larina 29.01.2006 21:46:47 | |
---|
Mä Niin haluaisin osata soittaa huuliharppua. On jo aikas kauan ollut haaveissa, mutta.. Mistä kannattaisi ihan ekana aloittaa? (tai ehkä kannattaa ostaa se harppu ensin) Siis millainen huuliharppu kannattaa ostaa? Ja paljonkohan sellainen maksaisi? Ja onko jotain kirjoja/ nettisivuja/ jotain, mistä voisi noita juttuja opetella? Ja kaikki ns. lisätieto on aina plussaa. Mähän en siis tiedä aiheesta yhtään mitään joten en oikein osaa kyselläkään :) |
randy 29.01.2006 22:03:06 (muokattu 29.01.2006 22:05:31) | |
---|
Yleensä suositellaan C-harppua, elikkäs siinä on C-duurin äänet. Kirjastosta olen löytänyt hyviä oppaita. Onhan niitä netissäkin, google auttaa tässä asiassa. Harput maksaa n. parikymppiä halvimmillaan. Itse ostin 20 euron harpun, mutta soi joistain aukoista erittäin huonosti, joten kannattaa jo ihan alusta asti satsata laatuun. Kyse ei kuitenkaan ole mistään über-kalliista soittimesta. En ota vastuuta yläpuolella olevasta kirjoituksesta. |
Risk 29.01.2006 22:18:38 | |
---|
"Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!" |
Bafusiini 30.01.2006 01:00:21 | |
---|
Eli threadiin tullut jo hyvät vastaukset. Sanotaan vielä silti(kuten tässä aikasemmin mainittiin, että alusta asti kannattaa panostaa laatuun) että ei kannata ostaa halvinta mahdollista, koska kalleimmatkaan diatoniset harput eivät maailman kalleimpia ole. C-duurin bluesharppu hohnerilta on todella hyvä hintaansa nähden(noin 30e pintaan) |
xmyx 11.02.2006 21:59:50 | |
---|
Älä ala soittaan huuliharppua, se on epäterveellinen soitin :( ihmisen kuuluu henkittää nennän kautta sisään mutta huuliharpussa on pakko henittää suun kautta sekä sisään että ulos :( toivoo: iäkäs keuhko-invaliidi ps. ota vaikka kaksrivinen haitari, siinä on sama tekniikka :) |
Bafusiini 12.02.2006 14:02:36 | |
---|
Älä ala soittaan huuliharppua, se on epäterveellinen soitin :( ihmisen kuuluu henkittää nennän kautta sisään mutta huuliharpussa on pakko henittää suun kautta sekä sisään että ulos :( Aijaas, kyllä itse ainakin hengitän myös nenän kautta? |
Rafis 12.04.2006 00:17:31 | |
---|
Löysin tosi hyvän huuliharppusivun ( http://webusers.siba.fi/~jkyhala/ ). Tuolla ei vaan selitetä, miten taivutus, ylitaivutus ja ne käsiefektit tehdään. Olen löytänt joitakin englannin kielisiä sivuja, mutta ongelma on se, etten puhun kovin hyvin englantia enkä oikein jaksaisi ruveta etsiskelemään tietoa sieltä. Voisiko joku selittää, miten se tehdään? Entä olisiko mitään hyviä suomenkielisiä huuliharppukirjoja olemassa? Mitä? |
Bafusiini 17.04.2006 19:20:59 | |
---|
Löysin tosi hyvän huuliharppusivun ( http://webusers.siba.fi/~jkyhala/ ). Tuolla ei vaan selitetä, miten taivutus, ylitaivutus ja ne käsiefektit tehdään. Olen löytänt joitakin englannin kielisiä sivuja, mutta ongelma on se, etten puhun kovin hyvin englantia enkä oikein jaksaisi ruveta etsiskelemään tietoa sieltä. Voisiko joku selittää, miten se tehdään? Entä olisiko mitään hyviä suomenkielisiä huuliharppukirjoja olemassa? Mitä? Kirjastosta löytyy. Hyvin pääsee alkuun alkeissa vaikkapa McKelvyn Huuliharppu-oppaalla. |