Aihe: Ääni ja Vimma 2008
1 2 3 4 5 6
hapan
07.04.2008 15:53:48
Jooh noh, se on sitä priorisointia, en mä jaksa paskaa musiikkia kuunnella vaikka jätkät ois kuinka hyvässä meisingeissä lavalla.

Mahtaa vaan vitutaa, kun ne omat helmet ei mee muiden jakeluun.
Jööhannes
07.04.2008 18:07:31
Mikäs bändi tuon kisan voitti viime vuonna? Aika vähäiselle huomiolle jäänyt, ainakin mun osaltani...

Pintandwefall. Ei se nyt ihan vähällekään huomiolle ole jäänyt, kun syksyllä julkaisivat levyn, Soundissa oli kokoaukeaman juttu ja keikkojakin niillä taitaa olla melko kiitettävästi. Ilmeisesti oikea bändi sen loppujen lopuksi voitti, vaikka finaalin jälkeen kaikki muut finalistit (meidät mukaanlukien) olikin katkeria siitä että soittotaidottomin bändi voitti ;) Kateellisten ruikutusta, vaikka itsekin siihen syyllistyin :)

Sama pätee katselmuksen ihan jokaisessa vaiheessa. Vuodesta toiseen saa lukea ympäri internettiä karsinnoista, semifinaalista tai finaalista tippuneiden bändien valittamista siitä, kuinka tuomarit eivät kehuista huolimatta päästäneet jatkoon. Asia on kuitenkin juuri niin kuin sexhundrasextiosex edellisellä sivulla sanoi: Jokaisesta karsinnasta pääsee jatkoon vain rajoitettu määrä bändejä. Se, että yksittäinen kehuttu bändi ei pääse jatkoon, ei tarkoita välttämättä bändin huonoutta, vaan sitä, että tuomarit, joilla on kaikilla omanlainen makunsa, sattuivat päästämään mielummin muita bändejä jatkoon. Ei se tuomareillekaan varmasti helppo paikka ole päättää kahdestakymmenestä hyvästä bändistä 3-5 parasta.

Kannattaa muistaa, että tuomarin mielipide on kuitenkin vain mielipide siinä missä kenen tahansa muunkin, mutta sillä on sattuneesta syystä enemmän painoarvoa. Jo alkukarsinnoissa tippunut bändi voisi hyvinkin voittaa finaaliin päästessään koko kilpailun. Jos miettii juurikin viime vuoden voittajabändiä Pintandwefallia, niin jossakin toisessa aluekatselmuksessa bändi olisi hyvinkin voinut jäädä jo alkukarsintoihin. Pelin henki on kuitenkin kaikille bändeille selvä jo kisaan lähtiessä, eikä sille vain voi mitään. Jos sitä ei hyväksy, niin kisaan ei kannata lähteyä mukaan. Itselläni on tosin Äänestä ja vimmasta kahden viimeisen vuoden perusteella pelkästään positiivisia kokemuksia.
south_of_heaven
07.04.2008 22:58:16
Tämähän tuossa ÄV:ssä on etusijalla, meiningillä pääsee pitkälle. Ja kyllä mä livenä tykkään katsoa kunnon kohkausta, ei niistä biiseistä kuitenkaan mitään ensi kuulemalta mitään jää päähän.

Uskaltasin väittää että meillä oli kyllä vikasta kuudesta paras meininki. Se viimeinen peruskaura sitten valittiin. Tiedä häntä, miksi. Ehkä oltiin liian rumia.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Simo78
07.04.2008 22:58:59
Siis kaikillehan se rehellisyys nimenomaan on paras palaute. En mä mitään kusetusta mennyt sinne kuuntelemaan. Miksei vaan voi sitten suoraan sanoa, jos bändi ei kisaan kelpaa?

Tilittää voisin myös viimevuotisesta voittajasta, mutta onhan tämä turhaa. Näin kävi, katsokaamme sitten kirjallisesta palautteesta, mikä mätti.

Käväisin kuuntelemassa ja en olisi ihmetellyt, jos olisitte jatkoon päässeet--> vaikea nyt sanoa miltä kuullosti livenä? Haastavaa toi musanne on, kitaristin soolot taitaa vielä olla vähän liiankin haastavia... Mitä väliä kun ei jatkopaikkaa tullut? Treeniä, keikkaa ja uutta yritystä vaan kehiin!!
Alphie
07.04.2008 23:01:20 (muokattu 07.04.2008 23:10:42)
Tässä vaiheessa voisin meidänkin bändin tilannetta hieman päivitellä. Erityiset kiitokset sexhundrasextiosexille, koska kertoi kokemuksistaan viime vuodelta. Helpotti meidän valintaamme huomattavasti, koska olemme juuri jotain siitä rockin ja metallin välimaastosta(vaikka vanha demomme ei ehkä sitä parhaaalla mahdollisella tavalla osoita). Ainakin nyt jatkoonpäässeiden bändien perusteella tuonne metallikarsintaan olisi meidän ollut ihan turha lähteä.

Saa nyt sitten nähdä, että ollaanko me toivottuja sitten tuolla Rock/Pop osastolla.

E: Ja lisäksi ei varmaan tarvitse erikseen huomauttaa, että tuolla metallipuolella taso ja osaaminen Suomessa on huomattavan korkeaa.
south_of_heaven
07.04.2008 23:07:18
Käväisin kuuntelemassa ja en olisi ihmetellyt, jos olisitte jatkoon päässeet--> vaikea nyt sanoa miltä kuullosti livenä? Haastavaa toi musanne on, kitaristin soolot taitaa vielä olla vähän liiankin haastavia... Mitä väliä kun ei jatkopaikkaa tullut? Treeniä, keikkaa ja uutta yritystä vaan kehiin!!

Kiitos! Soolo itseasiassa meni kitaristilta täysin nappiin livenä, livevedosta näkee:

http://www.youtube.com/watch?v=5ctkvxMTfV0

Ja ei mielestäni huonolta kuulostanut tai näyttänyt. Vai? Mun osalta ei mennyt täydellisesti, mutta ei toivottavasti hirveästi näkynyt.
Simo78
07.04.2008 23:16:39 (muokattu 07.04.2008 23:19:05)
Kiitos! Soolo itseasiassa meni kitaristilta täysin nappiin livenä, livevedosta näkee:

Ja ei mielestäni huonolta kuulostanut tai näyttänyt. Vai? Mun osalta ei mennyt täydellisesti, mutta ei toivottavasti hirveästi näkynyt.

En mä pysty tosta sanomaa oikein mitään, soundit on kyllä sen verran perseestä. Mitä tota sooloa yritin kuunnella, niin no joo, tollasta "tilu tilu" yritystähän se on--> siis mä en noille lämpene kauheesti, vaikka ne vedettäisiin kuinka hyvin. Kyllä toi ihan heavybändiltä näytti, eli ei sillä puolella ongelmia.

Mikähän on sun osasi?
south_of_heaven
07.04.2008 23:21:44 (muokattu 07.04.2008 23:22:08)
En mä pysty tosta sanomaa oikein mitään, soundit on kyllä sen verran perseestä. Mitä tota sooloa yritin kuunnella, niin no joo, tollasta "tilu tilu" yritystähän se on--> siis mä en noille lämpene kauheesti, vaikka ne vedettäisiin kuinka hyvin. Kyllä toi ihan heavybändiltä näytti, eli ei sillä puolella ongelmia.

Toivottavasti ei sitten soundeihin kaatunut, se olisi epäreilua, koska niistä ei suullisesti sanottu mitään. Kovin korkeat eivät odotuksetkaan saisi olla kun oli 2min aikaa tulla lavalle + soundcheck ja paikan omat 50w vahvarit.

Kiitos positiivisestakin palautteesta, tarpeen oli.

edit. Rumpuja siis soitin.
Simo78
08.04.2008 08:22:21
Toivottavasti ei sitten soundeihin kaatunut, se olisi epäreilua, koska niistä ei suullisesti sanottu mitään. Kovin korkeat eivät odotuksetkaan saisi olla kun oli 2min aikaa tulla lavalle + soundcheck ja paikan omat 50w vahvarit.

Kiitos positiivisestakin palautteesta, tarpeen oli.

edit. Rumpuja siis soitin.

Mä nyt tarkoitin lähinnä tuon nauhoitteen huonoa laatua, tuskinpa se ihan tuolta on paikan päällä kuullostanut!! Eikös tuo ole digikameran omalla mikillä nauhoitettu? Onhan noita jotain pätkiä omilta keikoilta, mutta ei niistäkään mitään selvää saa, ainakaan jos ei ole enemmän tutustunut meidän bändiin, en ole viitsinyt tunkea niitä "yleiseen" jakoon.
south_of_heaven
08.04.2008 11:40:23
Mä nyt tarkoitin lähinnä tuon nauhoitteen huonoa laatua, tuskinpa se ihan tuolta on paikan päällä kuullostanut!! Eikös tuo ole digikameran omalla mikillä nauhoitettu? Onhan noita jotain pätkiä omilta keikoilta, mutta ei niistäkään mitään selvää saa, ainakaan jos ei ole enemmän tutustunut meidän bändiin, en ole viitsinyt tunkea niitä "yleiseen" jakoon.

Se on totta, digikamerallahan tuo vain. Meillä kaikki mahdollinen mainostus on tarpeen, siksi itse laitoin, ja myös muiden bändiläisten nähtäväksi.

Mutta ei kai kannata lopettaa keikalle treenaamista, jotain vielä tulee vastaan:)
SSilver
08.04.2008 16:03:41

Haha, hyi vittu mitkä soundit tossa videossa :D Mutta siis sinänsä, mitä tuosta nyt hieman vääristyneestä taimista ja olemattomista bassoista huolimatta sai selvää, niin kaipa tämä on sellaista kamaa, että jos jossain satutte soittamaan, niin en välttämättä mene röökille teidän setin aikana. En kyllä edes polta.

Mutta jos nyt tässä (itsekin olen pätevä tuomari... jalkapallossa) etsisin syitä putoamiseenne, niin ehkäpä se johtui siitä, että tuon musatyylin edustajia löytyi Vernissasta aika paljon. Tietenkään se ei selitä sitä, miksi häviäisitte huonoimmillenne, mutta en kuitenkaan usko, että te ainakaan kaikkien tuomareiden silmissä olisitte erottuneet. Ja eihän se tietenkään teidän vikanne ole, koska varmasti teette sellaista musiikkia, josta itse pidätte, ja jolle kuuntelijoitakin löytyy. Lavameininki on muuten kohdillaan, ei tulisi keikalla tylsää.

Tosta erottumisesta hevikarsinnoissa mulla on nyt kolmen Ääni & Vimman mittainen kokemus (joo, oon näissä piireissä ihan fabu jo):

Kaks vuotta sitten käytiin entisellä bändillä (Evertrack) aika nuorina jannuina, ja aikamoisten kehujen saattelemina mentiin semifinaaleihin. Saatiin kyllä vitunmoiset ikäbonukset, kun naamat oli sileät kuin vauvan pylly ja mun ääni vielä kirkas + astuin keikan aikana basarikalvon läpi ja kaaduin rumpujen päälle (koettiin, että saatiin söpöstä hölmöilystä plussaa). Semifinaaleissa tuli sit hevituomaristolta suullisissa palautteissa aika kova tyrmäys, joka oikeestaan tuntu aikamoiselta vittuilulta sen jälkeen, kun oltiin lavalla annettu kaikkemme ja saatu vitunmoisia fiilistelyjä ja kehuja tuntemattomilta kuulijoilta. Eli: alkuerissä erottuminen auttoi, semifinaaleissa ei. Ja jotta sais vähän perustetta mun jutuille, niin tossa video ton bändin jäähyväiskeikalta vuodelta 2006: http://www.youtube.com/watch?v=azh5rhX8fgg

Toi bändi haudattiin sitten kesällä. Samalla miehistöllä, mutta uudella tyylillä ja nimellä jatkettiin vuoden 2007 Vimmaan. Sen keikan jälkeen mulla tosiaan keitti aika vitusti koko homma. Oltiin kuitenkin vuodessa kehitytty aivan helvetisti, ja meillä oli kans vitusti paremmat biisit ja edelleen se sama livemeininki. Mut joo, ei kuulosta kivalta, kun tuomarit antaa suullista palautetta ja kehuu edellistä bändiä illan kovimmaksi ja aivan helvetin hyväksi (jep, Medicated siellä kävi jyräämässä), mutta sitten kun tulee oman bändin vuoro, niin palaute on luokkaa: "Niin joo tää bändi... no ihan jees tai sillee. Kuulosti Disco Ensembleltä, mut en mä osaa sanoo tommosest musiikist mitään." Ei päästy jatkoon, ja sen jälkeen oli sitten kiva hammasta kiristellen mennä katsomaan rokkikarsintoja, kun sibisläisten huumoriemoproggis, jokainen muijabändi ja kahden pennin falloutboytheusedpanicatthedisco-kurat menee heittämällä semeihin. Kyllä ketutti!

Mut joo sitten hajotettiin toi bändi lopullisesti, koska kukaan meistä ei tykänny meidän omasta musasta, ja nyt oltiin sitten uudella bändillä tuolla mukana, ja kerrankin olen niin kypsä, että pystyn nielemään tappion, mutta en ilman selityksiä ;) Ja nehän lukee nopeasti mun edellisistä kirjoituksista. Ja sillä tavalla nyt erotuttiin, että meidän eka biisi oli paska, mut tokassa biisissä oltiin ihan vitusti parempia kuin teidän ja teidän isien bändit yhteensä.

Miks mä kirjoitin tähän näin pitkään? Ketään edes kiinnosta :D
You always wanted to use your penis as a billiards cue. RÖYTÖFEST!! http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=44&t=156924
Yrms
08.04.2008 18:41:40
Yks asia mitä vois muuttaa mun mielestä, olisi se, että ns. perinteisille metallibändeille järkättäisiin oma katselmuspäivä, ja rankemmille bändeille omansa, kontrasti turhan suuri kun lavalla on aluksi Brutaalia Death Metallia ja tämän jälkeen 70-lukulaista progeheviä :D IMO
www.mikseri.net/blindways
SSilver
08.04.2008 19:35:22
Yks asia mitä vois muuttaa mun mielestä, olisi se, että ns. perinteisille metallibändeille järkättäisiin oma katselmuspäivä, ja rankemmille bändeille omansa, kontrasti turhan suuri kun lavalla on aluksi Brutaalia Death Metallia ja tämän jälkeen 70-lukulaista progeheviä :D IMO

No joo, ehkä totta :D Sitten niitä teknistä deathia soittavia aina vituttaa, kun ne yksinkertaista kamaa soittavat hevirokkaajat pääsevät jatkoon. Siis kyllähän ylipäänsä toi genrettäminen on ihan kuppaisen kuraisaa touhua, mutta parempaan ei taideta oikeastikaan pystyä. Jos tuonne otettaisiin bändejä demon perusteella, niin kaikki olisi helpompaa.

Ehkei metallimiehillä ole niin paljon valitettavaa kuin niillä unelmaisesti soittavilla opistojazzaajilla, jotka jää heti housuttomien räkäpunkkareiden jalkoihin. Silloinkin kontrasti on todella suuri, mutta näköjään tuomarit seuraa näitä kisoja eri laseilla kuin mä. Ei tää soittokisa oo.
You always wanted to use your penis as a billiards cue. RÖYTÖFEST!! http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=44&t=156924
Jesmies
08.04.2008 20:17:03
Ei tää soittokisa oo.

Totisinta totta.
Se mikä ei tapa - sattuu vitusti.
Alphie
08.04.2008 22:25:55

Jep, jotain tämmöstä itekkin ajattelisin. Tai ainakin joku välimalli tuohon Pop/Rockin ja Metallin välimaastoon, ku se väli on tällä hetkellä tyhjä. Pakko mennä joko raskaampaan seuraan tai kevyempään seuraan.
south_of_heaven
09.04.2008 00:06:36 (muokattu 09.04.2008 00:07:36)
Miks mä kirjoitin tähän näin pitkään? Ketään edes kiinnosta :D

Siis sä olit laulajana tos bändissä? Jätkähän vetää helvetin hyvin ja oikeella asenteella, mutta muu bändi must olis voinut liikkua vähän muutenkin ku mitä pystyy jalat liimattuna lattiaan :D
Sopis erittäin hyvin jos kielisoittimet olis vähän hypelleet ympäriinsä ja sellasta. Biisi oli varsinkin sun myötä ihan hauskaa katsottavaa ja kuultavaa, mutta noita lavamanöövereitä varsinkin tämän kaltaiselle bändille kannattaa harjoitella. Ja jokanen pitkä letti auki;)

Mutta sinänsä kyllä teidän kaltasen bändin pitäis jatkoon päästä. Äänen ja Vimman bändeistä n. 75% tuntuisi liikehtivän vielä vähemmän.
SSilver
09.04.2008 00:25:59
Siis sä olit laulajana tos bändissä? Jätkähän vetää helvetin hyvin ja oikeella asenteella, mutta muu bändi must olis voinut liikkua vähän muutenkin ku mitä pystyy jalat liimattuna lattiaan :D
Sopis erittäin hyvin jos kielisoittimet olis vähän hypelleet ympäriinsä ja sellasta. Biisi oli varsinkin sun myötä ihan hauskaa katsottavaa ja kuultavaa, mutta noita lavamanöövereitä varsinkin tämän kaltaiselle bändille kannattaa harjoitella. Ja jokanen pitkä letti auki;)

Mutta sinänsä kyllä teidän kaltasen bändin pitäis jatkoon päästä. Äänen ja Vimman bändeistä n. 75% tuntuisi liikehtivän vielä vähemmän.

No tostahan on jo aikaa.. Ja nykyinen bändi vetää progemetallia Katatonian, Meshuggahin, Nevermoren ja SYLin risteytyksessä. Kyllähän me tosiaan jatkoon tuona vuonna ja itse asiassa myös tuolla biisillä päästiinkin, ei siinä mitään. Lähinnä yritin painottaa, että me erotuttiin tollaisella kamalla aika hyvin massasta Oulunkylän metallikarsinnoissa 2006. Kyllähän joku metallimies tuli sitten sen jälkeen meidän nettisivuille nyyhkimään meidän paskuutta, mutta pikkujuttujahan noi. Mutta jos meidän tota esitystä vaikkapa vertaa tosi moniin metallibändeihin, niin eihän me yhteensoitossa tai soittotaidoissa pärjätty, mutta meiningissä kylläkin. Tosiaan seuraavana vuonna oltiin ihan vitusti parempia, mutta silloin tuomarit lähinnä näki meidän erottuvuuden huonona asiana. Ja tosiaan Nalle Österman ja Titus Hjelm tykkää ehkä erilaisesta musiikista kuin Alexi Laiho ja Kuisma Aalto.
Elbura
09.04.2008 12:12:13
Joo, päästiin jatkoon. Tosiaan taidettiin viikonlopun(4.-6.4) nuorin bändi olla. Melko hienovarasesti meitä kommentoi, ja varmaan säälistä jatkoonkin päästi. Ei siinä mitään, Gloria kutsuu.

Muistan kanssa, kun oltiin muutama vuos sitten Junnuvimmassa, vieläkun sinne päästiin. Oltiin sieltä sitten taas vanhin bändi(eri bändillä tosin). Siellä tuomarit suosi paljon enemmän noita nuorempia bändejä ja "alottelevampia". Meille lähinnä vittuili. Ei siinä mitään, nyt se tuli takasin tuolla.

Joskus kannattaa olla nuorin..

Ja tosiaan tuo semifinaalibändi on Running Force.
JamesHetfield
09.04.2008 18:22:38

^Enemmän se on saanut huomiota kuin esim. 2006 voittaja Testicals. Niin viime vuonnahan tuon voitti pintandwefall, joista on ollut monissa lehdissä juttua jne.

joo tuo on kyllä ihme kun valtakunnan suosituin bändikisa mutta mitään huomattavaa mainosarvoa sillä ei näytä olevan, harmittaa kyllä testicalssin puolesta kun puolituttuja ovat... Mutta sillä onkin sitten hyvä lohduttautua kun ei jatkoon päässykkään, vaikka aluks hirveet kehut tulikin...

en tiedä kyl viittinkö toista kertaa mennä tuonne, oli ylipäätään vähän tyhmä olo koko kisasta... Normikeikoilla porukkaa tulee lavan eteen ja hyvä meininki, kun taas tuolla ainakin meidän soittopäivänä lähinnä just vaan bändien soittajat + harvat kaverit ja tutut mukana, ja kaikki kattoo toistensa touhuja kulmien alta vilkuillen vähän siihen malliin että "keitäs noi luulee olevansa"...:D

Itse joidenkin kanssa koitin keskustelua saada aluilleen, ja Treacheryn kitaristin kanssa sitä oikein syntykin... plussaa siitä!:D
Kovaa mättöä: http://www.mikseri.net/artists/?id=67300 uusi demo tulossa huhtikuussa, paremmilla soundeilla! Ja hermohelvettiä olkaatten hyvät!:D http://nervehell.net/studio/
Yrms
10.04.2008 08:53:01
No noissa katselmuksissa on meno aina vähän nihkeetä mutta semeihin ja etenkin finaaliin se aina paranee. Vernissassa oli kyllä tosi laimea meininki, penkit laitettu sivulle ja kaikki istuvat siellä/seisovat ovennurkassa :D
www.mikseri.net/blindways
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)