Aihe: Kokemuksia etuasteiden soundista ja muusta 01x, Onyx, Helix, E8?
1
jugenbox
25.04.2006 11:21:20

Eli olisin päivittämässä nykyistä kokoonpanoani. Tällä hetkelllä mulla on Hoontechin C-port ja Soundcraftin spirit E8. Käytän laitteita sekä äänittämiseen studiolla että livemiksaukseen että live äänittämiseen. Olen ajatellut tuollaista firewire väyläistä laitetta. Mutta kun noita ei oikein ole missään saman katon alla testattavissa niin kokemuksia etuasteiden soundeista kyselisin. Ja samalla muunlaisiakin kokemuksia olisi kiva kuulla. Ja jos jotain hyviä vaihtoehtoisia ehdotuksiakin löytyy niin anna palaa. Tässä muutamia omia ajatuksiani.

Yamaha 01x (n. 1000€ + n. 700€ lisäkanavilla presonus firepod = 1700€)
+ 4 alueinen täysparametrinen eq
+ vaiheen kääntö
+ kompurat joka kanavalla
+ voi käyttää myös ohjaimena ja tehoapuna miksauksessa
+ yamahan efektit x2
- auxeja ja ryhmiä aika niukasti (miten saa ulos?)
- vain 8 mikki sisääntuloa
- vain 2 phantomilla
Tämä on mielestäni varsin mielenkiintoinen laite. Itse olen aika tietokone suuntautunut ihminen ja digipöytä ei kammoksuta vaikka ymmärränkin analogisen helppouden ja nopeuden monissa tilanteissa. Kannettavan näytöltä saanee kuitenkin saman (ja jatkossa varmaan enemmänkin) käytettävyyden irti. Positiivista on tietenkin myös laajennettavuus. Itselleni varmaan riittäisi 8 mikkikanavaa lisää.

Mackie onyx 1640 (n. 1400€ + firewire kortti n. 400€ = 1800€)
+ 16 mikkietusta ja kaikki fantomilla
+ etusten laatu ja soundi? (onko hyviä verrattuna näihin muihin?)
+ riittävästi auxeja ja ryhmiä
- ei efektejä
- ei voi käyttää miksaamisen apuna eikä ohjaimena
Kallista on ominaisuuksiin nähden. Jos ottaa vertailukohdaksi yammun ja firepodin niin tästä puuttuu kaikki prosessointi ja efektointi jolloin jäljelle jää vain auxit ja ryhmät ja mahdollinen etuasteiden parempi soundi.

Phonic helix Board 24 (n. 815€)
+ halpa (sisältää valmiiksi firewiren vrt onyx)
+ master eq
+ efektit
- 3 alueinen eq
- ei maahantuojaa?
- ei voi käyttää miksaamisapuna eikä ohjaimena
Tässä olis halvalla melkein kaikki ja kuitenkin ei. Eqsta puuttuu selkeästi toinen sweeppaava kaista ja yammuun verrattuna myös prosessointi. Ja mikä on soundin laatu?

Soundcraft spirit E8 (/ Hoontech C-port)
+ olemassa
- rupeaa käymään pieneksi
- vain 3 alueinen eq
- 2 auxia
Tämän laitoin mukaan vertailun vuoksi koska tämä on tullut tutuksi. Itse en huomaa juurikaan eroa vähäisissä testeissä joita olen tehnyt E8 ja C-portin välillä etuasteiden soundien välillä. E8 kautta tulee vähän enemmän kohinaa mutta sehän tuleekin balansoimattomalla piuhalla C-portin linjaan. Olen siksi käyttänyt C-portia silloin kun kaksi mikkiä on riittänyt ja E8sta sitten lisää etusia käyttöön.

