Aihe: 2 säveltäjää bändissä
1 2 3 4 5
ganesha
22.06.2006 18:24:21
Kaikkia näitä vastauksia en jaksanut lukea, mutta kerrompa silti hieman omaa tarinaani. Eli ennen oli aina bändeissä selvä asia että sävellä biisit, tee sanat ja sitten se vedetään niin... joskus oli joitain toisen jäsenen tekemiä juttuja mukana ja ihan ok juttu se oli joskus...
Nyt kun olen hieman kasvanut ihmisenä, muusikkona ja ennen kaikkea "säveltäjänä" niin sen kyllä tiedostan että ei se enää mene niin että teen biisit himassa ja sitten ne treenataan niin. Enkä haluakkaan sitä niin tehdä, mutta se on tässä se "ongelma" kun uuden bändin kanssa ollaan omia biisejä saatu tehtyä niin se kokonaisuus särkyy ehdottoman paljon kun itse olen hieman blues voittoisen biisin tehnyt, basisiti teki komean bassoriffin jonka päälle pitäisi soittaa jotain ihme "happosoundia" rumpalilla on oma biisi jonka haluaa tuoda esille ja se on soundien puolesta sellainen kynnys minulle.. Eli vaikka nämä kaikki biisit olivat hyviä niin levy kuulostaa tulevaisuudessa kuitenkin joltakin eri artistien kokoelmalevyltä...
Miksi kaikki haluaa yeensä puuttua minun soundeihini?
Ajatus tässä on se että jokainen keskittyisi enemmän siihen omaan soittimeen, eli itse en voi sietää sitä että joku muu tekee riffit minulle tai sanoo että soita näin ja tämä meenee näin. Minä olen kitaristi, basisiti on basisti, rumpali on rumpali... miksei jokainen pysy oman soittimen takana ja kehitä niihin biiseihin sillä omalla soittimella niitä juttuja joka tekee sitten sen biisin?Tottakai voi ehdotella että voisko tossa olla joku tällanen juttu tai jotain?
Yksin en siis halua tehdä biisejä vaan haluaisin että se menee jotenkin niin että teen riffin josta lähdetään treeneissä kehittämään biisiä taikka treeneissä jammaillessa tulee joku hyvä riffi josta lähdetään tekemään sitä biisiä... helppoa.
Samalla myös se linja pysyy edes pikkuisen ruodussa ettei kokonaisuus hajoa.

vaan entäpä jos hallitsee enemmän kuin vain oman "bändi-instrumenttinsa" ja vieläpä silleen keskivertoa paremmin?

hehe...

itse teen biisejä, harvakseltaan tosin mutta kuitenkin, koskettimilla, kitaralla ja joskus bassollakin.
viina. hanuri. ja naiset.
peterski
28.06.2006 01:56:45

''And if the band you're in starts playing different tunes, I'll see you on the dark side of the moon.'' -Pink Floyd-
Sistis
29.06.2006 00:07:57 (muokattu 29.06.2006 00:08:52)
Meillä on siitä onnellinen tilanne, että bändissämme vallitsee sosiaalinen utopia, jossa kaikki ovat tasavertaisia. Toiset ovat vaan tasavertaisempia, kuin toiset.

Tämä näkyy käytännössä siinä, että kukaan ei ole diktaattori, vaan kaikkien tekeleet otetaan huomioon. Usein homma menee niin, että kun kappale on sävelletty, ja se tuodaan ensimmäistä kertaa treeneihin, se soitetaan läpi siten, miten säveltäjä on sen ajatellut. Biisi kuitenkin muotoutuu siitä lopulliseen muotoonsa itsestään. Joitain osioita voidaankin säveltää jonkun toimesta täysin uusiksi, jos bändi on sitä mieltä, että muutos on tehtävä.

Käytännössä laulaja-kitaristimme säveltää kaikki biisimme, joskin toinen kitaristimmekin on säveltänyt yhden tekeleen ja koko bändin nimissä olevia biisejäkin on pari. Tämäkään yhden miehen suuri osuus ei ole vienyt bändiämme diktatuurin tielle, vaan päin vastoin, kaiken aikaa ollaan avoimia muillekin ehdotuksille.

Tekstien puolella lyriikoita kirjoittaa pari henkilöä. Meikäläiseltä tulee ehkä 60% lyriikoista, laulaja-kitaristiltamme taas loput. Tälläkään puolella ei tule mitään valtataistelua, vaan me avoimesti ehdotamme toisillemme parannuksia teksteihin ja esitämme vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Sanoitustyylimmekin ovat muotoutuneet lähelle toisiaan vuosien saatossa.
www.mikseri.net/pirukange | Piru Kange - Proge-rockia på finska.

LIVE: 22.7. HKI, Clipper, w: Circusfolk & Dramatuner
EiSeMitään
29.06.2006 20:40:13
Meillä on periaattees 2 säveltäjää,toimii erittäin loistavasti. Kaveri ei osaa tehdä raskaita junttiriffejä,mutta on nero tekemään rauhallisempi riffejä,missä kitarat menee harmonisesti.Minä taas en niitä osaa,mutta junttauksista tulee erittäin hyviä.Joten niitä kun yhdistelee ja muuttelee toisiinsa sopiviksi kahdestaan niin hyvä tulee!Ja rumpalin tietty annetaan tehdä rummut ite.

Luulisi muuta bändiä vituttavan jos van yks jamppa haluaa säveltää eikä salli sitä muille siitä yhtään vastuuta?
Paitsi jos niin on sovittu.
Nieby
29.06.2006 20:47:12 (muokattu 29.06.2006 20:47:49)
kyllä ainakin metallibändien pitäisi yhdessä tehdä biisit, sillä jos esim. kitaristi vääntää biisit yksin, voi olla että basisti ja/tai rumpali voi jäädä erittäin yksinkertaisille linjoille. ei ole kiva jos kitaristi vetää koko biisin ajan jotain ultimaattista riffiä ja basisti pumputtaa e kieltä tyhjänä ja rumpali hakkaa perusbiittiä. toki myönnän että gp:llä biisien teko on helppoa. kaikista kiva olisi omasta mielestäni miettiä treeniksellä tarkkaan jokaisen osuus ja olisi se sillä tavalla kiva huomata aina biisin kehitystä. itselläni tämä sävellystapa on toistaiseksi mahdotonta, koska emme vieläkään ole löytäneet uutta rumpalia.
Atron
30.06.2006 01:07:27 (muokattu 30.06.2006 01:09:51)

Meillä on kanssa tuo kahden säveltäjän tilanne, mutta kukaan ei ole vielä ruvennut diktaattoriksi, onneksi rumpali ja toinen kitaristi onkin sen verran rauhallisempia tyyppejä että tuskin rupee kruunaa itseensä. Ongelma vaan on se että kun kiipparistilla ja toisella kitaristilla ei oikein ole halua ottaa osaa biisien tekoon. Kitaristi on myös soittanut vasta niin vähän aikaa ettei se taivu kaikkiin mun suunnittelemiin riffeihin tekniikan puolesta. No eipä se juuri haittaa sillä kyseinen heppu on juuri keskittymässä pääasiassa vokaaleihin ja yhdelläkin kitaralla pärjää.

Mulla ja rumpalilla jotka niitä biisejä tehdään niin pikkusen erilainen tyyli, eli toisinsanottuna biisit ei kuulosta saman bändin biiseiltä, sanoisin että molemmat ollaan kuitenkin yhtä huonoja säveltäjiä ja kummankin biisit kelpaa onneksi toisille yhtä hyvin. Sitten kun kaikki asutaan semmoisen matkan päässä toisista ettei viittis edes kerran viikossa ajella kylään yhden luokse ihan vaa biisejä suunnittelemaan ja treenistä (ja treenejä) kun ei just nyt ole.

Molemmilta säveltäjiltä kun löytyy useita instrumenttejä himasta ja kumpikin hallitsee useamman kuin yhden niin ollaan sitten kesän alun harrastettu semmosta että tehdään ihan erikseen yksin biisit himassa ja sitte nauhotellaan ja tarvittaessa vaikka koneella väsää rummut ja/tai muut mitä ei pysty himassa nauhottaa. Sit näitä raakileita lähetellään edestakas netin kautta.

Mutta kun eihän tästä prkl mitään näin tule! Sais edes vähän sitä muunkin bändin tatsia hommaan kun ne edes kertois oman näkemyksensä biisistä ja antais parannusehdotuksia, eikä vaan et "joo ihan kiva".. Pitäsköhän sitä potkia kaikki muut pihalle ja tehä rumpalin kanssa vaan biisejä ja mennä studioo niitten kanssa :D.

Edit: vähän jäsentelin ja anteeksi avautuminen, mut ku hermohan täs menee.
migreeni
04.07.2006 13:00:40

Kuulostaa siltä että haluut jostain kumman syystä olla sooloartisti. Bändi on nimenomaan ryhmä ja soittaa ryhmänä, jossa kaikkien kuuluisi olla tasa-arvoisia.

Ota avoimesti vastaan muidenkin ideoita! Jos bändissä vain yksi tyyppi väsää kaikki biisit, tuppaa bändin yleissoundi toistamaan itseään pahemman kerran.
Simo78
05.07.2006 17:43:10 (muokattu 05.07.2006 17:53:11)
En lukenut kaikki viestejä, kun olen laiska! Mä vähän pahoin pelkään, että tolla asenteella bändinne ei tule olemaan kauaa kasassa(vastaus ihan ekaan viestiin). Jos et halua soittaa sen toisen biisejä, niin kyllä se lähtee aika nopeasti litomaan... Joko yrität sopeutua tai sitten heität sen pihalle ja toivot, että muut jatkavat sun messissä...

Omalta kohdaltani voin sanoa, että melkein kaikki bändimme parhaat biisit ovat kuta kuikin puoliksi sävellettyjä. Meillä vaan sattuu tämän toisen säveltäjän kanssa osumaan ajatukset joskus kohilleen. Menee suurin piirteen niin että mulla riffi, ja siihen lisätään jonkun toisen riffi jne(yleensä mitä on itte ajatellu ei toimi, niin hyvin kuin uusi riffi). Kun koko bändi mukana niin linjakin pysyy ihan hyvin koossa, ehkä jopa paremmin kuin, että yksin tekisin kaiken.
saastara
05.07.2006 18:08:35
. Ota avoimesti vastaan muidenkin ideoita! Jos bändissä vain yksi tyyppi väsää kaikki biisit, tuppaa bändin yleissoundi toistamaan itseään pahemman kerran.

Nohnoh, nyt pata soimaa kattilaa.. Minä olen kuullut bändiäsi! :)

E: No sori.. Ei saa olla ilkeä.
Lisää middleä.
migreeni
19.07.2006 22:55:01

Nohnoh, nyt pata soimaa kattilaa.. Minä olen kuullut bändiäsi! :)

E: No sori.. Ei saa olla ilkeä.

Nyt olit! Itken itseni uneen ja viiltelen. Byhyy!
Jööhannes
19.07.2006 23:39:39
Joskus ketjun alkupuolella (viime syksynä) kirjoitin että oli ongelmia kahden säveltäjän toisistaan poikkeavien tyylien takia. Nyt kun asia on muuttunut, niin pitää tulla korjaamaan kommenttejani.

Eli, kuten aiemmin jo sanoin, vielä noin vuosi sitten minä olin se, joka teki kaiken materiaalin. Sitten toinenkin jehuli alkoi tekemään matskua, mutta se ei oikein käynyt yhteen omani kanssa. Hänen biisinsä eivät koskaan päätyneet soittolistalle treeneissä.

Nyt keväällä itsellä alkoi olla ideat lopussa uuden matskun suhteen, ja uuden demon nauhoitus lähestyi. Materiaalia ei ollut vielä ollenkaan tarpeeksi kasassa. Sittenpä meidän "managerimme" ehdotti, että toinen säveltäjä antaa kaikki tekemänsä jutut midinä minulle. Niitäpä aloin kuuntelemaan, ja välistä löytyi oikein hyviäkin juttuja. Poimin niistä parhaita, parantelin joitakin, ja tein niiden innostamana lisää omia riffejä. Sitten aloimme yhdessä työstää niitä treenikämpällä, ja tulos olikin huomattavasti parempi ja monipuolisempi kuin mihin olisin yksin pystynyt.
Groke's Clan -> www.grokesclan.com
Spawn
20.07.2006 00:48:19
Meidän bändissä sävellystyö on pääasiassa kasautunut minulle, basistille. Se tekee joka jaksaa eikä minunkaan tekeleitäni tietenkään soiteta jos niitä ei muu bändi hyväksy. Jokaiselle annan vapauden tehdä omat juttunsa ja ehdottaa. Toisaalta myös haluaisin, että muutkin niitä riffejä sun muita tekisivät, mutta yleensä linja on ihan liiaksi poikkeavaa tai sitten se kuulostaa liian tutulta ja käytetyltä. Yleensä lähinnä vain minun mielestäni. Sitä kun haluaa olla niin saatanan vallankumouksellinen. Ei ne pelkät vitossoinnut jaksa innostaa kovin pitkään.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
Heikkimato
26.07.2006 21:38:18
Meillä jammaillaan yhdessä ja sitten jokainen painuu kotiin vääntämään gp:tä. Vaihdellaan gp:t niin että ne kulkee kaikkien kautta, ja koetetaan jammailla niitä. Jos ei toimi niin sanotaan se suoraan ja muutetaan biisiä.

Meillä vain soolokitaristi on vanha konkari, basisti on trashmetallifani, ite pidän hitaammasta menosta (kakkoskitaraa runkkaan) ja rumpali on enemmän progemies, mutta puhumalla ja yhteistyöllä homma toimii, vaikka ollaan yleisesti ihan aloittelijoita. Kyllä kitaristi voi kirjoittaa bassolinen kunhan maistelee senkin huolella, että olis herkullinen.
Czar
27.07.2006 11:13:32

Edesmenneessä bändissäni oli lisäkseni toinen säveltäjä.

Alkukankeuksien yli päästyämme opimme yhdistämään voimamme, eikä se ollut kummankaan biiseistä pois, päin vastoin. Sovitustyötä ja rehellisiä mielipiteitä kuuli koko bändiltä.

Kaipa se sujui siksi että oltiin niin kovin yhteen kasvettu.
"I have sailed the seas
From Mars to Mercury
I have drunk the wine
Time after time"
Synastikki
27.07.2006 14:30:06

meillä on 3 tyyppiä jotka enemmän tai vähemmän osallistuu biisien sävellykseen ja sanoittajiakin löytyy saman verran :)
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
Wopith
27.07.2006 20:58:43

Meillä on se ongelma, että kukaan ei oikein osaa. Minä jotenkin mutta kukaan muu ei vuosi sitten edes osannut lukea nuotteja tai älynnyt teoriapuolesta muutenkaan mitään.

Eli olen käytännössä ainut säveltäjä.

Kakkoskitaristikin on viime aikoina alkanut vääntämään biisejä, mutta ne ovat mielestäni aika avuttomia räpellyksiä.. toisaalta tyyppi ei siedä yhtä kritiikkiä. Eli homma on hankala.

Tunnustuksena on sanottava, että kyseisen hyypiön sanoitukset kaikesssa hulluudessaan ovat välillä loistavia.
Kauneus on katsojan silmä.(piste)
Deathrace King
27.07.2006 23:38:36

Meillä on se ongelma, että kukaan ei oikein osaa. Minä jotenkin mutta kukaan muu ei vuosi sitten edes osannut lukea nuotteja tai älynnyt teoriapuolesta muutenkaan mitään.

Eli olen käytännössä ainut säveltäjä.

Mitä vitun väliä sillä on vaikkei osaa lukeakaan nuotteja, tai ei tajua teoriasta? Voi sitä silti olla vaikka kuinka hyvä säveltäjä.
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.chaoscreation.net
Jake.e
31.07.2006 16:32:34
Mitä vitun väliä sillä on vaikkei osaa lukeakaan nuotteja, tai ei tajua teoriasta? Voi sitä silti olla vaikka kuinka hyvä säveltäjä.

Juuri näin. Ei niitä sävellyksiä ole pakko aina sovitttaa viululle peruukki päässä ja tahtipuikko kädessä.
Jerk.
saastara
01.08.2006 08:30:55

Ei siitä varmastikaan haittakaan ole, että voi iskeä kappaleet vain naaman eteen paperille ja kysyä, että 'mitäs tykkäät'.. Helpottuisi monen bändin arki jos kappaleista voitaisiin keskustella ja niiden toimivuudesta puhua ilman, että nuottiakaan on soitettu.
Lisää middleä.
omarklah
01.08.2006 09:06:09

Meitin triossa "säveltävät" kaikki.
Kitaristin biisejä on ohjelmistossa eniten, koska on tuottelian.
Me rumpalin kanssa panostamme enemmän laatuun kuin määrään :o)
Eipä tuo kitaristimmekaan silti yhtään huonoa biisiä ole vielä reeneihin raahannut.
Ohjelmistosta on näin saatu aika monipuolinen, koska kaikki säveltävät sopivasti erityylisiä biisejä.
Tää sit sanois tälleen...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)