Aihe: Ekan kunnon keikan äänentoisto kysymyksiä..
1 2 3 4 5
paristo
13.04.2005 01:19:39 (muokattu 13.04.2005 01:27:10)
nyt en tällä halua sekoittaa pakkaa enempää, joten laitan kysymysmerkin loppuun ja pyydän jotain kokeneempaa korjaamaan virheitä..

mutta jossain vastaavassa tilanteessa voisin toimia seuraavasti..
rummuista mikittäisin basarin ja toisen mikin siihen tomien yläpuolelle peltien väliin, kitara ja basso kaapit kääntäisin "lavallepäin" (monitoreiksi esiintyjille). sitten mikittäisin kitara vahvarit ja basso vahvarin PA:han. eli pyrkisin siihen että suurin osa siittä mitä yleisö kuulee kuuluisi PA:sta.

soundchekissä vahvistimet sen verran pienelle etteivät "vuoda" PA:n yli, mutta kuitenkin nii isolle että soittajat kuulevat toisensa.
rummuissa oleva "toinen mikki": aluksi volat nollaan ja sitten tarpeen vaatiessa lisätä volumea.

tietysti tämä on kiinni siittä että riittääkö PA tsydeemissä potku ja tässä ketjun aloittajan tilanteessa kun paikka on pieni ja on tollaset putkivahvarit ni saako noista hyvää "mättösoundia" kohtuu pienellä volyymillä.!
??

EDIT: +??
Selvästi pidemmälle..
musamies
13.04.2005 01:29:33
Itse tulkitsit taas Cornflaken tämän kommentin riidanhaastamiseksi:
"Mun mielestä on aika hyvä jos kukaan joka oikeasti lukee tätä ketjua vinkkien toivossa ei ota tämän herran juttuja vakavasti."

Välillä ärsyttää se kun tämän keskusteluryhmän nimi on bänditoiminta ja mielestäni bänditoiminta on ilmiönä aika laaja. Ihmettelen täällä sitä, että kun jotkut pyrkii leimaamaan negatiiviseksi jos ei lähesty bänditoimintaa ensisijaisesti rock tai jollain muulla metal asenteella/ajattelulla.

Jos sellaista orientaatiota täällä vaadittaisiin, niin olisihan se hyvä näkyä keskusteluryhmän nimessäkin.
Cornflake
13.04.2005 07:48:36
paristo:
tietysti tämä on kiinni siittä että riittääkö PA tsydeemissä potku ja tässä ketjun aloittajan tilanteessa kun paikka on pieni ja on tollaset putkivahvarit ni saako noista hyvää "mättösoundia" kohtuu pienellä volyymillä.!
??

Jos paikka on pieni ja backline arsenaali on ketjun aloittajan kuvailemaa luokkaa ei tuosta PA:n kautta vetämisessä ole mitään iloa. Todennäköisesti kuulostaa vieläpä paskemmalta, vaikka saisikin kaikki tikkiin. Pienessä paikassa kun on mahikset saada hyvällä balanssilla bändi kuulostamaan juuri itseltään. PA:n virka on kuitenkin vain sen tuotetun möykän toisto...

"Hyvä mättösoundi" on makuasia, mutta isolla putkivehkeellä et pienessä narikassa saa ainakaan päätesäröä käyttöön. Keinokuorman avulla tietty, mutta tällaista ei aina ole saatavilla.

Jos soundi on siinä kuuluisassa balanssissa ja bändi on iskussa niin hyvältä sen saa kuulostamaan vaikka joutuisi vähän tinkimään siitä ihan parhaasta kitarasoundin tavoitteesta.

Siihen basarisoundiin vielä: mä olen ottanut vastaavilla (pienillä) kamoilla ja vastaavassa paikassa sitä napsua ihan raagasti sillain että olen karsinut oikeastaan kaiken muun paitsi sen läpsyn / napsun osuuden siitä PA:n kautta tulevasta soundista pois. Eli ala- ja yläpäät bort, kunnon piikki sinne 4 - 7 KHz alueelle (tai mihin sen ikinä haluaakin) ja buustia. Ja mikki osoittamaan nujaan.

Tällä on saanut basarin erottumaan melkoisen vallinkin takaa. Käytössä siis puoliparametrinen keskialueen säätö.

musamies:
Itse tulkitsit taas Cornflaken tämän kommentin riidanhaastamiseksi:
"Mun mielestä on aika hyvä jos kukaan joka oikeasti lukee tätä ketjua vinkkien toivossa ei ota tämän herran juttuja vakavasti."

Mä puhuin kuitenkin asiaa ja ketjuun liittyvää vieläpä. Seison tuon kommentin takana edelleen. Minusta tuo ei edes ole vittuilua vaan ihan paikallaan oleva kommentti ottaen huomioon mistä sinä höpisit ja mitä tämä ketju käsittelee.

Hyvä että myönsit tuon hampaankolossa olevan jutun. Eihän tuollaisessa lapsellisessa venkuilemisessa ole mitään mieltä.

Välillä ärsyttää se kun tämän keskusteluryhmän nimi on bänditoiminta ja mielestäni bänditoiminta on ilmiönä aika laaja.

Etkö nyt aikuinen mies vieläkään hiffaa sitä että tuon laajan otsikon alle on tarkoitus perustaa kejuja kaikesta aiheeseen liittyvästä. Tämä taas ei tarkoita sitä että joka ketjussa pitäisi puhua yleisesti alueen otsikkoon liittyen.

Ihmettelen täällä sitä, että kun jotkut pyrkii leimaamaan negatiiviseksi jos ei lähesty bänditoimintaa ensisijaisesti rock tai jollain muulla metal asenteella/ajattelulla.

Perusta ketju humpallesi. Tässä ketjussa oli aika tarkkaan ilmeisen selvää minkätyylisestä musiikista on kyse.

Tässähän itse myönnät että tulit tännekkin taas jauhamaan yleistä yaddaasi. Ei nämä ketjut näin kehity mihinkään muuhun kuin diibadaaba suuntaan. Varsinaista ketjun aihettakin olisi mukava joskus käsitellä.

Jos sellaista orientaatiota täällä vaadittaisiin, niin olisihan se hyvä näkyä keskusteluryhmän nimessäkin.

Älä nyt jaksa. Aivot ON-asentoon kiitos. Kaikkien elämä olisi näin helpompaa.
Lick my lovepump! Redbound
musamies
13.04.2005 09:46:23
Olen edelleen tämän kirjoituksen takana, eikä siitä tarvi Cornflakenkaan vetää hernettä nenuunsa. En tajua miten joku viitsii tämänlaisesta kirjoituksesta ruveta aukomaan päätään varsinkin kun jo akassa kappaleessa otin esiin ratkaisun huonon puolen, ettei ylimpiä taajuuksia hirveesti kuule:

"Mun mielestä ollu aika hyvä kun basson laittaa pelkkiin PA laitteisiin kiinni ilman, että basistille on mittään omaa monitorointia. Eihän silleen kuitenkaan hirveesti ylimpiä taajuuksia kuule.

Jos ei ole PA laitteita, vaan lauluun juuri riittävät laitteet, niin kannattaa soittaa basso mieluummin pienehköissä tilaisuuksissa kokonaan omalla vahvistimellaan.

Joku möi torilla jämäkän oloista bassokaappia:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/558 ... id=d37172e4371c68c8f4f4bec6e5385a02

Voisi veikata tuollaisen kaapin olevan aika herkkä, joten se ei tarvi mitään kovin huimaa vahvistintehoa.

Tuollaisen kaapin roudailu ei ole kuitenkaan kovin mukavaa."
paavi
13.04.2005 11:29:39
Olen edelleen tämän kirjoituksen takana, eikä siitä tarvi Cornflakenkaan vetää hernettä nenuunsa. En tajua miten joku viitsii tämänlaisesta kirjoituksesta ruveta aukomaan päätään varsinkin kun jo akassa kappaleessa otin esiin ratkaisun huonon puolen, ettei ylimpiä taajuuksia hirveesti kuule:

"Mun mielestä ollu aika hyvä kun basson laittaa pelkkiin PA laitteisiin kiinni ilman, että basistille on mittään omaa monitorointia. Eihän silleen kuitenkaan hirveesti ylimpiä taajuuksia kuule.

En kyllä tuollaista lähtis suosittelemaan aloittelevalle bändille. Tossa voi käydä hyvinkin todennäköisesti niin, että basisti ja ETENKÄÄN rumpali ei kuule lainkaan, mitä bassosta tulee. Ja rumpalinkin pitäisi nimenomaan kuunnella bassoa.

