Aihe: 2 säveltäjää bändissä
1 2 3 4 5
Wopith
07.08.2006 19:24:37

Mitä vitun väliä sillä on vaikkei osaa lukeakaan nuotteja, tai ei tajua teoriasta? Voi sitä silti olla vaikka kuinka hyvä säveltäjä.

Sillä sen verran vitun väliä, että se ei siltikään osaa säveltää. En siis tarkoittanut että teorian osaaminen on tie taivaaseen vaan sitä että tyyppi on ottanu kitaran käteen tyyliin viime viikolla. Eikä ne sävellykset oo ees tarpeeks tyylittömiä että ne ois hienoja. Kun ne yrittää olla hienoja vaan ei oo. Joko älysit?
Kauneus on katsojan silmä.(piste)
Exhausted
08.08.2006 13:55:32

Jermainessa joko basisti tai minä, joskus myös laulaja, tuodaan treenikselle yhdistelmä riffejä. Joskus on vain yksi riffi, joskus säkeistö ja kertsi, joskus valmis biisi. Siitä sitten työstetään porukalla, ja laulaja kirjoittaa sanat ja laulumelodiat. Monet väliosat on improvisoitu treeniksellä ja siitä on yritetty siirtyä poispäin.

Blood on our Handsissa on myös monta osallistujaa. Riffejä tekee allekirjoittaneen lisäksi toinen kitaristi ja rumpali, sanoituksiin taas on puuttunut laulajan lisäksi basisti, ja kirjoitinpa juuri itsekin yhdet sanat. Laulumelodiat ja -sovitukset on useimmiten laulajan tekemiä, mutta kyllä niitäkin porukalla katsotaan. Koko biisin rakenteen kasaaminen taas on usein minun hommiani.

Sen sijaan Exhausted-bändin aikana tein kyllä lähes kaiken itse...rumpali ja basistikin toivat riffejä, mutta niistäkin räätälöin sitten itse biisejä. Oltiin vaan niin eri tasoilla että oli parempi tehdä niin.
tony.wirtanen
12.08.2006 16:19:17

Meillä on oikeastaan vaihtelevasti säveltäjiä eri biisien välillä, sillä kaikki bändissä tekevät osansa. Välillä itse kultakin tietysti ilmestyy sellainen "lempilapsi", johon ei mieluusti anna toisten koskea pitkillä hepeillään, vaan haluaa päästä toteuttamaan sitä omaa visiotaan.

Meillä se ainakin toimii aika hyvin tuo kimppasäveltäminen. Välillä on jopa ollut niin, että sattumalta toisella on ollut säkeistö, johon toisen kertosäe on sopinut lähes kivuttomasti suoraan yhteen. ;)

Homma pelittää kun kaikki muistavat ottaa niin toisensa, kuin itsensäkin huumorilla. :)

Hyvää kesää,
- Tony -

P.S. Niin, meitä on siis bändissä neljä karvanaamaa.
Ei keikkailu oikeesti oo niin vakavaa. Ei tehdä kivistä tiedettä. Ehkä mokaat, ehkä et. So not. Tsänssit on kuitenki fifti-sixti. ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)