Aihe: Kiinalaiset viulut 1 2 | |
---|---|
![]() 31.10.2006 13:46:51 | |
Onko kellään kokemusta halvoista (n.100-200€) kiinalaisista viuluista? Olen nyt 10 kuukautta harjoitellut tuolla HB-sähköviululla, ja näin aloittelevana harrastelijana pidän sitä hyvinkin hintansa arvoisena(vire pysyy niin hyvin kuin viululta voi odottaakin eikä äänikään ole putkivahvarilla hullumpi). Nyt tekisi mieli hankkia tuon lisäksi akustinen viulu,ettei tarvisi vahvistinta joka paikkaan raahata,mutta kun en osaa soittaa ja olen muutenkin toivoton puukorva, niin en viitsisi siihen sijoittaa "oikeiden" viulujen hintoja. Eli onko noista halvoista mihinkään näin omaksi iloksi soittelevan harrastelijan näkökulmasta? Tuolta klassisen puolelta en viitsi edes kysyä, siellä sanotaan kuitenkin että 1000 eurolla saa juuri lapselle ensimmäiseksi välttävän soittimen, jos laittaa toisen mokoman jouseen :) Vaatimus siis olisi vain että on soittokelpoinen,pysyy yhtenä kappaleena eikä kuulosta aivan kauhealta. Värkkäily on nastaa! | |
![]() 01.11.2006 00:30:05 | |
Aivan käypiä pelejä saundi on vähän "kova" ja pelimanni tyyppinen. Huutokaupoista on tommosia tullut seinät täyteen. annoin kerran "oikean" viulistin soitella malliksi niin kyllä ne soi mukavasti kun sen osaa. itse pysyttelen vaan tossa HB:sähkömallissa kun oikeilla efekteillä sen saa kuulostamaan siedettävältä. http://www.elisanet.fi/kimmo.blomster/11-six%20_%20ribbons1.mp3 Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix | |
![]() 02.11.2006 07:09:29 | |
Joo, kyllä tuo HB on aika hyvä hintaisekseen. Sain kiinalaisten viulujen myyjältä ääninäytteen, kuulosti sen verran hyvältä sekin että täytynee kokeilla mokomaa. Se olisi kuitenkin kesällä helpompi mennä akustisen kanssa rantakivelle soittelemaan, vaikka pieni patterivahvistinkin tuli rakennettua. Kun on tuon sähkömallin ääni vahvistamattomana aika ohut, vaikka kyllähän silläkin treenaa. Kotona tuo HB on kyllä ehdoton, ei häiritse naapureita kun vedän epävireisen Uralin Pihlajan kymmenettä kertaa :) Värkkäily on nastaa! | |
![]() 03.11.2006 01:41:10 | |
Aivan käypiä pelejä saundi on vähän "kova" ja pelimanni tyyppinen. Huutokaupoista on tommosia tullut seinät täyteen. annoin kerran "oikean" viulistin soitella malliksi niin kyllä ne soi mukavasti kun sen osaa. itse pysyttelen vaan tossa HB:sähkömallissa kun oikeilla efekteillä sen saa kuulostamaan siedettävältä. http://www.elisanet.fi/kimmo.blomster/11-six%20_%20ribbons1.mp3 Olipas hyvänkuuloinen musapätkä. ...And Justice For All | |
![]() 04.11.2006 09:57:41 (muokattu 04.11.2006 09:59:16) | |
Olipas hyvänkuuloinen musapätkä Oli kyllä, kauniisti soi HB!Muuten viuluaiheesta jatkaakseni, nämä on tietysti varmaan viulistien mielestä hölmöjä kysymyksiä, mutta ensiksikin mikä on oikea tapa säilyttää jousta? (kiristettynä vai löysättynä) Tähän asti olen yleensä löysännyt hiukan. Ja onko oikeaan kireyteen mitään nyrkkisääntöä, itse olen kiristänyt niin että puuosa on lähes suora, mutta ihan niukan notkolla, onko liian tiukka? Toiseksi: Kielien puhdistaminen, olen silloin tällöin pyyhkinyt sinolilla ylimääräisiä hartseja yms. pois, ja jousen "pito" tuntuu paranevan. Mikä on "oikeaoppinen" tapa? Kolmanneksi, onko kierolle jouselle mitään tehtävissä? Se siis on "korkkiruuvilla"(uutena oli suora, mutta vääntyi parissa kuukaudessa), mikä tosin ei juuri soittoa haittaa, mutta häiritsee "kosmeettisesti" (tietysti kun nyt ajattelin akustisen viulun toiseksi hankkia, niin jos olisi tuuria ja siinä tulisi suora jousi mukana :) Värkkäily on nastaa! | |
