Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpalin klikki
1 2 3
paavi
20.12.2010 15:10:43 (muokattu 22.12.2010 11:58:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve! Ajattelin aloittaa uuden ketjun rumpalien klikin käytöstä. Pari vanhempaa löytyi, mutta joskus on parempi aloittaa alusta. Tämä on bänditoiminta-palstalla, koska haluan pohtia asiaa nimenomaan koko bändin soiton ja koko musiikin kannalta. En ole itse rumpali, mutta olen soittanut basistina monien rumpalien kanssa ja kotona mätkin silloin tällöin pienellä rumpusetillä. Tällä hetkellä laulan bändissä, jossa rumpali vetää klikin kanssa sekä treeneissä, keikalla että studiossa. Aluksi pidin asiaa hyvänä treenin kannalta, mutta koko ajan olen huolestunut asiasta enemmän ja huomannut, että bändin soitto on mennyt jotenkin liian kliiniseksi ja tylsäksi. Ehkä laiskuus on paras sana kuvaamaan soittoa. Tavallaan tiukkaa, mutta ei lähde oikein lentoon.
 
En ole koskaan ollut klikin ystävä etenkään keikkasoitossa. Minusta se tappaa yhteissoiton ja musiikin mukana elämisen. Joskus se on pakollinen paha, jos on taustanauhoja yms. Meidän tilanteessa ei kuitenkaan ole taustanauhoja ja musiikkityyli on jonkunlaista grungea pienin progemaustein. Musiikilliset vaikutteet tulee suurelta osin bändeiltä, jotka eivät koskaan käyttäneet ja käytä klikkiä livenä. Meillä on ihan peruskokoonpano: rumpali, kitaristi, basisti, laulaja.
 
Olisi hienoa kuulla kokeneilta muusikoilta ja rumpaleilta (hähä!) mielipiteitä etenkin siitä, onko meidän kaltaisessa tilanteessa järkevää vetää klikillä? Mitä hyötyä siitä on? Tiedän, että sen kanssa pysytään keskimäärin tietyssä temmossa läpi kappaleen (ja tarvittaessa aina samassa temmossa keikasta toiseen), mutta onko mitään muuta hyötyä?
paavi
20.12.2010 15:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä pitää lisätä, että mielestäni klikin kanssa päästään melko tiukkaan soittoon, mutta todelliseen grooveen ei päästä koskaan. Yleinen ilmiö klikin kanssa soittaessa on se, että kompeissa on sama meininki läpi biisin vaikka biisi vaatisi vaihtelua. Kertseissä pitäisi iskujen siirtyäkin edemmäs ja mahdollisesti temmon kasvaa hieman yms.
 
Joskus kuulee sanottavan, että isot fillit menee parhaiten klikin kanssa. Muuten jää vajaaks tms. Enpä tiedä siitä. Jos filli on mennääkseen vajaaksi, klikki saattaa enemmänkin haitata, koska rumpali pyrkii "korjaamaan tilanteen" mahdollisimman nopeasti ja siirtymään takaisin "klikkiin". Se on kuitenkin epäluonnollinen tilanne muulle bändille ja siitä syntyy notkahdus.
 
Millaisessa musiikissa ylipäätään on aiemmin ollut tasainen tempo alusta loppuun? Ei missään eikä sellaiseen ole ollut mitään pyrkimystäkään. Temmon on tarkoitus elää. Klikin kanssa pelleily on viimeisen parinkymmenen vuoden ilmiötä. Klassiset soittajat harjoittelevat paljon metronomin kanssa, mutta kenellä tulisi edes mieleenkään ottaa metronomia konserttiin?
 
Numb
20.12.2010 15:30:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei toimi klikin kanssa, niin lakatkaa käyttämästä.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
paavi
20.12.2010 15:46:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jos ei toimi klikin kanssa, niin lakatkaa käyttämästä.
 