Kaikki on sen verran uusia että käytettyjä liikkuu aika vähän mutta niistäkin vihjeistä olisin kiinnostunut. Täällä oli myynnissä yksi mutta hukkasin sen puhelinnumeron jossa laite oli myynnissä :(

Mutta tärkein kysymys oli siis etuasteiden soundi. Olisin äärimmäisen kiitollinen pikaisesta avusta (01x tarjouksessa).
PIM
25.04.2006 15:32:19
Yamaha 01x (n. 1000€ + n. 700€ lisäkanavilla presonus firepod = 1700€)
+ 4 alueinen täysparametrinen eq
+ vaiheen kääntö
+ kompurat joka kanavalla
+ voi käyttää myös ohjaimena ja tehoapuna miksauksessa
+ yamahan efektit x2
- auxeja ja ryhmiä aika niukasti (miten saa ulos?)
- vain 8 mikki sisääntuloa
- vain 2 phantomilla
Tämä on mielestäni varsin mielenkiintoinen laite. Itse olen aika tietokone suuntautunut ihminen ja digipöytä ei kammoksuta vaikka ymmärränkin analogisen helppouden ja nopeuden monissa tilanteissa. Kannettavan näytöltä saanee kuitenkin saman (ja jatkossa varmaan enemmänkin) käytettävyyden irti. Positiivista on tietenkin myös laajennettavuus. Itselleni varmaan riittäisi 8 mikkikanavaa lisää.

Laajennettavuudesta en kyllä puhuisi 01x:n yhteydessä. Itse asiassa 01x:n niin kuin koko mLanin taru vetelee viimeisiään enkä yhtään ihmettelisi vaikka Yamaha vetäisi maton koko mLan touhun alta jo lähitulevaisuudessa ja tähän viittaa aika pitkälti myös se, että tuota 01x:stä on myyty jo pidempään uloskantohintaan tuolla jenkeissä.
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
jugenbox
25.04.2006 22:51:26

Laajennettavuudesta en kyllä puhuisi 01x:n yhteydessä. Itse asiassa 01x:n niin kuin koko mLanin taru vetelee viimeisiään enkä yhtään ihmettelisi vaikka Yamaha vetäisi maton koko mLan touhun alta jo lähitulevaisuudessa ja tähän viittaa aika pitkälti myös se, että tuota 01x:stä on myyty jo pidempään uloskantohintaan tuolla jenkeissä.

Mutta saa kai siihen nyt olemassa olevilla laitteilla laajennettua??? Ei mulla sellainen jatkuva päivittäminen ole suunnitelmissa. Enkä kaipaa mitään erikoisia härveleitä. Laajennettavuudella tarkoitin itse sitä että voi hommata tuon puutteellisen 8 mikkikanavan lisäksi 8 lisää (tai 16 mikä on sitten maksimi mihin pöytä kykenee). Silloin se täyttäisi mun tarpeet edellyttäen että toi mikkietunen kuulostaa hyvältä (siis tässä hintaluokassa tietenkin). Ei sulla niiden soundista olisi kokemuksia? Noissa muissa ei käsittääkseni ole mahdollista lisätä mikkikanavia. Mihin tämä 01x:n tarun loppumisen vetely pohjautuu. Onko sulla jotain sisäpiirin tietoa. Ja mitä tarun loppuminen käytännössä tarkoittaa? Mihin hintoihin sitä on jenkeissä myyty?
jugenbox
02.05.2006 12:36:16

Asiaa lisää tutkittuani huomaan että firepod toimii mutta puolittaa kaistan. Eli vaihtoehto on kuitenkin i88x ja siihen sitten vaikka ADA8000 ADAT väylän kanssa. Silloin saan 18 mikkikanavaa ja 6 linjaa. i88x:n mikkietuset ovat ilmeisesti tosi päteviä. Mutta onko kellään kokemuksia 01x vs. onyx etuasteiden soundista?
ewq
20.05.2006 22:19:21
Helix Board kiinnostaisi kovasti!

Minkälainen soundi etuasteissa, kestääkö studiokäytössä (live tilanteisiin tuskin tarvitsee viedä tätä)..?

Itse audiointerfacen laatu, latenssit jne?
blueroom
03.06.2006 12:48:05 (muokattu 03.06.2006 12:51:57)
o1x:n etuset toimii ihan ok. oon käyttäny studiossa lisukkeina ja miksannu joskus pari keikkaakin vehkeellä (en suosittele kuin viimeisenä vaihtoehtona, säätäminen hidasta ellei ole paljon kokemusta). ei mitkään helmet mutta selkeät ja kohinattomat.

sen sijaan 01x:n efektejä (ainakaan kaikuja) en lähtisi kehumaan.

cubase sx 2.20:n controllerina peli toimii moitteettomasti. synkka löytyy heti eikä ongelmia ole ainakaan tähänmennessä ilmaantunut. ainoana miinuksena controlleri-puolesta mainitsisin kohtuu lötköt sliderit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)