![]() 07.11.2006 14:30:53 (muokattu 07.11.2006 14:31:15) | |
itse pysyttelen vaan tossa HB:sähkömallissa kun oikeilla efekteillä sen saa kuulostamaan siedettävältä. Mitä efektejä muuten olet käyttänyt viulun kanssa? Värkkäily on nastaa! | |
![]() 07.11.2006 15:38:13 (muokattu 07.11.2006 15:41:34) | |
Mitä efektejä muuten olet käyttänyt viulun kanssa? Tommosta käytän keikoilla siitä suoraan linjaan ja mikseristä vielä lisäkaiut. kotona soittelen fenderin läpi. http://www.thomann.de/thoiw3_zoom_504_ii_prodinfo.html Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix | |
![]() 08.11.2006 07:29:04 | |
Tommosta käytän keikoilla siitä suoraan linjaan ja mikseristä vielä lisäkaiut. kotona soittelen fenderin läpi. http://www.thomann.de/thoiw3_zoom_504_ii_prodinfo.html Ok,tuostahan saa vaikka mitä efektejä, meinasin lähinnä että mitkä niistä toimii hyvin viululla,(chorus,flanger,delay,tremolo, etc?, reverbin jo mainitsitkin). Itselläni on vain pari säröpurkkia, jotka eivät viululla mielestäni kuulosta kovin hyvältä,sen sijaan joku modulaatiovemputin varmaan toisi eloa ääneen? EQ: ta olen käyttänyt lähinnä liikojen korkeiden taajuuksien vaimentamiseen ja itsetehtyä boosteria signaalin vahvistamiseen. Parhaan soundin omaan korvaani olen saanut vanhasta putkiradiosta, mutta kunhan saan kaiutinkaapin tuolle Uraltone jr:lle tehtyä, niin sitten toivottavasti tilanne muuttuu, ainakin elementti irrallaan kokeiltuna tuo kuulostaa varsin lupaavalta,joskin tonet saa vääntää melkein nollille sekä viulusta että vahvistimesta että kuulostaa miellyttävältä,muuten ääni on raapiva ja jotenkin "pahvinen". Värkkäily on nastaa! | |
![]() 08.11.2006 11:48:03 | |
Ok,tuostahan saa vaikka mitä efektejä, meinasin lähinnä että mitkä niistä toimii hyvin viululla. Joo chorushan se taitaa tärkein olla ja deleytä myös ja equlla sopivasti keskiääniä pois, eli aika rajusti että saundista tulee tumma mutta "sirisevä" niin virheet pysyy paremmin piilossa maalikoilta. Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix | |
![]() 10.11.2006 15:25:24 | |
No niin, tuli viesti että kinuskivingutin on matkahuollossa noudettavissa. 115€ tuli kakkine kuluineen hintaa, täytyypä viikonlopun aikana tutustua uuteen "tyttöystävään" ja kokeilla kuinka paljon naapurien korvat kestää :) Värkkäily on nastaa! | |
![]() 10.11.2006 17:50:35 | |
Mä jo meinasin tänne tulla hehkuttamaan mun 3,5€ maksanutta Gao-Hu:ta, mutta puhuittekin jostain kiinassa tehdyistä tavallisista viuluista.. Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella | |
![]() 11.11.2006 21:00:33 | |
Oli kyllä, kauniisti soi HB!Muuten viuluaiheesta jatkaakseni, nämä on tietysti varmaan viulistien mielestä hölmöjä kysymyksiä, mutta ensiksikin mikä on oikea tapa säilyttää jousta? (kiristettynä vai löysättynä) Tähän asti olen yleensä löysännyt hiukan. Jousta kannattaa säilyttää löysänä, koska jos se on koko ajan kiristetty, puu ei tykkää. Muutenkin antaa jouselle enemmän käyttöikää. Ja onko oikeaan kireyteen mitään nyrkkisääntöä, itse olen kiristänyt niin että puuosa on lähes suora, mutta ihan niukan notkolla, onko liian tiukka? Itse kiristän jousen niin, että puu osa ei osu jouhiin soittaessa, muttei