Olisiko jollakulla kokemusta Soundcraftin Spirit sarjan 10-kanavaisen mikserin (tyypiltään Rac Pac) lämpenemisestä käytön aikana? Tarkemmin sanottuna, kuuluuko mikserin kotelon lämmetä huomattavastikin siitä kulmasta, mihin laitteen ulkoinen virtalähde (liitin) kiinnitetään? Kokeiltavana oleva mikseriyksilö kyllä toimii moitteetta, mutta tuo kyseinen kohta mikserin kotelossa kuumenee todella paljon jo tunnin käytön aikana, että edes sormea ei voi pitää noilla seuduilla muutamaa sekuntia kauempaa? Itse ulkoinen muutajamötikkä ei lämpene nimeksikään, ainoastaan tuo kohta itse mikseristä? Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
Kokeiltavana oleva mikseriyksilö kyllä toimii moitteetta, mutta tuo kyseinen kohta mikserin kotelossa kuumenee todella paljon jo tunnin käytön aikana, että edes sormea ei voi pitää noilla seuduilla muutamaa sekuntia kauempaa? Itse ulkoinen muutajamötikkä ei lämpene nimeksikään, ainoastaan tuo kohta itse mikseristä? Juu, se ulkoinen mötikkä kun on muovia, niin sehän sulais välittömästi, jos sinne tungettais jotain jäähdytysripoja. Siinä kotelo toimii käytännössä jäähdytysripana regulaattorille tms. ja lämpenee ihan varmasti. Normaalia tuo tuntuu olevan monien vehkeiden kanssa, että turhaanpa siitä suuremmin huolestuu. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
Lämpeneminen toki kuuluu monienkin prosessointi- yms. audiolaitteiden ominaisuuksiin, mutta ko. mikserin kotelo on aiemmin mainitsemaltani kohdalta enemmänkin kuin lämmin - paremmin sanottuna - kuuma (hot!). Tuon kuumuuden tuottavat pääasiassa regulaattorit (+15V ja -15V), joiden jäähdytysripana kotelo toimii. Kuten arvata saattaa, ovat kyseiset regulaattorit todella kuumia, koska luovuttavat vielä koteloonkin lämpöään ruhtinaallisesti. Myös regulaattoreita edeltävät tasasuuntaajat ovat melkoisen lämpimiä, mutta huomattavasti noita reguja viileämpiä. Ilmeisesti virtalähteen komponentit on mitoitettu toimimaan aivan toimintakykyjensä ylärajoilla, joka ei ole kovinkaan hyvä asia komponenttien kestoa ajatellen. Kyseinen mikserihän on Soundcraftin leimalla varustettua "halpis"-sarjaa ja tuo halvalla rakentaminen kyllä näkyy laitteen rakenteessa - ei virtakytkintä eikä sulakkeita, potikoiden hutera kiinnitys suoraan piirilevyyn ilman iskusuojana toimivia lukitusmuttereita kannessa jne. jne. Mikäli noin voimakas kuumeneminen kuuluu asiaan - homma ok, mutta jos taas jollakulla on mahdollisuus kokeilla oman Rac Packinsa takapaneelia ja todeta sen käyvän kuvailemaani viileämpänä, voi tuossa kokeiltavanani olevassa yksilössä olla odotettavissa ongelmia jatkossa. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |