman pään mukaan. 8 kpl monitoreja ja 2 kpl yläkaappeja. Ja suppareita tietenkin. Tällähetkellä projektina 2x8"+1" yläkaapit.
Näistä yläkaapeista heräsi tuo hassu array-ajatus. Poikittain läjättynä kun ne muistuttavat etäisesti Aura-kaappeja...;) Tutkailin eri valmistajien tyyppejä linearray-kaapeista, joillakin on tehty vähemmilläkin elementeillä kuin oma projektini. Torven muoto vaan näyttää olevan kapea ja korkea. Nexolla esimerkiksi.

Santtukselle vielä vastaisin, ajatus olisi hakea pitkulaisiin pikkusaleihin kauas kantavampaa ja selkeämpää ääntä, ilman että eturivissä volume nousisi kohtuuttomiin, mahdollisimman pienillä kaapeilla, tolpannokkaan, 3m 60kg.
Hermoja kutkuttava kokeilu olis 4kpl 8" päällekkäin ja rinnalla 4 kpl 1" drivereitä. Samassa noin metrin korkuisessa kotelossa, tolppa-adapteri pohjaan ja ylös.
Kotelosta 2 ylimmäistä sojottaisi suoraan ja alimpia hieman alaspäin tiltaten.
Supparit lattialla.

...vaneria on, neliöreikälevyä on, kasituumaisia+drivereitä voisi lainata nyt helposti yhteen kaappiin nykyisistä tekeleistä....hehheh! XD....
santtus
18.05.2006 18:11:39
Kannattanee lukea nuo Vivon laittamat linkit. Siinä näkee, kunka paljon kompromisseja isot laitevalmistajatkin ovat joutuneet tekemään omissa linearray ratkaisuissaan. Ja vaikka niiden perimmäisenä tarkoituksena onkin aina tehdä rahaa (heh) uskoisin kuitenkin, että jos teknisesti ylivoimainen ratkaisu olisi olemassa ja helppo keksiä, olisi joku sen jo tehnyt.

Kuitenkin, jos kuvailemasi setti on tavoitteena, suosittelisin tutustumista JBL:n VRX setin ratkaisuihin. Siinä on yksi 12 tuumainen ja kolme 1 tuuman driveria ja setti on tehty juuri kuvailemaasi tarkoitukseen. Mielenkiintoisena ominaisuutena on mahdollisuus vaimentaa drivereita, jotta eturivin rokkipoliiseilla ei tipu paikat hampaista liian diskanttikihinän takia.

Seuraavaksi tosin Miffe haukkuu kyseiset kaiuttimet, mutta moni on niillä kuitenkin jopa isossa Amerikassa vetänyt. ;-)
pasimaa
18.05.2006 19:07:41
Kiitos linkeistä! NAM

Kyseistä JBL-settiä taisi olla eräällä keikalla kolmen läjänä katosta roikkumassa.
Hyvältä kuullosti tyhjässä hallissa, tosin tarkemmat äänielämykset jäivät, olin lavan takana hommissa...murmur.
Sir Attila
18.05.2006 20:46:25
Muutamankin monitorikaapin mainitsemastasi RCF H100 tratin ympärille rakentaneena voin todeta ettei tuollaisen 40x60 vakiosuuntaustötterön ympärille toimivaa line-arrayta rakenneta, laitat sen siihen etulevyyn kummin päin vain. Tai siis tuleehan sieltä aina ääntä mutta toivottava summautumisilmiö jää kyllä puuttumaan. En oo vielä nähnyt tavallisille loppukuluttajalle kaupattavia line-array torvia, tosin en oo hirveästi etsinytkään kun on tuolla rakentelupuolella ollut viime aikoina muutenkin hiljaista. Esim. kotimaiset Aura-audion torvet ovat mittatilaustavaraa.

Toinen DIY linearrayssa mietityttävä asia on ripustaminen. Kun noita roikottaa kunnon läjän, on ylimpään kaappiin kohdistuvat rasituksen melkoisia. Kiinteässä asennuksessa vielä menettelee kun voi laittaa kaiken riittävällä varmistuskertoimella mutta keikkakäytössä voi ruveta v*ttamaan ajan myötä raahata jotain sikapainavaa lattarautaviritystä messissä, tai vastaavasti pelätä jonkun kevyen mutta epävarman systeemin puolesta (jälkimmäisten uskailiaita käyttäjiä tosin aina mahtuu mukaan, valittettavasti).

Ripustusvaroitus tosin tietämättä minkälainen lujuuslaskelma-simulaatioguru ekan viestin takana on...

Minäkään en allekirjoita tuota line-arrayn ylivoimaisuutta pienissä seteissä (alle 5 kW). Niin kauan kun saman äänenpaineen saa aikaan perinteisen yks per puoli klubisetin siivulla niin "perinteinen" ajaa aivan saman asian kun setti on kunnossa/vireessä. Linjan ollessa lyhyt, jää line-arrayn pitkäheitto-ominaisuus olemattomaksi. Line-array alkaa näyttää kynsiään perinteistä kaappia vastaan kun rakennetaan niin isoa settiä että yhdellä torvella ei pärjää. Silloin perinteisellä kaapilla törmätään aina kampasuodin-ilmiöön jota ei line-arrayllä tarvii miettiä.
Puavali
18.05.2006 21:28:51 (muokattu 18.05.2006 21:32:29)
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, että miksi niitä diskanttielementtejä piti olla niissä hifikaiuttimissa useampia? :-)

Sitä minäkin nyt ihmettelen. Kai niitä vaan piti olla. Kouluvihkoissa oli eräskin kaijuttimen kuva. Ja kitaroita.

ed: Siksi niitä diskanttielementtejä piti olla monta, kun olin nähnyt jotkut kehutut kaijuttimet, joissa niitä oli useampi.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Risk
18.05.2006 21:52:29
Sitä minäkin nyt ihmettelen. Kai niitä vaan piti olla. Kouluvihkoissa oli eräskin kaijuttimen kuva. Ja kitaroita.

ed: Siksi niitä diskanttielementtejä piti olla monta, kun olin nähnyt jotkut kehutut kaijuttimet, joissa niitä oli useampi.

Kyllähän niitä nyt pitää olla... http://www.nearfieldacoustics.com/
...And that, my liege, is how we know the Earth to be banana shaped.
ÄM
18.05.2006 21:55:55

Ihan mielenkiinnosta, kun en näistä niin paljon ymmärrä, niin miten pitkistä matkoista puhutaan, ettei enää normi klubisetillä pystytä heittämään?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
pasimaa
18.05.2006 22:26:24
Juu-uh. Niihän se on. Mitä vähemmän kajareita, sen parempi. Suppareita taas ei koskaan ole liikaa.
musamies
18.05.2006 23:26:52 (muokattu 18.05.2006 23:55:38)
:D Kuinkas monet PA kaiuttimet olet itse rakentanut?

Taisin ensimmäisen bassokaiuttimen rakentaa 1980 luvulla vanhan bassovahvistimen elementtiä hyödyntäen.

Ollut vähän budjettikysymys, ettei ole mitään hirveän ihmeellisiä rakennelmia tullut tehtyä, eikä toteutettua konkretian tasolla kaikkia omia ideoita. Korjailen ja parantelen omia laitteitani tarpeen ja budjetin mukaan.

Mulla on ainakin henkilökohtaisesti suuri kunnioitus niitä kohtaan, jotka hommaan lähtevät sillä asenteella, että oikeasti tarkoituksena on tehdä hyväsoundiset kaiuttimet ja perehtyä asiaan. Pelkkään edullisempaan hintaan perustuvalla projektilla tuskin on suuria mahdollisuuksia onnistua kilpailemaan parhaiden tehdastuotteiden kanssa.

Entinen bändikaveri suunnitteli ja teki itselleen mikserin pelkästä mielenkiinnosta asiaa kohtaan. Ei tosiaankaan ollut kovin kannattavaa kaupalliseen vaihtoehtoon verrattuna.

Itse tehdyistä kaiuttimista ei tule sen takia kovin halvat koska hyvät komponentit maksaa paljon.

Ostin itselle hiukan uteliaisuuttakin yhden laskostettu torvi periaatteella toimivan alpää kaapin sopuhintaan. Eipä mitenkään hirveästi houkuttelisi ruveta itse rakentamaan niitä koteloita lisää vaikkeivat mitään ihmeellisen monimutkaisia ole.

Meni jo vähän kauasta siitä LineArraysta. Minun mielestä omatoimista PA rakentelua rajoittaa sekin kun ei ole välttämättä mitään kaupallista kysyntää kaikille rakennelmille ja rahaa niihin kuitenkin palaa.

Voi jotkut äänentoistopalveluakin ostavat pitää arveluttavana vaikka kamat olisi hyvät jos ne on joku tuntematon lahjakkuus itse rakennellut ja suunnitellut.

Minä esimerkiksi olisin hyvinkin kiinnostunut toimimaan laajemminkin ammattimaisessa tarkoituksessa akustiikkaan ja äänitekniikkaan liittyvän suunnittelun parissa, mutta kukapa osaisi kysyä, eikä oikein omaa insinööritoimistoa viitsi ruveta turhaan perustamaan pelkkää koemarkkinointia varten.

PS: On mulla ainakin omaa suunnittelua ja tekoa oleva perämoottorin potkurisuoja, joka on parempi omaan käyttötarkoitukseeni kuin yksikään tietämäni kaupallinen tuote. En tiedä olisiko jopa patentin hakemisen arvoinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)