Pienessä baarissa (kuten on kyse) kohtalaisen kokoisella bassokombolla saa jo selkeämmän ja kuitenkin riittävän botnen soundin bassolle. Sen kun vielä asettaa sellaiseen paikkaan, että rumpali ja basisti kuulevat sen hyvin.

Joku möi torilla jämäkän oloista bassokaappia:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/558 ... id=d37172e4371c68c8f4f4bec6e5385a02

Voisi veikata tuollaisen kaapin olevan aika herkkä, joten se ei tarvi mitään kovin huimaa vahvistintehoa.

Tuollaisen kaapin roudailu ei ole kuitenkaan kovin mukavaa."

Ahaa. Miten tää liittyi tähän nyt olennaisesti? Eiköhän kyseisellä bändillä jonkunlaiset bassokamat jo olleet? Tässä en ole asiantuntija, mutta kyllä kai tuon kokoiseen kaappiin kannattaa jo sitä tehoakin pistää taakse? Eikös ne kulje aika käsi kädessä?
karpela diem (tartu tanjaan)
musamies
13.04.2005 11:52:34
Jos on riittävän kokoinen bassovahvistin, niin ei se PA:han kytkeminen mitenkään välttämätöntä ole. Harjoittelin joskus bassonsoiton alkeita vanhalla Fenderin 2x15" kaapilla ja Sound City 100 PA putkinupilla. Se yhdistelmä olisi riittänyt tavanomaisiin baareihin sellaisenaan.

En kyllä tuollaista lähtis suosittelemaan aloittelevalle bändille. Tossa voi käydä hyvinkin todennäköisesti niin, että basisti ja ETENKÄÄN rumpali ei kuule lainkaan, mitä bassosta tulee. Ja rumpalinkin pitäisi nimenomaan kuunnella bassoa.

Mä kytkin basistin basson viimekerralla 2x15" + torvi laulukaappeihin. Tällä toimintatavalla saa pienemmällä lavavolalla enemmän bassoa yleisölle ja ilman monitorointia soittajien ollessa pääkaiuttimien takana jää saundi soittajille varsin tummasävyiseksi, vaikka se on yleisölle kohdallaan.
paavi
13.04.2005 12:15:47

Mä kytkin basistin basson viimekerralla 2x15" + torvi laulukaappeihin. Tällä toimintatavalla saa pienemmällä lavavolalla enemmän bassoa yleisölle ja ilman monitorointia soittajien ollessa pääkaiuttimien takana jää saundi soittajille varsin tummasävyiseksi, vaikka se on yleisölle kohdallaan.

Saanko kysyä, soititko tai lauloitko itse tuolla keikalla? Kuuliko rumpali tosiaan mielestään hyvin basson? Tietenkin jossain tapauksissa tällainen saattaa toimiakin, sitä en kiellä.

Tämä nyt ei enää ehkä aiheeseen niin liity, mutta basistina mulle ei todellakaan riitä, että kuulen jotain tummasävyistä muminaa, josta puolet tulee kaikuna baarin vastakkaisesta seinästä. Kyllä soiton kannalta on tärkeää kuulla hieman nyanssejakin. Jos on tottunut treeneissä kuulemaan jotain soitostaan, miksi tehdä muutenkin vaikea keikkatilanne (esim. ensimmäinen keikka) vielä vaikeammaksi siten, että kuulee oman soittonsa paljon huonommin kuin treeneissä?
Cornflake
13.04.2005 12:25:23
musamies:

Tuo lauseesi on muutenkin puutaheinää ja kuten tässä on moneen kertaan tullut, on ainakin IMO aika outoa ylipäätään kääntää tällä otsikolla kulkevaa keskustelua tähän suuntaan. Ihan aiheest (=asiasta) sinulle on sanottu.

Meilläpäin asiat taistelee, ei miehet. Niinkuin tätä yrität kääntää. Ei onnistu.

Eli herneet on pöydällä pussissa. Tämä ketju nyt näköjään taas uhrataan alttarilla sen edestä että saataisiin tämä sinun derailaus ja fiksut idikset pysymään ihan jossain muualla. Koita pysyä asiassa.
Lick my lovepump! Redbound
musamies
13.04.2005 12:58:36
Saanko kysyä, soititko tai lauloitko itse tuolla keikalla? Kuuliko rumpali tosiaan mielestään hyvin basson? Tietenkin jossain tapauksissa tällainen saattaa toimiakin, sitä en kiellä.

