Carpenter 19.12.2006 23:22:36 | |
---|
Sääh, siinä on ihan puhtaasti kyse siitä, miten biisit soviettaan. Jos biisin komppi on pelkkiä kvinttejä, niin turha niitä on kahden veivata ellei juuri haeta sellaista hirveää särövallia. Mutta jos toinen soittaa kvinttejä, niin esim. toinen voisi kovillakin säröillä vetää kahden tai kolmen äänen ylärakenteita soinnuista. Komppaan tätä. Yksi kitaristi voi periaatteessa soittaa mitä huvittaa ja kikkailla aika vapaasti. Jos bändissä on kaksi kitaristia, niin sovitus pitää tehdä huolella ja siitä pitää pitää kiinni. Jos kumpikin soittaa mitä huvittaa, niin on hyvin vaikea päästä järkevän kuuloiseen lopputulokseen (kuvitelkaa bändi jossa olisi Tolkki ja Ynkkä). Lisäksi kummankin kitaristin täytyy pitää volumetasot kurissa ja kuunnella toisiaan (ja muuta bändiä). Bändisoitto on tiimipeliä eikä kilpailua. |
Teijo K. 20.12.2006 21:00:18 | |
---|
Komppaan tätä. Yksi kitaristi voi periaatteessa soittaa mitä huvittaa ja kikkailla aika vapaasti. Jos bändissä on kaksi kitaristia, niin sovitus pitää tehdä huolella ja siitä pitää pitää kiinni. Jos kumpikin soittaa mitä huvittaa, niin on hyvin vaikea päästä järkevän kuuloiseen lopputulokseen (kuvitelkaa bändi jossa olisi Tolkki ja Ynkkä). Lisäksi kummankin kitaristin täytyy pitää volumetasot kurissa ja kuunnella toisiaan (ja muuta bändiä). Bändisoitto on tiimipeliä eikä kilpailua. Aika utopistisia suunnitelmia kun tuntuu että sen yhdenkin kitaristin löytäminen joka kuuntelee muuta bändiä ja pitää volumetason kohtuullisena on suunnilleen yhtä helppoa kuin löytää kanan hampaita, niin niitä pitäisi löytää sitten vielä kaksi. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
kimurantti1 20.12.2006 22:54:54 (muokattu 20.12.2006 22:55:29) | |
---|
Aika utopistisia suunnitelmia kun tuntuu että sen yhdenkin kitaristin löytäminen joka kuuntelee muuta bändiä ja pitää volumetason kohtuullisena on suunnilleen yhtä helppoa kuin löytää kanan hampaita, niin niitä pitäisi löytää sitten vielä kaksi. Jaa? Mä oon varmaan jotenkin poikkustapaus, kun tunnen monta sellaista. Ja jos oon tullut bändiin tai projektiin, jossa joku ei ole vielä sisäistänyt käsitettä "järkevä äänenvoimakkuus", niin sitten on nostettu kissa pöydälle. Mä myös tunnen monta kitaristia, jotka kuuntelee muita soittajia. Pahempi meluhaitta ne rumpalit usein on.. Sano mulle pliis, että toi oli sarkasmia.. ;-) Edit: Ja kahden kitaristin bändit ei ikinä sovita biisejään? |
Blasphemer 21.12.2006 23:53:45 | |
---|
Aika utopistisia suunnitelmia kun tuntuu että sen yhdenkin kitaristin löytäminen joka kuuntelee muuta bändiä ja pitää volumetason kohtuullisena on suunnilleen yhtä helppoa kuin löytää kanan hampaita, niin niitä pitäisi löytää sitten vielä kaksi. Minä soitan aina liian hiljaa. Sekin voi olla ongelma, kun kukaan ei kuule, mitä soitan. |
saastara 22.12.2006 03:04:22 | |
---|
Yksi kitaristi voi periaatteessa soittaa mitä huvittaa ja kikkailla aika vapaasti. Tähän perustuu myös ongelma monien yksikitaraisten bändien kohdalla.. Vaatii melkoisen paljon enemmän taito, tyylitajua ja musiikillista hahmotusta. Harvasta on täyttämään täysin niitä saappaita.. Paitsi ellei tietysti soiteta punkkia. :) E: Yksinään soittaminen vaatii lahjoja, kahdestaan soittaminen treeniä. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Teijo K. 22.12.2006 11:50:37 | |
---|
Jaa? Mä oon varmaan jotenkin poikkustapaus, kun tunnen monta sellaista. Ja jos oon tullut bändiin tai projektiin, jossa joku ei ole vielä sisäistänyt käsitettä "järkevä äänenvoimakkuus", niin sitten on nostettu kissa pöydälle. Mä myös tunnen monta kitaristia, jotka kuuntelee muita soittajia. Pahempi meluhaitta ne rumpalit usein on.. Sano mulle pliis, että toi oli sarkasmia.. ;-) Edit: Ja kahden kitaristin bändit ei ikinä sovita biisejään? Ikävä kyllä siinä oli sarkasmia hyvin vähän. Kokemukset miksaajana ja soittajana vain vetävät tuohon suuntaan. Tosin täytyy todeta että nuorempi sukupolvi tuntuu viisaammalta tässä suhteessa kuin meidän vanhempi. Niillä on usein jo lähtökohtaisesti pienemmät kamat, ja osaavat useammin käyttää vielä sitä volumepotikkaakin muutenkin kuin on/off -tyyppisesti. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
Markus Y 25.12.2006 16:51:42 | |
---|
|
saastara 25.12.2006 19:13:13 | |
---|
Ot:na mainittava, että itseäni pelottaa erittäin paljon yhden hahmotteilla olevan proggikseni sovitus- / toteutuspuoli. Kokoonpano kun sisältää kolme kitaraa, basson, rumpalin, haitaristin, viulistin, laulajan sekä taustat, että vierailevia muusikoita. Saas nähä mitä tulee.. :) Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Tympee Huttunen 25.12.2006 23:40:55 | |
---|
Voisit käydä suosittelemassa yhtä niistä näille kavereille: http://www.youtube.com/watch?v=aO3-sSwK00M Kovaa kuului kyllä se yksi siellä:) En silti lähtisi hirveästi puimaan kokonaissoundia jonkun kämäisen digikameravideon perusteella. |
Carpenter 26.12.2006 00:15:39 | |
---|
Ot:na mainittava, että itseäni pelottaa erittäin paljon yhden hahmotteilla olevan proggikseni sovitus- / toteutuspuoli. Kokoonpano kun sisältää kolme kitaraa, basson, rumpalin, haitaristin, viulistin, laulajan sekä taustat, että vierailevia muusikoita. Saas nähä mitä tulee.. :) Yksi toimii diktaattorina ja muut tottelevat. Toki kaikki saavat halutessaan antaa ideoita ja sanoa mielipiteensä. Yksittäisten instrumenttien kannattaa soittaa hyvin yksinkertaista juttua, jotta homma pysyy kasassa. Ja kaikkien ei kannata missään nimessä jokaisen soittaa koko aikaa. Tälläinen kokoonpano vaatii soittajilta paljon kärsivällisyyttä ja malttia. |
saastara 26.12.2006 15:53:58 (muokattu 26.12.2006 15:54:12) | |
---|
Yksi toimii diktaattorina ja muut tottelevat. Minä!! :) o/ Toki kaikki saavat halutessaan antaa ideoita ja sanoa mielipiteensä. Pyh. :( Sehän kyseenalaistaisi yksinvaltani.. Yksittäisten instrumenttien kannattaa soittaa hyvin yksinkertaista juttua, jotta homma pysyy kasassa. Ja kaikkien ei kannata missään nimessä jokaisen soittaa koko aikaa. Tälläinen kokoonpano vaatii soittajilta paljon kärsivällisyyttä ja malttia. Näinhän se menee.. Pitää hieman koittaa petrata noiden sovitusten kanssa, kun itsellä on hieman taipumsta ylisovittaa kappaleita. Pitää hankkia joku ulkopuolinen kaveri lyömään näpeille. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |