Vilhelmus: Se vain ei käytännössä mene näin, vaikka moni niin soisikin. Tällöin "aina" EI ole hyvä sanavalinta. Joo, olet tietenkin oikeassa. Jotkut soittaa treeneissä hiljempaa :-D Ja Musamiehelle - sellainen keikka, jossa olet vedellyt hanurillasi ilman vahvistusta hyvässä balanssissa ei varmaan ole hyvä esimerkki keikasta jossa basso kuuluu. Ristus (sano härmäläinen), niissä volyymeissa basso kuuluu vaikka ilman piuhaa, jos painaa basson runkoa sopivasti lavaa tai jotain pakkilaatikkoa vasten. Yleisesti ottaen suosittelen hakemaan hyvät ja maltilliset lavavolyymit, joissa kaikki vahvistimet ovat tasapainossa rumpiujen kanssa, ja jos on kyse rokkipohjaisesta musiikista, rummut saavat olla laulun jälkeen kovaäänisin soitin. Kuten moneen kertaan on todettu, ne vahvistimet siellä lavalla ovat myös henkilökohtaisia monitorejanne, joten ne kannattaa kääntää sillä tavalla, että myös itse kuulette ne. Eli ei soittoa puhaltamaan nilkoille, vaan kaapit kunnolla ylös, ja jos paikalla on PA, niin mielellään kokonaan lavalle päin - silloin saatte ehkä jopa soittaa hiukan kovempaa (kiva!) kun vuotoa lavalta on vähemmän. Eikä tarvi haaskata monitorien muutenkin rajallista tehoa esim basson toistoon. Mitä alempi taajuus, sitä enemmän tehoa se vie, ja aika tavallinen ongelma on esim se, että rumpali haluaa bassaria monitoriin (ymmärrettävää), mutta monitorimiksaaja lähtee tuomaan bassarin alapiikkiä 50 herzin huiteilta monitoriin, ja koko monitorilinjan teho loppuu heti. Kokeneempi monitorimiksaaja toisi monitoriin bassarin napsua 3500 herzin yläpuolelta, se syö paljon vähemmän tehoa. (Ja Vili, kun sovitukset ovat kohdallaan ja soittotaito ynnä dynamiikka hallussa, sitten saa kova volyymi olla hiukan kovempaakin - silloin ei vedetä koko aikaa putki punaisena. Kun näin ei vielä ole, käy usein niin, että ihan kaikki on sitä kovinta volyymia, ja silloinhan musiikki on kuin tahnaa tuubista puristaisi. Mut sä saat soittaa kovaa - mun luvalla:) ) Minulle on loungemusiikkivinkit tervetulleita myös muiden musiikkityylien harrastajilta. Toi 'Stimmungsrakete' on musta aina ollut loistava levyn nimi. 'Tunnelma-ohjus'. |