![]() 25.05.2007 14:46:09 | |
---|---|
- bändi: koostuu musiikista kiinnostuneista soittajista/laulajista - talo: fyysinen puite, mutta siellä myös ihminen/ihmisiä, joka toivonut bändin milloin mistäkin syystä - miksaaja: on toivottavasti sekä tekniikasta, että musiikista kiinnostunut Minä kuulun tuohon bändi- ja miksaajaryhmään ja ei koe olevansa sitä kautta töissä kenelläkään, vaan kuin tiedemies tai keksijä joka eksynyt musiikin pariin, motiivina oppia ja keksiä jotain uutta ja testata ideoitaan myös käytännössä. Jouduin hiljattain outoon tilanteeseen kun minulle tuntematon kysyi paljollako tulen soittamaan pianoa. En osannut äkkisältään vastata, kun ei raha ole ollut tähän saakka asiassa johtotähtenä. Minun käsitys hierarkiasta jonkinlainen virkaikä, asiantuntemus tai vetovastuuperusteinen. Vetovastuuperusteisesti tulee jotain reunaehtoja, vaikka tilaisuuden kestosta ja sisällöstä. Tekniikkapuoli enempi asiantuntemus- ja virkaikäperusteisesti. Soittaminen taas tilanneriippuvaisesti ja vuorovaikutteisesti. Esimerkki: Olin auttamassa kokeneempaa äänentoistoihmistä, joka katsoi aiheelliseksi valaista miten johdot keritään kunnolla. Otin kokeneemman neuvon nöyrästi vastaan ja harjoittelin kerimään samanlailla. Nyt voin opettaa itse saman jollekin joka ei osaa samaa. Näin pikkuhiljaa nousee "hierarkiassa" ja hierarkia minun mielestä asia- ja tilannesidonnainen. Musamies hyvä, mahdatkohan sä ymmärtää, miten kovasti tökkii kun sä joka välissä tuot oman harrastustoimintasi prinsiipit samalle linjalle ammattimaisen keikkailun ja ammattimaisen äänentoiston kanssa. Ne eivät oo verrannollisia aivan kuten ei troolikalastus ole verrattavissa mato-ongintaan. Sulla on ylellisyys katsella ja aprikoida äänentoiston ongelmia ja kehitellä filosofisia ratkaisuja maailman menoon sillai veikkohuovismaisesti, vailla tulosvastuuta ja vailla oikeaa, henkilökohtaisen mielenkiinnon ylittävää tarvetta ottaa selvää. Se on aivan ok, harrastustoiminta on hieno tapa olla mukana musiikissa, ja suurin osa musiikin tuottajista ja toimijoista on harrastajia. Harrastajasta voi kuitenkin kehittyä ammattilainen vasta jos hän ymmärtää tekemisensä tulosvastuullisuuden niin että se oma ego ja oma ajattelumaailma ovat toissijaisia, tärkeintä on hoitaa homma kunnialla kotiin sillä tavalla kuin ammattilaismaailmassa tapana on. Joten ole hyvä, älä tarjoa harrastustoimintaasi ratkaisuksi, koska se on tie joka johtaa vain juuri siihen pisteeseen missä itsekin olet, hyvässä paikkaa mutta vailla perusteita laskuttaa tekemisestäsi ja puhtaasti oman henkilökohtaisen mielenkiinnon pohjalta liikkeellä. Se tie ei jatku kauemmas, joten ei suositella sitä niille jotka oikeasti haluavat alalle. Kaikella ystävyydellä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 25.05.2007 16:27:42 | |
En nyt mene sanomaan mitään ammattilaisuudesta, kun en semmoinen ole, mutta soon kyllä aika satavarma juttu, että mun romuihin ei miksaaja koske, jos mä olen sen kieltänyt. Eikä varmasti koske, jos ei ei ensin kysy asiasta. Sinänsä mulla ei kyllä ole mitään kamojen säätöä vastaan, jos sille on perustelut, eikä mulla ole jotain ehdotonta tarvetta saada juuri sellaista ääntä ulos. Mun mielestä soundeihin koskeminen kysymättä tai kiellon perään on vähän sama juttu, kuin se miksaaja tulisi vääntämään virittimistä, kun ei vire kelpaa. Mitenkään sen enempää kritisoimatta, Saastara, mieti asiaa siltä kannalta, että mitenkäs hommien käy, jos jonkun bändin oma "miksaaja" tulee kääntelemään nappuloita sieltä tiskistä ihan omaan lukuunsa. ...sitä en kyllä tiedä, että miten tämä liittyi rumpalin pleksiin......vai oliko tämä jo rumpalille pleksiin? | |
![]() 25.05.2007 17:53:33 | |
Musamies hyvä, mahdatkohan sä ymmärtää, miten kovasti tökkii kun sä joka välissä tuot oman harrastustoimintasi prinsiipit samalle linjalle ammattimaisen keikkailun ja ammattimaisen äänentoiston kanssa. Mun mielestä niissä on eroja, mutta myöskin yhtäläisyyksiä. Seuraan myös mitä kuuluu ammattimaiselle vaihtoehdolle tehdä samantapaisia asioita. Sulla on ylellisyys katsella ja aprikoida äänentoiston ongelmia ja kehitellä filosofisia ratkaisuja maailman menoon sillai veikkohuovismaisesti, vailla tulosvastuuta ja vailla oikeaa, henkilökohtaisen mielenkiinnon ylittävää tarvetta ottaa selvää. Siinähän se juuri on kun tarve pohjautuu henkilökohtaiseen mielenkiintoon, asiaan tulee paneuduttua suuremmalla innolla kuin jos tarve olisi ulkopuolelta väkisin syötetty. Se on aivan ok, harrastustoiminta on hieno tapa olla mukana musiikissa, ja suurin osa musiikin tuottajista ja toimijoista on harrastajia. Harrastajasta voi kuitenkin kehittyä ammattilainen vasta jos hän ymmärtää tekemisensä tulosvastuullisuuden Minä en näe sitä automaattisesti kehityksenä, kun silloin ei voi toimia automaattisesti omaehtoisesti tieteellisistä ja taiteellisista lähtökohdista käsin. Joten ole hyvä, älä tarjoa harrastustoimintaasi ratkaisuksi, koska se on tie joka johtaa vain juuri siihen pisteeseen missä itsekin olet, hyvässä paikkaa mutta vailla perusteita laskuttaa tekemisestäsi ja puhtaasti oman henkilökohtaisen mielenkiinnon pohjalta liikkeellä. Sitähän juuri pidän tavoittelemisen arvoisena, että on puhtaasti oman henkilökohtaisen mielenkiinnon pohjalta liikkeellä. Ne hommat, jossa musiikin saralla saa kunnolla rahaa, pitävät sisällään myös ikäviä piirteitä. Kun ei ole rahanhankkimismielellä liikkeellä, voi paremmin valita niitä tapoja tehdä asioita, jotka on omasta mielestä fiksuja tai kiinnostavia. Seurasin hiukan myös Euroviisuja ja vaikka siellä on takuulla rahaa liikkeellä, ihmettelin esitettävien musiikkiesitysten taiteellista tasoa. Jopa minä - välillä innokas harrastaja - pystyisin vetelemään perinteikkäämpiä ja kansallisempia sävyjä kuin juuri monikaan veti euroviisuissa. En tarkoita, etteikö siellä olisi taitoa, vaan minun mielestä hommat menee taiteellisesti persilleen kun tehdään riittävän iso show ja on riittävän paljon rahaa. Nyt ollaan kaukana jo rumpalin plekseistä ;-) | |
![]() 25.05.2007 18:21:40 | |
Seurasin hiukan myös Euroviisuja ja vaikka siellä on takuulla rahaa liikkeellä, ihmettelin esitettävien musiikkiesitysten taiteellista tasoa. Jopa minä - välillä innokas harrastaja - pystyisin vetelemään perinteikkäämpiä ja kansallisempia sävyjä kuin juuri monikaan veti euroviisuissa. En tarkoita, etteikö siellä olisi taitoa, vaan minun mielestä hommat menee taiteellisesti persilleen kun tehdään riittävän iso show ja on riittävän paljon rahaa. Sepä siinä, että jokainen tuntuu tietävän mikä Euroviisuissa menestyisi, ja varmasti ei ainakaan se, mitä Maikkari tarjoaa :-D Mulle tulee mieleen kun olin noin 14-15 -vuotiaana märkäkorvana studiossa tekemässä levyä, ja innostuin siinä kertomaan miten m u n m i e l e s t ä n i pitäis Euroviisut (ne oli silloinkin päällä) hoitaa ja sovittaa. Äänittäjä kiskoi mut viereiseen huoneeseen ja supatti: "Etkö sä näe, täällä on Ossi Runne paikalla?" Että meni kritiikki oikeaan osoitteeseen, mutta kyllä nolotti. :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 25.05.2007 18:27:42 | |
Sepä siinä, että jokainen tuntuu tietävän mikä Euroviisuissa menestyisi, ja varmasti ei ainakaan se, mitä Maikkari tarjoaa :-D Siinä se meneekin just mönkään kun jokainen yrittää menestyä siellä. Katoaa omaperäisyys ja kansallisuus. Mun mielestä hyvä tulis, että tehdään enemmän tunteella, persoonallisesti, eikä kovin spektaakkelimaisesti. PS: Oon ollu kerran keikalla Kojon kanssa tossa viereisessä hotellissa ;-) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)