ole kuitenkaan liian kireällä. Näin sanallisesti vaikea selittää...kireys on hyvä silloin, kun jousella pystyy vaivattomasti soittamaan kaikilla soittotavoilla (tosin tähän seikkaan vaikuttaa myös jousen laatu...). Jousta ei kannata missään nimessä kiristää täysin suoraksi. Kiristin itse jouseni ihan kuin olisin alkanut harjoittelemaan ja puun ja jouhien väliin jäi semmonen 7-8 milliä ilmaa. Toiseksi: Kielien puhdistaminen, olen silloin tällöin pyyhkinyt sinolilla ylimääräisiä hartseja yms. pois, ja jousen "pito" tuntuu paranevan. Mikä on "oikeaoppinen" tapa? Aika monet vievät soittimensa soitinrakentajalle puhdistettavaksi (tosin sun kohdalla on kyse ilmeisesti sähköviulusta). Itse käytän kielien puhdistukseen Havin Eau de Cologne Toilettea (sis. alkoholia, vettä, allantoinia ja hajustetta). On olemassa myös ihan viulun puhdistukseen valmistettuja aineita. "Vanhapapparainen" eli aine, jota itse käytän, on huomattavasti halvempaa, mutta silloin pitää pitää huoli, ettei ainetta joudu lakan päälle, koska sen se irrottaa hyvin. Kielen puhdistaminen vaikuttaa myös sointiin. :) Kolmanneksi, onko kierolle jouselle mitään tehtävissä? Se siis on "korkkiruuvilla"(uutena oli suora, mutta vääntyi parissa kuukaudessa), mikä tosin ei juuri soittoa haittaa, mutta häiritsee "kosmeettisesti" (tietysti kun nyt ajattelin akustisen viulun toiseksi hankkia, niin jos olisi tuuria ja siinä tulisi suora jousi mukana :) Tuota kannattaa kysyä soitinrakentajalta. Voi olla, että kirous on aiheutunut siitä, miten kireänä jousta pidät (ja pidätkö koko ajan). Tiedä häntä. Tähän osaa vastata poppatohtori paremmin. | |
![]() 13.11.2006 07:44:37 (muokattu 13.11.2006 09:44:07) | |
Kiitos taas tiedoista! Itselläni siis on tähän asti ollut Harley Benton-merkkinen sähköviulu, joka maksoi muistaakseni 85 € koteloineen ja jousineen, joten mistään laatusoittimesta ei ole kyse. Viulua olen soittanut alle vuoden, joten jäljelläoleva elinaikani(olen nyt 35v) ei tule riittämään kehittymiseen "oikeaksi" viulistiksi, mutta mielenkiintoinen harrastushan se on. Osaan kuitenkin tällä harjoittelulla soittaa noin tusinan verran kappaleita siten että muutkin kuin minä itse tunnistavat ne. Nyt sitten keksin hankkia akustisen viulun tuon HB:n kaveriksi, ja samassa hintaluokassa mennään eli kiinalainen sikarilaatikko maksoi 115 euroa rahteineen. Lyhyehkön käpistelyn perusteella hinta/laatu on kuitenki todella kohdallaan, eli kyseessähän ei taaskaan todellakaan ole mikään laatusoitin, mutta ainakin näin maallikon silmissä/käsissä tuo hoitaa viulunvirkaa hintaansa nähden kiitettävästi. Työnjälki ei ehkä ole huippuunsaviimeisteltyä, mutta ihan siistiä kumminkin, esim. kannen ja pohjan reunaupotukset joiden ensin oletin olevan piirtämällä tehtyjä feikkejä osoittautuivat lähemmässä tarkastelussa ihan oikeiksi upotuksiksi. Muutenkin tuo näyttäisi olevan ihan "oikeaoppisesti" rakennettu, tosin kieltenpidin ja sen kiinnitystappi ovat muovia, mikä tietysti hiukan häiritsee muuten kokopuisessa soittimessa. Mutta noitahan saa kohtuuhintaan ebenpuisiakin,jos alkaa liikaa häiritä niin vaihdan. Samoin otelauta ja viritystapit eivät ole ebenpuuta vaan mustaks maalattua jotain muuta kovaa puulajia(HB:ssani nuo osat ovat puksipuuta). Kielet nyt ovat tuollaista rautalankaa, kovat ja ohuet, päätin heti sijoittaa Thomastik Dominanteihin, jollaiset tuli "vahingossa" HB:hen ostettua(ostin paikallisesta musaliikkeestä hintaa kysymättä ja meinasin pyörtyä kuultuani n. 40€ hinnan,kitarankieliä kun olen tottunut ostamaan noin kympillä/setti). Miellyin kuitenkin kieliin kovasti, ääni ja etenkin tuntuma ihan eri planeetalta kuin noissa alkuperäisissä "rautalangoissa". Lisäksi ajattelin hiukan syventää satulauria ja madaltaa tallaa, kielet ovat nyt häiritsevän korkealla HB:hen verrattuna. Mutta uskoisin näillä pikkusäädöillä saavani tuosta halvalla harrastelijalle varsin oivallisen soittimen. Mielenkiintoista muuten, että akustisen mukana tullut jousi antaa mielestäni paremman äänen sähköviulusta kuin sen oma ja taas toisinpäin. Akustisen mukana tullut on selvästi "karheampi" ja antaa akustisesta turhan terävän äänen. Osansa voi kyllä olla kielilläkin. Anteeksi pitkä sepustus, runsassanaisuus ja perusteellinen selittäminen kuulunevat opettajan toimenkuvaan ;) Värkkäily on nastaa! | |
![]() 20.11.2006 10:31:42 | |
No niin, kielet tuli vaihdettua ja talla ja satula viilattua, A-kieli jäi ehkä vielä aavistuksen korkealle satulasta, muttei juuri häiritse, pitänee kuitenkin hienosäätää vielä. Olen edelleen ostokseeni erittäin tyytyväinen, viulu soi ainakin maallikon korvaan hienosti ja alkaa pikkuhiljaa pysyä vireessä(aluksi vire laski sävelaskelen päivässä). Sähköviulun jälkeen vain ääni kuulostaa todella kovalta kun se tulee korvan vierestä eikä kaiuttimesta lattialta. Nyt vain armotonta treeniä että oppisi soittamaan ilman virheitä :) Värkkäily on nastaa! | |
![]() 26.11.2006 15:57:18 | |
No niin, kielet tuli vaihdettua ja talla ja satula viilattua, A-kieli jäi ehkä vielä aavistuksen korkealle satulasta, muttei juuri häiritse, pitänee kuitenkin hienosäätää vielä. Olen edelleen ostokseeni erittäin tyytyväinen, viulu soi ainakin maallikon korvaan hienosti ja alkaa pikkuhiljaa pysyä vireessä(aluksi vire laski sävelaskelen päivässä). Sähköviulun jälkeen vain ääni kuulostaa todella kovalta kun se tulee korvan vierestä eikä kaiuttimesta lattialta. Nyt vain armotonta treeniä että oppisi soittamaan ilman virheitä :) Jos tuntuu oudolta kun ääni tulee suoraan korvan alta, voi kokeilla korvatulppakikkaa. Eli laittamalla joko pelkästään vasempaan, tai molempiin korviin tulppa, ääni kuulostaa erilaiselta. | |
![]() 27.11.2006 07:41:10 | |
Jos tuntuu oudolta kun ääni tulee suoraan korvan alta, voi kokeilla korvatulppakikkaa. Eli laittamalla joko pelkästään vasempaan, tai molempiin korviin tulppa, ääni kuulostaa erilaiselta. Juu, alkuun tuntui että korkeat äänet oikein riipii korvaa, mutta nyt siihen alkaa ilmeisesti jo tottua, ei häiritse pahemmin enää. Voi osin johtua siitäkin että kielet alkaa olla "sisäänsoitetut" ja ääni pehmenee,kun tuntuu että kuulostaa aina vaan paremmalta. Tuota korvatulppakikkaa täytyy varmaan kokeilla. Värkkäily on nastaa! | |
![]() 27.11.2006 09:17:05 | |
Olen jo jonkin aikaa tuumaillut ostavani jonkin halvan sähköviulun, joten kyssäri konkareille: "Onko esim. HB:n 133e:n ja fenderin/yamahan sähköviuluissa(~500e) niin merkittävää eroa, että siitä kannattaa aloittelijan maksaa extraa?" Viulu tulisi siis satunnaiseen soittoon ja itseni lasken tällä kovasti aloittelijaksi, vaikka joskus viulua olenkin kädessä pikaisesti pitänyt ;) Sähköviulu mieluusti siksi, että asustelen ainakin toistaiseksi kerrostalossa ja akustisen viulun meteli(ainakin osaamattomissa käsissä) voi olla liikaa naapureille ;) Ideana olisi siis, että tuota viulua voisi soitella rokki/iskelmäpumpun seassa muutaman biisin illassa. Mitään kultakorvaista klassista ei ole tarkoitus koskaan esittää... Tietysti jos jollain on tuollainen ehjä HB:n viulu tarpeettomana, niin voipi kaupatakkin pikaviestillä... Ostetaan dynaaminen mikki(SM58, e845...), tarjoa! | |
