Aihe: virta+pc -> mikseri -> pa = häiriötä!
1
Decadence?
05.06.2006 03:55:57
eli kannettavan sisäisen äänikortin lähettämä signaali miniplugi - plugilla (myös miniplugi - RCA) mikseriin ja siitä aktiivikaappeihin ja kaikki hyvin. Mutta ku laittaa virtajohdon läppäriin (akku ei kestä ikuisesti) tulee häiriötä. Ja aika kovaa. Why?

M-Audion firewire 410:n kautta en oo vielä ehtiny testata.. silloin pitäis ainakin voida pitää johto seinässä. Onkohan tästäkin tulossa sama ongelma.. no, mutta:

Miksihän ensimmäisessä kappaleessa kerrottu ongelma on olemassa? Tietääköhän kukaan..
Puavali
05.06.2006 09:18:15
eli kannettavan sisäisen äänikortin lähettämä signaali miniplugi - plugilla (myös miniplugi - RCA) mikseriin ja siitä aktiivikaappeihin ja kaikki hyvin. Mutta ku laittaa virtajohdon läppäriin (akku ei kestä ikuisesti) tulee häiriötä. Ja aika kovaa. Why?

M-Audion firewire 410:n kautta en oo vielä ehtiny testata.. silloin pitäis ainakin voida pitää johto seinässä. Onkohan tästäkin tulossa sama ongelma.. no, mutta:

Miksihän ensimmäisessä kappaleessa kerrottu ongelma on olemassa? Tietääköhän kukaan..

Mulla oli sama ongelma Acer Aspire -läppärin ja aktiivikaijuttimien kanssa. Kannettavan virtalähde aiheutti aika pahan häiriön, joka meni verkkoa pitkin viereiseen huoneeseenkin asti. Mulla on nyt siinä eri virtalähde, joka ei ole Acer.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. Joskus saan älykkyyskohtauksia. ESTR #2
saikkpe
05.06.2006 10:02:27

Ääniteltiin kämpällä taannoin Dellin Latitudella ja Lexiconin Omegalla. Koko homma piti tehdä akkujen varassa, sillä Dellin verkkolaite aiheutti niin mielettömän hurinan luureihin ja monitoreihin, että sitä ei jaksanut kuunnella sekuntiakaan.

Vara-akkua/laturia ei tietenkään ollut, joten akkujen kesto saneli äänityssession kulun. Akuilla soundi oli ihan ok.
Bassohan on lyömäsoitin.
Corvus
05.06.2006 20:47:32
Ilmeisesti maalenkki - eli läppäri saa maan yhdestä pistorasiasta ja muut vermeet jostain muusta. Ei hyvä.

Yritä ottaa sen läppärin sähköt samasta pistorasiasta kuin mikseri ja muut. Tämä ei poista maalenkkiä, mutta voi vähentää häiriöitä. Jos ei auta, niin audiomuuntaja signaalijohtoon. Erilaiset DI-boksit voivat myös auttaa (jos toimivat linjatasoisella signaalilla) boksin ground-lift kytkimellä maalenkki katkaisten. Passiivinen (muuntajaan perustuva) DI-boksi mielestäni paree.
saikkpe
06.06.2006 09:45:51

Ilmeisesti maalenkki - eli läppäri saa maan yhdestä pistorasiasta ja muut vermeet jostain muusta. Ei hyvä. Yritä ottaa sen läppärin sähköt samasta pistorasiasta kuin mikseri ja muut.

Tätä yritin, mutta sillä ei ollut vaikutusta, ainakaan tuohon Dellin hurinointiin.
Bassohan on lyömäsoitin.
Mase
06.06.2006 09:55:44
Eikös nuo läppärin powerit ole yleensä hakkureita? Radiotaajuinen hurina voi siis olla hakkurin oskilllaattorista peräisin ja vuotaa linja/mikkipiuhaan... Hurina ei ilmeisesti ole 50Hz:n prummi vaan korkeampaa sirinää?
Ostetaan dynaaminen mikki(SM58, e845...), tarjoa!
PL
06.06.2006 10:12:45
Ilmeisesti maalenkki - eli läppäri saa maan yhdestä pistorasiasta ja muut vermeet jostain muusta. Ei hyvä.

Ei ole läppäreiden powerit yleensä suojamaadoitettuja vaan ovat miltei aina galvaanisesti erotettuja joten maalenkki tuo häiriö ei ole. Todennäköisesti kyseessä on hakkurin ympäristöön pukkaama joko sähkömagneettinen- tai muuten vaan huonosta suodatuksesta johtuva häiriö.
Decadence?
06.06.2006 20:00:25 (muokattu 06.06.2006 20:02:34)
Ei ole korkeampaa sirinää, lähempänä varmaan tuota 50Hz:ä.. Kaikki virta tulee samasta paikasta. Ajattelin nyt kuitenkin ostaa galvaanisen erottimen ku sitä on monessa paikassa - muuallakin kuin täällä - suositeltu kyseiseen vaivaan.. jonkinlainen ratkaisu pitää löytää.
Corvus
06.06.2006 21:02:03 (muokattu 07.06.2006 07:17:12)
Ei ole läppäreiden powerit yleensä suojamaadoitettuja vaan ovat miltei aina galvaanisesti erotettuja joten maalenkki tuo häiriö ei ole.

Voi pitää sinun havaintojesi parissa paikkansa. Itse olen käyttänyt pääasiassa IBM:iä ja ekasta Thinkpadistäni alkaen vuonna 93 kaikki ovat olleet maadotettuja. Nykyisin käytössä Dell, joka yhtä lailla maadotettu, suojamaa on kytketty virtalähteen ulostulon miinusnapaan ja sitä kautta myös äänikortin maihin. Kokeilin yleismittarilla.

Muilla merkeillä löytyy maadottamattomiakin virtalähteitä, mutta vaikuttaa siltä, että maadotettujen osuus on kasvussa - ilmeisesti juuri häiriösuojausvaatimusten takia.
Corvus
06.06.2006 21:03:55
Ajattelin nyt kuitenkin ostaa galvaanisen erottimen ku sitä on monessa paikassa - muuallakin kuin täällä - suositeltu kyseiseen vaivaan.. jonkinlainen ratkaisu pitää löytää.

Tämä on varmimmalla pohjalla joka tapauksessa. PC:t ovat yleisesti ottaen varsin häiriöherkkiä audiokäytössä.
Sami_T
07.06.2006 01:17:16

Olen törmännyt samaan ilmiöön muutaman läppärin kanssa kun olen yrittänyt käyttää integroitua äänikorttia. Ulkoisten äänikorttien kanssa ei ole ollut ongelmia.

En osaa selittää mistä johtuu.

Ongelma on ratkennut laittamalla erotin rca-johtoon.

http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2005-OSA7.PDF

Tuolta "RCA vaippavirta-erotin".

Pienenpieni häiriö sieltä kuuluu edelleen mutta jos ei rupea hifistelemään niin tuo ratkaisee ongelman mielestäni riittävän hyvin ainakin vaatimattomammissa järjestelmissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)