Samaa mieltä olen kyllä henkilökohtaisesti. Käytännössä kuitenkin vaikea sanoa objektiivisesti, toimiiko homma vai ei. Ja toimisiko se yhtään paremmin ilman klikkiä. Sen takia haluankin näkemyksiä asiasta (ja ihan muutenkin pohtia tätä mielenkiintoista asiaa). Mielestäni kannattaa kokeilla soittaa muutamat treenit ilman klikkiä ja arvioida tilanne uudelleen. Ihan yleisestikin on hyvä kokeilla eri juttuja eikä jämähtää mihinkään.
 
Simo78
20.12.2010 18:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan ollut klikin ystävä etenkään keikkasoitossa. Minusta se tappaa yhteissoiton ja musiikin mukana elämisen
 
Juurikin näin mäkin näkisin asian, sopinee johonkin tekniseen metalli tms., mutta rockalternativepunk väännössä, pitää livenä elää musan! Kerran teidät nähneenä klikin kanssa, niin enpä osaa heti sanoa oisko ilman ollut parempi? Varmaan sellaista oikeanlaista livekohkausta tulis ilman klikkiä, tai sitten koko homma läsähtää käsiin:-D
 
Studiossa klikki on taas kaveri!
 
Antti1
20.12.2010 18:29:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Studiossa klikki on taas kaveri!
 
Ainoastaan, jos sen tahdissa pystyy soittamaan luontevasti. Eihän se sen enempää livenäkään vihollinen ole. Ilman taustanauhoja en kuitenkaan käyttäis, toisella bändeistäni tää tosin on pakollinen paha.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
crestfall
20.12.2010 18:46:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiossa klikki on ystävä jos rumpali ei ole valmiiksi jo luotettava metronomi. Treeneissä sitä nyt ei tarvitse muuta kuin studioon valmistautuessa että varmasti rumpali (tai koko bändi) osaa hommansa kun yhtäkkiä pitääkin pysyä tiukasti tahdissa.
 
Mutta livenä, hui ei, vie kaiken ilon ja meiningin ja röytämisen!
 
Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi
tepeh
20.12.2010 18:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkö studiossa pysyä millin tarkasti tahdissa?
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
washburn
20.12.2010 19:25:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepeh: Pitääkö studiossa pysyä millin tarkasti tahdissa?
 
Ei.
 
Klikki on ihan hyvä, jos rumpali on tottunut soittamaan klikkiin, mutta aika monta kertaa on jouduttu vetää ilman, koska.. no studioaikaa ei usein viitti käyttää klikin kanssa soittamisen harjoitteluun.. Ja tuntuu olevan toisille huomattavasti vaikeampaa kuin toisille. Sillä mennään mikä parhaiten kokonaisuuteen istuu.
 
Live long and prosper.
crestfall
20.12.2010 19:47:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Klikki on ihan hyvä, jos rumpali on tottunut soittamaan klikkiin, mutta aika monta kertaa on jouduttu vetää ilman, koska.. no studioaikaa ei usein viitti käyttää klikin kanssa soittamisen harjoitteluun.. Ja tuntuu olevan toisille huomattavasti vaikeampaa kuin toisille. Sillä mennään mikä parhaiten kokonaisuuteen istuu.
 
Eikös olisi loogisempaa harjoitella sitä klikin kanssa soittamista halvalla siellä treeniksellä kuin studiossa, joka nyt maksaa aina jonnin verran?
 
Toki jos rumpalilla rytmi kulkee tasaisena veressä ja biisit ovat asiaan sopivia, pärjää oikein hyvin ilman klikkiä ja mukaan saattaa saada sopivasti elävyyttä, mutta toinen asia sitten on jos biiseissä kohtien vaihdossa kuulee selvästi nopeuden huojahtavan tai jos biisin alussa ja lopussa on tempo aivan eri vaikka tasavauhtia pitäisi mennä läpi kipaleen.
 
Ainakin omissa bändeissä ennen studiota on otettu treeneihin hyvissä ajoissa klikin kanssa soittoon mukaan että kappaleet menevät sitten tarvittaessa sen kanssa hyvin. Ei sitä klikkiä ole studiossa pakko käyttää, jos näyttää että rallit menevät hyvin ja tasaisesti ilmankin.
 
Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi
paavi
20.12.2010 19:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Täytyy tähdentää, ettei meidän tilanne huono ole ja kyseessä vain tällainen yksittäinen tekninen asia. Askarruttaa vaan tuo seikka ja parempi kysyä muiden kokemuksia ennen kuin lähtee radikaalisiin muutoksiin.
 
Löytyykö muuten mitään tunnettuja bändejä, jotka soittaa pienellä peruuskokoonpanolla livenä klikin kanssa, mutta ilman mitään taustanauhoja yms.?
 
tepeh
20.12.2010 19:59:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun milestä levyllä saa olla pientä inhimillistä tempon vaihtelua. Pikkasen luonnollisemman kuulosta. Ja livenä myös. Elikkä ei klikkiä siis
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Teijo K.
20.12.2010 20:02:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Vielä pitää lisätä, että mielestäni klikin kanssa päästään melko tiukkaan soittoon, mutta todelliseen grooveen ei päästä koskaan. Yleinen ilmiö klikin kanssa soittaessa on se, että kompeissa on sama meininki läpi biisin vaikka biisi vaatisi vaihtelua. Kertseissä pitäisi iskujen siirtyäkin edemmäs ja mahdollisesti temmon kasvaa hieman yms.
 
Joskus kuulee sanottavan, että isot fillit menee parhaiten klikin kanssa. Muuten jää vajaaks tms. Enpä tiedä siitä. Jos filli on mennääkseen vajaaksi, klikki saattaa enemmänkin haitata, koska rumpali pyrkii "korjaamaan tilanteen" mahdollisimman nopeasti ja siirtymään takaisin "klikkiin". Se on kuitenkin epäluonnollinen tilanne muulle bändille ja siitä syntyy notkahdus.
 
Millaisessa musiikissa ylipäätään on aiemmin ollut tasainen tempo alusta loppuun? Ei missään eikä sellaiseen ole ollut mitään pyrkimystäkään. Temmon on tarkoitus elää. Klikin kanssa pelleily on viimeisen parinkymmenen vuoden ilmiötä. Klassiset soittajat harjoittelevat paljon metronomin kanssa, mutta kenellä tulisi edes mieleenkään ottaa metronomia konserttiin?

 
Klikkiin voi ihan hyvin ohjelmoida temponmuutoksia, kuin myös tahtilajinvaihdoksiakin. Mut jos ei osaa klikkiä käyttää, niin kannattaa olla käyttämättä.
 
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Vilhelmus
20.12.2010 20:35:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän hiiwi-bändissä rumpali vetää yleensä aina keikat tätä nykyä klikin kanssa, vaikka taustanauhoja käytetään vain parissa biisissä. Ollaan kyllä kokeiltu vetää ilman ja välimuotonaa tyyliin osa biiseistä klikittä, mutta tällä hetkellä klikin kanssa tuntuu parhaalta. Ainakin omasta mielestämme meillä on paljon biisejä, joiden keikkatempon hakeminen on tosi tarkkaa peliä, jotta saavutetaan optimaalinen yhteissoiton ja meiningin tila, mikä löytyy sieltä kaahauksen ja laahauksen välistä. Niipä se isoin peruste asialle on yksinkertaisesti tempon varmuus.
 
Rumpali diggaa vetää klikin kanssa ja osaa sen, niin mikä ettei. Mää en oo soittajana huomannut sen tekevän niinkään hallaa, vaikka joskus tulisikin mielihalu vetää jotenkin "vapaammin ja groovaavammin". Tossa hevimeiningissä jamittelut ja tietynlainen musiikillinen eläminen on niin marginaalista, että klikittömyyden suomaa liikkumavaraa ei juuri kaipaa.
 
Sen on huomannut, että monesti treeneissä haettu tempo on tuntunut keikka-adrenaliineissa turhan hitaalta. Parin keikan jälkeen tällaiset on kuitenkin saatu korjattua.
 