![]() 27.11.2006 10:54:01 | |
Olen jo jonkin aikaa tuumaillut ostavani jonkin halvan sähköviulun, joten kyssäri konkareille: "Onko esim. HB:n 133e:n ja fenderin/yamahan sähköviuluissa(~500e) niin merkittävää eroa, että siitä kannattaa aloittelijan maksaa extraa?" Viulu tulisi siis satunnaiseen soittoon ja itseni lasken tällä kovasti aloittelijaksi, vaikka joskus viulua olenkin kädessä pikaisesti pitänyt ;) Sähköviulu mieluusti siksi, että asustelen ainakin toistaiseksi kerrostalossa ja akustisen viulun meteli(ainakin osaamattomissa käsissä) voi olla liikaa naapureille ;) Ideana olisi siis, että tuota viulua voisi soitella rokki/iskelmäpumpun seassa muutaman biisin illassa. Mitään kultakorvaista klassista ei ole tarkoitus koskaan esittää... Tietysti jos jollain on tuollainen ehjä HB:n viulu tarpeettomana, niin voipi kaupatakkin pikaviestillä... Mikäli olet valmis maksamaan viulusta tuon 500 euroa, niin kannattaa ehdottomasti tilata mieluummin viulu Tsekeistä, kuin ostaa Yamaha tai Fender. Itse päädyin tilaamaan omani Tomas Reiterilta (http://www.elektrickehousle.cz/en/index.php?a=stranky&s=moje) ja olen siihen todella tyytyväinen. Skäppädubaa hubaa städää! | |
![]() 27.11.2006 11:26:11 | |
Mikäli olet valmis maksamaan viulusta tuon 500 euroa, niin kannattaa ehdottomasti tilata mieluummin viulu Tsekeistä, kuin ostaa Yamaha tai Fender. Itse päädyin tilaamaan omani Tomas Reiterilta (http://www.elektrickehousle.cz/en/index.php?a=stranky&s=moje) ja olen siihen todella tyytyväinen. Kyllä tuo 133e kuulostaa näin perheellisen korvaan paljon paremmalta kuin 500e... Kyssärilläni ajattelin vaan sitä, että saako tuolla hinnalla soitettavan pelin vai pitääkö panostaa enemmän. Noita tsekkiviuluja onkin joskus aiemminkin tullut vilkuiltua(taisi olla täällä linkki?) ja niissä on hinta-laatu varmasti paremmin kohdallaan kuin fenkuissa ja yammuissa. Yli 200e:tä ei pysty nyt panostamaan(hankinta jää sitten tuonnemmaksi), joten mitäs sen hinnan alle olisi tarjolla uutena tai käytettynä? Ostetaan dynaaminen mikki(SM58, e845...), tarjoa! | |
![]() 27.11.2006 13:03:57 | |
Kyllä tuo 133e kuulostaa näin perheellisen korvaan paljon paremmalta kuin 500e... Kyssärilläni ajattelin vaan sitä, että saako tuolla hinnalla soitettavan pelin vai pitääkö panostaa enemmän. Noita tsekkiviuluja onkin joskus aiemminkin tullut vilkuiltua(taisi olla täällä linkki?) ja niissä on hinta-laatu varmasti paremmin kohdallaan kuin fenkuissa ja yammuissa. Yli 200e:tä ei pysty nyt panostamaan(hankinta jää sitten tuonnemmaksi), joten mitäs sen hinnan alle olisi tarjolla uutena tai käytettynä? No, jos se tosiaan tulee ihan ensimmäiseksi viuluksi ja satunnaiseen käyttöön, niin kyllä tuo HB on varmaan ihan riittävä. Viuluasioissa on paljolti myös kyse henkilökohtaisesta mieltymyksestä mm. viulun painon ja kaulan paksuuden suhteen. Kokeilemallahan sen vasta tietää, mikä on itselle hyvä. Skäppädubaa hubaa städää! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)