Aihe: Efektit PA:ssa stereona?
1
Stratoblaster
10.05.2006 20:11:18

Miten kannattaisi reitittää efektit PA:ssa, jossa yläpäitä ajaetaan stereona ja joitakin kanavia panoroidaan hieman. Ollaan eka kertaa liikenteessä omilla kamoilla..;-)

Käytössä on

a) Mackie Onyx 1640 -mikseri, jossa 6 auxia ja 4 -stereo returnia

b) Yamaha REV500 (reverb)

c) TC Electronic M-ONE XL (delay)

Treeneissä kytkin näin:

Mikseri = M
Yamaha = Y
TC Electronic = TC

M Aux 1 --> Y Left In
M Aux 2 --> Y Right In
M Aux 3 --> TC Left In
M Aux 4 --> TC Right In

Y Left Out --> M Return 1 Left
Y Right Out --> M Return 1 Right
TC Left Out --> M Return 2 Left
TC Right Out --> M Return 2 Right

Aux Sendit POST-asennossa.

Kytkisittekö noin? Onko reverbin ja delayn keskinäisellä järjestyksellä merkitystä?

Tuo kai toimii silloin "stereona", kun molemmista efekteistä otetaan ns. True Stereo -efekti?

Jos joku vielä tuntee ko. efektit, niin vinkkejä toimivista preseteistä (tai hyvistä lähtökohdista muokattavaksi) sekä reverbiksi että delayksi.

Kiitokset jo etukäteen.

-sb
kivi
10.05.2006 20:19:54 (muokattu 10.05.2006 20:24:14)
Miten kannattaisi reitittää efektit PA:ssa, jossa yläpäitä ajaetaan stereona ja joitakin kanavia panoroidaan hieman.

Miksi stereona?

Mun mielestäni (en tosin ole saliäänimiksaaja) pa:ta ei juurikaan oo järkeä ajaa stereona, ja toisaalta, efektejä en ajaisi koskaan tuolla lailla stereona.

Suosittelen, että aux1 -> kaiku -> paluu omalle kanavalle (jota voi sitten EQ:ttaa ja jossain kohtaa vaikka panoroida), aux2 -> delay -> paluu omalle kanavalle. Loput auxit voitte käyttää vaikka monitoreille, ja stereoreturneista voitte kuunnella cd-soitinta.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
aimotuska
10.05.2006 21:16:10
Kuten kivi sanoi, varsinaisesta stereosta ei oo juuri mitään hyötyä. Mut esim. tosta TC:stä saa prossut toimimaan itsenäisesti, joten siitä saa tolleen kytkemällä kaksi erillistä efektiä. Jos yammu toimii samoin, niin sittenhän sulla on tavallaan neljä efektiä. Se on vaan vähän semmosta äheltämistä.

Mut jos tommosen stereovirityksen laittaa vaikka yksittäiselle monoraidalle (esim. laulu, skitat jne.) niin lopputulos on edelleen mono vaikka efektin ja tiskin välillä risteilisi miljoona piuhaa. Jollain stereomatskulla (käytännössä joku syntsa) siitä saattaa olla jotain hyvin hiuksenhienoa hyötyä, jota ei kuitenkaan kukaan (miksaaja mukaanlukien) huomaa lainkaan.

Jotain vasemmalta oikealle ja takaisin pomppivaa ping-pong-dilsaa voi toteuttaa kyllä monosyötölläkin, mutta se on enää lähinnä v*ttumaisen kuuloista ensimmäisen 2 sekunnin ihmetyksen jälkeen.
I cna tpye 300 wrods a mnutei.
PL
10.05.2006 21:36:58 (muokattu 10.05.2006 21:39:26)
Itse ajelin kyllä kaiut yleensä jos vain mahdollista monona sisään ja stereona takaisin, joko kanavaan tai johonkin muuhun paluuseen, riippuen siitä mitä ko. vehkeellä tuli tehtyä. Joskus vedin paluut jopa linjamikseriin kun kanavat loppuivat.

Yleensähän nuo vehkeet vääntävät monosisäänmenostakin jonkinlaista stereoefektiä jotta tilantuntu olisi fiksumpi.

Rokkijutuissa tuolla ei niin suurta merkitystä ole, mutta "taidemusassa" voi sitten vähän fiilistelläkkin.
Roadari
10.05.2006 21:44:48
Miksi stereona?

Mun mielestäni (en tosin ole saliäänimiksaaja) pa:ta ei juurikaan oo järkeä ajaa stereona, ja toisaalta, efektejä en ajaisi koskaan tuolla lailla stereona.

Miks ei muka ole? Kyllä mää ajan aina pa:ta stereona ja panoroin siellä sitten haluamaani vähän laidoille.

"Jos luoja olisi halunnut meidän kuuntelevan stereo musiikkia, hän olisi luonut meille kaksi korvaa."

Suosittelen, että aux1 -> kaiku -> paluu omalle kanavalle (jota voi sitten EQ:ttaa ja jossain kohtaa vaikka panoroida),

Mihins tää panorointi vaikuttaa jos sulla on pa monona?

Mut jos tommosen stereovirityksen laittaa vaikka yksittäiselle monoraidalle (esim. laulu, skitat jne.) niin lopputulos on edelleen mono vaikka efektin ja tiskin välillä risteilisi miljoona piuhaa.

Ei se sitä laulu tai kitarasoundia stereoksi muuta, mutta kyllä noissa vehkeissä ulostuleva efekti on stereona. Eli monoa sisään niin ulostuleva (efekti) on stereo.

Jollain stereomatskulla (käytännössä joku syntsa) siitä saattaa olla jotain hyvin hiuksenhienoa hyötyä, jota ei kuitenkaan kukaan (miksaaja mukaanlukien) huomaa lainkaan.

Kyllä stereoefektit kuulostavat eriltä, minun mielestäni paremmalta.

Jotain vasemmalta oikealle ja takaisin pomppivaa ping-pong-dilsaa voi toteuttaa kyllä monosyötölläkin, mutta se on enää lähinnä v*ttumaisen kuuloista ensimmäisen 2 sekunnin ihmetyksen jälkeen.

Se on vähän siitä kiinne että miten sen säätää ja sopiiko se kyseessä olevaan biisiin. En kyllä koko ehtoota käyttäis kaikissa biiseissä, mutta joskus ihan paikallaan.

Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, laita vaan yks auksi syöttään kutakin vehjettä. Yleensä efektilaitteissa left input on samalla myös mono jos rightiin ei ole kytketty mitään. Paluut sitten stereona stereopaluisiin. Kuten edellä tuli ilmi, ei stereo syötöstä ole mitään iloa jos ei ole stereomatskua.

Keskinäisellä järjestyksellä ei ole kuin käyttömukavuus merkitystä.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Stratoblaster
10.05.2006 22:18:10 (muokattu 10.05.2006 22:18:40)

Kuten kivi sanoi, varsinaisesta stereosta ei oo juuri mitään hyötyä. Mut esim. tosta TC:stä saa prossut toimimaan itsenäisesti, joten siitä saa tolleen kytkemällä kaksi erillistä efektiä. Jos yammu toimii samoin, niin sittenhän sulla on tavallaan neljä efektiä. Se on vaan vähän semmosta äheltämistä.

Jep, kyllä molempiin saa kaksi erillistä efektiä omille kanavilleen (dual mono). En vaan oikein keksi hirveästi muuta käyttöä kuin perinteiset kaiku ja viive? No, ehkä mieto chorus voisi olla yhdessä Auxissa. Tietty TCstä voisi ottaa toiselle kanavalle kompressorin lead-laululle, mutta se on sitten pistettävä kanavan inserttiin...

-sb
Lennu
10.05.2006 22:31:14

Jep, kyllä molempiin saa kaksi erillistä efektiä omille kanavilleen (dual mono). En vaan oikein keksi hirveästi muuta käyttöä kuin perinteiset kaiku ja viive? No, ehkä mieto chorus voisi olla yhdessä Auxissa. Tietty TCstä voisi ottaa toiselle kanavalle kompressorin lead-laululle, mutta se on sitten pistettävä kanavan inserttiin...

-sb

Aja pre-auxina ja pidät sen orkkiskanavan faderin kiinni.
musamies
10.05.2006 22:45:04 (muokattu 10.05.2006 22:51:01)
Miksi stereona? Mun mielestäni (en tosin ole saliäänimiksaaja) pa:ta ei juurikaan oo järkeä ajaa stereona, ja toisaalta, efektejä en ajaisi koskaan tuolla lailla stereona.

Meikäläisen on kosketinsoittajana hieman vaikea ymmärtää kysymystä kun itse kysyisin mieluummin miksi monona.

Ainakin omalla kohdalla käytössä olevissa kosketinsaundeissa suurin osa on tehty silleen, että niissä on tehty asioita stereona - tyypillisenä esimerkkinä vaikka leslie-efekti tai rhodes saundiin tremoloefekti - ja ajan saundit, kaiut ja muunkin miksauksen yleisölle stereona ellei ole joku erityinen syy tehdä toisin vaikka erikoisen esiintymistilan takia.

Tiestysti jos stereota tulee riittämiin jo bändistä ja tilasta itsestään ja on käytössä jonkinmoiset laulukamat joista vain laulu, niin silloin ei taida olla stereokikkailusta juuri iloa.
Stratoblaster
10.05.2006 23:30:17

Mites' laulukanavan kaiun ja viiveen sitten käy? Paitsi, jos palautan tyhjälle kanavalle ja otan niiden auxeista em. efektit? Tätäkö tarkoitit?

-sb
-ez-
11.05.2006 09:10:42 (muokattu 11.05.2006 10:14:05)

Enpä suosittelis... Välttämättä.

Mitenkäs olet ajatellu kontrolloida niitä paluita?

Jos kytket tuon TC:n dual monoksi, on ne paluutkin ymmärtääkseni silloin monona. Eli myös se toiselta prossulta palaava kaiku/delay on mono. Tietysti jos haluaa, niin mikäs siinä...

E: ajatusvirheitä.
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
Danko
11.05.2006 10:05:45

Itsehän oon päätynyt Onyx 1640 kaiun ja delayn kytkennöissä seuraavaan:

Aux 1 send -> Reverb in (mono)
Aux 2 send -> Delay in (mono)

Reverb out L -> Aux 1 Return L
Reverb out R -> Aux 1 Return R
Delay out -> Aux 2 Return L (mono)

Eli kaiut stereona, delayt monona. Biisien välissä returnit kii.
romantikkoitkijät #37
"Mullon semmonen fantasia että me oltais Saaran kanssa molemmat barbababoja ja sitten pomputeltaisiin toisimme vasten ja kuuluis vaan semmonen töks pumps - ääniä ja sitten tehtäis sitä vaan uudelleen ja uudelleen." -Juzzu
Lennu
11.05.2006 10:19:45

Enpä suosittelis... Välttämättä.

Mitenkäs olet ajatellu kontrolloida niitä paluita?

Uudessa kanavassa. Mutta onhan se aika mikkihiirtä, toisaalta, niin on moni muukin asia.
markotetri
11.05.2006 13:31:02
Allekirjoittaneen väkevä mielipide on se, että kyllä se stereo vaan soundaa paremmalta, jos tila ei ole tosi kummallinen. Reverbit ja chorukset hyötyy selvästi. Samoin stereosynat ja mahdolliset kovalevyltä tms. ajetut taustat.

Sisäänmenojen ei välttämättä tarvitse olla stereona, siinä vaan hukkaa auxeja. Paluut stereona kyllä. Paitsi mono delay...

Rev500:n left/mono inputtiin yhdestä auxista ja paluu stereokanavaan. TC:n M*one onkin sitten vaikeempi kysymys... Siinähän (kuten muutamassa muussakin uudenaikaisessa vekottimessa) on mahdollisuus kahteen eri efektiin, mutta vain yksi stereoulostulo. Koska kaikulaitteita on mainitussa järjestelmässä vain kaksi, itse tekisin jomman kumman kahdesta ratkaisusta (saadakseni kolme erilaista efektiä):

1. M-ykkönen dual mono-modeen ja sisään ja ulos monona. Kummallekin efektille on siis oma syöttö ja paluu. Paluu vaan on mono, mikä ei ole paras ratkaisu soundillisesti. Etuna on kuitenkin helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus.

2. M*one kahdella inputilla ja yhdellä stereopaluulla. Esim. Rev+delay. yhdestä auxista syöttö hallille ja toisesta dilsalle. Kummatkin palaavat yhteen stereokanavaan, ja efektien välinen balanssi hoidetaan joko lähtöjä säätämällä tai koneen omalla balanssisäätimellä. Tällöin soundi on parempi, mutta esim. delay-efektien teko hiukan hankalampaa, kun korostukset täytyy käytännössä tehdä lähdöstä eikä paluukanavan liukua nostamalla.

Pientä kokeilua ja muutama keikka, eiköhän se "oikea" tapa sieltä löydy...
Artificiality is normal to the medium.
Stratoblaster
11.05.2006 22:47:57

Rev500:n left/mono inputtiin yhdestä auxista ja paluu stereokanavaan. TC:n M*one onkin sitten vaikeempi kysymys... Siinähän (kuten muutamassa muussakin uudenaikaisessa vekottimessa) on mahdollisuus kahteen eri efektiin, mutta vain yksi stereoulostulo. Koska kaikulaitteita on mainitussa järjestelmässä vain kaksi, itse tekisin jomman kumman kahdesta ratkaisusta (saadakseni kolme erilaista efektiä):

1. M-ykkönen dual mono-modeen ja sisään ja ulos monona. Kummallekin efektille on siis oma syöttö ja paluu. Paluu vaan on mono, mikä ei ole paras ratkaisu soundillisesti. Etuna on kuitenkin helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus.

2. M*one kahdella inputilla ja yhdellä stereopaluulla. Esim. Rev+delay. yhdestä auxista syöttö hallille ja toisesta dilsalle. Kummatkin palaavat yhteen stereokanavaan, ja efektien välinen balanssi hoidetaan joko lähtöjä säätämällä tai koneen omalla balanssisäätimellä. Tällöin soundi on parempi, mutta esim. delay-efektien teko hiukan hankalampaa, kun korostukset täytyy käytännössä tehdä lähdöstä eikä paluukanavan liukua nostamalla.

Pientä kokeilua ja muutama keikka, eiköhän se "oikea" tapa sieltä löydy...

Kiitokset vastanneille! Oikeilla jäljillähän tässä on oltu. Ei liene tässäkään asiassa sellaisia "ainoita oikeita" tapoja olemassa...

-sb
Khimil
17.05.2006 23:19:30

Jos kytket tuon TC:n dual monoksi, on ne paluutkin ymmärtääkseni silloin monona.

Ei ainakaan mun TC M300:ssa ole. Sehän menee Dual Mono -asetuksessa just niin että toinen send-kanava syöttää efektiä ja toinen kaikua ja sitten ne summataan yhteen stereopaluuseen joka tuodaan pöytään. Paluut ei siis ole erillisinä vaan samassa kahden kanavan paketissa.
"I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different time
aimotuska
18.05.2006 08:01:59 (muokattu 18.05.2006 08:04:29)
Ei ainakaan mun TC M300:ssa ole. Sehän menee Dual Mono -asetuksessa just niin että toinen send-kanava syöttää efektiä ja toinen kaikua ja sitten ne summataan yhteen stereopaluuseen joka tuodaan pöytään. Paluut ei siis ole erillisinä vaan samassa kahden kanavan paketissa.

Taas yksi syy lisää olla ostamatta M300:aa. Ykkös-ämmässä on kyllä ihan oikea dual mono-reititysvaihtoehto, jolla homma onnistuu.

E: Tuo sun kuvailema reititys on nimeltään dual send/return eikä dual mono
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Khimil
20.05.2006 07:57:19 (muokattu 20.05.2006 08:00:17)

Taas yksi syy lisää olla ostamatta M300:aa. Ykkös-ämmässä on kyllä ihan oikea dual mono-reititysvaihtoehto, jolla homma onnistuu.

E: Tuo sun kuvailema reititys on nimeltään dual send/return eikä dual mono

Riippuu vähän omista työtavoistakin. Tuon dual mono -reitityksen päällimmäisenä ideana on saada oma faderi delaypaluuta varten? Että voisi korostaa tarvittaessa pienellä delaylla esim. laulua tai mitä vain? Vaikuttaa jotenkin tosi hölmöltä,, koska sitten kun sitä faderia nostaa, sieltä tulee sen korostettavan delayn lisäksi myös kaikki muu ryönä mitä kanavasta on jatkuvasti syötetty delaylle. Itse tykkään vääntää rehellisesti kanavasendeistä tarvittaessa delaylle purtavaa, näin viivettä tulee just vaan sinne missä sitä tarvitaan. Työtapoja on tietty monia.

Niin no on niitä syitä varmasti muitakin. Entäs syitä olla ostamatta M300? :)
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times
aimotuska
22.05.2006 09:06:34
Entäs syitä olla ostamatta M300? :)

Kyllä siinä ihan ok soundi on, ei siinä mitään. Riittäisi mulle vallan hyvin. Mutta sen käytettävyys on niin syvältä, että en siksi viitsi pistää pennosiani vehkeeseen. Yhden keikan tappelin sen kanssa, kun yritin kaivaa sieltä jotain järkevää dilsaa ulos, mutta vehje tuntui tekevän aina just päinvastoin kuin mitä olettaisin. Reverbissä tapahtui samaa ja kun sain vehkeen jotakuinkin aisoihin, jätin siihen, enkä koskenut. Oltiin sitten loppukeikka puoleksi dilsalla ja puoleksi reverbillä liidilaulussa. Passasi viisuun tai ei.

Kai siinä oli just tuo dual send/return hässäkkä kytkettynä... Mut tässä suhteessa mä tykkään enemmän jopa midiverb 4:stä (vaikka se onkin semmonen säksättäjä) koska sieltä näkee tasan tarkkaan parametrit ja reitityksen. Lexiconin MPX-200 on myöskin hallussa ja se on yhtä karsea käyttää kuin tuo M300, ellei jopa kauheampi.

Kai mä vaan oon niin negatiivinen henkilö. :)
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
dewil
23.05.2006 12:08:13

Kai mä vaan oon niin negatiivinen henkilö. :)

Ei, kyllä se on vaan paska. Mä olen monesti ihmetelly, että miten niinkin yksinkertaisen oloisesta laitteesta on tehty niin ärsyttävä käytettävyydeltään.
Bonarina vielä se tap-tempon nappi alkaa ajan myötä elää ihan omaa elämäänsä.

+ Mitäs jos sä haluut syöttää delayta snadisti kaikuun?
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
humppahanuristi
23.05.2006 15:27:22

+ Mitäs jos sä haluut syöttää delayta snadisti kaikuun?

Säädetään prosessoreiden keskinäistä balanssia.
Myytävänä Menghini 4 äänikerta haitari, lankamidit ja sounder-mikit. Molempien johdot kaipaavat kolvin hellää käsittelyä. Lähesty vaikkapa pikaviestillä, jos tunnet tarvetta moiselle soittimelle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)