Aihe: Korvatulpista
1 2 3 4 5 6
Shoggoth
19.11.2004 12:49:51 (muokattu 19.11.2004 12:53:16)
Kannattaa myös kokeilla noita kuusitulppia keltaisten tulppien sijaan. Itse ostin moiset viikko sitten paikallisesta musaliikkeestä, parikymppiä maksoi, ja ainakin minun mielestä suodattaa paljon tasaisemmin eri taajuuksia kuin nuo keltaiset vaahtomuovitulpat. Ne kun tuppaavat leikkaamaan kaikki ylä-äänet pois ja saundi muuttuu puuroksi. Lisäksi kuusitulpat on helppo puhdistaa ja mukana tuli tuommoinen kätevä säilytyskotelokin.

Edit: Jaa. Olihan tuolla noita jo hehkutettukin.
Kuusi sattumanvaraisesti kirjoituskoneitaan hakkaavaa apinaa tuottaisi 10^50000 vuodessa yhden oikean kirjan. | Pikku-Jim -novelli. Lue.
Teijo K.
19.11.2004 13:02:52

Kannattaa myös kokeilla noita kuusitulppia keltaisten tulppien sijaan. Itse ostin moiset viikko sitten paikallisesta musaliikkeestä, parikymppiä maksoi, ja ainakin minun mielestä suodattaa paljon tasaisemmin eri taajuuksia kuin nuo keltaiset vaahtomuovitulpat. Ne kun tuppaavat leikkaamaan kaikki ylä-äänet pois ja saundi muuttuu puuroksi. Lisäksi kuusitulpat on helppo puhdistaa ja mukana tuli tuommoinen kätevä säilytyskotelokin.

Edit: Jaa. Olihan tuolla noita jo hehkutettukin.

Muuten hyvät mutta sattuu niin pahuksenmoisesti kun ne tunkee senverran syvälle korviin että alkavat vaimentamaankin jotain.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Operaatio Live : Jyväskylä
Vilhelmus
19.11.2004 13:10:13

Muuten hyvät mutta sattuu niin pahuksenmoisesti kun ne tunkee senverran syvälle korviin että alkavat vaimentamaankin jotain.

Sama havainto täälläkin.
Valettuja en oo katunut hetkeäkään.
I will not feed your hunger, Instead I bite the pain.
Sinap
19.11.2004 13:56:34
mulla on ollu nyt reilun vuoden finfonic-merkkiset yksilölliset tulpat.todella mukavat ja helppo pitää puhtaina.niihin saa laitettua korvamonitorinkin kiinni.aluksi ei meinannu uskoa kuinka tasaisesti leikkaa kaikkia taajuuksia.maksaa jotaa 180€ siihen kuulu vissii lääkärin kuulotarkastukset yms.
..suosittelen...

http://www.finfonic.fi
Elämä on kuin kitaran kieli...hetken se kestää kunnes katkeaa.
Sunna
04.01.2005 20:54:09

Minusta niissä keltasissa perustulpissa ei ole mitään vikaa. Kunhan ne laittaa kunnolla sinne korviin. Halpoja ja hyviä.
bibly
13.02.2005 20:05:34
meillä ne ei kestä korvissa... en siis vi kertoa, mtiään..
Härski
13.02.2005 20:34:12 (muokattu 13.02.2005 20:34:57)
Ainakin apteekista saa semmoisia sinisiä, lateksista tai jostain tehtyjä "kuusitulppia". Maksavat reilun 5 € ja ovat helkkarin hyvät. Ne ei satu, vaikka työntäisi syvemmällekin, korvaan siis. Voin suositella.
Migo
13.02.2005 20:56:05
Nämä ovat olleet mielestäni hyvät tulpat: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-130625.html
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
Tama (Royal Star)
13.02.2005 21:34:14
itse suosin niitä tavan keltaisia, kaverin ukko on tehtaalla töissä, joten saadaan niitä ilmaiseksi niin paljon kuin halutaan. eivät kuulemma ole aivan parhaat soittamiseen, mutta nyt ratkaisee hinta.... ;)
mikä ihmeen zildjian.....?
komero
15.02.2005 11:32:30 (muokattu 15.02.2005 11:33:02)
3M -kuusitulpat, siniset. Leikkaavat eri taajuuksia ihan riittävän tasaisesti treenikäyttöön. Maksavat apteekissa muutaman euron. EARin kuusitulpat taitavat maksaa musiikkiliikkeissä kolmattakymppiä. Jos tuntuu, että korkeat äänet häviää, niin treeniolosuhteissahan voi vääntää sitä trebleä ja middleä lisää. Vähentää sitten keikalle sopivaksi.

Hetkonen.. voi säätää eri taajuksia? noissa viiden euron tulpissa? vaiko soittovehkeistä? .. :P
- Klaus Komero -
Juha86
15.02.2005 17:04:47
Mä oon käyttänyt sellaisia vihreitä pieniä suippokorvatulppia. Ne on jotain megasuperhalpoja, eikä varmaan mitään kunnolla suojaakaan.

Meidänkin yhtye alkaa pian keikkailla, joten olisko syytä kuulon kannalta ostaa jotkut hiton kalliit? Vai riittääkö jotkut viiden euron tulpat? Ei kuitenkaan tee pahemmin mieli menettää kuuloa..
You and me, we will be part of the autumn harmony, Together sleeping the endless dream...
kivi
15.02.2005 18:49:02 (muokattu 15.02.2005 18:49:21)
Mä oon käyttänyt sellaisia vihreitä pieniä suippokorvatulppia. Ne on jotain megasuperhalpoja, eikä varmaan mitään kunnolla suojaakaan.

Meidänkin yhtye alkaa pian keikkailla, joten olisko syytä kuulon kannalta ostaa jotkut hiton kalliit? Vai riittääkö jotkut viiden euron tulpat? Ei kuitenkaan tee pahemmin mieli menettää kuuloa..

Eihän niitä tulppia keikalla tarvi. Treeneissä niitä tarvii - keikalla soitetaan kutakuinkin aina puolet hiljempaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Vilhelmus
15.02.2005 19:58:19

Eihän niitä tulppia keikalla tarvi. Treeneissä niitä tarvii - keikalla soitetaan kutakuinkin aina puolet hiljempaa.

Nyt kyllä yleistät mielestäni tarpeettomasti.
Ehdottomasti kuulo kannattaa keikallakin suojata jos vähänkin siltä tuntuu!
"Oon paljon kaljaa juonunna. Enter kiehtoo näppäimenä."
- Fortune
...And Justice For All
15.02.2005 20:18:39
Eikös nuo silikoniplugit oo uimareille, sukeltajille ja raskaaseen käyttöön? Mulla oli aikoinaan muovattavat silikonitulpat, ja ne vaimensi kyllä ihan kaiken - tasapainoaisti melkein alkoi heittää. Runkoäänenä kuului jotain, jos kuului. Ostin sellaiset aikoinaan, kun jouduin eri messuilla jakamaan hotellihuoneita silloisen kustannustoimittajani kanssa - ja molemmat on uniapnea-tason kuorsaajia.

Ne ei kyllä olleet noin kalliit. Olisivatko olleet ihan jotain silikonikittiä?

Olet kivi oikeassa. Minä olen korvaongelmieni (*häpeää*) takia joutunut noita käyttämään. Ei mitään kovin hyviä, vaimentaa kaiken. Tietenkin jos tarkotus on kaikkea melua vähentää niin sitten mutta ei esim treenikäyttöön.
Kahvi on hyvää, Metallica on paras ja musiikki on ELÄMÄ!!
kusve
16.02.2005 09:44:13

muttamutta... ihan totta se on että jollain ihmisillä on niin pienet korvakäytävät ettei ne saa tungettua niitä tavan EAReja ees päähänsä... tai sitte niillä on vaa alhainen kipukynnys... ;p

mutta sen haluaisin sanoa ja painottaa että ku aina vaa häslätään siitä että soittajilla sitä pumpulia sielä korvisa riittää niin ottakaahan pojat ja tytöt huomioon ens kerralla myös ne jotka sielä reenitilassa on kuuntelemassa/hengailemassa. eihän niille nyt tartte mitään muotoon valettuja ELACINeja vaa niille kyllä riittää ihan ne tavan EARit jos niitä vaa on tarjolla... uskokaa hyvällä... ;)
...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my part of life, now it is my time to die...!
LHU
16.02.2005 15:20:17

Kylläpä näyttää tuo nykysuuntaus, varsinkin nuoremmilla muusikon"aluilla", olevan että ennen keikkaa sullotaan korvakäytävät täyteen kaikkea (sikaflexia en ole vielä nähnyt),sitten laitetaan vehkeet aika isolleen että kuultais jotain ja keikan jälkeen haukutaan miksaaja ja kamat siitä hyvästä ettei olla kuultu mitään. Miten sitä voikaan kuulla kun kuuloelin on tukittu vanulla, tulpilla ja ties millä. Kaupan päälle on vielä monitoritkin tapetoitu biisilistoilla ja laulunsanoilla. En mä kyllä yhtään ihmettele ettei kuulu. Mutta enpä ole jaksanut enää kauheasti kiinnostuakaan. Ottaa tulpat pois päästä ja soittaa hiljempaa, soundi paranee ja se kuuluvuuskin, tai sit hankkii in-earit.
Ei vuodet, vaan kilometrit...
kivi
16.02.2005 16:40:19
LHU:n kanssa samoilla linjoilla. Jos lavalla tarvii plugit, on soundipolitiikassa vikaa. Mun oma kokemus on että ilman tulppia kun juuri ja juuri kuulee itsensä ollaan sopivissa rajoissa. Kyllä se yleisöön kuuluu vähemmälläkin.

Rumpalit tietysti tarvii tulpat niin keikoilla kuin treeneissä, kun hi-hatin ja virvelin välimaastossa paine väistämättä on mitä on. Mutta siinäkin on kysymys pitkän ajan kanssa kerääntyvästä kuulorasituksesta ja sen välttämisestä.

Kuulonsuojaaminen on hyvä, mutta kaksipiippuinen asia. Usein tulee oikein nautittua, kun keikalla tai vaikka festareilla se äänihenkilö on saanut loihdittua hyvän balanssin noin 95 desibeliin, ja sitä sitten oikein mielellään kuuntelee ilman tulppia, ja sitten ohi kulkee ihmisiä "ylivarustautuneina", halvat EARit päässä - tajunnevatko, kuinka haavoittuva heidän kuulonsa on sitten kun ottavat tulpat päästä.

Tulppia kun käyttää, pitää käyttää kans koko ajan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
musamies
16.02.2005 18:27:28
Enhän mie valita, mutta kyrsiihän se vähän kun toinen korva vinkuu hiljakseen koko ajan. Kutakuinkin ensimmäinen asia minkä aamulla herätessä huomaa. Häiritsee kun on hiljaista. Muuten ei.

Ongelmien alkaminen sattui minulla EAR:in kuusitulppien kanssa, jotka ei ilmeisesti kunnolla minulla istuneet ja oli muutenkin hieman tavanomaista useammin melua musiikin muodossa.

Ehkä pulma olisi minulle tullut muutenkin jonkun muun melun yhteydessä. Toisaalta taas jos joku olisi varoitellut yhtä paljon kuin itse ole täällä netissä yrittänyt, niin olisin tajunnut ehkä kauemmin suojautua riittävästi.
Mase
16.02.2005 19:20:52
Rumpalit tietysti tarvii tulpat niin keikoilla kuin treeneissä, kun hi-hatin ja virvelin välimaastossa paine väistämättä on mitä on. Mutta siinäkin on kysymys pitkän ajan kanssa kerääntyvästä kuulorasituksesta ja sen välttämisestä.

Kyllä mä ainakin mielelläni pidän 15dB:n valetut tulpat päässä, jos joudun keikalla pienellä lavalla _ihan_ rumpalin viereen... muuten kyllä pärjää hyvin ilmankin ja mitään 25dB:n tulppia en edes kuvittelisi keikalla käyttäväni.
Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut.
Vilhelmus
16.02.2005 21:49:55

Kyllä mä ainakin mielelläni pidän 15dB:n valetut tulpat päässä, jos joudun keikalla pienellä lavalla _ihan_ rumpalin viereen... muuten kyllä pärjää hyvin ilmankin ja mitään 25dB:n tulppia en edes kuvittelisi keikalla käyttäväni.

Mää en kuvittele ja pidänkin aika monella. En koe silti itseni kovin eriäväksi.
"Oon paljon kaljaa juonunna. Enter kiehtoo näppäimenä."
- Fortune
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)