Hannu H. 06.04.2005 22:07:23 | |
---|
Nyt on jo siihen pisteeseen edetty, että olen selaillu netistä hintoja ja sen semmosta. En näistä mitään ymmärrä, joten apu olis tarpeen! Saakos alta 200€ soittokelpoista 8-kielistä maniskaa? Mikä olis hyvä värkki hintalaatusuhteeltaan? Millbrookin mukaan budjettiin sopis ainakin: Cremona 0584 (160€) Johnson JMA-100-VSB3 (149€) Johnson JMA-120-VSB (220€) Stagg M20 (110€) -Kansi, pohja ja sivut lehmusta. Kaula natoa. Otelauta ruusupuuta. Stagg M50E (155€) -Kansi, pohja ja sivut natoa. Kaula natoa. Otelauta ruusupuuta. Singlecoil mikki. Kitarapajalla olis joku Grafton merkkinen mandoliini 200€ hintaan. Mitäs muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Testaamisen suhteen vähän hankalaa, kun en ole ikinä ees tommosta soittanu (älkää kysykö, että mistä tämmönen mandoliinikuume tuli..) "Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page- |
Mase 07.04.2005 14:01:21 | |
---|
Isoveljelle ostettiin synttärilahjaksi tuollainen mikitetty Stagg hintaan 139e ja kyllä sillä kovasti soittelemaan pystyy ;) Mikitettynäkin soundi oli ihan ok. En nyt tarkempaa mallia ja speksejä muista, mutta voin sen kotona kuitista katsoa mikäli vaan suinkin muistan ;) Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut. |
Jiaster 14.04.2005 08:53:33 | |
---|
Stagg M50E (155€) -Kansi, pohja ja sivut natoa. Kaula natoa. Otelauta ruusupuuta. Singlecoil mikki. Mulla oli tuollanen. Hintaisekseen ihan hyvä. Viimeistely oli yllättävänkin hyvää tasoa ja ulkonäöltään ihan hieno. Virittimet ei ollut ihan niin hyvät kuin olisin toivonut. G-kielen virittimet, ainakin siinä yksilössä, antoivat turhan helposti periksi ja vire katosi. Soundi oli ihan jees, mutta ei maailmoja mullistava. Kaiken kaikkiaan kuitenkin hinta/laatu-suhde kohdallaan. |
stepe 24.04.2005 23:16:46 | |
---|
Kitarapajalla olis joku Grafton merkkinen mandoliini 200€ hintaan Saatan olla väärässä mutta eikö nuo Graftonit ole Levinin tekemiä. Levin taasen on perinteinen jo edesmennyt Ruotsalainen kitaramerkki ja Levinin jatsikitarat ovat kästtääkseni ihan hyviä. Omani maniskani on samanäköinen kun tuo kitarapajan Grafton mutta Levin merkkinen ja tehty joskus 50 luvulla. Soittopelini on mitä mainioin eli kannattaa varmaankin käydä kokeilemanssa siellä kitarapajassa tuota Graftonia. Varmaankin päihittää nuo halvat "korea/kiina maniskat" t.Stepe |
riffi-rotta 31.12.2006 16:47:54 | |
---|
|
Makkari 31.12.2006 17:13:26 | |
---|
Minuakin kiinnostaisi mandoliini... Kertokaas onko kitaristin mahdollista oppia kyseistä vehjettä soittamaan. Tai siis varmasti on mahdollista, mutta vaatiiko paljon panostusta, että oppii soittamaan edes jotenkuten? Ja miten sitä ylipäänsä soitetaan? I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
harpist 31.12.2006 18:50:20 | |
---|
Minuakin kiinnostaisi mandoliini... Kertokaas onko kitaristin mahdollista oppia kyseistä vehjettä soittamaan. Tai siis varmasti on mahdollista, mutta vaatiiko paljon panostusta, että oppii soittamaan edes jotenkuten? Ja miten sitä ylipäänsä soitetaan? Kyllähän tuolla Roots puolella mandoliini on tuttu instrumentti kitaristien keskuudessa. Tuntui olevan 60-luvulla oikeinkin suosittu jopa Chicago bluesissa (Johnny Young , Yank Rachel). Tässä näytettä miten Billy Flynn nykypäivänä taitaa ko. soittimen http://cdbaby.com/cd/billyflynn1 sama mies kitaranvarressa mm. Elmoren jalanjäljissä ... http://cdbaby.com/cd/billyflynn2 Oman käsitykseni mukaan monipuolistaa hyvinkin paljon kitaristin repertuaaria. " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
Makkari 31.12.2006 19:01:58 | |
---|
Mielenkiintoista. Minä kun olen aina luullut mandoliinia pelkästään bluegrass-soittimeksi. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
rattledad 31.12.2006 19:32:06 (muokattu 31.12.2006 19:34:23) | |
---|
|
risto 31.12.2006 20:50:35 (muokattu 01.01.2007 08:30:32) | |
---|
Onko tällaisesta soittimesta mitään kokemuksia ym. kenelläkään? Hinta on niin arvelluttavan alhainen, ettei laadustakaan tiedä...: Dimaveryn mandoliini http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=44377219 En ole koskaan kuullut merkistä, mutta tuossa on aika jännästi ovaaliaukko normaalien f aukkojen sijasta. Makkari kirjoitti: Minuakin kiinnostaisi mandoliini... Kertokaas onko kitaristin mahdollista oppia kyseistä vehjettä soittamaan. Kyllä kitaristi oppii maniskaa soittamaan, mutta maniskaa soitetaan eri sormisysteemillä kuin kitaraa ja kannattaa opetella oikea tekniikka kirjoista tms. heti alussa muuten ottaa kohta ohraleipä. Esim. www.homespuntapes.com on runsaasti hyviä opetus DVD:itä. PK seudun kirjastolla on jonkin verran homespunin opetusmateriaalia. Halvalla maniskalla pääsee alkuun, mutta se halpa vehje kannattaa heti viedä (esim. Arto Pulkkiselle) trimmattavaksi. Maniskassa on tärkeätä että kielet ovat niin matalalla kuin mahdollista yms., koska sitä on huomattavasti raskaampi soittaa kuin kitaraa. Seurauksena paljosta soitosta saattaa olla käsivammoja, jos setuppi on pielessä. Aluksi kannattaa käyttää myös ohuempaa kielisatsia. Maniskoilla soitetaan mm: Bluegrassiä, Old Timeä, kelttiä, brasilialaisia choroja, jazzia, bluesia, klassista, kaikenlaista muuta kansanmusiikkia. Sitä voi käyttää sekä soolo- että backup soittimena. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Mandoman 01.01.2007 18:57:09 | |
---|
Mielenkiintoista. Minä kun olen aina luullut mandoliinia pelkästään bluegrass-soittimeksi. Mandoliini oli muinoin arvostettu soitin esim Euroopan hoveissa ja sille on sävelletty paljon konserttoja yms. Mandolincafesta voi ladata mandoliinimusiikkia useammankin musiikkitylin alueelta: http://www.mandolincafe.com/mp3/ Sen kyllä ne huohmoo toesettii,
ja kyllä se tiijetään tok itekkii,
että Luoja, kul luati se parraentansa,
loe Savommuan ja Savommuan kansan. |
kivi 02.01.2007 04:55:36 | |
---|
Minuakin kiinnostaisi mandoliini... Kertokaas onko kitaristin mahdollista oppia kyseistä vehjettä soittamaan. Tai siis varmasti on mahdollista, mutta vaatiiko paljon panostusta, että oppii soittamaan edes jotenkuten? Ja miten sitä ylipäänsä soitetaan? Maniska on raskaampi kuin kitara, kuten jo tuli todettuakin. Siinä on kvinttivire, GDAE, joten sointuajattelu pitää miettiä uusiksi, tosin kitarasointujen peilikuvien käytöllä tulee usein ratkaistua puuttuvan soinnun ongelma. Mä ostin aikoinaan oikein hyvän Epiphonen maniskan ja muistaakseni sellainen kolme kuukautta meni treenatessa ja sitten alkoi kuulostaa sen verran kivalta, että kehtasin soittaa