Aihe: Tulppien käyttö keikalla
1 2 3
Torniojaws
03.04.2004 21:57:29

Itsellä ainakin rumpujen pellit vihlovat korvia sen verran, ettei onnistu. On ilmeisesti aika herkkä kuulo.

Edit: 2h (!) ???

Treenit kestää yleensä tuommoista luokkaa, joten jos sen kestää, niin eiköhän mikä vain keikka mene.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Super-Jari
04.04.2004 09:39:07
Treeneissä käytän tavallisia eareja, olen huomannut että ne sopii minulla parhaiten niihin olosuhteisiin.
Konserteissa sitten earin siniset kuuset.

Ei ikinä ilman, ei missään nimessä.
"On hyvä olla monia juttuja" Billsner
EVVK #1
Deathrace King
05.04.2004 01:14:59

Treenit kestää yleensä tuommoista luokkaa, joten jos sen kestää, niin eiköhän mikä vain keikka mene.

Ei kai tässä nyt mistään kestokyvystä ole kyse! Perkele, kuulon kanssa ei leikitä! Treeneissä aina tulpat.
Thrash and mosh 'til death!
jussiohman
05.04.2004 11:28:17
Ei kai tässä nyt mistään kestokyvystä ole kyse! Perkele, kuulon kanssa ei leikitä! Treeneissä aina tulpat.

Näin.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Torniojaws
05.04.2004 11:57:51

Meinasin lähinnä sitä puolta, että soitetaan aina semmoisilla volumeilla, että tulpille ei edes ole tarvetta.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
arancia
05.04.2004 17:57:08
Käytän tulppia treeneissä ja nykyisin myös keikoilla. Ennen jätin keikalla tulpat kotiin, mutta virheistä oppineena nykyisin myös keikoilla tulpat ovat päässä.

Kuulon kanssa ei kannata leikkiä, siinä vaiheessa ei varmasti naurata kun korvissa soi 24/7.
Asenteella siitä selvitään..
KMT
05.04.2004 18:25:42

Te soitatte liian lujaa, jos tulppia tarttee
Passosooloa ei voi pistää pizzan päälle.
Vilhelmus
05.04.2004 19:17:22

Te soitatte liian lujaa, jos tulppia tarttee

Huhhu, luitko yhtään ketjun viesteistä tähän asti?
Säröä ja meisinkiä. Muu on turhaa.
Burning Winter The Coveralls
Viljo
06.04.2004 09:19:31

mielestäni tulppien käyttö vähä riippuu keikasta...
pikkuklubeilla ja ravintoloissa olen tulppia käyttänyt koska muute tärykalvot ois aika herkillä,,
kuiteski isommilla lavoilla varsinkin ulkona reilusti isompi möly tulee yleisölle kuin itse soittajille lavalla... ulkona pärjää ilmankin..
Onks Viljoo näkyny?
jussiohman
06.04.2004 10:18:16
Mielestäni äänentoistolla ei ole edes väliä tässä asiassa. Jos vaan niitä rumpuja soittaa, kannattaa tulpat olla. Ellei soita Cool-Jazz keikkaa riisitikuilla jossain pirun cock-tail kekkereillä.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Hanok
06.04.2004 12:21:05 (muokattu 06.04.2004 12:21:48)
En pidä perusteltuna väitettä että soittajien pitää pärjätä ilman tulppia koska yleisössäkään kaikilla ei ole. Soittaja "joutuu" kuuntelemaan kovaa melua bändin kanssa monta tuntia viikossa jo pelkästään treeneissä. Treenivolan pudottaminen alas taas ei välttämättä onnistu esim. liian pienen treenitilan takia. Rumpalien on esimerkiksi todella vaikea löytää hyväsoundisia mutta kuitenkin pieniäänisiä peltejä. Snaressa voi sentään vähentää kanttilyöntejä ja miettiä kalvovalintoja, mutta siltikin rokkirumpalin setistä lähtee väkisin melko paljon ääntä. Väittäisin että pienessä kopissa kuulovaurioita syntyy pitkällä aikavälillä vaikka kuinka yrittäisi hiljaa soittaa. Eihän rokkia tosissaan voi soittaa riisikepeillä (ainakaan en ole sellaista bändiä koskaan nähnyt).
Pitkällä aikavälillä soittaja siis viettää melussa aikaa paljon enemmän kuin keskivertokuuntelija, jolloin vaikutus kumuloituu. Keikkojen suurkuluttajat taas tietävät varmasti riskit, niistä on Suomessa tiedotettu riittävästi.

Itse en ole mikään desibelifriikki, mutta olen pikkukeikkojen miksaajana kerta toisensa jälkeen kohdannut sen tosiasian että en pysty luomaan haluamaani balanssia bändin soundiin haluamallani volyymillä. Pienissä tiloissa on vain pakko soittaa lujaa jotta kaikki elementit saadaan kuuluville. Yleisin ongelma keikoilla on peltien, snaren tai kitaroiden vuoto yleisölle. Joskus isot kamat omaavilla basisteilla on tarve luukuttaa kamojaan todella lujaa. Lavabalanssista yritän keskustella bändin kanssa. Jotkut soittajat ovat yhteistyökykyisempiä kuin toiset. Yritän kuitenkin pitää volyymit aisoissa ja olen tyytyväinen joka kerta kun saan soundit toimimaan ilman että PA:sta pitää ottaa irti kaikki mitä lähtee. Jokainen tähän asti käyttämäni PA on soundannut paremmalta parinkin desibelin headroomilla kuin täysillä luukuttaessa.

Nämä realiteetit tuntien käytän itse nykyään korvatulppia aina treeneissä ja lähes aina keikoilla (yleisössä ja lavalla). Viime aikoina on miksaajana tullut tehtyä tsekit ilman tulppia mutta setin aikana olen laittanut tulpat korviin siinä vaiheessa kun olen todennut että jäljellä on enää lähinnä tasojen säätelyä. Tällä hetkellä käyttämäni Alpinen tulpat muuttavat soundia varsin merkittävästi yläpään ja ylä-middlen osalta, mutta katson tuntevani niiden vaikutuksen riittävän hyvin jotta voin hoitaa setin loppuun ne päässä. Harkinnassa on Elacinien hankkiminen, mutta epäilen että niidenkin kanssa ilmenee ongelma: Kun korviin tulevaa äänenpainetta vähennetään, ns. loudness-vaikutus muuttuu. Näin ollen minkä tahansa korvatulppien käyttö vaikuttaa soundiin ja jopa balanssiin korvan käyttäytyessä eri tavoin.

Toistaiseksi siis miksaan olettaen ettei yleisöllä ole korvatulppia, mutta suosittelen niitä jokaiselle keikoilla käyvälle. Tulevaisuudessa voisi kuvitella vähä-äänisempiäkin keikkoja pikkusaleissa vaikkapa sähkörumpujen voimin, mutta sellaisilla vetäviä bändejä on nykyään vielä aika vähän. Isot lavat ja varsinkin festarit jäävät sitäpaitsi ongelmaksi joka tapauksessa koska saman äänentoiston voimin pitää meteli saada kuulumaan isolle alueelle. Tästä johtuen äänenpaine on väkisinkin kaiuttimien edessä kova. Eturivissä korvatulpat päähän.

No, tässä muutamia ajatuksia aiheesta. Toivottavasti jäsentelemättömyys ei tee tekstistä aivan lukukelvotonta.
Deathrace King
06.04.2004 18:05:27 (muokattu 06.04.2004 18:05:47)

Meinasin lähinnä sitä puolta, että soitetaan aina semmoisilla volumeilla, että tulpille ei edes ole tarvetta.

Mahdoton yhtälö. Ei tässä mitään akustista tissinläpyttelyjatsia väännetä, vaan rankkaa rässiä ;)
Thrash and mosh 'til death!
Noita
06.04.2004 18:11:41
Lavalla ollessa on se ongelma että tulpat korvilla ei oikein kuule kunnolla omaa soittoa/laulua ja sitten kun yrittää välisoiton aikana huutaa kitaristille ettei sen pedaali toimi niin se ei kuule mitään. Pitäisi harjoitella elekieltä. Mutta yleisössä on ihan eri asia. Siellä ne PITÄÄ olla. Muuten voi käydä köpelösti.. Jokainen ÄLYLLINEN musiikki-ihminen tietää sen.
Kolaripattitilanne. Titi-lanne!
Eddy
07.04.2004 20:20:38
Lavalla ollessa on se ongelma että tulpat korvilla ei oikein kuule kunnolla omaa soittoa/laulua

Korvamonitori on hyvä ratkaisu tohon ongelmaan.

ja sitten kun yrittää välisoiton aikana huutaa kitaristille ettei sen pedaali toimi niin se ei kuule mitään.

No taitaa olla aika pätevä sälli se teidän kitaristi,jos ei itse huomaa että spedu on paskana...
Koskettelen soittimia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)