Aihe: Apua DBX 166:n käyttöön laulukamojen kanssa
1
Antti1
15.09.2006 15:16:30
Kamoina on JBL:n 1x15"+torvi -kajarit, niille yhteinen pääte ja 6-kanavainen pikkumikseri (Alton S-6). Tuohon pitäisi ympätä 166 vielä mukaan. Tarkoituksena on lytätä laulua, limitterillä estää clippaamista ja gaten kanssa mahdollisesti vähän yrittää roplata ylimääräistä melua pois. Miten tämän tekisitte?

Koko mikserihässäkän jälkeen toi ei masterkompurana toimisi aivan halutulla tavalla ehkäpä, koska kamoista tulee monona pari laulua ja toistaiseksi myös kitaraa. Ainut järkevän oloinen idea oikeastaan menee mulla näin:

-laulut panoroidaan äärilaitoihin --> ainoastaan toinen laulu toiseen 166:n kanavaan
-166 tulee master outtien jälkeen (dual mono meininkiä) --> päätteeseen
-päätteestä käännetään parallel-asento päälle --> kaiuttimiin

Ongelmaksi tosta vaan koituu se, että pääte ottaa kaiken äänensä sisääntulo A:sta ja myös B:stä pitäisi saada mölyä pihalle. Miten tuossa lisäksi käy kitaran, kun se tulee molempien kanavien kautta?

Olisiko siis mitään ideaa, miten tuon kiertäisin? Toimiiko toi kompura järkevästi auxissa? Pystynkö jotenkin vaikka control roomin kautta pyöräyttämään signaalin takaisin tohon mikseriin ja ottamaan ainoastaan kompressoidun äänen main outista pihalle? Mä en keksi, eikä nyt ole mahdollista koittaa.. Ollaan ostamassa parempaa mikseriä, mutta sitä odotellessa pitäisi keksiä jotain.

Saako netistä jostain tuon 166:n manuaalia? Vaikka ne perinteisesti vissiin kökköjä onkin, niin olisi siitäkin jotain apuja. Mä en löytänyt ja DBX:n sivuilta ei herunut. Täytyy vissiin pistää sposti.
Kiinnostaako kitaristin ura keikkailevassa bändissä? Ota yhteyttä pikimmiten!
aimotuska
15.09.2006 15:43:13 (muokattu 15.09.2006 16:02:20)
Saako netistä jostain tuon 166:n manuaalia? Vaikka ne perinteisesti vissiin kökköjä onkin, niin olisi siitäkin jotain apuja. Mä en löytänyt ja DBX:n sivuilta ei herunut. Täytyy vissiin pistää sposti.

No johan on kumma jos ei löydy: http://www.dbxpro.com/166XL.htm ja sieltä:
ftp://ftp.dbxpro.com/pub/PDFs/Manuals/English/dbx166XLManualA2.pdf

Mietin tuota sun dilemmaa vähän aikaa ja melkein keksinkin ratkaisun, mutta ei se siltikään toimisi täysin. Sulla pannautuu pakosta kitara tai laulut eri kajareihin vaikka miten kääntelis ja vääntelis. Jos ois kaksi pre-auxia niin homma luistais, mutta yhdellä ei onnaa. Tämmöstä mä mietin:

Laulut 1 & 2 kanaviin, mutta ei avata mastereita, vaan syötetään niihin tuleva matsku auxiin. Aux sendistä dbx:n 1-kanavan inputtiin ja outputti vaikka 4-kanavaan, pannaus oikealle. Kitara 3-kanavaan, pannaus vasemmalle ja dbx:n toinen kanava left masteriin. Tai sitten tekee ton auxikikan kitaralle, mutta mä en kyllä keksi miten sä saisit kaiken kuulumaan molemmista kajareista.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Antti1
15.09.2006 15:58:22
Liekö kuitenkaan XL:n manuaalista apua perus 166:n käyttöön? Voisi tuonkin lukaista läpi tässä ajankuluksi...
jurpontor
15.09.2006 15:59:11
Jos tossa "mikserissä" on suinkin insertit, käytä niitä ton kanssa. Eli pidä kompura kanavissa, mä en usko että oikeesti haluat laulukamojes kanssa mitään masterkompuraa, ennemminkin tasailla lauluja vähän läjään.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
aimotuska
15.09.2006 16:03:22
Liekö kuitenkaan XL:n manuaalista apua perus 166:n käyttöön? Voisi tuonkin lukaista läpi tässä ajankuluksi...

166 versus 166XL eroa löytyy vain vehkeen perseestä. Ensimmäisestä löytyy pelkät plugiliittimet, kun taas XL:ssä on myöskin XLR:t.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Antti1
15.09.2006 16:06:15 (muokattu 15.09.2006 16:07:10)
Ei oo inserttejä, se tulee sitten mukana siinä paremmassa mikserissä aikanaan. Eikös XL:ssä ja 166:ssa oo erona myös se, ettei 166:sta löydy ollenkaan attackin ja releasen säätöä? Ajattelin tuon pohjalta noissa olevan myös jotain perustavamman laatuista eroa toteutuksessa ja so. manuaalissakin.

EDIT: Jurpontor on siis oikeilla jäljillä siinä, mitä haluan tehdä. Kysymys kuuluukin, että miten?
Danko
15.09.2006 16:41:50 (muokattu 15.09.2006 16:42:20)

Pystynkö jotenkin vaikka control roomin kautta pyöräyttämään signaalin takaisin tohon mikseriin ja ottamaan ainoastaan kompressoidun äänen main outista pihalle? Mä en keksi, eikä nyt ole mahdollista koittaa.. Ollaan ostamassa parempaa mikseriä, mutta sitä odotellessa pitäisi keksiä jotain.

Block diagrammia silmäillessä tuli mieleen ottaa signaali kompuralle 2-track outista (sama mix kuin mainiin), palauttaa se 2-track inniin jonka ohjaa pelkästään control roomiin ja siitä eteenpäin vahvistimelle. Melkoinen purkkaviritys, mut toimii ainakin ajatuksen tasolla.
Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu
Antti1
15.09.2006 16:53:07
Kiitokset Dunkerque! En tiedä toimiiko, ainakin ajatuksen tasolla paremman puutteessa. Ikävä kyllä menee ensi viikon puolelle toteutus, joten ideoita otetaan edelleen vastaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)