Vetelin haitarilla jotain paskaa, enkä kytkenyt sitä mihinkään vahvistimiin. Jos rumpali olisi ilmoittanut, ettei kuule laisinkaan bassoa, olisin laittanut luultavasti bassoa kovemmalle. Mielestäni sitä tuli riittävän tujusti.

Tämä nyt ei enää ehkä aiheeseen niin liity, mutta basistina mulle ei todellakaan riitä, että kuulen jotain tummasävyistä muminaa, josta puolet tulee kaikuna baarin vastakkaisesta seinästä.

Riippuu aika paljon basistista ja tyylisuunnasta. Entinen bändikaverini, joka oli ihastunut slap bass tyyliin, ei olisi taatusti tykännyt, vaan tuonut sen oman Hartke vahvistimensa ja Warwick:in tai Musarin lavalle...
paavi
13.04.2005 13:04:20
Vetelin haitarilla jotain paskaa, enkä kytkenyt sitä mihinkään vahvistimiin. Jos rumpali olisi ilmoittanut, ettei kuule laisinkaan bassoa, olisin laittanut luultavasti bassoa kovemmalle. Mielestäni sitä tuli riittävän tujusti.

Selvä! :D
musamies
13.04.2005 13:08:26 (muokattu 13.04.2005 13:08:53)
Selvä! :D

Soitan muuten ittekin silloin tällöin bassoa nykyisinkin lähinnä koskettimistolla vasemmalla kädellä. Jos kuulen koskettimet, kuulen myös basson!

Tässä bassotteluani tänään ;-)

http://www.asikkalalainen.net/musa/karmeetapaskaa2.mp3
LHU
13.04.2005 14:04:25
Soitan muuten ittekin silloin tällöin bassoa nykyisinkin lähinnä koskettimistolla vasemmalla kädellä. Jos kuulen koskettimet, kuulen myös basson!

Tässä bassotteluani tänään ;-)

http://www.asikkalalainen.net/musa/karmeetapaskaa2.mp3

Ketä kiinnostaa? Pysy aiheessa tai vaihda kanavaa. Ja noi linkit sun luomuksistas kuuluu johonkin ihan muualle kuin tänne. Täällä keskustellaan siitä mitä asioita pitää ottaa huomioon kun on eka keikka eikä oikeen kokemusta aiheesta. Sun visiot bassonsoitosta vasemmalla kädellä sokkona ja kuurona eivät kuulu tähän keskusteluun, koita jo pikkuhiljaa ymmärtää.
"Expertus dico"
musamies
13.04.2005 14:11:05 (muokattu 13.04.2005 14:12:51)
Niin, eihän bänditoimintaan mitenkään basson soitto liity...

Ettei vain jotkut yritä rajoittaa sananvapauttani sen takia kun heidän mielestään visioni ei ole tarpeeksi rock tai samanlaisia kuin heidän omansa?

Kyllä minua kiinnostaa basson soitto ja miten se kuuluu.

Mielestäni se puheeksi ottamani PA:han laitto liittyy siihen miten se kuuluu yleisölle ja mahdollinen henkilökohtainen bassovahvistin siihen kuinka selkeä saundi on soittajalla ja hänen bänditovereilleen itselleen.

Johan se on kumma jos ei bassoa silloin tällöin soittava saisi basson soitosta keskustella!
paristo
13.04.2005 14:20:11 (muokattu 13.04.2005 14:20:28)
Johan se on kumma jos ei bassoa silloin tällöin soittava saisi basson soitosta keskustella!

saa toki. ---> http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=35
Selvästi pidemmälle..
musamies
13.04.2005 14:24:25
Valitettavasti keskustelu basson kuulumisesta meni aika pitkälle riitelyksi.

Ehkä ekan keikan onnistumisen kannalta olisi aiheellista keskustella myös siitä, että miten mahdollinen laulaja kuulee laulun?

PS: Saadaankohan siitäkin joku riita aikaan...
paavi
13.04.2005 15:08:29
Valitettavasti keskustelu basson kuulumisesta meni aika pitkälle riitelyksi.

En itse tässä ainakaan ole millään muotoa riidellyt. Taidat itse nähdä riitelyä ja toivoakin sitä joka nurkassa? Mä yritin pysyä aiheessa ja itse tuot esille esim. jotain omaa mp3:a, jolla ei ole mitään asiaa tähän keskusteluun.

Ehkä ekan keikan onnistumisen kannalta olisi aiheellista keskustella myös siitä, että miten mahdollinen laulaja kuulee laulun?

Näinhän se on ja ellet ole huomannut, asiasta on jo keskusteltu täällä. LHU mainitsi esimerkiksi, että jos on mahdollista saada jonkinlainen vaatimaton monitorointi, niin siinä kannattaa keskittyä vain lauluun. Sillä tavalla laulaja kuulee äänensä ja pysyy paremmin nuotissa sekä muut soittajat tietävät, missä kohtaa biisiä mennään. Useinhan siirrytään laulajan ehdoilla osasta toiseen.

Jos on mahdollista, PA-kaappia voi sen verran kääntää ja laulaja mennä ihan lavan etureunaan, että kuulee hieman suoraan lauluaan kaapista. Laulu voi tosin lähteä tällöin kiertämään. Muutenkin laulajan kannattaa olla mahdollisimman kaukana rummuista.
musamies
13.04.2005 15:27:08 (muokattu 13.04.2005 15:41:38)
Mutta mepä Cornflaken kanssa riideltiin! En mää riitaa pelkää jos mulle sellaista ruvetaan haastamaan, vaikka en siitä pidäkään.

Ilmeisesti varsinaisesta asiasta ei ollut mitään erimielisyyttä kun siitäkin ymmärtääkseni oltiin samaa mieltä, ettei saundi ole bassossa soittajalle suoraan pelkkään PA:han laitettuna yhtä selkeä kuin jonkinlaista monitorointia käyttäen esim. erilliseen bassovahvistimeen perustuen.

DOOR:sissakin veteli Rhodes bass piano:lla Ray Manzarek bassoa. Sähköistä bassokitaraa on käytetty vasta muutaman vuosikymmenen ajan, joten muutkaan tavat tuottaa matalia säveliä eivät välttämättä ole bänditoiminnassa pelkästään kuriositeettaja ja bassoa soittavat edelleenkin muutkin kuin sähköbassoa soittavat.
paavi
13.04.2005 15:52:17

DOOR:sissakin veteli Rhodes bass piano:lla Ray Manzarek bassoa. Sähköistä bassokitaraa on käytetty vasta muutaman vuosikymmenen ajan, joten muutkaan tavat tuottaa matalia säveliä eivät välttämättä ole bänditoiminnassa pelkästään kuriositeettaja ja bassoa soittavat edelleenkin muutkin kuin sähköbassoa soittavat.

Joojoo, tiedetään, mutta miten tää nyt taas liittyy aiheeseen? Miksi otat tämän puheeksi? Soittajan pitää kuulla oman soittonsa, soittaa hän sitten tinapilliä tai bassoa sähköbassolla tai tuuballa.

Me yritetään saada vaan sulle päähän se, että pysyisit aiheessa. Sä vedät hihasta jotain kivoja juttuja, jotka ei liity tähän aiheeseen millään muulla tavalla kuin että musiikista kai on kyse. Aloita tosiaan oma ketju vaikka siitä, millä tavoin bändeissä voi hoitaa bassoäänet.
musamies
13.04.2005 16:01:09
Mä soitin muistaakseni ekan esiintymiseni vasemmalla kädellä bassot soittaen joskus 15 vuotta sitten. Tuossa otsikossa puhuttiin ekasta keikasta.

Enempi on ollut ongelmia laulun tai urkujen selkeän kuulumisen kanssa ja basson kuuluminen järjestynyt näihin verrattuna aika kivuttomasti jopa ilman monitorointia.
paavi
13.04.2005 16:35:54
Mä soitin muistaakseni ekan esiintymiseni vasemmalla kädellä bassot soittaen joskus 15 vuotta sitten. Tuossa otsikossa puhuttiin ekasta keikasta.

Kiva. Mä vedin ekan keikkani bassolla 20 wattisen Marshall - trankkukitaravahvistimen läpi jollain mökkireissulla. Muistaakseni laulua ei vahvistettu lainkaan. Huusin vaan jotain ja kaikki oli ihan kauheessa tuiterissa. Kukaan ei valittanut huonoista soundeista.

Vedän muuten aina ihan tosta vaan vasemmalla kädellä bassot.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)