LexaR 04.06.2006 11:39:12 (muokattu 04.06.2006 12:03:27) | |
---|
En nyt ollu ihan varma mille alueelle tätäkään tunkis, mut kuitenkin... eilen siis sattu olee kaverin luona kekkerit joissa tietenkin oli pakko luukuttaa musaa vähän kovemmalla. Yhtäkkiä kuitenkin joku prakas ja kaiuttimet alko särisee aivan mielettömän paljon. Noh, kehotin et antaa jäähtyy yön yli jos joku oli vaikka vaan kaatanu vahingossa bissee vahvistimeen tms. mut kuulemma ongelma vaivaa edelleen (ja vika on siis molemmissa kaiuttimissa). En nyt osaa sanoa itte mitään sen tarkempaa, sillä en eilen ehtiny ku nopeesti vilkasta niitä laitteita ja lupasin tänään mennä kattomaan tarkemmin. Omistaja on itte huolissaan et elementit ois menny paskaks mut jotenkin epäilen, sillä kaappien tehonkesto oli mun käsittääkseni senverran korkea, että volyymi ois ollu aivan sietämättömissä tasoissa ennenku elementit ois alkanu sanoutuu irti.. mutta kuitenkin, jos joku vähän asiasta enemmän tietävä vois kertoo tarkemmin esim. mitä kannattaa tarkistaa ku meen sinne tänään ja mitä asialle vois sitten tehdä niin arvostaisin hyvinkin paljon :) vahvistin oli Onkyo TX-8511 ja kaiuttimet oli 2x Mirage M-490IS "We ask you this one pointed question; where does the beat start?!" - Devy |
musamies 04.06.2006 11:56:25 | |
---|
En nyt osaa sanoa itte mitään sen tarkempaa, sillä en eilen ehtiny ku nopeesti vilkasta niitä laitteita ja lupasin tänään mennä kattomaan tarkemmin. Omistaja on itte huolissaan et elementit ois menny paskaks mut jotenkin epäilen, sillä kaappien tehonkesto oli mun käsittääkseni senverran korkee Kyllähän kaiuttimissa jotain numeroita lukee, mutta ei niihin voi luottaa kun signaalia on niin monenlaista, eikä numeron yhteydessä ilmoiteta tarkalleen minkälaisesta signaalista on kyse. Numeroista voi päätellä lähinnä käyttötarkoitusta jos ne on muuten yritetty luotettavasti ilmoittaa. 30 watin kaiutin on eri käyttöön kuin 300 watin. Vähän sama juttu kun miten joku vene kestää aallokkoa. Ei tarvi kuin joukossa olla yksi sopivanlainen aalto, joka kaataa veneen. Jos bassoelementti särisee, sen liikerata voi olla ylittynyt liiallisen luukutuksen seurauksena. Diskantin kohdalla taas taitaa käydä niin, että se mykistyy jos sitä kuormitetaan liikaa vaikka säröytyvällä vahvistimella. Itse rikoin yhden Radiotechnican elementin omilla kokeiluillani. Irroitin siitä magneetin ja sain korjattua aika helposti. Puhekela oli aavistuksen ottanut osumaa ja väänsin sen taas oikeaan muotoon, ettei rohise mihinkään kiinni. |
magic 04.06.2006 12:42:04 | |
---|
Kokeile kajareita toisella vaffarilla, ja toisaalta vaffaria toisilla kajareilla, sitten ainakin tiedät mistä jatkaa. |
Puavali 04.06.2006 13:13:03 | |
---|
... sillä kaappien tehonkesto oli mun käsittääkseni senverran korkea, että volyymi ois ollu aivan sietämättömissä tasoissa ennenku elementit ois alkanu sanoutuu irti... Pienitehoinen vahvistin on voinut mennä säröille, ja tämä särö on saattanut särkeä kaijuttimet. Mahdollisesti ehkä. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. Joskus saan älykkyyskohtauksia. ESTR #2 |
samuel 04.06.2006 13:15:26 | |
---|
...ois menny paskaks mut jotenkin epäilen, sillä kaappien tehonkesto oli mun käsittääkseni senverran korkea, että volyymi ois ollu aivan sietämättömissä tasoissa ennenku elementit ois alkanu sanoutuu irti.. Niin kuin neuvo kävi niin koita ensin ristiin toisia kaiuttimia/vahvistinta ja tee johtopäätös sitten onko vahvistin rikki vai kajarit... Itse kerrottava historiasta jotain, joskus 14-15 vuotiaana pidettii eka limudisco missä oli kasa omia/kavereiden kotistereon kaiuttimia. Kuinka ollakkaan niistä lähes kaikista poltettiin diskantit ja keskiäänet. Siitä viisastuneena ollaankin aina ammuttu yli kaiutinvalinnoissa... Ja muistathan, jos kaiuttimen tehonkesto on esim 100W niin ota 150-200W vahvistin sille ! "it's nice to be important, but it's more important to be nice..." |
LexaR 04.06.2006 13:31:34 (muokattu 04.06.2006 13:40:31) | |
---|
Siis joo ideana oli nimenomaan aluks ns. cross-checkata ne kajarit, kattoo kaikki liitokset ja impendanssivalinnat ja lähtee siitä sit pohtii. En osaa sanoo niin hyvin siitä melusta että mikä siinä kusee ku en ehtiny olla kuuloilla ku soundit alko mennä muhjuks mutta eiköhän se tänään selviä... voin sitten kysellä hieman tarkemmin ekan katsastuksen jälkeen. Toivon mukaan saa korjattuu viat ilman et pitää alkaa hommailla uusia elementtejä. Mimmosta jälkeä se yleensä aiheuttaa elementeille jos tuuttaa säröytyväl vahvistimella? Itte vaan kokemusta tuolta kitarakamaosiolta jossa ei vissiin ihan nää samat periaatteet tosta alitehosuudesta päde (tai no pätee mut sanoisin et alitehonen kaiutinkaappi on vähän isompi riski... kukaa ny muutenkaan tuuttaa putkistyrkkaa täysil) :) E: en nyt mee takuuseen tästä mutta muistikuvan mukaan vahvistin ois ollu 100w ja kaiuttimet ois ollu 55w per torni. "We ask you this one pointed question; where does the beat start?!" - Devy |
Lennu 04.06.2006 14:13:50 | |
---|
PA-puolella ainakin subbasista tulee hassun näkösiä. Kokeilin kerran junnuna vanhalla technicsin stereovaffarilla luukuttaa vielä vanhempia soikeita duxin kajareita paskaksi. Kävikin niin, että se tekniksi laukesi (varmaan joku sulake, en tiedä, heitin mäjelle). Pistin duxit sitten auton vahvistimeen, niihin kaatui kaljaa päälle, hattuhyllyllä kun olivat ja pahvikartiot nyykähti talven kosteudesta, kunnes sitten keväällä sain poksautettua toisen niistä. Se oli varmaan puolen vuoden projekti. Toista ammuttiin kaverin mökillä piekkarilla. |
LexaR 04.06.2006 21:21:29 | |
---|
Joo no onglema selkis aika paljon, kokeiltiin toisilla kaiuttimilla ja toisella vahvistimella ni toiset kaiuttimet ei toiminu sen paremmin ja toinen vahvistin toimi ihan nätisti... äänessä ei ollukkaan mitään rätinää mut kuulu samalla tavalla kun spillinä toisesta inputista, joten vika on varmaankin vahvistimen virransyötössä... eli ei muuta kun pajalle vaan. Osaako kukaan sanoo suunnilleen tommosen korjauksen kustannuksia? "We ask you this one pointed question; where does the beat start?!" - Devy |