Aihe: Päätevahvistin ja kompressori kiinni mikseriin 1 | |
---|---|
![]() 26.09.2006 13:56:48 | |
Ehkä olen ylivarovainen, mutta ajattelin kysyä asiat selviksi ennen kuin mistään laitteesta pääsee käyttösavut pihalle. Treenikseltä löytyy Phonic Powerpod 620-mikserivahvistin. Se on kiinni Alto Elvis 12-kaapeissa. Nyt noiden kaveriksi hankittiin Inter-M M1000-päätevahvistin. M1000 antaa 8 ohmilla 330 wattia. Altot ovat 8-ohmisia, ja niiden tehonkestoksi on ilmoitettu 180w AES / 360w max. Kuinka varovainen tuon M1000:n kanssa pitää olla? Tuosta AES-standardista en löytänyt paljoa tietoa netistä, joten olen vähän kuutamolla. Lisäksi minulla on FMR:n Really Nice Compressor, jonka ajattelin kytkeä tuohon Powerpodiin. Manuaalin mukaan Powerpodissa on balansoimattomat jakkilähdöt, joten kytkentä tapahtuu kätsysti. En ole kuitenkaan varma mihin kohtaan RNC pitäisi kytkeä. EFX Out - RNC - Aux In on yksi mahdollinen. Toinen vaihtoehto olisi laittaa se Main Outin ja päätevahvistimen väliin. Onko jompikumpi ehdotus kuolleena syntynyt, ja onko niillä muuta eroa kuin että efektilähtöön kytkemällä pääsee kanavakohtaisesti säätelemään efektoidun signaalin osuutta? Laitteiden speksejä: M1000: http://www.inter-m.com/en/product/m-500_700_1000.html Powerpod620 PDF: http://www.jamsoundsmusic.co.uk/Pho … ic/pdf/powerpod620_720_1062_man.pdf Alto Elvis 12: http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=80& Kiitos. | |
![]() 26.09.2006 14:15:29 | |
M1000 antaa 8 ohmilla 330 wattia. Altot ovat 8-ohmisia, ja niiden tehonkestoksi on ilmoitettu 180w AES / 360w max. Kuinka varovainen tuon M1000:n kanssa pitää olla? Tuosta AES-standardista en löytänyt paljoa tietoa netistä, joten olen vähän kuutamolla. Kaikenhan saa paskaksi huudattamalla vehkeitä täysiä, oli tehoja sitten miten paljon/vähän tahansa. Kaipa AES vastaa jotakuinkin RMS-tehoja, joten periaatteessa sulla on just oikean kokoinen pääte (2x kaiuttimien RMS-kestosta per kanava). Kyllä sulla tuo kajari alkaa kertoa jos ajelet sitä liian suurilla tehoilla. Lisäksi minulla on FMR:n Really Nice Compressor, jonka ajattelin kytkeä tuohon Powerpodiin. Manuaalin mukaan Powerpodissa on balansoimattomat jakkilähdöt, joten kytkentä tapahtuu kätsysti. Balansoinnilla ei oo mitään merkitystä tässä tapauksessa. En ole kuitenkaan varma mihin kohtaan RNC pitäisi kytkeä. EFX Out - RNC - Aux In on yksi mahdollinen. Toinen vaihtoehto olisi laittaa se Main Outin ja päätevahvistimen väliin. Onko jompikumpi ehdotus kuolleena syntynyt, ja onko niillä muuta eroa kuin että efektilähtöön kytkemällä pääsee kanavakohtaisesti säätelemään efektoidun signaalin osuutta? No tuo efektilenkkiin kytkeminen on ihan totaalisen turha keino. Onko sulla yleensäkään tietoa siitä, miten, mihin ja miksi kompressoria käytetään? Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> | |
![]() 26.09.2006 14:35:04 | |
No tuo efektilenkkiin kytkeminen on ihan totaalisen turha keino. Onko sulla yleensäkään tietoa siitä, miten, mihin ja miksi kompressoria käytetään? Kyllä, mutta sen sijaan minulla ei ole paljoakaan kokemusta miksereiden sielunelämästä eikä etenkään tuosta Phonicista, kun se ei ole minun tai kenenkään omasta bändistä. Sen takia kysyin. Sitä en tiedä onko sen käytöstä tässä tapauksessa mitään hyötyä. Kokeilemallahan se selviää, mutta siinä ohessa en haluaisi vahingossakaan hajottaa mitään. | |
![]() 26.09.2006 14:56:44 | |
Kyllä, mutta sen sijaan minulla ei ole paljoakaan kokemusta miksereiden sielunelämästä eikä etenkään tuosta Phonicista, kun se ei ole minun tai kenenkään omasta bändistä. Sen takia kysyin. Sitä en tiedä onko sen käytöstä tässä tapauksessa mitään hyötyä. Kokeilemallahan se selviää, mutta siinä ohessa en haluaisi vahingossakaan hajottaa mitään. Okei. Sulla menee signaali normaalisti johonkin inputtiin ja siitä edelleen mastereihin, eiks jea? Sitten haarautat sen saman signaalin ohjaamalla sitä vähäsen efektilenkkiin ja palautat sen johonkin toiseen inputtilinjaan. Näin meillä on tavallaan kaksi tuloa samasta äänilähteestä. Minkälaista hyötyä sulla on tässä tapauksessa kompressoinnista (muuten kuin että saat sen ominaissoundin tiskiin sisään)? Ja mikä on ero noiden kahden tulon välillä? Eli 1. suoraan kanavasta mastereihin versus 2. efektilenkin kautta mastereihin. Älä säiky, mä vaan ojentelen sulle nälkään onkea, enkä valmiiksi ongittua kalaa. :) Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> | |
![]() 26.09.2006 15:28:58 (muokattu 26.09.2006 15:29:14) | |
Minkälaista hyötyä sulla on tässä tapauksessa kompressoinnista (muuten kuin että saat sen ominaissoundin tiskiin sisään)? Ja mikä on ero noiden kahden tulon välillä? Mä luulen että mulla on puutteelliset tiedot tähän vastaamiseen, koska en osaa hahmottaa mihin kohtaan signaaliketjussa se Aux In menee. Tuossa vehkeessä on siis yks Aux-sisääntulo, ja Phonicin manuaalissa ehdotetaan efektilaitteita kiinnitettäväksi siihen. En edes tiedä onko tämä oleellista asian kannalta :) Vehkeen läpi tullaan ajamaan pelkkää laulua, haluan kokeilla kompuraa kaikkiin lauluihin, joten jos ajaa laulukanavien signaalin kokonaan efektilähdön läpi, se on toimimaton ratkaisu? Älä säiky, mä vaan ojentelen sulle nälkään onkea, enkä valmiiksi ongittua kalaa. :) Mä en säiky, mutta mun on pakko kysyä mahdollisesti tyhmiä kysymyksiä :) | |
![]() 26.09.2006 16:01:45 | |
Niinno. Voithan sä ajaa laulut auxiin, jossa on kompura ja sulkea ko. kanavat main outiin. Ja palauttaa signaalin sitten jollekin vapaalle kanavalle siitä kompurasta. Jos siinä ei ole ryhmiä. Mutta ne sitten duckaa toisiaan ja välttämättä ei ole kanavakohtaisia eekuja käytössä (tiskistä riippuen). Ihan miten vaan, kunhan mölyä tulee. "Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on."
"Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?" | |
![]() 26.09.2006 16:33:23 | |
Mä luulen että mulla on puutteelliset tiedot tähän vastaamiseen, koska en osaa hahmottaa mihin kohtaan signaaliketjussa se Aux In menee. Pointti on siinä, että sun pitäisi saada se laulukanavaan tuleva signaali poikki just siitä efx/aux-lähdön kohdalta, että tosta kompurasta olis mitään hyötyä. Katsos, kun nuo höönikin manuaalissa mainutut efektit on sellaisia, joita *lisätään* siihen alkuperäisen äänen sekaan. Kun taas kompressorilla nimenomaan pitäisi saada *rajoitettua* sitä alkuperäistä ääntä. Vehkeen läpi tullaan ajamaan pelkkää laulua, haluan kokeilla kompuraa kaikkiin lauluihin, joten jos ajaa laulukanavien signaalin kokonaan efektilähdön läpi, se on toimimaton ratkaisu? Pistä vaan mastereihin se kompura. Kaikkein helpoin ratkaisu. Eli master outista kompuraan ja kompurasta päätteelle. Ja ei mielellään oteta sitten signaalia kompuralle sieltä mikserivahvistimen *vahvistin*-osioista, vaan ihan joku line out tjsp. Tuloo muuten pikaseen entinen siitä kompurasta. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> | |
![]() 26.09.2006 16:57:55 (muokattu 26.09.2006 17:25:57) | |
Pistä vaan mastereihin se kompura. Kaikkein helpoin ratkaisu. Eli master outista kompuraan ja kompurasta päätteelle. Kiitoksia, tätä mä itsekin ajattelin helppouden kannalta, mutta mulle ei ollut millään tavalla selvää miten nuo kaksi tapaa eroaisivat lopputuloksen kannalta. Ja ei mielellään oteta sitten signaalia kompuralle sieltä mikserivahvistimen *vahvistin*-osioista, vaan ihan joku line out tjsp. Tuloo muuten pikaseen entinen siitä kompurasta. En näin tumpelona itseäni pidä :) Pointti on siinä, että sun pitäisi saada se laulukanavaan tuleva signaali poikki just siitä efx/aux-lähdön kohdalta, että tosta kompurasta olis mitään hyötyä. Katsos, kun nuo höönikin manuaalissa mainutut efektit on sellaisia, joita *lisätään* siihen alkuperäisen äänen sekaan. Kun taas kompressorilla nimenomaan pitäisi saada *rajoitettua* sitä alkuperäistä ääntä. Tämä tosin jäi epäselväksi. Jos väännän haluttujen kanavien EFX-potikan tappiin, eikö koko signaali mene silloin sitä reittiä? Pistä vaan mastereihin se kompura. Kaikkein helpoin ratkaisu. Eli master outista kompuraan ja kompurasta päätteelle. Kiitoksia, tätä mä itsekin ajattelin helppouden kannalta, mutta mulle ei ollut millään tavalla selvää miten nuo kaksi tapaa eroaisivat lopputuloksen kannalta. Ja ei mielellään oteta sitten signaalia kompuralle sieltä mikserivahvistimen *vahvistin*-osioista, vaan ihan joku line out tjsp. Tuloo muuten pikaseen entinen siitä kompurasta. En näin tumpelona itseäni pidä :) Pointti on siinä, että sun pitäisi saada se laulukanavaan tuleva signaali poikki just siitä efx/aux-lähdön kohdalta, että tosta kompurasta olis mitään hyötyä. Katsos, kun nuo höönikin manuaalissa mainutut efektit on sellaisia, joita *lisätään* siihen alkuperäisen äänen sekaan. Kun taas kompressorilla nimenomaan pitäisi saada *rajoitettua* sitä alkuperäistä ääntä. Tämä tosin jäi epäselväksi. Jos väännän haluttujen kanavien EFX-potikan tappiin, eikö koko signaali mene silloin sitä reittiä? EDIT: Olen siis koko ajan tarkoittanut signaalinreititystä tämän Phonicin puitteissa. Vehkeessä ei ole kanavakohtaisia inserttejä tai ryhmiä. Tuo EFX taitaa olla post-fader. Jos vaikka haluaa pelkästään osan kanavista kompressoida, ainoa mahdollisuus on käsittääkseni ajaa signaalia MON-potikalla MON OUT-lähtöön, iskeä kompura siihen väliin ja palauttaa signaali johonkiin kanavaan tai AUX INiin ja laittaa kompressoitujen kanavien liu'ut kiinni. | |
![]() 26.09.2006 18:43:04 | |
Jäi pari asiaa epäselväksi. - mitä ajattelit tehdä mikserivahvistimen omilla main- ja monitori kaiutinulostuloilla? Vai jääkö mikserin omat vahvistimet siis käyttämättä? Jos niitä ajattelit vielä johonkin käyttää, niin se kyllä hankaloittaa monitorisignaalin kierrättämistä vapaaseen main- kanavaan. - tuo kompura on uusi tuttavuus,enkä pikaisesti vilkaisten löytänyt mitään. Oletan, että se on yksikanavainen. - jos tuosta phonicista jää kanavia vielä vapaaksi, niin ei siinä kovin paljoa voi olla kytkettynä? Vaihtoehtoja tarjolla: -kompura lead- laulumikin ja mikserivahvarin väliin - kompura mikserivahvarin main-outin ja päätteen väliin -- muut kytkennät tekee mikserivahvarin turhan hankalaksi käyttää - erillinen pikkumikseri väliin -- laulumikit siihen, kompura sen mainout-lähtöön -- ei nyt mahdottomia maksa - laitat vaihtaen -- Yamahalta tuli taannoin uusi mallisarja, josta löytyy mikserivahvari, jossa on "one-knob-kompurat " ainakin neljällä tulokanavalla. 2x300W -12 kan 8 mic input vehje näyttää olevan Fasulla tarjouksessa 399,- Siinä on kutakuinkin se, mitä olet hakemassa, yhdessä paketissa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 26.09.2006 19:01:10 | |
Jäi pari asiaa epäselväksi. - mitä ajattelit tehdä mikserivahvistimen omilla main- ja monitori kaiutinulostuloilla? Vai jääkö mikserin omat vahvistimet siis käyttämättä? Jää käyttämättä turhana. Tuossa viimeisessä viestissä alkoi olla siis jo yleisempää juttua ihan mielenkiinnon takia, sain kaikkiin kysymyksiini kyllä vastauksen. tuo kompura on uusi tuttavuus,enkä pikaisesti vilkaisten löytänyt mitään. Oletan, että se on yksikanavainen Kaksikanavainen yksillä säädöillä. jos tuosta phonicista jää kanavia vielä vapaaksi, niin ei siinä kovin paljoa voi olla kytkettynä? Kolme kanavaa lauluille. Vaihtoehtoja tarjolla: Kiitoksia, mutta ei tuo kompuran saaminen ole elintärkeää. Mutta kun se löytyy niin pitää sitä kokeilla :) Tärkeämpää oli saada selville, etten hajota mitään laitteita. Tuo Phonic tosin on tarkoitus korvata ehkä-kaukaisessakin-tulevaisuudessa, tällä hetkellä laulukamat ovat alivuokralaisena samalla kämpillä treenaavan bändin, ja vähitellen ostellaan omaa kamaa niiden tilalle. | |
![]() 27.09.2006 09:13:07 | |
Olen siis koko ajan tarkoittanut signaalinreititystä tämän Phonicin puitteissa. Vehkeessä ei ole kanavakohtaisia inserttejä tai ryhmiä. Tuo EFX taitaa olla post-fader. Jos vaikka haluaa pelkästään osan kanavista kompressoida, ainoa mahdollisuus on käsittääkseni ajaa signaalia MON-potikalla MON OUT-lähtöön, iskeä kompura siihen väliin ja palauttaa signaali johonkiin kanavaan tai AUX INiin ja laittaa kompressoitujen kanavien liu'ut kiinni. Noniin, tulihan se sieltä. :) Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)