Aihe: Yamahan VL-70m ääniin lisää potkua?
1
Aki205dg
02.10.2007 00:00:15
Kai tämä tälle alueelle kuuluu..

Eli siis hankin Yamahan WX5 wind synthin ja siihen mukaan kuuluvan VL-70m laitteen, joka sitten niitä ääniä virallisesti tuottaa. Ongelmani on, ettei laitteessa valmiina olleissa äänissä juuri ole syvyyttä saati sitten potkua, eli nk. munaa. Tulos on siis vain erittäin välttävä.

Mitä voin asialle tehdä?? Voisinko jotenkin kaiun säätöä syvemmin säätää ääniä ko. vehkeessä? Vai voisinko ostaa jostain EU:n sisältä jonkun soundbankin (kuten esim. www.patchmanmusic.com myy)?

Onko minulla mitään toivoa?:)
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
Klezberg
03.10.2007 21:46:37 (muokattu 03.10.2007 22:04:39)

Kai tämä tälle alueelle kuuluu..

Eli siis hankin Yamahan WX5 wind synthin ja siihen mukaan kuuluvan VL-70m laitteen, joka sitten niitä ääniä virallisesti tuottaa. Ongelmani on, ettei laitteessa valmiina olleissa äänissä juuri ole syvyyttä saati sitten potkua, eli nk. munaa. Tulos on siis vain erittäin välttävä.

Mitä voin asialle tehdä?? Voisinko jotenkin kaiun säätöä syvemmin säätää ääniä ko. vehkeessä? Vai voisinko ostaa jostain EU:n sisältä jonkun soundbankin (kuten esim. www.patchmanmusic.com myy)?

Onko minulla mitään toivoa?:)

Itse asiaan en kauheasti osaa sanoa, mutta meillä oli taannoin tuolla puhallinosastossa hyvinkin pitkään keskustelua kaikista noista midipuhallinvärkeistä hämäävällä otsikolla "Digitaalinen trumpetti", mutta se keskustelu on viime aikoina vähän jo laantunut.

Itselläni on tuossa WX7 ja jonkin aikaa ollut tuo VL70m myös. En ihan hahmota millaista syvyyttä, potkua tai munaa haet. Tuo värkkihän pyrkii käyttäytymään aidon fyysisen soittimen tapaan, ja minusta toimii siinä tuon puhallinohjaimen kanssa paremmin kun muut kokeilemani syntikat (kts. huom. alla). Jos haluaa realistisempia soitinääniä, voi ratkaisu löytyä patchmanmusicin myymästä turbopiiristä, johon kyllä uppoaa reilusti rahaakin. Ladattavan soundipankin kanssa on vähän niin ja näin, VL70m tukee vain muutamaa todella vapaasti ohjelmoitua käyttäjän soundia, ja tuo turbo kiertää rajoituksen sillä se korvaa kaikki presetit.

Jos taas haluat syntikkamaisempia ääniä, tuo VL70m on aivan väärä peli. Monenkin syntikan soundeja voi säätää puhaltimelle sopivaksi. Jos pitää jonkin syntikan (tai samplepohjaisenkin modulin) soundeista, on helpompi säätää ko. syntikka puhallinohjaimelle kuin yrittää tuolla VL70m:llä matkia jotain syntikkaa.

VL70m:n säätäminen itse on aika hankalaa mutta mahdollista. Sille löytyy pari editoria, helppokäyttöinen ja syvällinen. Kokeilin noita lyhyesti kerran. Helppokäyttöisessä voi yhdistellä eri fyysisiä malleja toisiinsa. Syvällisestä voin sanoa että siitä ei ymmärrä yhtään mitään perehtymättä eikä säädettävien parametrien merkityksestä helpolla löydy tietoa. Nyt en äkkipäätä muista mistä nuo löytyvät, mutta muistaakseni ne on netistä saatavissa.

EDIT: VL70m:n vahvuus aitojen soitinäänien matkimisessa tulee siitä miten se reagoi puhallukseen ja lehden puristukseen. Toki sampleilla saa ihan aidon kuuloista ääntä, mutta ääni ei tottelekaan soittajaa ja käy hetken päästä tylsäksi.

EDIT2: Patchmanin soundipankkeja tuskin saa EU:n sisältä. Mutta kyllähän he niitä, toisin kuin itse laitteita, toimittavat minne tahansa. Itse olen tilannut soundipankkeja eri syntikoille, maksanut luottokortilla ja saanut soundit tuotapikaa sähköpostilla. Turbochip on myös tilattavissa, voi olla että itse hankin sen joskus.
a'tini al-nay...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)