Erityyppisen musiikin kanssa asia olisi omasta mielesänikin taas aivan eri. Kyllä mun mielestä klikinkin kans voi groovata, mutta erilaiseen tapaan kuin ilman metronomia. Meidän punkisti räimivä coverbändi ei taas vois ajatellakaan klikkiä keikalla, siinä lähtis täysin se draivi käveleen... mutta kummasti hiivibändillä se ei osoitu ongelmaksi!
 
Jäätävä mänkkinen.
washburn
20.12.2010 20:51:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

crestfall: Eikös olisi loogisempaa harjoitella sitä klikin kanssa soittamista halvalla siellä treeniksellä kuin studiossa, joka nyt maksaa aina jonnin verran?
 
Juu ilmanmuuta kannattaa harjoitella etukäteen. Kommentoin nyt vaan tämmöisen satunnaisesti äänityshommia tekevän heebon näkökulmasta, että monesti on äänitettävälle bändille joutunut sanomaan, että mitä jos unohdetaan se klikki niin saadaan paljon parempaa settiä narulle huomattavasti joutuisammin.
 
Tottakai kannattaa harjoitella tuota klikin kanssa soittoa, siitä on hyötyä, vaikkei klikkiä äänitystilanteessa tai keikalla käyttäiskään. Ihmetyttää vaan, miten paljon ainakin demobändejä on, jotka ei oo harjotellu tuota kunnolla ikinä, vaikka asiasta ois mainittu ennen studioon tuloa..
 
Live long and prosper.
paavi
20.12.2010 20:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vilhelmus: Meidän hiiwi-bändissä rumpali vetää yleensä aina keikat tätä nykyä klikin kanssa, vaikka taustanauhoja käytetään vain parissa biisissä...
 
Erittäin valaiseva kirjoitus. Jotenkin voin kuvitellakin, että teidän bändille, jos jollekin, kyllä sopii klikki. :)
 
Bonham
20.12.2010 23:09:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Erittäin valaiseva kirjoitus. Jotenkin voin kuvitellakin, että teidän bändille, jos jollekin, kyllä sopii klikki. :)
 
Ai se olikin rumpalin klikki... muutaman rumpalin nilkin olisinkin tiennyt
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
henydrum
29.12.2010 11:40:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: Terve! Ajattelin aloittaa uuden ketjun rumpalien klikin käytöstä. Pari vanhempaa löytyi, mutta joskus on parempi aloittaa alusta. Tämä on bänditoiminta-palstalla, koska haluan pohtia asiaa nimenomaan koko bändin soiton ja koko musiikin kannalta. En ole itse rumpali, mutta olen soittanut basistina monien rumpalien kanssa ja kotona mätkin silloin tällöin pienellä rumpusetillä. Tällä hetkellä laulan bändissä, jossa rumpali vetää klikin kanssa sekä treeneissä, keikalla että studiossa. Aluksi pidin asiaa hyvänä treenin kannalta, mutta koko ajan olen huolestunut asiasta enemmän ja huomannut, että bändin soitto on mennyt jotenkin liian kliiniseksi ja tylsäksi. Ehkä laiskuus on paras sana kuvaamaan soittoa. Tavallaan tiukkaa, mutta ei lähde oikein lentoon.
 
En ole koskaan ollut klikin ystävä etenkään keikkasoitossa. Minusta se tappaa yhteissoiton ja musiikin mukana elämisen. Joskus se on pakollinen paha, jos on taustanauhoja yms. Meidän tilanteessa ei kuitenkaan ole taustanauhoja ja musiikkityyli on jonkunlaista grungea pienin progemaustein. Musiikilliset vaikutteet tulee suurelta osin bändeiltä, jotka eivät koskaan käyttäneet ja käytä klikkiä livenä. Meillä on ihan peruskokoonpano: rumpali, kitaristi, basisti, laulaja.
 
Olisi hienoa kuulla kokeneilta muusikoilta ja rumpaleilta (hähä!) mielipiteitä etenkin siitä, onko meidän kaltaisessa tilanteessa järkevää vetää klikillä? Mitä hyötyä siitä on? Tiedän, että sen kanssa pysytään keskimäärin tietyssä temmossa läpi kappaleen (ja tarvittaessa aina samassa temmossa keikasta toiseen), mutta onko mitään muuta hyötyä?

 
Voisiko "ongelma" olla siinä, että rumpali joutuu liikaa keskittymään siihen klikkin?
Tai kanssasoittajat tahtovat kiilailla (tahattomasti) kun fiilis nousee, jolloin rumpupallilta löytyy se ns. jarru.
 
Melko perhanan hyvä niksi testata mikä/mitkä biisit huojuu, kun soittaa ne treeniksellä ilman klikkiä porukalla läpi. Vaikkapa niin että biisi nro 1 ilman klikkiä ja toisella vedolla sama kappale klikin päälle.
Ainakin rumpali pitäisi huomata kohdat joissa tempo meinaa karata käsistä.
Hyväksi on tietysti että kaikki soittajat tuolloin kuulisivat klikin.
 
Minä olen tehnyt tuota melko paljon joidenkin biisien kanssa, kun tuntui että jokin ei natsaa. Ja avot löytyihän se sieltä. Kertsiin tahtoi joko kiippari tai kitara loikata aavistuksen aikaisessa. Silloin se on "ikävähkön" kuuloista.
 
Treeneissä ollee hyvä, että klikki on jokaisen kuultavissa, mikäli rumpali aikoo keikoilla klikkiä käyttää.
Tuolla metodilla mielestäni koko niisin tempo asettuu paremmin taskuun kun kaikki tietävät missä mennään, eikä heittelyjä esiinny valtavissa määrin, kaikkien tietävän tonttinsa.
 
Klikkiä en lähde sen enempää puolustelemaan kuin haukkumaankaan. Se on paras ystävä ja joillekin pahin vihollinen.
Mutta pahimmasta vihollisestakin saat taivuteltua itsellesi mukavimman kamun konsanaan.
 
LykkaTILL
 
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
paavi
29.12.2010 15:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Henydrum ja muutkin aiemmin kirjoittaneet!
 
Itse näkisin ihanteellisena asian enemmänkin toisin päin: Kun biitissä on jotain pielessä, tsekataan asia klikin kanssa ja vaikka treenataan jonkun aikaa klikin kanssa. Sen jälkeen bändi osaa soittaa vähän vähemmän huojuen. Toivottavasti. Mä koen klikin treenivälineenä. Ja joskus pakollisena pahana: studiossa, taustanauhojen kanssa yms.
 
Varmasti meilläkin on ollut sellaisia ongelmia ja klikki on tuonut tarkkuutta peliin. Jossain vaiheessa tulee se raja, että klikki onkin enemmän isäntä kuin renki. Vaihe, jolloin bändin soitto rullaa ja olis mahdollista todellisesti kommunikoida.
 
Henydrum, sun vaikutteissa näyttäis olevan zeppeliniä sun muuta. Mulla on ainakin sellanen fiilis, että Zeppelin olis aivan kauheeta scheissea klikin kanssa. (Nyt tietenkin joku tulee sanoo, että nehän veti aina klikin kanssa...) Zeppelinillä on sitä jännää groovea, joka muuttuu vähän väliä.
 
Soittourani alkuaikoina mä ajattelin aika tiukasti, että rumpali hoitaa bändin rytmin. Ei se ihan niin mee ainakaan ihanteellisessa tilanteessa. Livenä on juuri parasta kun kaikki (etenkin basso) tuo siihen oman lisänsä. Tempo saa elää.
 
No, kyllä tässä klikin kanssa soittamisessa on puolensa, mutta mieluummin vetäisin bändin kanssa ilman. Ehdottomasti.
 
baron
29.12.2010 17:14:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paavi: No, kyllä tässä klikin kanssa soittamisessa on puolensa, mutta mieluummin vetäisin bändin kanssa ilman. Ehdottomasti.
 
Mun logiikka on se että treeneissä klikki on ehdottoman hyödyllinen mutta sitten kun bändi on sisäistänyt sen niin keikalla sitä ei tarvita kuin alkurytmin löytämiseen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti