![]() 15.06.2005 09:32:38 | |
---|---|
sähkörumpu-akustinen rumpu hommaan oli mielenkiintoinen linkki tuolla rumpupuolella. Itsellä latautuu jostain syystä vähän hitaasti mutta hyvältä vaikuttaa... http://www.sonicstate.com/articles/article.cfm?id=94# Minulla ei aukea tuo linkkin ollenkaan, joten voin jatkaa sillä linjalla että sähkörummut = bad. ;) "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. | |
![]() 15.06.2005 10:26:30 | |
Minä olen kyllä sitä mieltä, että edelleenkään sähkörummut tai naylonkielinen kirves ei ole tässä jutussa avainsana. Esimerkkinä voisi käyttää vaikka jalkapallojoukkuetta: Jos hyökkääjä Pena on kaikille keskikenttämiehille liian nopea ja juoksee aina paitsioon, otetaanko Penalta esim. kengät pois, että sille ehtii syöttää ennen paitsiorajaa? Otetaanko? Jos nyt puhutaan ns. kovaäänisestä poppi- tai rokkimusiikista, kuten olen ymmärtänyt, niin yhteispelillähän se lavabalanssi pitää muodostaa. Sanoin kyllä tuolla aikaisemmin, että esim. kitaristeille löytyy nykyään hyväsoundisiä pienempitehoisia kamoja, jos vaan haluaa etsiä. Mutta ei sitä ratkaista vaihtamalla esim. sähkökitara nylonkieliseen. Silläkö sitä sitten rokkia pitäisi? Omassa tapauksessa askarruttaa kyllä tuo rumpuvolyymi. En minä sitäkään kyllä sähkörummuilla ratkaisisi. Ymmärrän kyllä sen että tietty tatsi "oikeassa" rummussa on. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson | |
![]() 15.06.2005 11:07:20 (muokattu 15.06.2005 11:08:38) | |
Ajoin takaa sitä, että ilmeisesti rock musiikin parista opitaan ratkaisutapoja, jotka ei sovellu hyvin muuntyyppiseen musiikkiin. En tiedä onko mulla ollut huono säkä, mutta joillekin rumpaleille pelkästään se jo tuntuu ikävältä kun pitäisikin soittaa vispilöin. Täälläkään keskustelussa ei välttämättä montaa sellaista rumpalia ole, joka vetelisi tuollaisilla Roland TD-20:sillä. Kari Vepsän keikalla tapasin rumpalin, joka veteli sellaisella levyllä, jossa oli sähkörummut erittäin kompaktissa muodossa. Kosketinsoittaja veteli bassot. Asioita voi tehdä monenlailla ja eri ratkaisuilla on omat hyvät ja huonot puolet. On mulla sellaisiakin bändikavereita ollu, että jos mä sanon soittavani mieluiten bassot itse koskettimistolla, niin ne yrittää tyrkyttää mukaan jotain aloittelevaa basistia, joka ei ole hyvä jazz- tai viihdemusiikkibasisti. Mieluummin omissa musavirityksissäni soitan bassot itse koska silloin on jo ikäänkuin automaattisesti kaksi instrumenttia, jotka tuntee samat biisit. | |
![]() 15.06.2005 13:33:49 | |
Arvon musamies. Sulla menee nyt sekaisin musiikin esittämiseen liittyvät tyyliseikat (kapulat-vispilät, sähkis-nylon jne.) ja soittotaitoon liittyvät kysymykset. Se että soittaa rokkia lujaa ei nyt tässä ketjussa liity mitenkään siihen soittaako sitä hyvin vai huonosti. Omana mielipiteenäni esitän, että bändi jossa on sähkörummut ja "vasuribasso" kuulostaa juurikin bändiltä jossa on sähkörummut ja "vasuribasso". Se ei kuulosta milloinkaan bändiltä jossa on vaikkapa rumpalilla pieni jazz-setti ja basistilla kontra. Kumpi näistä sitten kuulostaa paremmalta, se on kiinni soittajista ja kuuntelijan musiikkimausta. Samalta ne eivät kuulosta milloinkaan. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. | |
![]() 15.06.2005 20:53:09 | |
Ei ne mee sekasin. Turhauttaa vaan vaikeus löytää soittokavereita kun enemmistö vapaana olevista soittajista haluaisi vetää rokkia. Mä oon jo mukana bändissä, jossa mun rock ja pop kiintiöt tulee täyteen ja haluaisin muutakin. Se että soittaa rokkia lujaa ei nyt tässä ketjussa liity mitenkään siihen soittaako sitä hyvin vai huonosti. Samaa mieltä. Omana mielipiteenäni esitän, että bändi jossa on sähkörummut ja "vasuribasso" kuulostaa juurikin bändiltä jossa on sähkörummut ja "vasuribasso". Se ei kuulosta milloinkaan bändiltä jossa on vaikkapa rumpalilla pieni jazz-setti ja basistilla kontra. Ei välttämättä tarvikaan kuulostaa samalta. Mun mielestä ihan siedettävät bassosaundit lähtee tietokoneohjelmista ja itte oon hyvällä menestyksellä käyttänyt kontrabassoa matkivaa saundia. Oikeeta kontrabasistia mun on vaikea saada kun ne on vissiin jossain rahakkaammissa hommissa kuin ilmaiskeikkoja vetelemässä. | |
![]() 15.06.2005 21:35:16 | |
Ei ne mee sekasin. Turhauttaa vaan vaikeus löytää soittokavereita kun enemmistö vapaana olevista soittajista haluaisi vetää rokkia. Mä oon jo mukana bändissä, jossa mun rock ja pop kiintiöt tulee täyteen ja haluaisin muutakin. Samaa mieltä. Ei välttämättä tarvikaan kuulostaa samalta. Mun mielestä ihan siedettävät bassosaundit lähtee tietokoneohjelmista ja itte oon hyvällä menestyksellä käyttänyt kontrabassoa matkivaa saundia. Oikeeta kontrabasistia mun on vaikea saada kun ne on vissiin jossain rahakkaammissa hommissa kuin ilmaiskeikkoja vetelemässä. Luulisi tuollaisella viihde / lounge systeemillä saavan ihan rahakeikkaakin? Kun myökin ollaan saatu. Noissa voi kyllä volumevaatimukset olla aika kovat. "Musiikki ei saa häiritä normaali puheäänellä keskustelemista." :) Onnistuu piano + kondra duolla jeps. "Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista." -von Ranke. | |
![]() 15.06.2005 21:47:19 | |
Luulisi tuollaisella viihde / lounge systeemillä saavan ihan rahakeikkaakin? Luulen, että jopa paremmat mahdollisuudet kuin tavanomaisella rock porukalla. Syyksi arvelen lähinnä sitä, että viihdebändeistä ei ole yhtä runsas tarjonta ja asiakaskunta voi olla joskus varakastakin ja välttämättä ei tarvi olla kovin monta bändin jäsentä. Mulle musa on kuitenkin sydäntä lähellä ihan sellaisenaankin ilman rahallista kannustinta. Kun myökin ollaan saatu. Noissa voi kyllä volumevaatimukset olla aika kovat. "Musiikki ei saa häiritä normaali puheäänellä keskustelemista." :) Onnistuu piano + kondra duolla jeps. Tuonkaltainen volumevaatimus passaa mulle ihan hyvin ;-) | |
![]() 15.06.2005 22:46:20 | |
Alkuperäinen kysymys tuossa alla. Ei kysytty loungemusiikista, eikä sähkörummuista. Jos ei ole aiheeseen sanottavaa, oltakoon sitten sanomatta mitään. Miten suhteutetaan lavavolume suhteessa PA:n volumeen? Nyt puhutaan siis volumesta, ei laitteista, eikä vispilöistä Oman mielipiteeni asiaan olen jo ilmaissut, tätä en kuitenkaan voinut jättää kirjoittamatta, en vaan voinut. Sori jos ahdistaa. -Liuhu- Tällaista tuli mieleen kysäistä eilisen keikan jälkeen.. miten mielestänne pitäisi suhteuttaa lavavolume ja PA:sta tuleva volume? Tuleeko kitarakaapeista ottaa irti niin paljon että se riittää yksinään yleisöön asti eikä tarvitse PA:n läpi ottaa kuin ihan vähän, vai pitäisikö kaikki lavalla olevat vahvistimet pitää niin hiljaisella ettei niitä kuulu kenellekään muulle? "Expertus dico" | |
![]() 16.06.2005 00:22:52 | |
Ei kannata ottaa paineita vaikka keskustelu soljuisi odotettua vapaamuotoisemmin sillä senhän voi omatoimisesti palauttaa taas niihin kysymyksiin, joista itse on kiinnostunut. Laitteet ja esimerkiksi rumpaleiden kohdalla soittaako minkälaisilla kapuloilla, risukapuloilla, vispilöillä tai sähkörummuilla, vaikuttaa oleellisesti siihen minkälaiseksi lavavolume muodostuu ja sen sopeuttaminen PA:n volumeen. Tilanteen ottaminen hallintaan on yleisesti ottaen helpompaa jos lavavolume on alakanttiin verrattuna siihen, että se on yläkanttiin esim. raskasotteisen rumputyöskentelyn takia. Miksaajana toimiminen onnistuu huomattavasti helpommin alakanttiin olevassa tilanteessa. Miksaaja voi monitoreihin lisätä jotain jos sieltä puuttuu. Laulaminen on helpompaa alhaisella lavavolalla kun saa paremmin selvää laulusta. Lavavolaa on vaikea saada alhaiseksi ellei sekä tekniset ratkaisut, että myös asennoituminen tue tätä tavoitetta. | |
![]() 16.06.2005 09:23:38 | |
Ei kannata ottaa paineita vaikka keskustelu soljuisi odotettua vapaamuotoisemmin sillä senhän voi omatoimisesti palauttaa taas niihin kysymyksiin, joista itse on kiinnostunut. Ei tässä mitään paineita oteta, mulle se nyt on loppupelissä ihan sama vaikka puhuisit sähkörummuista maailman tappiin, rumpupalstalla. Laulaminen on helpompaa alhaisella lavavolalla kun saa paremmin selvää laulusta. Lavavolaa on vaikea saada alhaiseksi ellei sekä tekniset ratkaisut, että myös asennoituminen tue tätä tavoitetta. Alkuperäinen kysymyshän oli nimenomaan se että soittofiilistä ei ollut, koska lavavola oli miksaajan tahdon mukaisesti liian alhainen. Ei se tilanne siitä ainakaan paremmaksi muutu sun ehdottamilla metodeilla, tosin en kyllä usko että Konsta Jylhäkään olisi sähkörumpuja bändiinsä kelpuuttanut. Mutta siitä lisää siis toisaalla. "Expertus dico" | |
![]() 16.06.2005 11:19:55 | |
Ei tässä mitään paineita oteta, mulle se nyt on loppupelissä ihan sama vaikka puhuisit sähkörummuista maailman tappiin, rumpupalstalla. Mä veikkaan, että ne yleistyy mun puheista huolimatta seuraavan 20:nen vuoden aikana. Alkuperäinen kysymyshän oli nimenomaan se että soittofiilistä ei ollut, koska lavavola oli miksaajan tahdon mukaisesti liian alhainen. Tilanne hieman yllättävä. Ainakin laulamisen luulisi sujuvan paremmin alhaisella lavavolalla kun saa laulusta paremmin selvän. Ilman muuta on turhauttavaa se jos omaa soittoa ei kuule tai siitä ei saa selvää. | |
![]() 18.06.2005 13:38:08 | |
Heti alkuun: en ole lukenut kaikkea tästä väliltä. Anteeksi. Lavavolumen ja PA:n balanssi olisi ihan hyvä olla niin päin, että miksaaja määrittää sen maksimi lavavolumen, koska miksaaja pyrkii olemaan yleisön keskellä kohdassa, jossa tuntee hallitsevansa tilaa parhaiten. Siten miksaaja tietää milloin tulee liikaa lavalta läpi. Jos lavalta tulee liikaa, ja joku soittaa huonosti tai liian lujaa suhteessa muihin (HUOM! yleisön kannalta), ei miksaaja voi välttämättä tehdä mitään. Miksaaja kuitenkin on vastuussa siitä, että esim db:t ei nouse yli 110, ja jos lavalta tulee tavaraa niin paljon että pitäisi nostaa 135:een, niin jää minulta tekemättä. Sankarikitaristi voi sitten selitellä yleisölle, miksi oli paska soundi (vaikka siis todellisuudessa miksaaja piestään tai saa kaljat päälleen) Ja aina kannattaa kaikki mikittää jos ei nyt ihan kaapista ole kyse, koska silloin miksaaja voi edes nostaa vaikka kitaroita esille, jos rumpali alkaakin hajottamaan rumpujaan. Käytännön esimerkki: kitaristi joka haluaa "tuntea" kitaransa soittaa marsuilla ja monitoreista tulee lisää -> tunkee läpi PA:n jolla soittaa n. 15000 ihmiselle. Mutta koska kitaristi on sillä keikalla se starba, eikä sitä saa käskeä, menee keikka kokonaisuuden kannalta pieleen. Käytännön esimerkki 2: rokki keikoilla varsinkin pienillä käytetään harvoin ns. keskiklusteria, eli kaiuttimia, jotka toistaisivat äänen eturiville. Tällöin taas kitaristin villiinnyttyä hänen edessään olevat eivät kuule laulua, eivätkä mitään muutakaan. (meni yksi keikka itseni kannalta tosi hyvin kun kuului vain oranki kaappi) Eli lavalla volumeksi riittää se, että esim. kitaristi saa aikaan hallitun kierron, jos se on tarpeen yms. Ja jos kokee korvanapit kalliiksi, niin tässä vaihtoehto proletariaatille: Behringer kuulokevahvistin ja kossin tulppia johdon päähän.. hinta per soittaja n. 50e, langallinen se voi olla, koska useimmat kitaristit ja basistit joka tapauksessa on piuhan päässä. Laulajalle monitori, josta se kuulee laulunsa kun lavalla muuten kohtuu hiljaista. Ja rumpalin voi laittaa soittamaan ilman tulppia (hillitsee ainakin järkeviä ihmisiä hiukan ja ymmärtää viimeistään kun päässä vinkuu). | |
![]() 18.06.2005 14:23:15 | |
Heti alkuun: en ole lukenut kaikkea tästä väliltä. Anteeksi. Ois ehkä kannattanut. "Expertus dico" | |
![]() 18.06.2005 14:35:12 | |
Lavavolumen ja PA:n balanssi olisi ihan hyvä olla niin päin, että miksaaja määrittää sen maksimi lavavolumen, koska miksaaja pyrkii olemaan yleisön keskellä kohdassa, jossa tuntee hallitsevansa tilaa parhaiten. Siten miksaaja tietää milloin tulee liikaa lavalta läpi. Totta kai miksaajalla täytyy olla tietty "valta" siihen miten paljon mitäkin tulee. Tällä kertaa kyse oli kuitenkin enemmän siitä, että pitääkö lavan olla täysin hiljainen, koska kun kävin pitkän piuhan kanssa miksauspöydän vieressä niin käytännössä kitaraa ei kuulunut lainkaan silloin kun PA oli pois päältä. Lavalla tuntuma oli sellainen että soitettiin olohuonevolumella ja mitään hallittua kiertoa ei saanut vaikka yrittikin. Onneksi sustain riitti kuitenkin sooloillessa hyvin kun polkaisi Englistä buustin päälle... aika monella soittajalla oli soittamisen fiilis vähän hukassa sen takia. Eli ainakin soittajan näkökulmasta tuntui että siinä lavan hiljentämisessä mentiin liiallisuuksiin... tiedä sitten miten se yleisölle kuului kun palautteesta en tiedä mitään. Kävipä mielessä sellainenkin että jättäisi ensi kerralla ottamatta koko vahvistinta mukaan ja soittaisi jonkun mallinnuksen läpi ja kysyttäessä vastaisi että "mitä sillä vahvistimella kun sitä ei kuitenkaan saisi käyttää..." :P | |
![]() 18.06.2005 14:54:19 | |
Kävipä mielessä sellainenkin että jättäisi ensi kerralla ottamatta koko vahvistinta mukaan ja soittaisi jonkun mallinnuksen läpi ja kysyttäessä vastaisi että "mitä sillä vahvistimella kun sitä ei kuitenkaan saisi käyttää..." :P Ei paskempi idea. Meillä on tommonen vähän hiljasempi rokkipändi, eikä mitään vahvistimia kanneta mukana. Kitaristi vetää voxin mallintimella ja minulla on joku etunen bassolla. Toimivaa ja helppoa. Lukekaa runoutta GAS ei kuole, GAS nukkuu! | |
![]() 18.06.2005 22:57:53 | |
No se kääntöpuoli asiassa on se että sitten soundi on koko ajan sitä sirkkeliä kun ei ole pedaalia millä vaihtaa. Nyt puhutaan siis yhdistelmästä kannettava + vst-plugin, joko guitar rig tai guitar suite... noihin line6:n ja muiden mallinnuksiin kun ei oikein ole luottamusta. Mieluiten sitä kuitenkin soittaisi ihan oikealla putkivahvistimella ja siedettävällä melutasolla niin kuin junttarokkia kuuluukin. Pitänee sitten kai odotella että pääsee vähän isompaan tilaan soittamaan... | |
![]() 19.06.2005 00:20:50 | |
No se kääntöpuoli asiassa on se että sitten soundi on koko ajan sitä sirkkeliä kun ei ole pedaalia millä vaihtaa. Nyt puhutaan siis yhdistelmästä kannettava + vst-plugin, joko guitar rig tai guitar suite... noihin line6:n ja muiden mallinnuksiin kun ei oikein ole luottamusta. Mieluiten sitä kuitenkin soittaisi ihan oikealla putkivahvistimella ja siedettävällä melutasolla niin kuin junttarokkia kuuluukin. Pitänee sitten kai odotella että pääsee vähän isompaan tilaan soittamaan... Mutta miten jos vetää vaikka jollain digimallintavalla, tyylin Pod tai Boss GT-6? Varmasti on (tarpeeksi) kelvot saundit, eikä ainakaan pidä luukuttaa. Noiden kanssa monitorointi on kyllä ehdotonta, koska soitosta ei tule yhtään mitään jos ei kuule mitä soittaa. Virallisesti semi-pro! | |
![]() 19.06.2005 00:44:27 | |
No mitä olen noita kokeillut niin en ole tykännyt. Ei mikään mallintava pysty korvaamaan aitoa putkivahvistinta, mutta Guitar suite ja toisinaan myös Guitar rig pääsevät aika lähelle. Riippuu vähän mistä pitää, Guitar suite toimii toisinaan loogisemmin kuin Guitar rig, mutta rigin rectifier-malli rutisee vähän mukavammin kuin suiten marsu-malli. Line6:llä ne mallit tuntuvat menevän enemmänkin sellaiseksi mutaiseksi digitaalisen kuuloiseksi mössöksi. Kliineillä ja kevyemmässä musiikissa ne mielestäni kyllä toimivat ihan hyvin, mutta hevi ja rokki irtoaa mielestäni paremmin ihan oikeilla vahvistimilla tai sitten noilla mainitsemillani vst-härpäkkeillä. Ja onhan se vähän niinkin ettei se mallinnus sen kivammalta itsestä tunnu jos lavalla on kuin olohuoneessa... se vain voi yleisölle kuulostaa mukavammalta kun pystyy mallinnetun vahvistimen ajamaan ruvelle hiljaisellakin volumella. | |
![]() 19.06.2005 03:49:23 | |
se vain voi yleisölle kuulostaa mukavammalta kun pystyy mallinnetun vahvistimen ajamaan ruvelle hiljaisellakin volumella. Niin, eikös tätä hommaa kuitenkin loppupelistä yleisölle tehdä? Soittajan ongelma on usein se, ettei ymmärretä yksittäisen "hyvän" soundin ja kokonaissoundin eroa. Eli palvotaan sitä täysillä soitettavaa putkinuppia, joka kuullostaa hyvältä, mutta unohdetaan, että äänikuvaan bändisoitossa pizzerian nurkassa pitäisi mahtua muutakin. Samaisesta syystä itse möin Marshall-stäkin (kyllä täys-stäkki 2 kpl 4 x 12") ja vaihdoin mallintavaan. Olen välittömästi valmis tinkimään 10% omasta soundistani, jotta kokonaisuus futaa paremmin. jopa 20% ;-) Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! Kalkutan Konepaja | |
![]() 19.06.2005 10:31:08 | |
No siis minullahan kyse ei ole ollut siitä, että soittaisin lavalla kovin lujaa, koska yleisöllehän sitä musiikkia tehdän. Tämän koko viestiketjun tarkoitus oli vain kysellä näkemyksiä siihen, että onko lavavolume aina yhtä kuin olohuonevolume josta ei saa kuulua yleisölle pihahdustakaan. Jos on niin soittamisesta menee maku koska se ei kuulosta itselle miltään, feedbackiä ei ole ja huono fiilis kyllä kuuluu soitostakin jossain vaiheessa. :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)