![]() 24.01.2005 22:42:15 | |
---|---|
Tyylitajuiset soolot on aina jees. Kyllä ilmakitaristeillekin pitää jotain herkkua olla. Samaa mieltä. Tunnen ihmisiä jotka kuuntelevat toisinaan joistain biiseistä vain soolot. Ja ilmakitara soi.:) Hyvän kitarasoolon kautta biisiin voi tulla kokonaa uusia ulottuvuuksia. Sinänsä sama millä instrumentilla sooloilut on vedetty, kitara nyt vaan taitaa olla yleisin bändisoitin... | |
![]() 26.01.2005 00:20:40 | |
Wigwamin Being todisti taas kerran, että ei se koko kitara ole mikään välttämättömyys. Samaa kieltä on puhunut aiemmin mm. ELP:in muutamakin mestariteos. Kertaakaan ei ole tullut edes mieleen kaivata kitaraa näihin. | |
![]() 26.01.2005 06:40:27 | |
Wigwamin Being todisti taas kerran, että ei se koko kitara ole mikään välttämättömyys. Samaa kieltä on puhunut aiemmin mm. ELP:in muutamakin mestariteos. Kertaakaan ei ole tullut edes mieleen kaivata kitaraa näihin. Minulla taas on. Yritin pienempänä moneenkin kertaan kuunnella sitä Beingiä ja aina häiritsi kitaran puute. Less is more. | |
![]() 26.01.2005 10:29:33 | |
No eihän sellasta hyvää biisiä ookkaa misä ei sooloja olis? Khyll meillä ainaski kiipparisti ja kumpikin kitaristiti vetää niitä sooloja minkä kerkejijää | |
![]() 27.01.2005 04:55:55 | |
Minulla taas on. Yritin pienempänä moneenkin kertaan kuunnella sitä Beingiä ja aina häiritsi kitaran puute. Sukulaismiehellä on tapana pistää sinappia ihan kaikkeen mitä syö. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy | |
![]() 27.01.2005 09:39:57 | |
Wigwamin Being todisti taas kerran, että ei se koko kitara ole mikään välttämättömyys. Samaa kieltä on puhunut aiemmin mm. ELP:in muutamakin mestariteos. Kertaakaan ei ole tullut edes mieleen kaivata kitaraa näihin. Totta turiset. En ole ikinä edes oikein ajatellut ettei Being levyllä kitara pauhaa. Juu ei siinä tule kitaran tarve missään vaiheessa mieleen kun Gutsi vetelee kuvioitaan. Urku soolot loppuu aina kesken. No empä tiijä! | |
![]() 07.02.2005 22:26:57 | |
Kitarasooloja saa soittaa vain Iron Maiden ja ehkä Manowar. Nam. | |
![]() 09.02.2005 18:31:16 | |
Sekin riippuu paljon pändin musiikki tyylistä... esim. pitäähän "powertilu" pändeillä olla että ne saa miekkailla toistensa kans kuka soittaa nopeiten.Ja taas puolestaa slipknot on hyvä esimerkki siitä että ois kannattanu jättää ne soolot vaan pois niistä piiseistä.Ja maidenilla taas on soolot pakollisia... Revolution I$ My Name | |
![]() 09.02.2005 21:15:05 | |
Kuinka moni oikeasti voi väittää alottaneensa kitaran soittamisen jonkun muun kuin loistavan soolon takia? Nyt ei lasketa mukaan niitä, jotka äiti pakotti pienenä kitaratunneille. Ei voi olla kitarasankari, jos ei soita sooloa vähintään joka biisiin. | |
![]() 09.02.2005 21:33:03 (muokattu 10.02.2005 10:35:52) | |
Kuinka moni oikeasti voi väittää alottaneensa kitaran soittamisen jonkun muun kuin loistavan soolon takia? Nyt ei lasketa mukaan niitä, jotka äiti pakotti pienenä kitaratunneille. Ei voi olla kitarasankari, jos ei soita sooloa vähintään joka biisiin. Ööö annas ku mietin.. MINÄ aloitin kitaransoiton monien hyvien soolojen takia jotka eivät ollut pätemisen tarpeella tehty vaan fiiliksellä parantamaan kappaletta, ja sitä linjaa jatkan itekki. Älkääps te haukkuko sooloja saatanan BASISTIT ja muut jotka ei tajua sooloista yhtään mitään. :) perkele! Joku tätä vastaan? | |
![]() 10.02.2005 00:32:07 | |
Ööö annas ku mietin.. MINÄ aloitin kitaransoiton monien hyvien soolojen takia jotka eivät ollut pätemisen tarpeella tehty vaan fiiliksellä parantamaan kappaletta, ja sitä linjaa jatkan itekki. Älkää te haukkuko sooloja saatanan BASISTIT ja muut jotka ei tajua sooloista yhtään mitään! perkele! Joku tätä vastaan? Eihän täällä sooloja ole haukuttu vaan keskusteltu siitä että onko ne aina tarpeellisia.Ja uskon että täällä monet tajuaa sooloista ihan tarpeeksi...mutta joo. Revolution I$ My Name | |
![]() 10.02.2005 21:40:20 | |
Kuinka moni oikeasti voi väittää alottaneensa kitaran soittamisen jonkun muun kuin loistavan soolon takia? Mä todellakin voin. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! | |
![]() 10.02.2005 21:53:55 | |
Mä todellakin voin. Minä myös. Kokonaisuuden palveleminen on tärkeä asia. Mikään ei voi olla kornimpaa kuin seuraava tilanne: Hurmoksellisen mulletinheilutus-kertsin jälkeen rumpali vetäisee koko setin mittaisen fillin, ja pamahduksen saattelemana valokeila siirtyy kitaristiin. Pyrojen räjähdellessä taustalla hän vetää kainalot märkinä, ihrainen tukka takana maailman rasvaisimman kitaranvinguttelusoolon, jossa hän käyttää kaikki mahdolliset lickit ja kikat, joita on ulkoa opetellut. Kuitenkin puolessavälissä loppuu ideat ja sitten täytyy hyppiä ja pomppia ja soittaa summassa sävelasteikkoa ylösalas. Lopulta soolo loppuu mielettömään divebombaukseen. Yleisössä rivissä seisovat rokkipoliisit paskovat housuihinsa perätysten kuin dominonappuloiden kaatuessa. ... ja sitten tulee modulaatio.
Long = progressive = good
| |
![]() 10.02.2005 21:56:56 | |
Mikään ei voi olla kornimpaa kuin seuraava tilanne: Tässähän kuvailtiin ainoaa sallittua kitarasoolotyyppiä. :) Nam. | |
![]() 10.02.2005 23:39:43 | |
Kuinka moni oikeasti voi väittää alottaneensa kitaran soittamisen jonkun muun kuin loistavan soolon takia? Minä. Vaikka sooloja mielelläni soitankin osaamisen puutteesta huolimatta, niin kyllä ihan riffipohjalta olen lähtenyt liikenteeseen. Esimerkiksi (yllätys) Metallican riffittelyt saivat minut alunperin kitaraan tarttumaan. Ja mitä tulee itse aiheeseen, niin munsta se riippuu ihan piisistä. Esimerkiksi Toolin biisit olisivat osapuilleen pilalla jos niihin ruvettaisiin jotain sooloja räpeltänmään, (tosin, onhan joissakin Toolin kappaleissa jotakin soolontapaista, mutta itse en välttämättä menisi lokeroimaan niitä aivan varsinaisiksi sooloiksi) kun taas vaikkapa Iron Maidenin kappaleet tuntuisivat todennäköisesti varsin tyhjältä ilman niitä elämän mittaisia sankarilurituksia. Life feeds on life. | |
![]() 11.02.2005 10:32:32 (muokattu 11.02.2005 10:33:57) | |
Ei voi olla kitarasankari, jos ei soita sooloa vähintään joka biisiin. Kyllä voi, jos nimitys otetaan tosisaan. Ajattele vaikka Steve Cropperia tai Bo Diddleytä. Aikamoisia kitarasankareita minulle. Less is more. | |
![]() 12.02.2005 08:52:13 | |
Onko kukaan vähentänyt bändissä kitarasooloja tarkoituksella? kyllä, siitäkin syystä etten hirveästi pidä sooloista koska harva kitaristi jonka tiedän osaa tehdä siitä musiikillisesti osan biisiä eikä sitä monta kertaa turhaa haluan-olla-ynkkä-tyylistä-nyt-minä-näytän-teille-mitä-osaan-egomasturbaatiota tuosta soolon tarpeellisuudesta ekana tuli mieleeni Metallican St.Anger - levy, jolla ei ole ollenkaan kitarasooloja. joo itse olin enemmänkin positiivisesti yllättynyt ja tioveikas että jää ne hammetin "mielikuviteksellisesti rajoittuneet" soolot pois. toinen asia mikä monille tulee mieleen on se että soolottomuus kuuluu vain ja pelkästään numetalliin tai että "sä et vaan osaa soittaa sooloja" mutta muutamat esim seuraavat artistit on loistava esimerkki miten tehdä musiikkia missä ei tarvita sooloja eikä niitä löydykkään yhtään tai tyyliin viittä enempää koko tuotannosta: tool, faith no more, nine inch nails Biisistä tulee helposti "räppimäinen" putki, jos jokainen säe vain lauletaan yhteen pötköön. Soolo jollain soittimella on yksi keino katkaista pötköä. tai sitten tehdä väliosio jotenkin muuten mikä on paljon mielikuvituksellisempaa kuin soittaa esim taas sitä samaa kohtaa mutta kitaristi vetää siihen vaan sooloa päälle en harrasta itse ollenkaan, usein biisin pilaava turha elementti. Varsinkin hevipuolella se perinteinen että vedeteään verseä/kertsiä eri kompilla ja kitaravelho runkkailee päälle jonkun klise kokoelman... kai soolot on ihan toimiva juttu jos sillä vaikka olisi jotain tekemistä loppu biisin kanssa. täysin samaa mieltä Katkelmat joita voidaan ehkä soittaa leadkitaralla voivat olla asioita joita et voi kertoa - niinpä kitaran on sanottava ne legendaarinen kitaristi jonka merkitystä en halua vähätellä mitenkään, mutta juuri näillä legendaarisilla kitaristeilla on monta kertaa tarve romantisoida kitaransoittoa ja varsinkin sooloja uusiin mittasuhteisiin, varsinkin jos esim joku kitarakirjan tekijä on tilannut häneltä kirjoituksen siitä että miksi kitara on niin hieno soitin. periaatteessa kärjistettynä jopa piereskely voi olla osa sävellystä jota et voi sanoin kuvailla ja näin ollen pierun on kerrottava se Yleensä hevisoolot ovat aika perseestä, koitetaan saada mahdollisimman paljon nuotteja mahdollisimman pieneen tilaan, ei siinä ole mitään järkeä... Soolo on siellä, jos se sopii sinne. Tärkeintä on jatkuvuus. harmi että kovin monet ei sitä ymmärrä vaan tunkevat se soolon vain sen takia koska sen "kuuluu" olla heti tokan kertosäkeen jälkeen, mieluummin vielä ekankin jälkeen ja koska soolot ovat hienoimpia kohtia biiseissä. harvoin kuitenkaan kuunnellaan itse musiikkia minkä pitäisi olla se pääasia, koska loppupeleissä parhaimmillaan musiikki on yhteistyötä, ryhmätyöskentelyä, mielikuvituksellisuutta eikä yksilösuoristuksia Kunnon kitarasoolo tekee biisistä hienon. Eipähän tarvi kertsiä veivata kymmentä kertaa samassa biisissä. kuten jo sanoin paljon mielikuvitellisempaa on tehdä esim erillinen väliosio kuin se "vedetään tähän nyt se soolo saman riffin päälle" Ja mitäs vikaa kitarasooloissa on??? koska 90% niistä on tylsiä ja mielikuvituksettomia, irrallisilta sekä väkisintehdyltä kuulostavia osioita jotka ei musiikillisesti sovi itse kipaleeseen Paitsi että St. Angerin biisejä saattaisivat soolot piristää kummasti... ei ainakaan niitä livevetoja joita olen kuullut mihin hammet on vetänyt jonkun soolon väliin. ne ovat kuulostaneet järkyttäviltä, juuri tästä syystä ne otettiin pois levyltä koska ne ei kuulostaneet hyviltä ja näin ollen biisit toimi paremmin ilman niitä. uskoisin tuottajan tienneen mitä teki Kyllähän ne soolot on ihan hyviä laulajankin kannalta. Voi hiukan vetää henkeä ja erkaantua hetkeks mikin edestä. tai se paljon puhuttu väliosa, myöskään jokaiseen kohtaan ei aina tarvitse laulaa Tasapaino on kaikkein tärkeintä. Harvoin on laulajalla .... alkaa olemaan jo niin pitkä postaus että katkaisen alkuun tuon quoten (kaipa se on sama että kitjoitan yhden pienoisromaanin vai 30 lyhyttä viestiä). jokatapauksessa, loistava kirjoitus, tästä plussaa tuli No eihän sellasta hyvää biisiä ookkaa misä ei sooloja olis? Khyll meillä ainaski kiipparisti ja kumpikin kitaristiti vetää niitä sooloja minkä kerkejijää esim edellä mainittujen yhtyeiden suunnilleen koko tuotanto Kuinka moni oikeasti voi väittää alottaneensa kitaran soittamisen jonkun muun kuin loistavan soolon takia? minä... aloitin soittamaan kitaraa koska pidin siitä soittimena. se on myöskin helpompi kantaa mukana esim mökille tai muualle kuin esim piano. Ei voi olla kitarasankari, jos ei soita sooloa vähintään joka biisiin. pitääkö olla kitarasankari? mieluummin olisin loistava muusikko/säveltäjä kuin loistava sooloilija. edes se että soitat maailman hienoimman soolon maailman huonoimpaan biisiin ei pelasta musiikillisesti kappaletta Kyllä voi, jos nimitys otetaan tosisaan. Ajattele vaikka Steve Cropperia tai Bo Diddleytä. Aikamoisia kitarasankareita minulle. yhdyn tähän 1000 prosenttisesti en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet | |
![]() 12.02.2005 16:12:13 | |
Oon ite sitä mieltä että kitara soolot on oleellin osa kitarismia. No riippuu kuitenki vähä musiikista. JAU JAU JAU JAU!!!!!!!!!
Bodom after fucking midnight!! | |
![]() 12.02.2005 16:23:58 | |
Oon ite sitä mieltä että kitara soolot on oleellin osa kitarismia. No riippuu kuitenki vähä musiikista. Olen itse sitä mieltä, että oikeaoppinen kirjoitusasu ja kieliopin hallitseminen on tärkeämpää kuin kitarasoolojen soittaminen. ;) (nojoo, vitsit vitseinä) Kyllä oikeasti on niin, että siihen biisin saattaa keksiä jotain paljon mielenkiintoisempaakin kuin sen perinteisen kitarasoolon. Tilalle vaikka joku stemmassa soitettu melodiapätkä, tai joku rytminen koukku. Harmi vaan, että itsekin tulee usein mentyä helpoimman kautta ja pistettyä se soolo sinne. | |
![]() 13.02.2005 15:04:50 | |
Olen itse sitä mieltä, että oikeaoppinen kirjoitusasu ja kieliopin hallitseminen on tärkeämpää kuin kitarasoolojen soittaminen. ;) (nojoo, vitsit vitseinä) Kyllä oikeasti on niin, että siihen biisin saattaa keksiä jotain paljon mielenkiintoisempaakin kuin sen perinteisen kitarasoolon. Tilalle vaikka joku stemmassa soitettu melodiapätkä, tai joku rytminen koukku. Harmi vaan, että itsekin tulee usein mentyä helpoimman kautta ja pistettyä se soolo sinne. Ihan sama Live sucks and then you fucking die!!!! -Ozzy | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)