maniskaa levylle asti. Mä treenasin sitä sellaisen 3-5 tuntia päivässä (enkä sen koommin ole juuri treenannutkaan kuin juuri sen verran kuin kulloinkin tarvitaan) :-D Maniska on mainio soitin poprockiin, kuten vaikkapa R.E.M.in tai Hootersin levyiltä voi kuulla. Mandoliinitremololla saa välittömästi Napolin öiden fiiliksen, ja kilkkaavalla soinnuttelulla latotanssimeiningin. Terävä-ääninen maniska leikkaa kivasti muun musiikin läpi. Leevi and the Leavingsin 'Teijo, maanteiden kuninkaan' riffi on muuten maniskalla ja 12-kielisellä kitaralla unisonossa vedetty. |
riffi-rotta 21.01.2007 21:25:10 | |
---|
Tänään sain mandoliinin, hieno yksilö löytyi torilta. Nyt otan mielelläni vastaan lisää hyviä linkkejä harjoitustabulatuureista yms. REM:in Losing my religion menee jo mukiin menevästi. :) |
risto 22.01.2007 18:31:17 (muokattu 22.01.2007 18:32:29) | |
---|
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
apetii 23.01.2007 13:56:08 | |
---|
Terve maniskan ystävät! Minulla on isäni sotareissulla tekemä 12-kielinen maniska. Ongelma on vaan siinä, että se on joskus pudonnut virityskoneistolleen ja on risa koneistoltaan ja vähän muutenkin kärsinyt. Olen etsinyt mm. virityskoneistoa (siro italialais tyylinen)ja jonkin laista suomalaista korjaus opasta mandoliinin korjaukseen, mutta en vaan ole löytänyt. Olisiko arvon muusikoissa sitä viisasta miestä, joka tietäisi mistä saisi maniskan rakennus tai korjausopasta. (pari englannin kielistä on löytynyt). |
harpist 23.01.2007 20:55:41 (muokattu 23.01.2007 20:58:07) | |
---|
Olen etsinyt mm. virityskoneistoa (siro italialais tyylinen) Katsasta pohjoisen tarjonta .... ainakin kolmea mallia näyttäisi olevan. EDIT , EDIT , EDIT se olikin kaksitoistakielinen ... otetaan siis "takaisin". http://www.spelektroniikka.fi/ " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
harpist 24.02.2007 04:19:16 | |
---|
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
shellraiser 24.02.2007 10:27:17 | |
---|
Kitarapajalla olis joku Grafton merkkinen mandoliini 200� hintaan Saatan olla väärässä mutta eikö nuo Graftonit ole Levinin tekemiä. Ihan oikeassa olet, kyllä se on Levinin valmistama. ...eli kannattaa varmaankin käydä kokeilemanssa siellä kitarapajassa tuota Graftonia. Varmaankin päihittää nuo halvat "korea/kiina maniskat" Toi härveli on nykyään mun omistuksessa, ja mulla ei juurikaan ole vertailu kohdetta, mutta kyllä tossa ainakin on erittäin hyvä soundi. Soitettavuudessa sen sijaan on hieman toivomisen varaa. Satula on ehkä hivenen liian korkea, ekalta nauhalta joutuu painaa suht kovaa. Hyvä peli se silti on. Ja viiskyt vuotta vanhoja soittimia ei nykyään valmisteta. hehheh |
risto 26.02.2007 18:51:39 (muokattu 26.02.2007 18:52:06) | |
---|
....Soitettavuudessa sen sijaan on hieman toivomisen varaa. Satula on ehkä hivenen liian korkea, ekalta nauhalta joutuu painaa suht kovaa. Hyvä peli se silti on. Ja viiskyt vuotta vanhoja soittimia ei nykyään valmisteta. hehheh Maniskassa hyvä säätö on suunnilleen kielten etäisyys nauhasta 12. nauhan kohdalla n. 1,5 mm, eli siis 1.5 mm tulkki mahtuu just kielen ja nauhan väliin. Satulassa puolestaan niin alhaalle kuin uskaltaa viilata ja vähän lisää:-). "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,