Aihe: Biisien tekeminen
1 2 3 4 5
oo-p
03.07.2007 16:12:40

Onkohan se nyt aina ihan näinkään? Tottakai rumpalit biisejä saa tehdä, siitähä ei edes tarvitse puhua.

Meijän rumpali soittaa myös kitaraa, bassoa ja koskettimia väh. samalla mitalla ku minä. Niinpä olen toisinaan turvautunut hänen apuunsa, kun ei ole oma sävelkynä luistanut. Ollaan tehty myös jonku verran yhteisiä sävellyksiä joihinkin sanoituksiini, ja jamiteltu paljon niin että instrumentit eivät ole "omat".
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
ten
03.07.2007 23:28:04 (muokattu 03.07.2007 23:38:14)
Tossa on tollanen ajanvietteenä tehty tapaus. Ihan vaan esimerkiksi siitä mitä tapahtuu, kun tehdään rumpalin kanssa ihan ihan ekana koneella rummut ja vasta sitten ruvetaan säveltämään.

Laulut tosin puuttuu, mutta eiköhän tosta jonkun idean saa.

EDIT: Se linkki ois varmaan ihan kiva... http://www.mikseri.net/music/play.php?id=281976&type=dl

EDIT2: Täytyy vielä puolustuksekseni sanoa, että eihän tämä nyt mikään omaperäisen musiikin riemuvoitto ole. Sellasta hauskanpitoa vaan. :)
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
Eeroplane
04.07.2007 12:01:23
Mulla biisit syntyy ihan miten sattuu.

Toisinaan kaikki lähtee yhdestä lauseesta/sanaleikistä/kuvauksesta, jonka fiiliksestä tai jostain siihen syntyy sitten melodia/sointukulku ja sen ympärille biisi. Monesti tuo fraasi jää johonkin säkeistön puoliväliin tms. "ei-niin-merkitykselliseen paikkaan" biisiä, toisinaan taas siitä syntyy biisin nimi tai ns. "avainlause".

Toisinaan taas tulee ihan vaan itsekseen/bändin kanssa jamitellessa joku hyvä riffi/sointukulku/fraasinpätkä, mikä jää päähän soimaan ja saa myöhemmin ympärilleen kokonaisen biisin.

Joskus taas istun vaan kitaran/urkujen ääreen biisivihko ja kynä lähettyvillä ja kokeilen syntyykö jotain. Yllättävän usein syntyy.

Usein on myös joku parin-kolmen soinnun pätkä tai muutaman tahdin riffi, joka tulee jostain päähän ja kirjoitan sen ylös. Myöhemmin vihkoa selatessa näitä pätkiä sitten sattuu eteen ja ne saattavat saada kokonaisen biisin ympärilleen, tai kehittyä täysin alkuperäisestä ideasta poikkeavaksi uudeksi raakileeksi/kokonaiseksi biisikisi.

Yksi tavallinen juttu mun biisinteosta löytyy: biisi syntyy lähes aina kerralla kokonaan valmiiksi, jopa sovitusideoita yms. yksityiskohtia myöten. Biisi ikäänkuin soi päässä koko bändillä soitettuna samantien. Myös sanat ja sävel tulevat yleensä yhtä aikaa, tai pikemminkin biisiä tehdessä vuorotellen. Välillä melodia/sointukulku syntyy seuraavan fraasin myötä, tai sitten on jo sointukulku/melodia valmiina ja siihen sitten keksii sanat, joko edellistä fraasia mukaillen tai siitä poiketen.

Pääasia että jotain syntyy, tahti tosin vaihtelee nollasta 5-6 biisiin viikossa. Lyhkäsiä ideoita tulee hyvin usein kun vaan soittimeen koskee itsekseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)