Aihe: Kontaktimikki viuluun?
1
Miuq
26.12.2006 01:04:45
Olisi taas uuden kontaktimikin osto viululle ajankohtainen. Minä kun olen melko typerä tyttö sekä laiska perehtymään, niin josko jollain viisaammalla olisi ojentaa auttavaa kättä sekä jakaa tietonsa markkinoiden tämänhetkisestä tilanteesta?

Tuo mikki menisi valtaosin klubikeikkakäyttöön; Piazzollaa sekä monenlaista muuta etnofuusioviritystä sekä joitakin varsin suurieleisiä rock/pop-virityksiä, pieniä jazz-kokoonpanoja.. Piazzollan takia mikkiä ei voi kiinnittää tallan ja kieltenpidikkeen väliin kieliin kiinni, mikä hieman rajoittaa valintaa.
aimotuska
28.12.2006 02:25:41
AKG C411L + B29L on todettu toimivaksi yhdistelmäksi melko moneen kituuttimeen. Ihan kaikissa sekään ei toki kuulosta nätiltä, että kandee testailla ensin.

C411L: http://www.akg.com/products/powersl … 15,id,357,pid,357,_language,EN.html
B29L: http://www.akg.com/products/powersl … d,15,id,42,pid,42,_language,EN.html

Tuo B29L on siis patterilla toimiva virtalähde tolle mikille ja toimii huomattavasti pidempään kun käyttää mikserin phantomia. Tämä kaikki siis jos suostut heilumaan mikkipiuhan kanssa.

Tuo C411L toimii myös AKG:n langattomien lähettimien kanssa, mut siitä saakin sitten maksaa vähän enemmän. Toistaiseksi ei oo yksikään viulisti/sellisti valitellut kun oon noita tarjoillut käyttöön.
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
samantien
29.12.2006 16:20:53
lähetin sulle pikaviestiä. juuri tuo kyseinen mikki phantom palikan kera myynnissä. melkein käyttämätön vielä.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
M.Paisley
30.12.2006 14:27:12

Mulla ois sama ongelma edessä, tai ei nyt ihan henkilökohtasesti mutta epäsuoraan kuitenkin. Joskus ollaan kokeiltu jotain suht. vastaavaa systeemiä ja oli melkosen kiertoherkkä. Mites onko sulla ilmenny sellasia ongelmia? Musatyylinä sellanen Progerock/pop. Keikkapaikkoina 50 hengen klubeistä 1000 hengen saleihin.

Mites ton kiinnitys muuten käytännössä tapahtuu? Meille ois ensiarvosen tärkeetä, että sen sais nopeesti vaihettua toiseen soittimeen, koska joskus on käytössä sekä alttoviulua että viulua. Mitään Piazzolla-meininkiä ei ole, joten muutkin vaihtoehdot menisivät. Tulisko muille mitään vaihtoehtoja mieleen.
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
aimotuska
30.12.2006 16:32:26
Mulla ois sama ongelma edessä, tai ei nyt ihan henkilökohtasesti mutta epäsuoraan kuitenkin. Joskus ollaan kokeiltu jotain suht. vastaavaa systeemiä ja oli melkosen kiertoherkkä.

Sulla on ollut varmaan joku niistä lavalier-tyyppisistä mikeistä testissä. Niillä kyllä saa kiertämään todella helposti. Mut jos sä saat ton 411:n kiertämään, niin vika on todellakin jossain muualla kuin mikissä. Saa senkin kiertämään, mutta volat alkaa oleen jo sitä luokkaa, että hommalle ei voi kuin naureskella. :) Se on siis kontaktimikki, joka ei inahdakaan jos se ei ole fyysisessä kontaktissa instrumentin kanssa.

Mites ton kiinnitys muuten käytännössä tapahtuu?

Siinä tulee mukana semmosta pien (=piki) näköistä jankkia, jolla mikki kiinnitetään esim. tallaan tai kaikukoppaan. (Onko se viulun "bridge" nimeltään talla, vai mikä sen suomenkielinen nimi on? Siis se palikka kaikukopan keskellä, mikä nostaa kielet ylemmäs.) Mut kuitenkin siihen palikkaan oon laitellut tota kiinni.

Meille ois ensiarvosen tärkeetä, että sen sais nopeesti vaihettua toiseen soittimeen, koska joskus on käytössä sekä alttoviulua että viulua.

Kappalehinta tommosella mikillä on 95€ muistaakseni, joten pari kappaletta noita ja vaihtaa aina plugista. Kyllä sen mikinkin saa nykäistyä irti suht nopeesti, mut mistään ihan parin sekunnin jutusta ei ole kyse.
Miuq
30.12.2006 16:33:24
Mulle on aika usein tuupattu palikka kiinni sellaisella, öh, miten nyt sanoisi... No, sellaisen taipuvan, muovipäällysteisen varren päässä on klipsi, joka kiinnitetään esim leukatukeen ja käännetään siitä mikki kielten alle tallan ja kieltenpidikkeen väliin. Toimii parhaiten jos laittaa hupun mikille ettei mikki ota viulun resonointia liian tosissaan ja ääni ala kiertämään. Eikä myöskään tuhinat kuulu niin perkeleesti läpi.

Ainoa ongelma tuon systeemin kanssa on se, että leuka saattaa joskus liikuttaa mikkiä jonkin verran, mutta äkkiäkös sen takaisin siirtää. Ainakin vaihdot toimisi nopeasti.
Miuq
30.12.2006 16:34:43
Ja kyllä, bridge on yhtä kuin talla. :)
M.Paisley
30.12.2006 17:55:52

Kiitoksia neuvoista!

Joskus on tainnut olla kyseinen setti testissä. Sellaisella "mönjällä" tosiaan tuli kiinni, kuuntelen juuri kyseisen keikan äänitettä ja hyvältä soundaa. Eli täytynee hankkia nuo, hinta on ainakin kohillaan, tosiaan kaksikin mikkiä voisi hankkia helposti.
pitk
21.01.2007 02:11:02

DPA:n, AKG:n tai vast. nappimikki (lavalier) seuraavanlaisella systeemillä:

Otetaan pala vaahtomuovia, josta veistetään mattoveitsellä F-aukkoon sopiva kiila. Kiilan terävään päähän viilletään halkeama, johon mikki duunataan siten, että se sojottaa eteenpäin. Mikin piuhan voi kiepauttaa vielä leukatuen ympäri. Hiukan joutuu equttamaan, mutta saa erittäin paljon gainia ja vähiten kiertoa. Eli jos soundin ei tarvitse olla ihan täydellisen luonnollinen (esim rock-bändin kera), niin erinomainen ja halpa triimi (paitsi itse mikki).

Myös tarranauha tallan takana, johon mikki osoittamaan kielten suuntaan on kokeilemisen arvoinen.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
aimotuska
21.01.2007 20:04:54
Hiukan joutuu equttamaan, mutta saa erittäin paljon gainia ja vähiten kiertoa. Eli jos soundin ei tarvitse olla ihan täydellisen luonnollinen (esim rock-bändin kera), niin erinomainen ja halpa triimi (paitsi itse mikki).

Ootko muuten testannut tota C411:sta? Mä nimittäin uskallan väittää, että sillä saa reilusti enemmän gainia ja soundinkin saa viilattua kohdilleen pelkällä mikin sijoittelulla -- olettaen toki, että itse soittimesta lähtee jotain järjellistä. :)
aimotuska
28.01.2007 16:13:42 (muokattu 28.01.2007 16:13:55)
Tulikin tuohon 411:een liittyen yksi juttu mieleen.. Nimittäin paikallisesta tarjosivat testiin mulle taannoin sellasta kaikinpuolin 80-lukuisen näköistä vanhempaa versiota (miniplugiliitin, mikki on kulmikkaampi ja sen päällä on jotain kamalia vihreitä raitoja) ja se on ihan eri planeetalta kuin tuo uudempi 411.

Soundi oli siinä vanhemmassa ihan suoraan a(u)nuksen aalloilta. Eli jos joku on tota hommaamassa, niin ehdottomasti se uusi ja pyöreämpi versio mini-XLR:llä jne. En vaan muista sen vanhemman vehkeen tyyppiä millään...
Curvin
30.01.2007 22:04:11
Kannattaa myös tsekata tälläinen valmistava kuin Barcus Berry(www.barcusberry.com). Asiallisen oloisia amerikan pyydyksiä, erinäköisten akustisten instrumenttien pyydystämiseen. Muutaman kerran päässyt livenä miksaamaan viulun tämän lafkan tallalla ja esivahvistimella varustettuna. Ei ole ollut mitn kysyttävää saundissa.
Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa...
M.Paisley
28.02.2007 13:06:42

Noniin, nyt on parin keikan kokemus AKG C411L + B29L yhdistelmästä. Täytyy sanoa että hyvin pelittää, eikä kierron kanssa esiinny ongelmia.

Kokeiltiin myös settiä kovasti efektoituna kitaravahvistimen läpi ja hyvin toimi myös niin.

Mikki on kiinnitetty tällä hetkellä tallaan, ns.alapuolelle, lähinnä sen takia että mikkiin ei mene jousesta tulevaa hartsia. Parempiakin paikkoja voisi olla, esim kansi voisi olla ideaali soundin kannalta. Mutta kun kyseessä on arvosoitin, niin kansi ei kuulemma tule kysymykseen kun viimeisenä vaihtoehtona.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)