Teijo K. 08.08.2007 13:51:18 | |
---|
Olen tässä etsiskellyt sähköalttoviulua ja ei vain tunnu tärppäävän. Onko kukaan koskaan missään tavannut tällaista epeliä? Ittekö se pittee tehdä? Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Sävis 08.08.2007 14:01:50 | |
---|
Olen tässä etsiskellyt sähköalttoviulua ja ei vain tunnu tärppäävän. Onko kukaan koskaan missään tavannut tällaista epeliä? Ittekö se pittee tehdä? Ite oon lähinnä nähnyt niitä 5-kielisiä sähköviuluja, joissa on siis kielet C-G-D-A-E. Asiaa kannattaa tutkia Fiddle forumilla, siellä tietävät kaiken. http://www.fiddleforum.com/ "Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir |
Murgo 08.08.2007 16:47:26 | |
---|
Ittekö se pittee tehdä? Tuo on myös niitä minun "pitäis joskus koettaa tehdä kun vaan olis aikaa" projekteja,kun tuntuu tavallisen viulun korkein kieli jotenkin viiltävältä ja kaipaisi vastaavasti yhtä matalampaa.Tosin sello helpottaa täyteläisten äänien kaipuuta kunhan vaan oppisi soittamaan sitä,mutta sähköviulu on kotikäytössä niin kiva kun ei häiritse naapureita. Äkkikseltään tuntuisi jopa helpommalta tehdä kuin sähkökítara kun ei tarvi nauhoja.Jos tekisi lankkubodylla ja kitaratyylisellä lavalla ja kitaran virittimillä niin olisi varmaan suht helppotekoinen. Onkohan olemassa presarityylisiä bassomikkejä säädettävillä napapaloilla? Tavallinen ei taitaisi viulussa toimia kun on niin kuperalla kielet, jää keskimmäiset liian kauas? Vois olla kiva laittaa sekä piezo-että magneettinen mikki. Jossain vaiheessa oli kyllä suunnitelmissa tehdä tuohon HB-hen magneettimikki, rail-tyylinen kaarevalla kiskolla, mutta kun käämilankaa ei saa kuin tolkuttoman isoissa(ja kalliissa) keloissa. Sopiva käämirunko ja magneetti tuli hankittuakin. Magneettimikki tosin edellyttäisi teräskieliä ja olen kovasti tykästynyt noihin synteettisiin. saakohan sähköviulun piezomikkejä jostain kohtuuhinnalla? Pystyisiköhän tavalliseen sähköviuluun laittamaan paksummat kielet ja alttovireen? Tuollainen umpipuulankku ei kai ole ihan yhtä herkkä kielten jännitykselle kuin akustinen? Soundi vaan ei ehkä olisi oikeanlainen lyhyemmällä skaalalla. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Teijo K. 09.08.2007 14:58:17 | |
---|
Tuo on myös niitä minun "pitäis joskus koettaa tehdä kun vaan olis aikaa" projekteja,kun tuntuu tavallisen viulun korkein kieli jotenkin viiltävältä ja kaipaisi vastaavasti yhtä matalampaa.Tosin sello helpottaa täyteläisten äänien kaipuuta kunhan vaan oppisi soittamaan sitä,mutta sähköviulu on kotikäytössä niin kiva kun ei häiritse naapureita. Äkkikseltään tuntuisi jopa helpommalta tehdä kuin sähkökítara kun ei tarvi nauhoja.Jos tekisi lankkubodylla ja kitaratyylisellä lavalla ja kitaran virittimillä niin olisi varmaan suht helppotekoinen. Onkohan olemassa presarityylisiä bassomikkejä säädettävillä napapaloilla? Tavallinen ei taitaisi viulussa toimia kun on niin kuperalla kielet, jää keskimmäiset liian kauas? Vois olla kiva laittaa sekä piezo-että magneettinen mikki. Jossain vaiheessa oli kyllä suunnitelmissa tehdä tuohon HB-hen magneettimikki, rail-tyylinen kaarevalla kiskolla, mutta kun käämilankaa ei saa kuin tolkuttoman isoissa(ja kalliissa) keloissa. Sopiva käämirunko ja magneetti tuli hankittuakin. Magneettimikki