vuonik-1 14.03.2006 17:16:13 | |
---|
tuotatuota. Olen soitellut kitaraa tuommoiset 4 vuotta ja sain nyt jostain päähäni, että millaisiahan vempeleitä nuo otsikossa mainitut yms. olisivat soittaa. Jos jollain on kokemuksia vastaavista (positiivisia JA negatiivisia, kiitos.), niin olisi mukavaa jos jakaisitte ne kanssani. Myös soittovinkit, tabulatuurit jne. ovat tervetulleita. Paskat nuoteista, elämä on muutenkin liian lyhyt. |
rattledad 14.03.2006 22:43:58 | |
---|
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
kivi 14.03.2006 23:43:43 (muokattu 14.03.2006 23:44:14) | |
---|
tuotatuota. Olen soitellut kitaraa tuommoiset 4 vuotta ja sain nyt jostain päähäni, että millaisiahan vempeleitä nuo otsikossa mainitut yms. olisivat soittaa. Jos jollain on kokemuksia vastaavista (positiivisia JA negatiivisia, kiitos.), niin olisi mukavaa jos jakaisitte ne kanssani. Myös soittovinkit, tabulatuurit jne. ovat tervetulleita. Multi-instrumentalisti David Lindley muistaakseni sanoi, että kaikkiin kielisoittimiin voi suhtautua aluksi kuin omituisiin kitaroihin (tai mikä se omin instrumentti kulloinkin onkaan), ja sitten opettelee tarkemmin niitä erityispiirteitä matkan varrella. Samalla tavalla suosittelen lähestymään. Eihän nuo ole kuin eri vireitä :-) |
vuonik-1 15.03.2006 15:01:42 | |
---|
Justiinsa sitä tarkoitinkin. Rakenteelliset erot, vireet ja muuta sellaista. Balalaikkaa olen pitänyt kädessä kerran. Olin 7-vuotias. Kaverin isovaari oli tuonut sen Venäjältä sotasaaliina. Muuten ei ole henkilökohtaisia kokemuksia. Mitä musiikki lopulta on?
Ja kuka voi sanoa, etten minä ole muusikko? |
Zarmo 15.03.2006 19:59:02 | |
---|
Mie tykkään kovasti mandoliinista. Mukava soitin, vaikka käy vähän sormiin, kun on parikielet ja tiukalla. Otelauta on ahdas, mutta siihen tottuu. Ja mikä tärkeintä: nopeesti soittaminen on helppoa :D GAS ei kuole, GAS nukkuu!
"treenit=homojen keikka" -sirdickyj
JÄLLEEN UUSI INTERSPECTIONAL-HITTI MUSANÄYTTEENÄ! |
rattledad 16.03.2006 00:47:35 (muokattu 16.03.2006 00:50:08) | |
---|
käy vähän sormiin, kun on parikielet ja tiukalla. Otelauta on ahdas Noista syistä tuo ei oikein tahdo sujua. Kuinkahan nuo soinnut kannattaisi ottaa? verse: Am Em e-0-0--0-0-0-0--0-0-0|-0-0--0-0--0-0---0-0-0| a=3=3==2=3=2=3==3=2=3|=2=2==0=2==0=2===2=0=2| d-2-2--2-2-2-2--2-2-2|-2-2--2-2--2-2---2-2-2| g=2-2--2-2-2-2--2-2-2|=0=0==0=0==0=0===0=0=0| http://zenandjuice.com/music/rem/mandolin/losing_my_religion.txt While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
kivi 16.03.2006 09:13:02 | |
---|
Noista syistä tuo ei oikein tahdo sujua. Kuinkahan nuo soinnut kannattaisi ottaa?
verse: Am Em e-0-0--0-0-0-0--0-0-0|-0-0--0-0--0-0---0-0-0| a=3=3==2=3=2=3==3=2=3|=2=2==0=2==0=2===2=0=2| d-2-2--2-2-2-2--2-2-2|-2-2--2-2--2-2---2-2-2| g=2-2--2-2-2-2--2-2-2|=0=0==0=0==0=0===0=0=0|
http://zenandjuice.com/music/rem/mandolin/losing_my_religion.txt Haha, Peter Buck oli mullekin yksi tärkeimmistä niiteistä käydä aikoinaan äkkiä kaupasta maniska ja kehitellä hulluna ennen seuraavan levyn tekoa maniskariffejä. Noi soitetaan yksinkertaisesti kahdella sormella - etusormi toiselle nauhalle poikittain, ja keskisormella A-kielelle korotus, sitten 2. tahdissa kun pitää saada A-kieli vapaaksi, niin nostat vain kättä sen verran, että etusormen pää jää painamaan D-kieltä. Samoin G-kieli vapautuu kun vedät etusormea millin taaksepäin :-) |
xmyx 21.03.2006 18:27:45 | |
---|
Balalaikkaa olen pitänyt kädessä kerran. Olin 7-vuotias. Kaverin isovaari oli tuonut sen Venäjältä sotasaaliina. Muuten ei ole henkilökohtaisia kokemuksia. Veikkaanpa siis että koet elämäsi yllätyksen kun otat balalaikan tositarkoituksella syleilyysi :) Sen rakenne on sellainen että 2 kieltä on terästä ja 1 suolta (luultavasti nailonia nykyisin), nämä 2 teräskieltä on viritetty samaan korkeuteen kumpikin (en muista mihin). Ja se tyypillinen tremolo, jonka joku voi luulla muistuttavan mandoliinia, ei ole sukuakaan mandoliininsoitolle, sillä se aikaansaadaan vain ja ainoastaan etusormella näp... tota ei se edes ole näppäilyä, vaan taidokasta edestakaista huitelua. Mutta onnea silti yrityksellesi. Ja nimestä vielä sen verran että se ei ole balalaikka, vaan balalaika. Tuo "bala" tarkoittaa mitä tarkoittaa (luultavasti ei mitään), mutta "laika" on sana joka kuvaa mm. haukkuvaa koiraa, siis sobaka lajet, koira haukkuu, ja haukkuva koira on juuri tuo "laika".
|
Artist 21.03.2006 20:48:09 | |
---|
Itse olen ollut jo pidempään kiinnostunut hankkimaan joko mandoliinin tai bouzoukin, mutta saa nyt nähdä koska saa aikaiseksi. Kellään kokemusta tosta bouzoukista? "Dance like no one is watching. Sing like no one
is listening. Love like you've never been hurt." |
kivi 21.03.2006 21:23:25 | |
---|
Itse olen ollut jo pidempään kiinnostunut hankkimaan joko mandoliinin tai bouzoukin, mutta saa nyt nähdä koska saa aikaiseksi. Kellään kokemusta tosta bouzoukista? Jep, se on vähän niinkuin pitkäkaulainen maniska :-) Useimmat kokeilemani busukit ovat olleet samassa vireessä kuin kitaran ohuimmat kielet, mutta en tiedä onko se oikea vire. Hyvin siitä ainakin taittuvat D-soinnun pohjalle rakennetut riffit, eivätkä kreikkalaiset kauppiaatkaan ihmetelleet tuota virettä, kun (saadakseni alennusta busukista) tempaisin joka kaupassa ainoan kutakuinkin kreikkalaisen osaamani biisin; Zorbaksen :-) Ei sitten päästy yksimielisyyteen hinnoista. En omista bouzoukia, mutta pari maniskaa, saz, polytambura ja uke löytyy, ja zitheriä olen soittanut. Ja tietysti balalaikka, ihan kunnollinen vieläpä, vire on muistaakseni E, E, D ja kuten tenoribalalaikalle sopii, kaikki kielet rautaa. |
rattledad 21.03.2006 21:30:04 | |
---|
Noi soitetaan yksinkertaisesti kahdella sormella Oikeilla jäljillä olin, mutta ei taivu näillä säädöillä tai sormilla eikä kummallekaan taida saada ihmeitä tehtyä, kiitos kuitenkin. While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
kivi 21.03.2006 21:44:19 | |
---|
Oikeilla jäljillä olin, mutta ei taivu näillä säädöillä tai sormilla eikä kummallekaan taida saada ihmeitä tehtyä, kiitos kuitenkin. Treeniä, treeniä. Nahka ja liha on uusiutuvia luonnonvaroja :-) Kannattaa ehkä ostaa soittimeen ohuemmat kielet ja säätää kaularautaa. Jos et soita maniskaa akustisesti irkkubaarissa meluavan yleisön yli, on sulla todennäköisesti liian raskaat kielet. Kyllähän maniska aina raskas on, yhtä rankka kuin kontrabasso (mutta eri lailla), mutta ei mahdoton. Kohtuumäärä verta hikeä ja kyyneliä riittää. :-D |
rattledad 21.03.2006 21:59:09 (muokattu 21.03.2006 22:01:00) | |
---|
Kannattaa ehkä ostaa soittimeen ohuemmat kielet Pitää kokeilla kunhan saan soitettua nuo nykyiset loppuun, säädettävää rautaa kun ei löydy. Ja vähemmän työlästä soitettavaakin onneksi löytyy kuin tuo remin komppi. While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
Klezberg 21.03.2006 22:18:55 | |
---|
Jep, se on vähän niinkuin pitkäkaulainen maniska :-) Useimmat kokeilemani busukit ovat olleet samassa vireessä kuin kitaran ohuimmat kielet, mutta en tiedä onko se oikea vire. Hyvin siitä ainakin taittuvat D-soinnun pohjalle rakennetut riffit, eivätkä kreikkalaiset kauppiaatkaan ihmetelleet tuota virettä, kun (saadakseni alennusta busukista) tempaisin joka kaupassa ainoan kutakuinkin kreikkalaisen osaamani biisin; Zorbaksen :-) Ne buzukit missä on neljä kieliparia pitäisi mennä CFAD, eli kokosävelaskeleen kitaran neljää ylintä kieltä alempaa. Samat otteet toki käy. Kesällä Tukholmasta ostamani buzuki oli kyllä vielä paljon alemmassa vireessä eikä niillä kielillä ainakaan uskaltanut noin ylös virittää. Tilasin sitten oikeita buzukinkieliä ja niillä tuo CFAD löytyi helposti. Der bester fidler fun ale poikers iz Yankl der tsimbler. |
kivi 22.03.2006 20:51:20 | |
---|
Ne buzukit missä on neljä kieliparia pitäisi mennä CFAD, eli kokosävelaskeleen kitaran neljää ylintä kieltä alempaa. Samat otteet toki käy. Jep, näinhän se olikin. Muistelin vain kielten keskinäisen suhteen, en vireen pohjalta. Mutta kun nyt sanoit, niin muistan tuon silloin huomanneeni. |
Artist 22.03.2006 21:49:22 | |
---|
Itse asiassa tuo buzuki alkaa koko ajan vaikuttamaan yhä mielenkiintoisemmalta soittimelta. Tuo vire vaikuttaa siltä, että sitä pystyisi helpommin soittamaan kuin vaikka mandoliinia, vaikka onhan tietysti kaikenlaisiin erikoisvireisiin totutteleminen kivaa. Ebayssä näkyi muutama hienokin bouzouki. Mutta täytyypä aloittaa etsinnät varmaan kirpputoreilta ynnä muilta käytetyn tavaran myyntipaikoilta, jos sattuisi halpaan hintaan natsamaan joku soittokelpoinen bouzouki. Tässä kun ei ole vähään aikaan Kreikkaan asiaa, eikä viitsisi kalliilla mistään tilailla, kun sitten harmittaa, jos jää vähälle käytölle/on huono. "Dance like no one is watching. Sing like no one
is listening. Love like you've never been hurt." |
Klezberg 22.03.2006 22:14:53 | |
---|
Itse asiassa tuo buzuki alkaa koko ajan vaikuttamaan yhä mielenkiintoisemmalta soittimelta. Tuo vire vaikuttaa siltä, että sitä pystyisi helpommin soittamaan kuin vaikka mandoliinia, vaikka onhan tietysti kaikenlaisiin erikoisvireisiin totutteleminen kivaa. Ebayssä näkyi muutama hienokin bouzouki. Mutta täytyypä aloittaa etsinnät varmaan kirpputoreilta ynnä muilta käytetyn tavaran myyntipaikoilta, jos sattuisi halpaan hintaan natsamaan joku soittokelpoinen bouzouki. Tässä kun ei ole vähään aikaan Kreikkaan asiaa, eikä viitsisi kalliilla mistään tilailla, kun sitten harmittaa, jos jää vähälle käytölle/on huono. Joo, tuo vire oli otteiden kannalta helppo omaksua, mutta aika raskas soitettava tuo GEWA:n malli ainakin on, kielet aika korkealla (ja kireälläkin) varsinkin korkeammalle mentäessä. Itsellä on jäänyt aika vähälle, mutta tuli hankittua kun oli 30 vuotta tullut haaveiltua. Der bester fidler fun ale poikers iz Yankl der tsimbler. |
Veikko 25.03.2006 15:32:31 (muokattu 25.03.2006 20:14:14) | |
---|
- Ei mitn- I'm shufflin' thru the Tampere sand,
but my head's in Mississippi. |
vuonik-1 31.03.2006 20:52:27 (muokattu 31.03.2006 20:54:21) | |
---|
Tuo bouzouki on aivan uusi tuttavuus. Eli en ole koskaan kuullutkaan... Mutta ei se mitään meinaa.. Jos jollain on vinkkejä, mistä mainitunlaisia soittopelejä voisi kohtuuhintaan poistaa, niin antaa tulla vaan. EDIT: Ja nimestä vielä sen verran että se ei ole balalaikka, vaan balalaika Anteeksi typeryyteni.. Muistan ensi kerralla "Jos elämä antaa sinulle sitruunoita, heitä ne seinään ja ota kahvia" - minä |
Artist 31.03.2006 20:54:26 | |
---|
Tänään söin kreikkalaisessa ravintolassa. Oli nasta kuulla koko ajan taustalla kreikkalaista musaa, jossa bouzouki soi. Pakko se on jossain vaiheessa hommata! :D "Be careful about reading health books. You may die of a misprint." |