grouchland 22.01.2007 11:00:15 | |
---|
Minun käsiini on päätynyt venäläinen pianoharmonikka, josta haluisin edes jotain tietoa.. Tai linkkejä, mistä voin tietoa lukea. Heikolla venäjäntaidollani sain selville, että harmonikassa lukee "borai". Onkohan tuo sitten merkki vai mikä? Netistä kun en ole tietoa löytänyt. Mutta luotan siihen, että täältä löytyy monta asiantuntevaa ihmistä!! |
aaro 23.01.2007 19:27:45 | |
---|
Mahtaakohan kyseessä olla tuollainen, joka minulla on avatarina :D ? Enpä kyllä tiedä Venäläisistä harmonikoista muuta kuin että niitä saa helkatin halvalla ja palkeet meinaa ajan saatossa liimautua kiinni.. niin ja eikö Viipurissa tehty tai tehdä haitareita. Tosin sekin oli Suomalainen kaupunki.. Mutta tieto haitareista kiinnostaisi kyllä minuakin. Eikö useimmissa venäläisissä haitareissa ole pianokoskettimisto "väärinpäin", useimmiten suomeen päädyttyään kielien järjestys vaan taidetaan vaihtaa. Minun haitarille oli ainakin tehty jotain "remppaa" kun sisuskaluissa oli kaiken maailman merkintöjä ja ne eivät olleet edes venäjäksi tai ainakaan kirjaimet! Piti itse vaan tuttavan kanssa kiinnittää pari kieltä uudelleen että sai äänen kuulumaan :D |
risto 26.01.2007 05:42:20 | |
---|
..Eikö useimmissa venäläisissä haitareissa ole pianokoskettimisto "väärinpäin", useimmiten suomeen päädyttyään kielien järjestys vaan taidetaan vaihtaa. ...D Miten pianokoskettimisto voi olla väärinpäin? Olen kuullut puhuttavan vasenkätisistä pianoista, mutta eivät kai kaikki venäläiset ole vasenkätisiä? :-) "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Personal Hell 29.01.2007 20:54:11 (muokattu 29.01.2007 20:55:36) | |
---|
En ole kuullut, että venäläisissä pianoharmonikoissa olisi koskettimet väärin päin, mutta ainakin näppäinharmonikoissa venäläinen järjestelmä on suomalaisen peilikuva.. |
aaro 30.01.2007 09:30:58 | |
---|
Vaikea sanoa olisivatko kaikki venäläiset haitarit peilikuvia, mutta minun haitarin sisuksissa oli ainakin sen luonteisia merkintöjä että kielten järjestystä olisi vaihdettu... Voihan niitä oikeinpäin oleviakin siellä olla... |
humppahanuristi 30.01.2007 09:54:54 | |
---|
Pianokoskettimet nyt yleensä aina on samanlailla kuten pianossakin. Harvemmin ne kai on ylösalaisin :) Nappulavehkeet on peilikuvia, jos ei ole sitten käännetty. Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta ei sitä kaikki vaan osaa. |
Personal Hell 30.01.2007 20:17:14 (muokattu 30.01.2007 20:18:22) | |
---|
mutta minun haitarin sisuksissa oli ainakin sen luonteisia merkintöjä että kielten järjestystä olisi vaihdettu... En usko, että pianoharmonikkojen kielien järjestystä olisi vaihdettu. Jäljet voivat olla esim. korjauksen jäljiltä, jolloin osa kielistä on saatettu vaihtaa. :-) |
risto 30.01.2007 23:38:19 | |
---|
AARO: ... minun haitarin sisuksissa oli ainakin sen luonteisia merkintöjä että kielten järjestystä olisi vaihdettu... Voihan niitä oikeinpäin oleviakin siellä olla... Onko se nyt siis piano- vaiko näppäinhaitari? ---- HUMPPAHANURISTI: ... Nappulavehkeet on peilikuvia, jos ei ole sitten käännetty. Minusta ne eivät ole mitenkään peilikuvia, vaan käännettyjä? "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
humppahanuristi 31.01.2007 08:29:19 | |
---|
HUMPPAHANURISTI: Minusta ne eivät ole mitenkään peilikuvia, vaan käännettyjä? Niin, siis näppäinjärjestelmä on peilikuva, jos on aito ja alkuperäinen venäläinen.
Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta ei sitä kaikki vaan osaa. |
risto 31.01.2007 11:03:41 (muokattu 31.01.2007 11:06:08) | |
---|
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
humppahanuristi 31.01.2007 11:10:13 | |
---|
risto 31.01.2007 11:13:37 | |
---|
Noista kuvista en kyllä ymmärrä pätkän vertaa. Mutta eihän sun tarttekaan, sähän oot hanuristi:-) "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
humppahanuristi 31.01.2007 11:18:04 | |
---|
aaro 02.02.2007 15:02:03 | |
---|
AARO: Onko se nyt siis piano- vaiko näppäinhaitari? Siis minulla on pianohanuri.. jos sitä tarkotat.. |