tosin edellyttäisi teräskieliä ja olen kovasti tykästynyt noihin synteettisiin. saakohan sähköviulun piezomikkejä jostain kohtuuhinnalla? Pystyisiköhän tavalliseen sähköviuluun laittamaan paksummat kielet ja alttovireen? Tuollainen umpipuulankku ei kai ole ihan yhtä herkkä kielten jännitykselle kuin akustinen? Soundi vaan ei ehkä olisi oikeanlainen lyhyemmällä skaalalla. Halpis HB:stä voisi irroittaa kaulan ja jatkaa sitä otelaudan päästä senverran että skaalanpituus täsmää, ja sitten vain vaihtaa alton kielet. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Murgo 31.08.2007 07:32:17 | |
---|
Tähän aiheeseen jatkoa: tuolla fiddleforumilla tuli vinkkiä että pitäisi onnistua tavallinenkin sähköviulu alttovireessä kun hankkii lyhytskaalaiseen alttoon tarkoitetun C-kielen ja siirtää muita kieliä pykälän ylöspäin eli E putoaa pois. Voi joutua satulauria viilaamaan, mutta muuten kuulemma toimisi. Sähköalton rakentaminen tuntuu aina vaan mielenkiintoisemmalta, tuolla on paljon loistavia kirjoituksia sähköviuluista. Aikaa kun vaan olisi... Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Teijo K. 31.08.2007 08:56:33 | |
---|
Tähän aiheeseen jatkoa: tuolla fiddleforumilla tuli vinkkiä että pitäisi onnistua tavallinenkin sähköviulu alttovireessä kun hankkii lyhytskaalaiseen alttoon tarkoitetun C-kielen ja siirtää muita kieliä pykälän ylöspäin eli E putoaa pois. Voi joutua satulauria viilaamaan, mutta muuten kuulemma toimisi. Sähköalton rakentaminen tuntuu aina vaan mielenkiintoisemmalta, tuolla on paljon loistavia kirjoituksia sähköviuluista. Aikaa kun vaan olisi... Tuota mietin kanssa, mutta kun se peli tulisi alttoviulun mensuuriin tottuneelle soittajalle, niin olisi kätevä jos se olisi sama siinä sähköisessäkin versiossa. Muuten olisin jo tilannut Toomannilta sne halpimman sähköviulun koemielisesti modailua ajatellen, mutta Toomannin kanssa nyt muuta vääntöä kun tilatut roippeet ei meinaa millään päästä perille oikeanlaisina vaikka miten säädetään ja lähettävät uudelleen sieltä. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Murgo 31.08.2007 09:33:43 | |
---|
Joo, T-kaupassa on henkilökunta vaihtunut ja sählinkiä ollut tänä kesänä yhdellä jos toisellain, omastakin tilauksestani jäi ensi yrityksellä suurin osa toimittamatta. Mulla alkaa muotoutua suunnitelma sähköaltoksi, kunhan ehtisi hankkia jostain sopivia puita ja pureutua asiaan. Tuolta FF:stä löytyy tosiaan valtava määrä tietoa sähköviulujen rakentelusta ja tuunaamisesta, esim. piezomikkien rakentamisesta erittäin hyödyllistä tietoa. Tuo skaalajuttu voi tietysti normiviuluun tottuneena myös olla ongelma, ovat niin lähellä toisiaan että voi mennä sekaisin.pitäisi tehdä sen verran eri muotoinen/tuntuinen että varmasti muistaa kumpi on leuan alla:) Mistähän saisi spivan ebenpuusäleen otelaudaksi? Voisi syntyä tietysti ihan normaalista viulun aihiosta, eihän sen alapäästä tarvitse ihan niin pitkälle ulottua.Amerikassa on kaikki paremmin, siellä näköjään on saatavilla käyttökelpoisia kiinalaisia sähköviuluaihioita n. 60 taalalla, jopa 5- ja 6-kielisiäkin. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Sävis 31.08.2007 09:44:50 | |
---|
Netistä löytyy paljon sähköviulunrakentajia, jotka tekevät kyllä tilauksesta mitä vain. Monet näistä vaan ovat aivan törkeän kalliita. Itsehän tilasin oman sähköviuluni tsekkiläiseltä Tomas Reiterilta. Hän ei nettisivuillaan mainitse tekevänsä alttoja, mutta varmasti kannattaa tiedustella, jos sellaisen voisi tilata. ( http://www.elektrickehousle.cz/english/index.html) "Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir |
Teijo K. 31.08.2007 10:37:36 | |
---|
Netistä löytyy paljon sähköviulunrakentajia, jotka tekevät kyllä tilauksesta mitä vain. Monet näistä vaan ovat aivan törkeän kalliita. Itsehän tilasin oman sähköviuluni tsekkiläiseltä Tomas Reiterilta. Hän ei nettisivuillaan mainitse tekevänsä alttoja, mutta varmasti kannattaa tiedustella, jos sellaisen voisi tilata. (http://www.elektrickehousle.cz/english/index.html) Sen kohdehenkilön tuntien noitten alienien muotoilu ei tule kelpaamaan. :) Voin jo kuvitella mitä sanoisi tuollaisesta tikusta. Mutta joo, alan muutenkin kallistua sen suuntaan että tekisi itse. Saa sellaisen kun sattuu tulemaan. Olisin ostanut jos olisi sopivan halvalla saanut jonkun ritsan. Eebeniähän saa tutulta viulunrakentajalta, kaikillahan sellaisia tuttuja on right? Pietsomikkejä olen tehnyt jo mm. kitaraan ja kontrabassoon. Ihan toimivia pelejä. Jousi voisi sitten olla sellainen ostettava, ehkä. Ellei käytä sen akustisen alton jousta. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Sävis 31.08.2007 22:44:43 | |
---|
Sen kohdehenkilön tuntien noitten alienien muotoilu ei tule kelpaamaan. :) Voin jo kuvitella mitä sanoisi tuollaisesta tikusta. Mutta joo, alan muutenkin kallistua sen suuntaan että tekisi itse. Saa sellaisen kun sattuu tulemaan. Olisin ostanut jos olisi sopivan halvalla saanut jonkun ritsan. Eebeniähän saa tutulta viulunrakentajalta, kaikillahan sellaisia tuttuja on right? Pietsomikkejä olen tehnyt jo mm. kitaraan ja kontrabassoon. Ihan toimivia pelejä. Jousi voisi sitten olla sellainen ostettava, ehkä. Ellei käytä sen akustisen alton jousta. Semmonen ongelma tuossa voi tulla, että millainen muotoilu voi olla, kun viulu ei kuitenkaan saisi olla kovin painava. Sen takia monet sähköviulut ovat tuollaisia tikkuja. Erikseen ovat toki elektroakustiset. Zeta näköjään valmistaa sähköalttoja. No, hinnat on taas kivat. http://www.zetamusic.com/products/list.asp?cat=2 "Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir |
Teijo K. 01.09.2007 11:27:30 | |
---|
Semmonen ongelma tuossa voi tulla, että millainen muotoilu voi olla, kun viulu ei kuitenkaan saisi olla kovin painava. Sen takia monet sähköviulut ovat tuollaisia tikkuja. Erikseen ovat toki elektroakustiset. Zeta näköjään valmistaa sähköalttoja. No, hinnat on taas kivat. http://www.zetamusic.com/products/list.asp?cat=2 http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbv400n_evioline.htm Tämän tyyppinen kuulemma kelpaisi, kun siinä on kuitenkin ne oikean viulun ääriviivat. Puuvalinnoilla saa painoa hallittua onneksi jonkinverran. Kyseessä on näemmä siis kuitenkin niin pienen markkinan tuote että halpavalmistajat eivät ole tarttuneet sen tekemiseen. Eipä tuo varmaan ole sen vaikeampi tehdä kuin nauhaton sähköbasso. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Klezberg 01.09.2007 13:26:00 | |
---|
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |